دسته‌ها
آموزش و پرورش

آموزش و پرورش : وضعیت کتابخانه‌های مدارس نیازمند ارزیابی مجدد!

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با اشاره به اینکه وضعیت کتابخانه‌های مدارس نیازمند ارزیابی مجدد است، گفت: اکثر کتب موجود در کتابخانه‌های مدارس قدیمی است.
علیرضا کمرئی مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در مراسم افتتاح ۵۰ هزار نمایشگاه کتاب در ۵۰ هزار مدرسه که امروز در دبیرستان مصلی‌نژاد شهرری برگزار شد، اظهار داشت: کتاب، امروز به عنوان یکی از محوری‌ترین و اصلی‌ترین ابزارهای ارتباطی و انتقال فرهنگ تلقی می‌شود، اما در جامعه ما کمی مهجور مانده است.

وی به دلایلی که موجب عدم توجه به کتاب شده است، اشاره کرد و افزود: گرانی کتاب، عدم وقت کافی، سرگرم شدن مردم به امور جاری، عدم تأمین سلیقه‌های مختلف، عدم دسترسی آسان به کتاب، ضعف جاذبه محتوا و سیاست‌های فرهنگی متنوع و ناپایدار از جمله این دلایل است.

کمرئی اضافه کرد: گرچه این دلایل به عنوان علل نخواندن کتاب مطرح شده است، اما بنده معتقدم شاید علت اصلی این موضوع، این است که نیازی به مطالعه کتاب احساس نمی‌کنیم.

وی افزود: در تحلیل عقلانی معتقدیم که کتاب، آثار و برکات زیادی در زندگی ما دارد، اما این احساسی که منشأ حرکت برای توسعه و ترویج کتابخوانی است هنوز به وجود نیامده است و شاید این عدم احساس نیاز به دلیل خودشیفتگی و مطلق‌نگری در اندیشه و باور و میزان دانایی افراد است که مانع برای تلاش جهت مطالعه می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران به موضوع فرهنگ شفاهی اشاره کرد و افزود: عمدتاً ما از طریق قصه‌گویی و فرهنگ شفاهی مقصودمان را منتقل می‌کنیم که این موضوع غلبه فرهنگ شفاهی بر فرهنگ مکتوب را نشان می‌دهد و شاید در مدارس نیز به تبعیت از همین وضعیت در کشور، ضعف در مطالعه وجود دارد.

وی با اشاره به لزوم تقویت کتابخانه‌های آموزشگاهی، گفت: امروز وضعیت کتابخانه‌های مدارس چندان مطلوب نیست و نیازمند ارزیابی مجدد است، چرا که عمدتاً کتاب‌ها قدیمی است و باید نو شود.

کمرئی اضافه کرد: پدر و مادرها نیز نکته بعدی هستند چرا که پدر و مادرهایی که کتابخوان هستند موجب می‌شوند که فرزندان آنها نیز کتابخوان شوند.

وی افزود: برخی مواقع گفته می‌شود هر کتاب ارزش یک بار خواندن را دارد، اما ما آنقدر فرصت نداریم که همه کتاب‌ها را بخوانیم، پس نیازمند انتخاب کتاب مناسب هستیم و کتاب مناسب باید در مدارس توسط فردی که آشنا به کتاب‌ است، به دانش آموزان معرفی شود و این ضعف نبود کتابداران ورزیده در مدارس، به سرانه پایین مطالعه می‌انجامد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران بر تقویت روحیه پرسشگری در دانش آموزان نیز تأکید کرد و افزود: تقویت روحیه پرسشگری موجب ایجاد نیاز برای مطالعه در دانش‌آموزان می‌شود.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle