دسته‌ها
معماری

برج‌های مسکونی قابل حمل

گروه معماری CRG برای سومین بار متوالی موفق به کسب جایزه در زمینه تمرکز بر ایده‌ پردازی در احداث خانه‌های مسکونی موقت در شهر بمبئی هندوستان شد.
این گروه معماری در محله زاغه‌نشین و پرجمعیت Dharavi طرح ساخت ۵ هزار فضای مسکونی موقت با استفاده از ۲ هزار و ۵۰۰ کانتینر را ارائه داده که قرار است این واحدهای مسکونی در ارتفاعی بالغ بر ۴۰۰ متر احداث شوند.

در این طرح آمده است: ساختار و سازه اصلی واحدها همگی با بلوک های سبک بتنی پوشش داده می‌شوند که دارای سطحی صیقلی و صاف بوده که به ۳ اتاق قابل سکونت ختم خواهند شد.

در واقع می توان گفت این واحدها همگی همچون قوطی و جعبه های سبک قابل حمل بر روی یکدیگر تا ارتفاع ۴۰۰ متری قرار می گیرند و زوایه هرکدام از این قوطی های مسکونی با دیگری متفاوت است. از این رو این ساختمان های مسکونی شهر بمبئی با یک سازه کششی و قوس دار که جلوه ویژه و متمایزی به فضا داده است، خودنمایی می کنند.
خانه های قابل حمل
همچنین در یک قسمت از بدنه قوطی های قابل سکونت که در این طرح ارائه شده، ورقه شیشه‌ای و پلی اورتان سبک قرار می‌گیرد تا هم دما و فشار داخل واحدها را کنترل کند و هم بهترین راه‌حل جهت حمل هرچه راحت‌تر و سریع‌تر آنها باشد. چراکه همانطور که اشاره شد این واحدهای مسکونی به‌صورت موقت طراحی شده و به اجرا درمی‌آیند.
این درحالی است که شکل نامنظم زمین در آن منطقه، این امکان را به طراح داده تا با آزادی عمل کامل طراحی خاص و متفاوت آن را به نمایش دربیاورد و دیگر جایی برای ارائه یک طرح معماری ناخوشایند با نمای غیرطبیعی نگذارد.

یکی از معماران گروه CRG در این‌باره می گوید: ما به دلیل نوع زمین و شکل هندسی آن توانستیم با فراغ بال فکر کنیم و با بهره‌برداری از بالاترین حجم ممکن، در مورد احداث ۲ برج مسکونی تصمیم‌گیری‌های لازم را انجام دهیم. بنابراین به دلیل برخورداری از فضای باز و نامحدود منطقه، در نهایت تصمیم برآن گرفته شد که نمای خارجی این برج ها با یک شکل هندسی مدور و به حالت چرخشی و گردان ارائه داده شود.

نکته جالب توجه اینجاست که موقعیت کلاسیک و استاندارد هرکدام از جعبه‌های مسکونی قابل حمل به‌گونه‌ای است که این امکان را به وجود می‌آورد تا هر طبقه و هر واحدی یک چشم‌انداز و زاویه دید متفاوتی داشته باشند.

memari3  

همچنین زاویه های گردشی ۹۰ درجه هر یک از این قوطی ها نیز موقعیتی را در ساختمان فراهم آورده که فضای سایه آن بیشتر بوده و فضاهای هدر رفته کمتر در آن به چشم می خورد. از این رو می توان گفت هدررفت انرژی در این برج های مسکونی نیز به حداقل میزان ممکن خواهد رسید.
memari4

در پایان باید این نکته را یادآور شده که طرح مدور و گردشی این برج‌های مسکونی نیز سبب شده سیستم دفاعی سازه در مقابل هرگونه خطرات زیست‌محیطی بسیار افزایش پیدا کند و آسیب جدی در اثر طوفان، زلزله، سیل و یا گردباد این واحدها را تهدید نکند. 

معماری جدید

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle