دسته‌ها
توریسم گردشگری گردشگری

مهمترین روندهای رایج در صنعت گردشگری

یادگیری و تقویت

امروزه یکی از مهمترین روندهای رایج در صنعت گردشگری، خواسته گردشگر مبنی بر تجربه یادگیری به عنوان بخشی از تعطیلاتش می باشد. سفرهای آموزشی در چند دهه گذشته رونق گرفته است. بررسی های اخیر نشان داد که نصف مسافران آمریکای شمالی دوست دارند از مکان های هنری، تاریخی و غیره در تعطیلات دیدن کنند، در حالی که یک سوم افراد دوست دارند مهارت یا فعالیت جدید را یاد بگیرند. مسافران به دنبال تجربه هایی هستند که بینش وسیع تر، درک بیشتر و ارتباط شخصی با افراد و محل هایی که می بینند را برایشان فراهم نمایند.

به گزارش ویرلن؛ بسیاری از افراد به جای اینکه تعطیلات خود را بر اساس مقصد انتخاب کنند، در وهله اول تجربه هایی را که می خواهند داشته باشند، انتخاب می نمایند و سپس مقصدی را که شامل این تجربه ها بشود بر می گزینند. سفرهای آموزشی و تقویتی به تعطیلاتی گفته می شود که فرصت هایی را برای تجارب یادگیری حقیقی، عملی یا تعاملی با موضوع هایی مانند ماجراجویی، کشاورزی، مردم شناسی، باستان شناسی، هنر، فرهنگ و غیره فراهم می کنند.

محصولات اخلاقی

‍در خلال چند دهه گذشته، با تغییر روزافزون رویه های بازار مصرف کننده به سمت بازاریابی شیوه زندگی و مصرف اخلاقی در صنعت گردشگری، گردشگری مسئولیت پذیر به عنوان یک رویه قابل توجه در کشورهای غربی ظاهر شده است. سازمان های گردشگری کم کم متوجه شده اند که ترویج مباحث اخلاقی خود می تواند تجارت خوبی باشد، زیرا افزایش سود، اثربخشی مدیریت، بهبود تصویر شرکت در نزد مردم و بهینه شدن ارتباطات کارمندان را به دنبال دارد. در بررسی اخیر، ۲۶٪ از افراد ۳۳ تا ۴۴ ساله گفته اند که به طور رو به افزایشی با استفاده از قدرت خرید خود به شرکت هایی که نسبت به موضوع های اخلاقی، اجتماعی و محیطی حساس هستند، پاداش داده اند. گردشگران بین المللی برای انتخاب مقاصدی که به لحاظ کیفیت بهداشت محیط و تنوع و یکپارچگی منابع طبیعی و فرهنگی بهتر هستند، انگیزه دارند. مطالعات انجام شده در بازارهای آلمان و آمریکا نشان می دهد که ملاحظات محیطی در حال حاضر، عامل قابل توجهی در فرایند انتخاب مقصد توسط مشتری است. این امر بر اساس برنامه های محیطی اجرا شده توسط هر هتل در آلمان می باشد. به اطمینان در کشور آمریکا رشد سفرهای طبیعت گردی انعکاس دهنده نگرانی روزافزونی درباره محیط زیست است. مطالعه اخیر در این باره نشان داده که تقریبا ۸۰٪ از مسافران آمریکایی بر این باورند که اقدامات هتل ها برای حفظ محیط زیست، بسیار مهم است. بر اساس این مطالعه ۷۰٪ تمایل دارند که برای دو هفته اقامت در هتلی که نگرش زیست محیطی مسئولانه ای دارد، ۱۵۰ دلار آمریکا بیشتر هزینه کنند و ۵۵٪ تمایل دارند هتلی را رزرو کنند که دوستار محیط زیست است.

حتی رستوران ها نیز حامی محیط زیست هستند. مسافرخانه چنترله کانتری این، در کیپ برتون نوا اسکوتیا در کانادا، محیط سبز و غذاهای تازه کیپ برتون را سرلوحه کارهای خود قرار داده است. این مسافرخانه فقط از صابون هایی برای شستن صورت، حمام و رختشویی استفاده می کند که از محصولات شوینده ارگانیک و بی بو باشند. ملافه ها از جنس لینن و الیاف طبیعی هستند، از انرژی خورشیدی برای گرم کردن آب و فضای اتاق استفاده می شود و آب مورد نیاز از یک چاه عمیق پر آب که کنار یک چشمه است، تأمین می گردد. تمامی ظروف در آشپزخانه های خود رستوران و با استفاده از مواد اولیه ارگانیک محلی درست می شوند.

نوستالژی

بر اساس گفته نویسنده انگلیسی، چالرز لیدبیتر ما در میان ظهور یک حس غربت هستیم. مردم هر چه بیشتر به یک آینده نامشخص سوق داده می شوند، امنیتی را که در گذشته داشتند، بیشتر می خواهند. «پدیده جهانی شدن، اشتیاق بیشتری را برای به دست آوردن ریشه ها و هویت های محلی ترویج می کند. غوطه وری ما در دنیای دیجیتال و مجازی باعث به وجود آمدن نیازی برای انجام دادن مهارت های ملموس در خانه، از قبیل آشپزی، باغبانی و تزئین می شود. رشد فردگرایی باعث می شود به دنبال عصری باشیم که تصور می کردیم در جامعه ای حقیقی با حسی از حافظه و تعهد اخلاقی مشترک زندگی می کنیم.» نتیجه همه این ها افزایش گردشگری نوستالژی است.

آگاهی بهداشتی

ظهور جوامع آگاه به بهداشت، به تأثیر نسل بیبی بومرها (افراد ۵۱ تا ۶۹ ساله) نسبت داده می شود. پترسون ویژگی های جمعیت شناختی این نسل و افزایش علاقه آنان به گردشگری فعال را با افزایش سنشان بررسی کرده است. این افراد معمولاً با وضع مالی بهتر بیشتر به تجارب جدید علاقه مند هستند. ویژگی های جمعیت شناختی آنان نیز تأثیر قابل توجهی بر صنعت بهداشت و سلامتی می گذارد. سال ها پیش افرادی که برای حمام گرفتن به آب های ریما می رفتند، هنگام رفتن از عصا استفاده می کردند، ولی در راه برگشت عصا را در داخل آب می انداختند. حتی امروزه پلی به نام تسوسوت وجود دارد که به معنای دور انداختن عصا می باشد.

سفارشی سازی

درخواست ها برای تعطیلات سفارشی و شخصی به شدت در حال افزایش است و آژانس ها و برگزارکنندگان تورها روش کار خود را تغییر می دهند تا این خواسته را عملی کنند. امروزه آژانس ها و فروشندگان علاوه بر رزرو هواپیما و هتل، در حال ترتیب دادن برنامه های سفارشی بازدید از کارگاه های صنعتگری و تورهای شخصی بازدید از جواهرات تاج سلطنتی انگلستان و شهر واتیکان هستند. تقاضا برای سفرهای سفارشی رو به افزایش است. کریستینا راند کویست، سخنگوی انجمن آژانس های آمریکا می گوید که در حال حاضر دو رویه موازی وجود دارد؛ نخست، افرادی هستند که خواستار خدمات شخصی می باشد و دوم، آن افرادی که خواستار سفرهای بسیار اختصاصی هستند. بسیاری از گردشگران زمان کم و ارزشمندی دارند، بنا بر این خواستار این هستند که مطمئن شوند آنچه دقیقا می خواهند، فراهم می شود با نه؛ چه خواسته شان یک هتل ویژه باشد و چه یک رستوران با غذاهای خاص. گردشگران به کسی نیاز دارند که به خواسته هایشان گوش دهد و آن ها را فراهم سازد.

سرعت و تسهیلات

تمایل روزافزون به سرعت و تسهیلات تأثیر بسزایی بر بخش های مختلف صنعت گردشگری می گذارد. در بخش رستوران ها، فروش هایی که از طریق پیک رو به افزایش هستند؛ در سیستم حمل و نقل، پایانه ها با سیستم چک – این با ثبت ورود خودکار بسیار متداول شده اند و درباره محل اقامت، مسافران تجاری به دنبال اتاق های راحت برای اقامت های کوتاه هستند. یک مثال در خصوص مورد دوم، ایده جدید برای هتل هایی است که به تازگی در فرودگاه های هیترو و گتویک در انگلستان معرفی شده اند. کابین هایی به نام یوتل که طرح خود را به هتل های کپسولی ژاپن مدیون می باشد، چیزی میان یک هتل و یک صندلی درجه یک هواپیماست. هر کابین خودکار شامل یک تخت چرخشی است و امکاناتش شامل یک حمام داخلی با دوش، یک تلویزیون صفحه تخت و یک میز کشویی می شود. نخستین نوع کابین ها برای یک شب توقف ۸۰ پوند هزینه دارد، همراه با گزینه پرداخت کمتر برای مدت کوتاه تر که فرصتی برای رفع خستگی حتی در توقف های کوتاه ارائه می دهد. این شرکت برای ترویج این ایده در مرکز لندن به منظور رقابت با ایده های مشابه اقامتگاهی طرح هایی مانند هتل راحت استلیوس هاکیلوانو دارد.

غیر قابل پیش بینی بودن

تعداد روزافزونی از گردشگران به دنبال تجربه هایی هستند که حس و هوایی غیرقابل پیش بینی داشته باشند. برای مثال، در اکتبر ۲۰۰۴ فعالیت آتش فشان سنت هلن در واشنگتن مورد توجه سراسر جهان قرار گرفت، زیرا این آتش فشان در حالی که ابرهایی از بخار و خاکستر از خود بیرون می ریخت، دوباره فوران کرد. هزاران گردشگر که مصمم به تماشای فعال ترین آتش فشان آمریکای شمالی بودند، به این منطقه سفر کردند. هتل های محلی، رستوران ها و مغازه های فروش سوغاتی از آمدن گردشگران و هجوم رسانه ها استقبال کردند. یک گروه سفرهای اکتشافی یک برنامه پرواز با هلیکوپتر بر روی آتش فشان را پیشنهاد داد که هزینه اش نفری ۱۰۰ دلار بود. در کشور کانادا نیز در سال ۲۰۰۳، آتش نشانان بریتیش کلمبیا که در حال خاموش کردن شعله های آتش در جنگل بودند، گفتند که گردشگران به دنبال آتش در کلونا، وضعیت را برای آتش نشانان بسیار دشوار کرده بودند. این گردشگران که به خارج از شهر رفته بودند تا ۲۰۰ خانه ای را که توسط آتش از بین رفته بود، ببینند، داخل جنگل ها شده بودند تا آتش های هنوز شعله ور را مشاهده کنند.

روشنفکری معنوی

تمایل به روشنفکری معنوی در تعطیلات باعث پیشرفت بزرگی در صنعت گردشگری مذهبی شده است. حتی راهبان و تارکان دنیا در این روند رو به رشد سرمایه گذاری می کنند. صومعه ها و معابد بهترین زمینه را برای دوره های آرامش بخش عبادت، دعا و تفکر برای زنان و مردان کارمند که از جهان خسته شده اند، فراهم می کنند. مؤسسه های مذهبی که اغلب در مناظر زیبا بنا گردیده اند، با تورها همراه شده، تسهیلات خود را برای اقامت یک تا سه روزه ارائه می دهند. برای مثال، افراد اهل کره جنوبی ۳۶ معبد بودایی دارند که برای رهایی از زندگی روزمره خود می توانند از بین آن ها انتخاب کنند. با این که غذاها بسیار ساده هستند (سبزیجات و مقدار زیادی از حریره برنج)، اما آسایش و آرامش خاطر موجود با ارزش تر از هر چیز است. معبد هایین یک میراث جهانی است که در کوه های ایدیلک کایا قرار گرفته و اقامت های دو روزه ای دارد که قیمتش برای هر شب ۶۰ دلار می باشد. گردشگران باید رداهای مخصوص راهبان را بپوشند، با راهبان دعا و تفکر کنند، با یکدیگر غذا بخورند و حتی درس های خوشنویسی دارند که پیش از ساعت خواب زود هنگام ۳۰/۹ شب می باشد. هر روز ساعت بیدار شدن از خواب ۳۰/۳ صبح می باشد و روز با یک ساعت مدیتیشن بی صدا آغاز می شود. گردشگران از گشت و گذار بعد از صبحانه لذت می برند.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle