دسته‌ها
پزشکی و سلامت پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

ساخت لنز جدید مانند چشم حشرات

محققان امریکایی موفق به ساخت لنزهای کوچکی با میدان دید فوق العاده شده اند که برای ساخت آن از حشرات الهام گرفته اند.

محققان برای یافتن ایده های جدید و تازه از طبیعت الهام می گیرند. اما زمانی که صحبت از تطبیق باشد، هیچ چیز بهتر از میلیون ها سال تکامل نیست. محققان امریکایی دانشگاه  Madison با الهام از چشم حشرات موفق به ساخت لنزهای متفاوتی شده اند که می تواند میدان دید فوق العاده ای را در اختیار کاربرانش قرار دهد.

حشرات دارای چشم هایی با ساختار ترکیبی متفاوتی هستند. بدین معنا که صدها چشم مستقل از هم داخل چیزی هستند که به صورت چشم دیده شده و همزمان به فعالیت می پردازند تا دید کامل تری را به حشرات ببخشند. هر چشم انسان می تواند تا صد درجه زاویه کناری خود را مشاهده کند، اگر یک چشم بسته باشد با چشم دیگر می توان به روبرو نگاه کرده و دیدی بیشتر از ۹۰ درجه از محیط را در اختیار داشت.

اما با گشودن چشم دوم می توان میزان دید را تقریبا تا دو برابر افزایش داد. میدان دید دو چشم انسان در جلو کمی با هم همپوشانی داشته در نتیجه می توان دید بهتری در روبرو نسبت به اطراف داشت.

اما حشرات دید متفاوتی نسبت به انسان ها دارند. زنبورها قادر به مشاهده زاویه ۳۰۰ درجه بوده که به معنای کل فضای پیرامون آنهاست. زنبورها دنیای اطراف خود را به شکلی در هم ریخته و به صورت پیکسل شده می بینند. شاید در نگاه اول مشاهده دنیا به صورت پیکسلی چندان جالب توجه و زیبا نباشد اما این دید پیکسل مانند برای حفظ بقای حشره ای که سایر حشرات یا حیوانات به دنبال کشتن آن هستند، ضروری است.

محققان امریکایی دانشگاه مدیسون با استفاده از این قابلیت و امکان به دنبال ساخت لنزهای کوچکی با میدان دید مشابه هستند تا انسان ها لنزهایی با میدان دید ۱۷۰ درجه ای در اختیار داشته باشند. لنزهایی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند از انکسار برای بزرگ نمایی استفاده می کنند اما لنزهای جدید متفاوت عمل خواهند کرد. نور پس از برخورد با لبه های اجسام تغییر شکل می دهد. لنزهای جدید از سطوح مختلفی برخوردار هستند که امکان عبور نور را می دهد اما تاکنون این اندازه دقیق نبوده و قابلیتی است که تا پیش از این وجود نداشته است.

ضخامت این لنزها در حدود نیم میلی متر بوده و محققان امیدوارند این لنزها بتوانند دنیای بینایی و عمل های جراحی چشمی را متحول کند.

 

 

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle