دسته‌ها
جهان سیاسی

واکنش روسیه درمورد سقوط سوخو ۲۴ ، توسط ترکیه‌

 شبکه العربیه و برخی رسانه‌های ترکیه‌ای ادعا کردند، یک هواپیمای جنگی روسیه در نزدیکی مرز سوریه و ترکیه ساقط شد.

در حالی که حملات هوایی روسیه به مواضع تروریست‌ها در سوریه ادامه دارد،‌ امروز سه شنبه برخی رسانه‌ها از قبیل العربیه و همچنین رسانه‌های ترکیه‌ای از ساقط شدن یک هواپیمای جنگنده روس خبر دادند.

شبکه راشا تودی هم درباره این خبر اینطور گزارش داد: «یک شبکه ترکیه‌ای خبر داد که یک جت نظامی در سوریه و در نزدیکی مرز ترکیه سقوط کرد. این شبکه اشاره‌ای به اینکه این جت متعلق به چه کشوری است و سرنوشت خلبانان چه شده،‌ نکرد.

در همین ارتباط،‌ شبکه رویترز گزارش داد که شبکه «هابرترک» ترکیه تصاویری از یک جت را نشان داده که در حال سوختن است.

برخی منابع خبری وابسته به معارضان سوریه هم در شبکه‌های اجتماعی گفتند که خلبانان آن توانستند پیش از سقوط توانستند با چتر نجات از آن به بیرون بپرند.

شبکه سی‌ان‌ان ترک هم ادعا کرده که این جنگنده روسی توسط جنگنده‌های ترکیه‌ای هدف قرار گرفت.

پایگاه دیلی صباح ترکیه هم گزارش داده که «ترکیه یک جت جنگنده ناشناس را هدف قرار داد».

از سوی دیگر،‌ خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام نظامی مدعی شد که جنگنده‌های اف ۱۶ ترکیه یک جت جنگنده که حریم هوایی ترکیه را نقض کرده بود، هدف قرار دادند.

از دفتر نخست‌وزیر ترکیه هم خبر رسیده که احمد داود اغلو به وزارت خارجه این کشور دستور داده که درباره آخرین تحولات جاری در مرز سوریه، با ناتو، سازمان ملل و کشورهای مرتبط «مشورت» کند.

رسانه‌های ترکیه‌ای همچنین تصاویری از یک هواپیمای در حال سقوط و همچنین یک خلبان که با چتر در حال فرود آمدن است منتشر کردند

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در خبری کوتاه درباره سقوط جنگنده ناشناس اینطور گزارش داد: «هواپیما در آسمان آتش گرفت و پس از آن در خاک سوریه سقوط کرد».

برخی رسانه‌های غربی با اشاره به فیلم و تصاویر منتشر شده از این هواپیما مدعی شدند که این هواپیما شبیه به «سوخوی ۲۴» است.

خبرگزاری راشا تودی در خبری دیگر درباره این هواپیما گزارش داد در یک روستای ترکمن‌نشین که صحنه درگیری ارتش سوریه و نیروهای اپوزیسیون است، سقوط کرد.

پایگاه «بریکینگ نیوز» هم به نقل از برخی منابع خبری مدعی شد که «شورشیان سوریه که متحد ترکیه هستند، یک خلبان روس را گرفتند و در جستجوی خلبان دیگر روس هستند.

بنا بر گزارش شبکه ان‌تی‌وی ترکیه، ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که جت ساقط شده، روسی بود.

وزارت دفاع روسیه در اولین واکنش به خبر مذکور با تایید روس بودن این هواپیما اعلام کرد: «سوخوی ۲۴ در سوریه سقوط کرد که احتمالا دلیل آن شلیک از زمین به هواپیما بود».

طبق گزارش اینترفکس،‌ این وزارتخانه افزود: «خلبانان سوخو ۲۴ که هواپیمایشان در سوریه سقوط کرد، ایجکت کردند اما هنوز اطلاعی از سرنوشت آنها در دست نداریم».

وزارت دفاع روسیه ادامه داد: هواپیمای ساقط شده در سوریه در حریم هوایی سوریه در حال پرواز بود و این موضوع توسط ابزارهای کنترلی ثبت شده است.

به گزارش پایگاه دیلی استار، منابع ترکیه‌ای مدعی شدند که ظرف ۵ دقیقه ۱۰ بار به هواپیمای روس هشدار داده شد اما این جنگنده اعتنایی به هشدارها نکرد.

رسانه‌ها خبر دادند که بر اساس برنامه‌ریزی قبلی قرار بوده وزیر خارجه روسیه فردا چهارشنبه به ترکیه سفر کند. باید دید با توجه به ساقط شدن سوخو ۲۴ در سوریه، سفر سرگئی لاوروف به ترکیه انجام می‌شود یا خیر.

در حالی که وزارت دفاع روسیه اعلام کرده سوخو ۲۴ کاملا در حریم هوایی سوریه در حال پرواز بود، یک مقام ترکیه‌ای به رویترز گفته که این هواپیما «بارها حریم هوایی ترکیه را نقض کرده بود».

خبرنگار روزنامه «تودی زمان» ترکیه هم در خبری فوری گزارش داد که ولادیمیر پوتین برای بررسی سرنگونی جت روسیه در سوریه نشست اضطراری شورای امنیت ملی تشکیل می‌دهد.

همچنین خبر رسیده که بالگردهای ارتش روسیه و همچنین نیروهای ارتش سوریه عملیات جستجو و امداد برای یافتن خلبانان سوخوی ۲۴ را آغاز کردند.

شبکه العربیه عربستان سعودی در گزارشی مدعی شد که برخی تصاویر منتشر شده، نشان می‌دهد که یکی از خلبانان جنگنده روس کشته شده است.

وزارت خارجه ترکیه اعلام کرده که سفر وزیر خارجه روسیه به آنکارا که قرار بود فردا چهارشنبه انجام شود،‌ لغو شده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین هم به خبر ساقط شدن جنگنده روسی واکنش نشان داد.

وی گفت که تا زمانی که وزارت دفاع روسیه درباره دلایل سقوط سوخو ۲۴ بیانیه رسمی منتشر نکند، غیر ممکن است که درباره احتمال استفاده مسکو از بند ۵۱ منشور سازمان ملل سخن گفته شود.

این مقام روس ادامه داد که «تا زمانی که دقیقا روشن نشود که هواپیما به چه علت سقوط کرده، این موضوع زودهنگام است که درباره وخامت روابط روسیه و ترکیه صحبت شود».

سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه درباره اینکه ولادیمیر پ.وتین به منظور بررسی موضوع سقوط جنگنده سوخو نشست اضطراری برگزار می‌کند یا نه،‌ اظهارنظری نکرد.

او در پاسخ به سوالی درباره لغو سفر فردای لاوروف به ترکیه هم گفت که درباره این موضوع وزارت خارجه روسیه باید اظهارنظر کند.

در اولین واکنش مقامات آمریکایی به سقوط جنگنده روسیه، وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که نمی‌تواند گزارش‌های خبری درباره هدف قرار دادن این هواپیما توسط جنگنده‌های ترکیه را تایید کند اما از نزدیک تحولات را زیر نظر دارد.
منبع : فارس

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle