دسته‌ها
توریسم گردشگری گردشگری

چرا جزیره ی هرمز مقصدی مناسب برای سفرهای نوروزی است؟ً!

به گزارش ویرلن:

به نقل از کافه گردش راهنمای سفر نوروزی به هرمز را در ادامه می خوانیم.

سفری هیجان‌انگیز به جزیره‌ی رنگارنگ

cafeegardesh_hormoz__10_

ایران – هرمزگان – قشم – هرمز

cafeegardesh_hormoz__11_

چرا هرمز یک مقصد نوروزی است؟

اگر اهل جاذبه‌های طبیعی خاص نیستید. اگر دوست دارید در سفر حتماً در هتل اقامت کنید، و اگر کلاً اهل هیچ کار هیجان‌انگیزی در سفر نیستید، بهتر است که این مطلب را نخوانید.

cafeegardesh_hormoz__12_

اما اگر شما هم مثل من عاشق هیجان و کشف و جستجوی جاهای جدید هستید، هرچه سریع‌تر کوله‌ی خود را ببندید و برای چند شب خوابیدن در یک طبیعت زیبا و با آرامشی باورنکردنی آماده شوید. اولین چیزی که باید بدانید این است که مهم‌ترین جاذبه‌ی طبیعی جزیره‌ی کوچک هرمز که کلید خلیج‌فارس هم لقب دارد، خاک آن است. خاکی که گاهی سرخ است و گاهی طلایی و گاهی مشکی، گاهی نمکی است و گاهی از آن به عنوان خوراکی یاد می‌شود. به همین خاطر، چند سال است که هنرمندان سالی یک‌بار آنجا جمع می‌شوند و با خاک‌های رنگی جزیره، نقش‌های هنری و زیبایی روی زمین طرح می‌ریزند که به آن فرش خاکی هرمز می‌گویند.

cafeegardesh_hormoz__22_

طبیعت بکر و زیبای جزیره و وسعت کم آن، فرصتی را برای شما مهیا می‌کند که یک برنامه‌ی یک‌روزه یا چندروزه برای گشتن دور جزیره داشته باشید. حالا پیاده یا با دوچرخه، فرقی نمی‌کند، همین که با حرکت در مسیر ساحلی جزیره متوجه تغییر رنگ خاک و صخره‌ها می‌شوید، مردم بومی را می‌بینید که با لباس‌های محلی و نقاب مشغول زندگی روزانه‌ی خود هستند، سواحل زیبای جزیره را می‌بینید که هر کدام به نوعی شما را وسوسه می‌کنند تا تنی به آب بزنید، پرنده‌ها و یا شاید حتی آهویی می‌بینید که برای خودش در جزیره این‌طرف و آن‌طرف می‌رود سرشار از حس زندگی خواهید شد. هرمز همه‌ی مسافرانش را به وجد خواهد آورد و برای هرکس یک هدیه‌ی ویژه خواهد داشت.

cafeegardesh_hormoz__13_

در این جزیره امکانات رفاهی خاصی وجود ندارد، مگر اینکه با یک بومی دوست شوید و از او بخواهید که در خانه‌ی خودش به شما جایی بدهد. در غیر این صورت باید حتمن چادر مسافرتی همراه خود داشته باشید. هوای هرمز در نوروز آن‌قدر گرم هست که شما برای خوابیدن احتیاجی به کیسه‌خواب نداشته باشید، همان چادر کفایت می‌کند. فقط فراموش نکنید که هرچه را لازم داشتید، متناسب با تعداد روزهایی که برای سفرتان برنامه‌ریزی کردید، قبل از آمدن به جزیره از بندرعباس یا در جزیره‌ی قشم تهیه کنید.

cafeegardesh_hormoz__4_

خوشبختانه جزیره‌ی هرمز تا حدود زیادی بکر است و از آسیب‌های گردشگری و مسافران در امان مانده. پس اگر شما تصمیم گرفتید در تعطیلات پیش رو به این جزیره سفر کنید، خیلی مراقب طبیعت این جزیره باشید و سعی کنید چیزی جز رد پا به جا نگذارید.

cafeegardesh_hormoz__14_

آب‌وهوا؟

در اغلب ایام سال هرمز هوای بسیار گرمی دارد و درصد رطوبت هم بسیار بالاست؛ اما در فصل زمستان، و اوایل بهار، درجه حرارت در حد معقولی است و اقامت در جزیره در این روزها دل‌چسب خواهد بود.

cafeegardesh_hormoz__15_

جاهای دیدنی آن کدام است؟

طبیعی

خاک سرخ و دیگر خاک‌های رنگی جزیره، صخره‌ها و بلورهای نمکی، الهه‌ی نمکی، دره‌ی مجسمه‌ها، کوه‌های خوراکی که رنگ‌های زرد و سفید و قرمز دارند و مردم بومی از آن‌ها به عنوان ادویه برای پختن ماهی و نان، و تهیه‎‌ی ترشی و مربا و سس استفاده می‌کنند، ساحل رنگین‌کمان تنگه‌ی هرمز، دشت آهوان و سواحل زیبای این جزیره.

cafeegardesh_hormoz__16_

تاریخی: قلعه‌ی پرتقالی‌ها شامل سیاه‌چال، کلیسا، سربازخانه، آب‌انبار و …، قدمگاه حضرت خضر، قصر بی‌بی‌گل و بی‌بی‌صورت.

cafeegardesh_hormoz__17_

معماری و روستایی: یک روستای کوچک به نام هرمز در این جزیره وجود دارد. موزه و نگارخانه‌ی دائمی احمد نادعلیان در جزیره‌ی هرمز، محلی است که آثار این هنرمند محیطی شناخته‌شده در عرصه‌های بین‌المللی در آنجا به نمایش درآمده‌اند. این مکان در محله‌ی قدیمی شهر هرمز و در نزدیکی قلعه‌ی پرتغالی‌ها قرار دارد. پیش از تبدیل‌شدن این خانه به «هنرمند سرا» در نوروز ۱۳۸۸، افرادی که مواد مخدر و مشروبات الکلی مصرف می‌کردند در آنجا جمع می‌شدند؛ اما حالا این موزه، محلی است که نادعلیان در آنجا به زنان جزیره آموزش می‌دهد تا با خاک‌های رنگی نقاشی کنند. آن‌ها پس طی کردن دوره‌ی آموزشی، آثار خود را در جزیره به گردشگران می‌فروشند یا به تهران می‌آورند و با شرکت در نمایشگاه‌هایی، آثار را به هنردوستان عرضه می‌کنند. پس از راه‌اندازی این موزه، بسیاری از مردم بومی علاقه‌مند شده‌اند تا خانه‌های خود را به گردشگران اجاره دهند، بخصوص در شرایطی که هرمز مرکز اقامتی مناسبی برای گردشگران ندارد.

cafeegardesh_hormoz__18_


چقدر طول می‌کشد؟ کجا بمانیم؟

سفر به هرمز، و میزان مدتی که برای این سفر نیاز است کاملاً وابسته به شما و علایقتان است. از آن‌جایی که در جزیره‌ی هرمز هیچ مکان اقامتی وجود ندارد، برنامه‌ی سفر بسته به تصمیم شماست، که بخواهید شب را در جزیره بخوابید یا نه. اگر اهل خوابیدن در چادر و زیر آسمان هزار ستاره هستید، به شما پیشنهاد می‌کنم حداقل یک شب در این جزیره اقامت کنید و از آرامش و زیبایی آن نهایت لذت را ببرید. همچنین بومیانی در جزیره هستند که بخشی از خانه‌ی خود را به مسافران اجاره می‌دهند. اگر شما علاقه‌مند به آشنایی با مردم بومی هستید، اجاره کردن یکی از این خانه‌ها گزینه‌ی بسیار خوبی است. اگر هم بیشتر علاقه‌مندید که شب را در هتل بخوابید، هیچ مشکلی نیست، باز هم شرایط فراهم است. کافی است یکی از شهرهای بندرعباس یا قشم را برای اقامت در نظر بگیرید. از هر دو شهر قایق‌های متعددی به هرمز می‌رود. شما می‌توانید صبح به جزیره بروید. آنجا به کمک بومی‌ها در وقت خود صرفه‌جویی کنید و با پرداخت هزینه‌یی اندک و با راهنمایی یک بومی، بیشتر دیدنی‌های جزیره را تا غروب ببینید و قبل از اینکه شب شود به بندرعباس یا قشم برگردید.

cafeegardesh_hormoz__19_

غذا چی؟

در جزیره‌ی هرمز هیچ رستوران یا غذاخوری هم نیست؛ و شما باید با توجه به نوع برنامه‌ی سفرتان مواد غذایی لازم را با خود به جزیره ببرید. مواد غذایی را به راحتی می‌توانید از بندرعباس یا قشم که مبدأ حرکت قایق‌های هرمز هستند تهیه کنید. همچنین در قشم و بندرعباس رستوران‌ها و غذاخوری‌های زیادی از مسافران پذیرایی می‌کنند و شما می‌توانید از آن مکان‌ها غذای آماده تهیه کنید.

cafeegardesh_hormoz__1_

غذاهای محلی:
غذاهای محلی این جزیره مثل دیگر شهرها و روستاهای ساحلی، تشکیل‌شده از انواع ماهی جنوبی است. تنها تفاوت غذاهای این منطقه نوع و میزان ادویه‌هایی است که بومیان در طبخ غذاهای خود استفاده می‌کنند. این ادویه‌ها اکثراً در همین جزیره تولید می‌شوند.
اگر در خانه‌ی بومیان منطقه اقامت کردید، می‌توانید از آن‌ها بخواهید تا با غذاهای بومی از شما پذیرایی کنند.

cafeegardesh_hormoz__20_

کجاست؟

نشانی: استان هرمزگان، شهرستان قشم.cafeegardesh_hormoz__21_
با خودروی شخصی: از تهران و با خودروی شخصی بعد از حدود ۱۳۰۰ کیلومتر رانندگی و عبور از شهرهای قم، کاشان، نائین، یزد و سیرجان به بندرعباس خواهید رسید. از آنجا هم انواع مختلف قایق برای رساندن شما به جزیره آماده هستند. همچنین شما می‌توانید ابتدا به قشم بروید و سپس از قشم راهی هرمز شوید.

cafeegardesh_hormoz__22_

با حمل‌ونقل عمومی: هرروز و به ‌صورت مرتب اتوبوس‌هایی از پایانه‌های تهران به سمت بندرعباس حرکت می‌کنند. بندرعباس از طریق راه‌آهن سراسری نیز در دسترس است. همچنین می‌توانید از فرودگاه مهرآباد و با پروازهای تهران قشم، یا تهران بندرعباس به یکی از این دو شهر بروید سپس از طریق راه‌های آبی خود را به هرمز برسانید.
هزینه‌ها: هزینه‌ی بلیت اتوبوس تهران – بندرعباس با توجه به نوع اتوبوس از ۴۵۰۰۰ تومان تا ۷۵۰۰۰ تومان است. بلیت قطار تهران بندرعباس نیز بسته به نوع واگن، از ۴۵۰۰۰ تومان تا ۸۰۰۰۰ قیمت دارد. هزینه‌ی بلیت هواپیمای تهران قشم نیز، با توجه به نوع هواپیما و اینکه پرواز چارتری در دسترس باشد یا نه معمولن از ۱۰۰۰۰۰ تومان به بالاست. هزینه‌ی بلیت هواپیمای تهران بندرعباس نیز، با توجه به نوع هواپیما و اینکه پرواز چارتری در دسترس باشد یا نه از ۶۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰۰ تومان متغیر است (سال ۹۴). هزینه‌ی قایق‌ها هم بسته به اینکه با قایق تندرو، یا لنج یا اتوبوس دریایی سفر کنید، و یا اینکه خودروی‌تان را با خود ببرید یا نه مقادیر متفاوتی خواهد داشت.

cafeegardesh_hormoz__23_

بعد کجا می‌شود رفت؟

بهترین کار سفر به جزیره‌های زیبای کیش و قشم است. همچنین گشت‌وگذار در بندرعباس هم برای ادامه‌ی سفر عالی خواهد بود.

cafeegardesh_hormoz__2_

سوغات چی بخریم؟

اگر به نگارخانه‌ی نادعلیان سری بزنید، شاید بتوانید یک یا چند نقاشی را که زنان بومی به وسیله‌ی خاک‌های رنگی جزیره کشیده‌اند، خریداری کنید. در ضمن این خاک‌های رنگی که به چند کشور خارجی صادرات می‌شوند، خودشان هم سوغات گران‌بهایی هستند.

cafeegardesh_hormoz__3_


cafeegardesh_hormoz__23_
cafeegardesh_hormoz__7_
cafeegardesh_hormoz__8_

cafeegardesh_hormoz__9_

منبع: کافه گردش

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle