دسته‌ها
پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

سیگار کشیدن مادران در دوران بارداری و تغییرات ژنتیکی جنین

مطالعات جدید محققان نشان می دهد، سیگار کشیدن مادران در دوران بارداری سبب تغییرات اپی ژنتیکی جنین می شود و اثرات مضر طولانی مدت دارد.
به گزارش ویرلن از ساینس، تغییرات اپی ژنتیکی یکی از مهمترین تغییرات الگوی بیان ژن است که می تواند سبب بروز بیماری های مختلف شود.
مطالعات جدید محققان تحقیقات زیست محیطی همهولتز در لایپزیگ و مرکز تحقیقات سرطان در هایدلبرگ نشان می دهد که سیگار کشیدن مادران در دوران بارداری علاوه بر تاثیر بر سلامتی مادر، سبب تغییرات ژنتیکی جنین می شود که اثر آن در دراز مدت مشاهده می شود. این تحقیقات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض دود تنباکو، محدود به DNA نمی شود و در کل ژنوم کودک تاثیرگذار است.
تغییرات اپی ژنتیک یکی از فرآیندهایی که در طول زندگی به منظور توسعه سلول های مختلف رخ می دهد. این فرآیند سبب فعال یا غیر فعال شدن ژن ها در زمان های خاص می شود تا بافت های مختلف از جمله کبد یا عضلات توسعه یابند. عوامل مختلفی سبب اختلال در تغییرات اپی ژنتیک می شوند. یکی از مهمترین عوامل، عوامل زیست محیطی هستند.
مطالعات جدید نشان می دهد دود تنباکو یکی از عوامل برهم زننده این چرخه است که می تواند منجر به بیماری های ریوی در دراز مدت شود.
در ادامه این تحقیقات آمده است که تغییرات اپی ژنتیک در بند ناف نوزادانی که مادرانشان در دوران بارداری سیگار می کشند، دیده شده است و اثرات آن در سال های بعد مشاهده می شود. برخی از این تغییرات ژنتیکی با افزایش احتمال دیابت، چاقی و انواع سرطان در ارتباط هستند.نتایج این تحقیقات در نشریه Molecular Systems Biology منتشر شده است.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle