دسته‌ها
ورزشی

رقبای تیم ملی ایران در انتخابی جام جهانی

هفته هشتم رقابت‌های مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در منطقه آسیا برگزار شد تا تکلیف تیم‌های صعود کننده تا حدودی مشخص شود.
قرعه‌کشی مرحله دوم مسابقات مشترک انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات ۲۵ فروردین ماه امسال در ماریوت هتل کوالالامپور مالزی انجام شد و تیم ملی کشورمان در این مرحله با تیم‌های ملی عمان، هند، ترکمنستان و گوام همگروه شد.

بر همین اساس قرعه‌کشی مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ و جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ انجام و تکلیف گروه‌های ۸ گانه به شرح زیر مشخص شد:

گروه اول: امارات- عربستان- فلسطین- تیمور شرقی -مالزی

گروه دوم: استرالیا- اردن- تاجیکستان- قرقیزستان- بنگلادش

گروه سوم: چین- قطر- مالدیو- بوتان- هنگ کنگ

گروه چهارم: ایران – عمان- هند- ترکمنستان- گوام

گروه پنجم: ژاپن- سوریه-افغانستان- سنگاپور- کامبوج

گروه ششم: عراق- ویتنام- تایلند- اندونزی- چین تایپه

گروه هفتم: کره جنوبی- کویت- لبنان- میانمار- لائوس

گروه هشتم: ازبکستان- بحرین- فیلیپین- کره شمالی- یمن

بر همین اساس هفته هشتم رقابت‌های مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در منطقه آسیا برگزار شد تا تکلیف تیم‌های صعود کننده تا حدودی مشخص شود.

در زیر نگاهی می‌اندازیم به وضعیت گروه‌های ۸ گانه این رقابت‌ها در قاره آسیا و تیم‌هایی که بیشترین شانس برای صعود به مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه از این قاره دارند را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

گروه اول:

در گروه اول عربستان با ۱۶ امتیاز صدرنشین است و امارات نیز با ۱۳ امتیاز در رده دوم قرار دارد. در این گروه فلسطین با ۹ امتیاز از ۶ مسابقه در رده سوم قرار دارد و همچنان از شانس صعود برخوردار است.

در این گروه مالزی و تیمورشرقی از دور رقابت‌ها حذف شده‌‌اند.

گروه دوم:

در این گروه کشورهای استرالیا، اردن و قرقیزستان با ۱۵، ۱۳ و ۱۱ امتیاز همچنان از شانس صعود برخوردار هستند و تاجیکستان و بنگلادش از این گروه حذفشان قطعی شده است.

گروه سوم:

در گروه سوم قطر با ۱۸ امتیاز از ۶ دیدار و کسب ۱۰۰ درصد امتیازات، صدرنشین مطلق گروه است و به طور حتم صعودش قطعی است. در این گروه هنگ کنگ و چین با ۱۴۴ و ۱۱ امتیاز در رده‌های بعدی قرار دارند و شانس صعودشان همچنان پابرجاست.

در این گروه کشورهای مالدیو و بوتان از دور رقابت‌های انتخابی جام جهانی حذف شده‌اند.

گروه چهارم:

در گروهی که تیم ملی ایران نیز در آن حضور دارد، شاگردان کی‌روش با ۱۴ امتیاز صدرنشین گروه هستند. در این گروه عمان و ترکمنستان با ۱۱ و ۱۰ امتیاز همچنان شانس صعود دارند و گوام و هند از دور رقابت‌ها حذف شده‌‌اند.

گروه پنجم:

از گروه پنجم نیز ژاپن و سوریه با ۱۶ و ۱۵ امتیاز به عنوان دو تیم برتر از شانس صعود برخوردار هستند و سایر تیم‌ها یعنی سنگاپور، افغانستان و کامبوج از دور رقابت‌ها کنار رفته‌اند.

گروه ششم:

گروه ششم شاید قوانین کل رقابت‌ها را تغییر دهد. در این گروه چون اندونزی از سوی فیفا تعلیق شده است مسابقات با ۴ تیم ادامه پیدا کرد که در حال حاضر تایلند، عراق و ویتنام از این گروه شانس صعود دارند و کشور تایوان بدون امتیاز از دور رقابت‌ها حذف شده است.

بر همین اساس و برای شبیه سازی این گروه با ۷ گروه دیگر این احتمال وجود دارد که نتایج تیم پنجم محسوب نشده که این موضوع می‌تواند سرنوشت امتیازات و تیم‌های صعود کننده به مرحله بعدی را دستخوش تغییر کند.

گروه هفتم:

در این گروه نیز کره‌جنوبی ۱۸ امتیاز ممکن از ۶ مسابقه را کسب کرده و صعودش تقریبا قطعی است. از این گروه کویت پس از بازی پنجم خود از سوی فیفا تعلیق شد و سرنوشت این تیم نیز در حال حاضر نامشخص است.

در صورت حذف کویت، لبنان ۱۰ امتیازی از شانس صعود برخوردار است اما میانمار و لائوس از دور رقابت‌ها کنار رفته‌اند.

گروه هشتم:

در این گروه نیز کره‌شمالی و ازبکستان با ۱۶ و ۱۵ امتیاز صدرنشین هستند و فقط این دو تیم شانس صعود را دارند و سایر تیم‌ها از جمله فیلیپین، بحرین و یمن از دور رقابت‌ها کنار رفته‌اند.

قرعه‌کشی مرحله دوم ۲۵ فروردین ماه در مالزی برگزار شد و پس از انجام قرعه‌کشی و قرار گرفتن تیم‌ها در ۸ گروه ۵ تیمی، تیم‌های اول هر گروه به همراه ۴ تیم برتر دوم، ۱۲ تیم حاضر در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی و مرحله نهایی جام ملت‌های ۲۰۱۹ آسیا را تشکیل می‌دهند.

در پایان این رقابت‌ها علاوه بر اینکه ۱۲ تیم برتر راهی دور سوم رقابت‌ها (مرحله دوم گروهی) در بخش مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه می‌شوند تا در ۲ گروه ۶ تیمی به کار خود برای رسیدن به جام جهانی ادامه دهند، همین ۱۲ تیم خیلی زودتر از موعد مقرر و حدود ۳ سال زودتر راهی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ خواهند شد تا به این ترتیب با توجه به ۲۴ تیم شدن جام ملت‌ها در سال ۲۰۱۹ تکلیف نیمی دیگر برای حضور در این رقابت‌ها همچنان نامشخص باشد.

در این بین ۲۸ تیم باقی مانده از ۴۰ تیمی که از دور اول مرحله گروهی وارد رقابت‌ها شده‌اند، در یک رقابت گروهی جدید برای حضور در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ به مصاف هم می‌روند تا با مشخص شدن ۱۲ تیم دیگر، در نهایت ۲۴ تیم برتر جام ملت‌ها در دوره جدید مشخص شوند. البته در صورتی که امارات، میزبان بعدی رقابت‌ها در جمع تیم‌های باقی مانده باشد این تیم به صورت اتوماتیک وار راهی جام ملت‌ها شده و فقط ۱۱ تیم دیگر در نهایت شانس حضور در مرحله پایانی جام ملت‌ها را خواهند داشت.

**ایران در گروه مرگ؟

مرحله نهایی این رقابت‌ها اردیبهشت‌ماه سال ۹۵ در مالزی قرعه‌کشی خواهد شد و ۱۲ تیم صعود کننده به مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ در ۲ گروه ۶ تیمی به کار خود برای رسیدن به جام جهانی روسیه ادامه خواهند داد. البته قرعه‌کشی مرحله دوم نیز بر اساس سید بندی فیفا انجام می‌شود که در صورتی که رده‌بندی کشورهای آسیا تا زمان قرعه‌کشی این رقابت‌ها همچنان طبق روال فعلی باشد، به طور حتم تیم ملی ایران فقط با یکی از ۳ کشور کره‌جنوبی یا استرالیا و یا ژاپن همگروه خواهد شد.

در حال حاضر ۱۲ کشور ایران، کره‌جنوبی، ژاپن، استرالیا، امارات، ازبکستان، عربستان، اردن، چین، قطر، عراق و امارات در رده‌های اول تا دوازدهم آسیا هستند و در صورتی که همین روال تا اردیبهشت ماه سال آینده در زمان قرعه‌کشی رقابت‌ها ادامه داشته باشد و البته همین ۱۲ کشور نیز به گروه بعدی صعود کنند، می‌توان گروه مرگ احتمالی برای شاگردان کی‌روش را این چنین پیش‌بینی کرد:

ایران – استرالیا – ازبکستان – عربستان – قطر – عراق

گفتنی است علاوه بر ۱۲ کشور فوق در بین کشورهای باقی مانده سوریه، تایلند، لبنان،کره شمالی و هنگ‌کنگ نیز از شانس بالایی برای صعود برخوردار هستند که در صورت صعود این تیم‌ها، رده‌بندی کشورهای فوق در فیفا در سید بندی تأثیرگذار بوده و به طور حتم این تیم‌ها جایگزین یکی از ۱۲ تیم ابتدایی رده‌بندی خواهند شد که به این ترتیب گروه‌بندی مرحله دوم رقابت‌ها نیز دستخوش تغییر خواهد شد.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle