دسته‌ها
توریسم گردشگری گردشگری

یک زن عامل انفجار انتحاری استانبول

به گزارش ویرلن : پس از چند هفته آرامش نسبی، ترکیه بار دیگر هدف حملات تروریستی قرار گرفت. ساعتی قبل یک عامل انتحاری که بنابر گزارش‌های اولیه یک زن بوده است، با فعال‌کردن کمربند انفجاری خود در میدان احمد سلطان استانبول، دست‌کم ۱۰ نفر را کشته و ۱۵ تن دیگر را زخمی کرد. در میان کشته‌ها و زخمی‌ها توریست‌های اروپایی دیده می‌شوند.


منطقه احمد سلطان یکی از مراکز گردشگرپذیر استانبول است و پلیس احتمال می‌دهد توریست‌ها هدف این انفجار بوده‌اند. نیروهای پلیس بلافاصله با استقرار در این منطقه ضمن تعطیلی کلیه مراکز توریستی از جمله مسجد کبود و مسجد سلطان احمد، خیابان‌های اطراف محل انفجار را نیز تخلیه کردند.

به گزارش کافه گردش براساس گزارش شبکه ی تی‌آرتی ترکیه حال بسیاری از مجروحین وخیم گزارش شده است. منابع محلی می‌گویند بیشتر قربانیان حادثه از اتباع فرانسه و آلمان هستند اما احتمال حضور گردشگران ایرانی در این محل نیز داده شده است. وزارت خارجه ی نروژ از مجروحیت یک تبعه ی این کشور خبر داده است. وزارت خارجه آلمان هم به شهروندان خود هشدار داده است از حضور در مناطق توریستی پرجمعیت پرهیز کنند و اعلام کرده است که احتمال تکرار حملات تروریستی در ترکیه وجود دارد.

یکی از فرماندهان پلیس ترکیه به رویترز گفته است نیروهای امنیتی ضمن تخلیه منطقه و زیر نظر گرفتن مراکز آن، خود را برای انفجار دوم نیز آماده کرده‌اند. نیروهای ارتش ترکیه ماه‌هاست با نقض آتش‌بس، در حال جنگ با کردهای جنوب‌شرق این کشور هستند.

پلیس از بیم انفجارهای بعدی در حال بررسی و تخلیه کلیه سطل‌های زباله، خودروها و دیگر موارد مشکوک از این منطقه است.
شاهدان محلی می‌گویند شدت انفجار به حدی بود که ساختمان‌های اطراف را تا صدها متر آن طرف‌تر از محل انفجار به لرزه درآورد. پس از انفجار تا شعاع وسیعی همه به روی زمین افتادند و تشخیص این که چه کسی زنده و چه کسی کشته شده است دشوار است.

نیروهای امدادی ترکیه نیز بلافاصله در محل حادثه حاضر شدند و مجروحان را به بیمارستان‌ منتقل کردند که آمار اولیه ی آن ۱۵ نفر اعلام شده است. شبکه ی ان‌تی‌وی ترکیه هم گزارش داده است این انفجار در نزدیکی یکی از پارک‌های این منطقه رخ داده است که یک نماد اُبِلیسک (از نمادهای فراماسونری) نیز در آن وجود دارد. عامل انتحاری خود را در نزدیکی این نماد منفجر کرده است.

همزمان با این انفجار که هدف آن توریست‌های اروپایی گزارش شده‌ است، اخباری از آتش‌سوزی مشکوک در یک هتل در استانبول نیز منتشر شده است. در همین حال و با تشدید شرایط امنیتی در استانبول، مقامات ترکیه انتشار اخبار درباره ی انفجار منطقه سلطان احمد را که در نتیجه ی آن ده نفر کشته و ۱۵ نفر زخمی شدند، ممنوع اعلام کردند.

ممنوعیت انتشار اخبار درباره ی انفجار شامل انتشار تمام انواع اخبار، مصاحبه‌ها، مطلب تحلیلی و انتقادی در مطبوعات، تلویزیون، رادیو، شبکه‌های اجتماعی و تمام انواع رسانه‌های اینترنتی را در بر می‌گیرد. این تصمیم فورا لازم‌الاجرا شده و درباره ی آن رسما به تمام رسانه‌های ترکیه اطلاع داده شده است. پیش از این، در حادثه ی انفجار ماه اکتبر هم دولت ترکیه هرگونه اطلاع‌رسانی درباره ی انفجار آنکارا را ممنوع اعلام کرده بود.

دقایقی پس از وقوع این انفجار، بالگردهای پلیس ترکیه بر فراز استانبول و محل حادثه به پرواز درآمده‌اند. رویترز به نقل از مقامات امنیتی مسؤول ترکیه نوشت که به احتمال زیاد، داعش مسؤول این انفجار تروریستی است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه انفجار استانبول را محکوم کرد و گفت عامل این انفجار یک شهروند سوری بوده است. اردوغان گفته است از نظر ترکیه تفاوتی میان حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و داعش وجود ندارد.

ماه اکتبر سال گذشته میلادی هم دو انفجار قوی در میان تجمع اعضای حزب دموکراتیک خلق‌ها (حزب کردهای ترکیه) نزدیک به یکصد کشته و ۳۰۰ زخمی برجای گذاشت. مقامات ترکیه داعش را مسؤول این حمله به تجمع کردها اعلام کردند.

ترکیه که از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه، کمک‌رسانی به تروریست‌ها را با تمام توان دنبال می‌کند، چندماهی است به بهانه ی مبارزه با داعش (که خود خریدار اصلی نفت آن و تأمین تسلیحات آن است) مناطق کردنشین ترکیه را هم بمباران می‌کند.







منبع: کافه گردش

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle