دسته‌ها
اخبار داغ پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

دلایل ناباروری در زوجین

تعریف ناباروری

به گزارش ویرلن، ناموفق بودن تلاش زوجین برای بارداری طی یک سال رابطه جنسی بدون جلوگیری را ناباروری گفته می شود . طی آخرین آمار ۱۰ تا ۱۵ درصد از زوجین دارای مشکل ناباروری می باشند . دلیل ناباروری می تواند هم مربوط به زن هم مربوط به مرد و یا هر دو نفر باشد . ۴۰ درصد علل نازائی مربوط به مردان و ۱۰ درصد مربوط به هر دو نفر و ۱۰ درصد آن نامشخص می باشد. دلایل نامشخص به این مفهوم می باشد که طی آزمایشات و بررسی های انجام شده هم زن و هم مرد سالم هستند اما بازهم دچار نازائی هستند.

دلایل نازائی در زنان :

    مشکل در تخمک گذاری :

شایع ترین علت در ناباروری زنان اختلال در تخمک گذاری می باشد. به گونه ای که ۳۹% از دلایل نازائی در زنان مربوط به این مشکل می باشد . بدون تخمک گذاری لقاحی صورت نمی گیرد و زن قادر به باروری نخواهد بود. این اختلال ممکن است به شکل عدم تخمک گذاری، تخم گذاری نامنظم و یا کم باشد بنابراین ممکن است فرد عادت ماهیانه نداشته باشد و یا عادت ماهانه وی کم یا نامنظم باشد . قابل ذکر است در برخی از زنان علی رقم عادت ماهیانه منظم باز هم اختلال در تخمک گذاری مشاهده می شود .

    مشکل در لوله های رحمی :

برخی زنان دارای لوله های رحمی کاملا یا به شکل نیمه کامل بسته هستند. در نتیجه عدم موفقیت رسیدن اسپرم به تخمک را داریم . دلیل این مشکل می تواند عفونت ، آندومتریوز و یا چسبندگی لوله ها باشد. در برخی مواقع چسبندگی لوله ها بعد از یک حاملگی خارج از رحم اتفاق می افتد . جالب است بدانید در کشورهای درحال توسعه این عارضه به علت شیوع بیماری های عفونی بیشتر می باشد. ۳۰ درصد ناباروری زنان مربوط به این علت می شود.

    آندومتریوز:

به سنگفرش رحم آندومتر گفته می شود . چنانچه آندومتر رشد کند و فراتر از رحم رود ، لوله های رحمی را پوشانده و حتی گاهی اوقات آنها را می بندد و مانع از تخمک گذاری صحیح می شود . این علت ۱۳ درصد از ناباروری های زنان را شامل می شود و حدود ۷۰ درصد زنان دارای آندومتریوز ناباروری هستند.

    مشکلات در گردن رحم یا خود رحم :

مشکلات ساختمان بدن ، عفونت های گردنه رحم و یا عدم ترشحات مناسب از جمله اختلالات گردن رحم هستند که ایجاد ناباروری می کنند . علاوه بر این تومورهای بد خیم رحم و یا بعضی از زخم های موجود در دیواره رحم سبب ناباروری می شوند .

    مشکلات مربوط به دستگاه ایمنی بدن :

دستگاه ایمنی بدن و عوامل ایمونولوژیک  جایگاه مهمی در مشکلات ناباروری دارند . شایان ذکر است تشخیص و درمان این بیماری ها مشکل است . به عنوان مثال در برخی از زنان علیه اسپرم مرد آنتی بادیی ترشح می شود که اسپرم مرد را از بین می برد و یا آنها را غیر فعال می کند و یا سبب سقط می شود .

مشکلات ناباروری در مردان :

    اختلالات مربوط به اسپرم :

اسپرم در بیضه ها تولید شده و به هنگام انزال از وی خارج می شود . اسپرم عامل توانایی در بارورسازی می باشد، هر یک از عوامل زیر می تواند سبب عدم این توانایی شود :

کم بودن تعداد اسپرم ها
عدم بلوغ اسپرم
فرم غیر طبیعی اسپرم ها
فعالیت و تحرک کم اسپرم ها

عامل ژنتیک :

علل زنانه و مردانه ناباروری ، مشکلات هورمونی ، چاقی تا غیرطبیعی بودن سلول ها ی جنسی  همگی می توانند جز عوامل ژنتیکی باشند.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle