دسته‌ها
توریسم گردشگری گردشگری

جاذبه‌های گردشگری سوچی روسیه + عکس

سوچی یکی از زیباترین و طویل ترین شهرهای روسیه است که درحدود ۱۴۰ کیلومتر طول و ۴۰ کیلومتر عرض دارد. در سراسر خاک روسیه  فقط  اینجاست که می توانید در آن مزارع بی شمار چای و گیاهان ماگنولیا، اکالیپتوس و انواع نخل ها را در شرایط طبیعی ببینید و از خوردن میوه هایی مانند فیجوا، ازگیل و انجیر لذت ببرید.
سوچی به چهار منطقه تقسیم شده است: آدلر، خوستینسکی، مرکزی و لازاروسکی.
به گزارش ویرلن ؛ این شهر بالغ بر ۵۰ چشمه ی آب معدنی دارد که برای درمان و آشامیدن از آن ها استفاده می شود. در حال حاضر آب هایی که دارای املاح هیدروسولفوریک و ید-برم هستند، بیشترین مورد استفاده را دارند. در تابستان میانگین دمای سوچی ۲۶٫۵ و میانگین دمای آب دریا ۲۴٫۵ درجه ی سانتی گراد است. آب و هوای ملایم، دریای پاک و زلال، چشم اندازهای منحصر به فرد، اسپا درمانی و پوشش گیاهی انبوه، گردشگران بسیاری را هر ساله به این منطقه می کشاند.

   سوچی۲

جاذبه های سوچی

بقایای قلعه لازارو
مکان: نزدیک بیمارستان دهکده ی لازاروسکی در خیابان کالاراش، ساحل رودخانه ی پسزواپ
توضیح: بین سال های ۱۸۳۰ تا ۱۸۴۰  در خط ساحلی دریای سیاه، قلعه های ساحلی زیادی به منظور دفاع ساخته شده بود. یکی از این قلعه ها، قلعه ی لازارو نام دارد که از زمان جنگ قفقاز باقی مانده است. در محل قلعه ی سابق، دهکده ی لازاروسکویه ساخته شده است. در ۲۷ می ۱۸۴۰ دریاسالار میخائیل لازارو تخلیه ی نیروهای روسی را از دهانه ی رود پسزوآپ رهبری کرد.
چگونه به آنجا برویم: با قطار برقی، خط سوچی-توآپزرا سوار شده و در ایستگاه لازاروسکویه پیاده شوید.

درخت گل لاله
مکان: در فاصله ی کمی از ایستگاه راه آهن، دهکده ی گالووینکا، محله ی لازاروسکویه، ۵۵۰ متری دهانه ی رود شاخه
توضیح: این درخت تنومند، یادبود تاریخی و طبیعی حفاظت شده ای است از خانواده ی ماگنولیا. نام این درخت از نام دانشمند سوئدی به نام کارل لینائوس گرفته شده است. این درخت از ماه می تا ژوئن شکوفه می دهد و به خاطر گل های لاله مانندی که دارد، درخت لاله نامیده می شود. تنه ی این درخت با ۴۰ متر ارتفاع و ۳ متر قطر، شبیه به پای یک فیل غول پیکر است. در فصل شکوفه دهی، عظمت و زیبایی آن دوچندان می شود.
چگونه به آنجا برویم: با قطار برقی، خط سوچی توآپز تا ایستگاه گالووینکا بروید و سپس ۴۰۰ متر در جهت شهر حرکت کنید.

پارک آبی آکوالو
مکان: ۲۰ کیلومتری مرکز سوچی، دهکده ی لو ، خیابان دیکابریستوو، شماره ۷۸B
توضیح: آکوالو یک پارک آبی است با ۱۰ سرسره ی متنوع به طول های ۵۰ تا ۱۱۰ متر، که در تمام فصول سال در دسترس عموم است. کامیکادز با ۱۲٫۵ متر ارتفاع در آغاز؛ رافتینگ با ۱۱۰ متر طول، سواری هیجان انگیز روی حلقه های لاستیکی؛ حفره ی سیاه، ۹۷ متر طول؛ مولتی سلید، با ۴ باند کاسیچکا، سقوط آزاد و …. از جمله امکانات این پارک آبی است. این پارک آبی یک استخر موجی ۵ قسمتی دارد که در نوع خود بی نظیر است.
چگونه به آنجا برویم: از ایستگاه راه آهن سوچی خط شماره ۱۵۵ یا ۱۵۷ را به مقصد ایستگاه اتوبوس آکوال سوار شوید.

چایخانه ها
مکان: یک کیلومتری دهکده ی اوچ در در محله ی لازاروسکویه.
توضیح: این مجموعه از کابین های چوبی متعددی ساخته شده که در مسیری زیبا به کابین اصلی منتهی می شوند. معماری شگفت انگیز این چایخانه ها به سبکی قدیمی با طراحـی داخلی منحصر به فردی از صنایع دستی محلی شامل خخلوما (چوب نقاشی شده، پالخ(مینیاتور کار شده) و عروسک های سفالی دیمکوو می باشد. بازدید از این مجموعه به همراه پذیرایی با چای و کیک، آجیل، مربا، عسل و سوغاتی های روسیه همراه است. بازدید کنندگان طعم واقعی چای را در این چایخانه ها می چشند.
چگونه به آنجا برویم: با وسایل نقلیه ی عمومی خط ۱۵۳ یا ۱۵۵ را انتخاب کنید. اما برای یک پیاده روی طولانی از جایی که اتوبوس ها دیگر تا آن جا بالا نمی روند، باید آماده باشید.

صومعه ی کریستووایا پوستین
مکان: دهکده ی نژنی سولوخول، ۳۰ کیلومتری دهکده ی داگومیس، بالاتر از رودخانه ی شاخه، خیابان کوشمانا، شماره ی ۱۰
توضیح: کریستووایا پوستین، صومعه ی کوچکی است که در سال ۲۰۰۰ در نژنی سولوخول توسط صندوق مالی انجمن صرب ها ساخته شد. این بنا از آجرهای منحصر به فردی ساخته شده و علی رغم قدمت تاریخی کمی که دارد، گردشگران زیادی را به خود جذب می نماید.
چگونه به آنجا برویم: از ایستگاه اتوبوس خط ۱۵۳ سوچی-داگومیس یا خط ۱۵۵ سوچی-لازارووسکی تا ایستگاه داگومیس-اسوتااستانتسیا را سوار شوید، سپس اتوبوس خط ۱۴۵ سوچی-سولوخول را تا ایستگاه نژنی سولوخول سوار شوید. از این ایستگاه تا صومعه حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه پیاده روی دارد.

پارک ریوییرا
مکان: مرکز سوچی، خیابان ایگورووا، شماره ی ۱٫
توضیح: پارک ریوییرا در سال ۱۸۹۸ توسط واسیلی خلودوو، بازرگان مشهور این ناحیه ساخته شد، که مساحتی در حدود ۱۴٫۷ هکتار اشغال کرده است. ۲۴۰ نوع گیاه در این پارک وجود دارد که ۵۰ نوع از آن ها غیر بومی اند. سرگرمی ها و تفریحات زیادی برای کودکان و بزرگسالان در پارک ریوییرا وجود دارد. زمین ورزشی، فواره ی عشق، نیمکت آشتی، تئاتر سبز، استخر دلفین، استخر موجودات اقیانوسی، ساحل و بسیاری دیگر از جمله سرگرمی های این پارک می باشند.
چگونه به آنجا برویم: اتوبوس یا تاکسی خط ۴، ۶، a6 یا ۷ را به مقصد ایستگاه ریوییرا سوار شوید.

استخر دلفین در پارک ریوییرا
توضیح: استخر دلفین ریویرا یکی از مدرن ترین مراکز درمانی و فرهنگی چهار فصل در اروپاست و دارای  آکواریوم دلفین و مرکز دلفین درمانی می باشد. بوسینکا و مارگو دریانوردانی هستند که در اینجا به همراه دلفین های دماغ بطری ای به نام های للیک، لوکو ، یونونا و بولیک  و شیرهای دریایی کوب الیگریا و چارلی زندگی می کنند. این استخر دلفین ظرفیتی بیش از ۱۳۰۰ بازدید کننده را داراست.
چگونه به آنجا برویم: مسیر شماره ی ۴، ۶، a6 یا ۷ را سوار شوید تا به ایستگاه ریوییرا برسید، سپس تابلوها را تا استخر دلفین دنبال کنید.

موزه ی هنر
مکان: مرکز سوچی، خیابان کوررتنی، شماره ی ۵۱٫
توضیح: موزه ی هنر بنایی است که معماری آن یادبودی از روسیه ی فدرالی محسوب می شود. ساختمان آن توسط معمار و استادکار ماهری به نام ایوان ژولتووسکی در سال ۱۹۳۶ طراحی شد. این بنا در سال ۱۹۷۲ به تالار نمایش سوچی و از سال ۱۹۷۶ به موزه ی هنر سوچی تغییر یافت. این موزه بالغ بر ۳۰۰۰ اثر از هنرمندان روس، شوروی و دیگر کشورها را در خود جای داده است. نمایشگاه دائمی آن، آثار مربوط به قرن ۱۸ تا به امروز را به نمایش می گذارد. در کنار آن، نمایشگاه هایی هم به معرفی آثار هنرمندان در طول ماه می پردازد.
چگونه به آنجا برویم: با وسایل نقلیه ی عمومی خط ۳، ۴۳، ۹۵ یا ۸۶ را از ایستگاه راه آهن تا ایستگاه هتل سوچی انتخاب کنید. یا هر اتوبوسی را که به آدلر می رود سوار شوید.

تئاتر زمستانه
مکان: مرکز سوچی، خیابان تئاترالنایا، شماره ی ۲٫
توضیح: تئاتر زمستانه سوچی در سال ۱۹۳۷ توسط معماری به نام کنستانتین چیرنوپیاتوو ساخته شد. این تئاتر دارای ۸۸ ستون می باشد و سالن اصلی آن راهروی بزرگ روبازی است که به گالری ها متصل شده است. سالن بزرگ اینجا ۲۰ ستون بزرگ دارد که با سنگ مرمر مارزو پوشانده شده است. این سالن مجهز به تالار کنفرانسی با ظرفیت ۹۴۶ نفر می باشد. تئاتر زمستانه گروه ثابتی ندارد، اما بهترین گروه های تئاتر، موسیقی، رقص و کنسرت در کشور برای اجرا مرتباً به اینجا می آیند.
چگونه به آنجا برویم: با وسایل نقلیه ی عمومی خط ۳، ۴۳، ۹۵ یا ۸۶ را از ایستگاه راه آهن تا ایستگاه تئاترالنایا و یا هر اتوبوسی که به آدلر می رود، سوار شوید.

پارک دندراری
مکان: منطقه ی خوستینسکی
توضیح: پارک دندراری یک اثر تاریخی-هنری است. این پارک در سال ۱۸۹۲ به وسیله ی
ریازان نوبلمن روزنامه نگار، نویسنده و کلکسیونر آثار هنری سرگی خودکوو تأسیس شد. امروزه این پارک مکان مشهوری برای گشت و گذار بوده و از دیدنی های اصلی شهر به حساب می آید. در این پارک، مجموعه ای منحصر به فرد از گیاهان کمیاب و عجیب از نقاط مختلف جهان از جمله گونه هایی از آمریکای شمالی و جنوبی، استرالیا و نیوزلند، قفقاز، چین و ژاپن، شرق دور و هیمالیا در زمینی به مساحت ۴۸ هکتار گردآوری شده است. بیشتر این گیاهان همیشه سرسبز هستند.
چگونه به آنجا برویم: با وسایل نقلیه ی عمومی مسیرهای شماره ی ۳، ۴۳، ۹۵، ۸۶ را از ایستگاه راه آهن تا ایستگاه دندرای سوار شوید، و یا از هر اتوبوسی که به سمت آدلر می رود استفاده کنید.

سوچی۳

درخت دوستی
مکان: مرکز سوچی، خیابان فابریتسیوسا، شماره ی ۲/۲۸٫
توضیح: درخت دوستی هم یک اثر علمی-تاریخی و هم یک پروژه تحقیقاتی است که مؤسسات روسی برای تحقیقات علمی -کشاورزی خود از آن بهره می گیرند. این درخت، به عنوان یک آزمایش علمی برای تولید گونه ی ماندارین به وسیله ی دانشمندی به نام فدور زورین  که ۴۵ گونه از خانواده ی مرکبات را بر تاج آن پیوند زد، کاشته شده است. در سال ۱۹۴۰ کاوشگر معروف قطب، اتوو شمیت یکی از پیوندهای این درخت را انجام داده است. در سال ۱۹۵۷ سه پزشک ویتنامی پیشنهاد دادند که این درخت منحصر به فرد، “درخت دوستی” نامیده شود. هم اکنون بر روی درخت دوستی پیوندهایی به دست نمایندگان ۱۶۷ کشور انجام شده است.
چگونه به آنجا برویم: با وسایل نقلیه ی عمومی از ایستگاه راه آهن تا ایستگاه زالاتوی کولاس بروید.

ماتسستا
مکان: منطقه ی خوستینسکی، دره ی رود ماتسستا
توضیح: ماتسستا، بزرگ ترین چشمه ی آبگرم روسیه، در دره ی رودهای آگورا و خوستا قرار دارد که بهره برداری از آن به اوایل قرن ۲۰ برمی گردد. در همین جا بود که یک چشمه ی هیدروسولفوریک کشف شد. سولفید هیدروژن که مهم ترین عنصر درمانی این چشمه می باشد، از طریق دستگاه تنفسی و پوست وارد بدن شده، روی بافت و ساختار سلولی اثر می گذارد و درمان التهاب را آسان می کند. ماتسستا تفرجگاهی است که مردم از تمام نقاط جهان در طول سال برای بهبود سلامتی خود به آن سفر می کنند.
چگونه به آنجا برویم: با وسایل نقلیه ی عمومی خطوط ۳، ۴۳ ، ۱۲۰، ۱۲۱ یا ۱۸۰ را از ایستگاه راه آهن تا ایستگاه استارایا ماتسستا سوار شوید.

کلیسای پری آبراژنیا گاسپودنیا
مکان: منطقه ی خوستینسکی، خیابان شوسینایا، شماره ی ۹a.
توضیح: کلیسای پری آبراژنیا گاسپودنیا یک کلیسای ارتدکس است که در سال ۱۹۱۴ به ابتکار ماریا اسچگلوویتووا، همسر ایوان اسچگلوویتوو، وزیر دادگستری در دوره ی تزاری روسیه، ساخته شد. امپراطور نیکلای دوم، به میزان ۴۰۰۰ روبل طلا برای ساخت آن اختصاص داد. این کلیسا به تقلید از کلیسای مرقد مقدس در اورشلیم طراحی شده است. پس از انقلاب ۱۹۱۷ کلیسا بسته شد و بعدها بنای آن به عنوان مرکز مخابراتی مورد استفاده قرار گرفت. خدمات مخابراتی در فصول گرم سال در طبقه ی هم کف و در بیرون از ساختمان ارائه می شد. در سال ۲۰۰۱ بود که این بنا از نو به عنوان کلیسا مورد استفاده واقع شد. در سال ۲۰۰۹ نیز یوری شاتونوف، خواننده ی مشهور پاپ، سه شیء قدیمی از مجموعه ی گران بهایش را به این کلیسا اهدا کرد. اشیاء متعلق به دوره ی قبل از انقلاب در فضای داخلی این کلیسا به چشم نمی خورد.
چگونه به آنجا برویم: از ایستگاه راه آهن خط شماره ی ۱۲۲ را سوار شوید.

آکواریوم موجودات اقیانوسی سوچی (سوچی دیسکاوری ورلد)
مکان: منطقه ی آدلر، کوررتنی گارادوک، خیابان لنین، شماره ی ۲۱۶a/4.
توضیح: آکواریوم موجودات اقیانوسی سوچی بزرگ ترین آکواریوم در روسیه است. بازدیدکنندگان به محض ورود به اینجا با آکواریوم های عمیق “سان درنچد” که محل زندگی کوسه های بزرگ است، روبه رو می شوند. در طبقه ی بالاتر ترکیب زیبایی از جنگل ها، آبشارها، صخره ها، پل های کوچک و دریاچه های مصنوعی وجود دارد. در اولین آکواریوم نژادهای قدیمی از ماهی ها را می توان مشاهده نمود. ماهی های آب شیرین که از رودخانه های کشورهای مختلف، از اکوادور گرفته تا استرالیا، جمع آوری شده اند، در یک استخر روباز نگهداری می شوند. این بخش با استخری از گونه های کمیاب رودخانه ها مانند ماهی خاویار، فلت فیش و گربه ماهی شیشه ای پایان می یابد. گیاهان و جانوران دریایی در ۱۳ آکواریوم کوچک و یک تونل شیشه ای به طول ۴۴ متر زندگی می کنند.
چگونه به آنجا برویم: از ایستگاه راه آهن سوچی خطوطی که به سمت آدلر می روند را سوار شوید تا به ایستگاه کوررتنی گارادوک برسید.

دریاچه ی آچیگوارسکویه
مکان: منطقه ی آدلر، منطقه ی چایسووخوزا، اورل ایزومرود، خیابان بانانووایسا.
توضیح: دریاچه ی آچیگوارسکویه محلی رویایی برای گذراندن تعطیلات است که از دو دریاچه ی بزرگ و کوچک تشکیل شده است. مهم ترین دلیلی که مردم را به اینجا می کشاند ماهیگیری است. در اینجا تمام تجهیزات موردنیاز برای رفاه گردشگران و ماهیگیران در نظر گرفته شده است. از آن جمله می توان به پل های چوبی ماهیگیری و خانه های ییلاقی با تمام امکانات، لوازم ماهیگیری، طعمه و هرچیزی که برای یک پیک نیک لازم است، اشاره کرد.
چگونه به آنجا برویم: اتوبوس یا تاکسی خط ۱۱۸ را تا ایستگاه راه آهن چایسوخوزا سوار شوید.

باغ میمون آدلر
مکان: منطقه ی آدلر، دهکده ی وسلویه، شماره ی ۱٫
توضیح: باغ میمون آدلر در موسسه ی تحقیقات علمی به منظور انجام تحقیقات پزشکی در سال ۱۹۲۷دایر گردید. تحقیقات علمی گوناگونی در زمینه ی فیزیولوژی هوافضا، آزمایشات تومورشناسی، آسیب شناسی بیماری های عفونی و طیف وسیعی از بیماری های دیگر در این موسسه صورت گرفته است. حدود ۲ هزار پستاندار در این محوطه ی ۱۰۰ هکتاری زندگی می کنند که شامل گونه های مختلفی از میمون های ماکاکو(رزوس، جاوه، میمون دم خوکی جنوبی و میمون دم بریده)، میمون های سبز، بابون ها و بابون های مقدس می شوند. این جانوران، دانشمندان را در کشف روش های جدید درمان بیماری ها کمک می کنند.
چگونه به آنجا برویم: با وسایل نقلیه ی عمومی خطوط ۱۳۴ یا ۱۳۳ در آدلر یا ۱۳۴D در سوچی تا ایستگاه آبیزیانی پیتومنیک بروید و سپس تابلوها را دنبال کنید. این باغ حدوداً در ۱۰۰ متری ایستگاه اتوبوس قرار گرفته است.

مزرعه ی پرورش قزل آلای آدلر
مکان: منطقه ی آدلر، دهکده ی کازاچی برد، خیابان فارلوایا، شماره ی ۴۵A.
توضیح: مزرعه ی پرورش قزل آلای آدلر که ۱۷ هکتار زمین را شامل می شود، بزرگ ترین مزرعه ی پرورش ماهی و تولید قزل آلا در روسیه است. ساخت آن در نیمه ی دوم دهه ی ۱۹۶۰ آغاز شد و در سال ۱۹۶۷ تعمیری جزئی روی آن انجام گرفت. اینجا شامل ۱۱۱ استخر ۱۰۰ متری است که ۴۱ استخر آن مخصوص تخم ریزی اند. قزل آلای رنگین کمانی، بهترین نژاد شناخته شده ی قزل آلا در این جا پرورش داده می شود. محصولات این مزرعه در سراسر روسیه شناخته شده است و طرفداران بسیاری دارد.
چگونه به آنجا برویم: با وسایل نقلیه ی عمومی از راه آهن سوچی خط ۱۰۵ را که به کراسنایا پولیانا می رود، سوار شوید.

کارگاه شیشه سازی
مکان: منطقه ی آدلر، خیابان فارلوایا، شماره ی ۴۱a، نزدیک مزرعه ی پرورش ماهی قزل آلا، جنب رستوران تاورنا کانیون
توضیح: کارگاه شیشه سازی سوچی به تازگی و در سال ۲۰۰۷ تأسیس شد. همزمان با احداث این کارگاه یک کوره ی شیشه سازی از جمهوری چک به ساحل دریای سیاه آورده شد و زمینه ی خلق اولین کارهای هنری را در صنعت شیشه سازی فراهم کرد. پس از آن نمونه های هنری قابل نمایشی در این کارگاه ساخته شد. ظروف شیشه ای این کارگاه، که تماماً با دست ساخته شده اند، با ترکیب بندی فوق العاده ی رنگ هایشان آثار هنری شگفت انگیزی محسوب می شوند.
چگونه به آنجا برویم: از ایستگاه راه آهن در سوچی یا آدلر، خط شماره ۱۰۵را به مقصد کراسنایا پولیانا سوار شوید.

عبادتگاه تروئیتس گئورگیوسکی
مکان: منطقه ی آدلر، دهکده ی لسنویه، خیابان میرا، شماره ی ۲۵٫
توضیح: عبادتگاه تروئیتس گئورگیوسکی یک عبادتگاه ارتدکس است. ساخت اولین کلیسای آن، ولادیمیرسکایا ایکونا بوژی ماتری در سال ۲۰۰۰ آغاز شد. امروزه در محوطه ی این کلیسا، کلیسای ایکنی بوژی ماتری سیمیسترلنایا، نماد مادر خدای هفت پیکان؛ کلیسای اسویاسچینوموچنیکا یورا، یورا تنها مسیحی مقدسی است که افراد غیر مسیحی را پس از مرگ شفاعت می کند؛ و کلیسای کوچک ایکنی بوژی ماتری یوتولی مایا پیچالی، نماد مادر مقدس، قرارگرفته اند.
چگونه به آنجا برویم: اگر از اتومبیل شخصی استفاده می کنید آدلر را در جاده ی ۱۴۸A به سمت کراسنایا پولیانا ترک کرده و به سمت اولین تونل (بالاتر از پرورشگاه قزل آلا) پیش بروید. در گولیتسینو ابتدا به سمت چپ و بعد به سمت راست بپیچید. سپس تا بالای تپه برانید و از طرف دیگر به پایین بروید تا به یک انشعاب در جاده برسید. برای رسیدن به این عبادتگاه تابلو را دنبال کنید.

تفرجگاه اسکی کراسنایا پولیانا
مکان: منطقه ی آدلر، منطقه ی کوهستانی، ۴۲ کیلومتری ساحل دریای سیاه.
توضیح: تفرجگاه اسکی کراسنایا پولیانا از دو دهکده ی کراسنایا پولیانا و استوسادوک و دامنه های کوهستانی اطراف آن ها تشکیل شده است. این منطقه حدود ۱۱ کیلومتر طول دارد و ارتفاعات آن از ۵۴۰ تا ۲۲۳۸ کیلومتر  متغیر می باشد. مرتفع ترین پیست اسکی کراسنایا پولیانا یکی از ۱۰ پیست اسکی برتر جهان می باشد. در اینجا برای اسکی بازان ۴ پیست اسکی مجزا وجود دارد که هر کدام از آن ها دارای ویژگی های منحصر به فردی است: روزا خوتور، آلپایکا سرویس، گورنایا کاروسل و گازپروم. فصل اسکی از پایان ماه دسامبر تا آغاز ماه می به اوج خود می رسد. هتل ها، بار ها، کافه ها و رستوران های متعددی به منظور رفاه حال گردشگران در این منطقه در نظر گرفته شده است.
چگونه به آنجا برویم: از ایستگاه راه آهن سوچی یا آدلر با تاکسی یا اتوبوس خط شماره ۱۰۵ به کراسنایا پولیانا بروید.

منطقه ی حفاظت شده ی حیات وحش قفقاز
ذخیره گاه زیست کره حیات وحش قفقاز، اچ جی شاپوشنیکوو در دامنه های شمالی و جنوبی قفقاز غربی، در ۴۴-۴۴٫۵ درجه شمالی و ۴۰-۴۱ درجه شرقی واقع شده است.
این ناحیه در تاریخ ۱۲ می سال ۱۹۲۴ در زمره ی مناطق حفاظت شده ی دولت قرار گرفت، اما محافظت از این زیستگاه طبیعی منحصر به فرد به پیش از این ها بازمی گردد. اینجا بزرگ ترین منطقه ی محافظت شده ی  قفقاز و دومین ذخیره گاه زیست کره ی بزرگ اروپا می باشد که زمین های منطقه ی کراسنادار، جمهوری آدیغه و جمهوری کراچایووچرکسیا از فدراسیون روسیه را در مجاورت مرزهای آبخازیا در برمی گیرد.
در محلی جدا از منطقه ی حفاظت شده ی اصلی در بخش نیمه گرمسیری منطقه ی خوستا، یک بیشه ی درخت سرخدار در مساحتی به اندازه ی ۳۰۲ هکتار واقع شده است، که شهرتی جهانی دارد. مساحت منطقه ی حفاظت شده به طور کلی برابر با ۲۸۰۳۳۵ هکتار می باشد، که در قسمت جنوبی به مناطق محافظت شده ی پارک ملی سوچی منتهی می شود.
برخی از نواحی مانند ارتفاعات لاگوناکی، فیشت، اوشتن، پشی ها سو، آچشبوک و کوه های ترویو دارای چشم اندازهای کارست و غارهای متعددی می باشند. همچنین یخچال های طبیعی بسیاری در این ذخیره گاه می توان یافت. این یخچال ها در کل مساحتی به اندازه ی ۱۸٫۲ کیلومتر مربع را در برگرفته اند، که بزرگ ترین آن ها به طول ۱٫۸ کیلومتر در کوه پشخاسو قرار دارد. از دیگر جاذبه های این مکان می توان به دریاچه های متعدد با چشم اندازهای  بی نظیر اشاره نمود.
بزرگ ترین دریاچه، دریاچه ی بزمول ویا نام دارد، که دارای مساحتی به اندازه ی ۲۰۰۰۰۰ متر مربع می باشد. دریاچه های منحصر به فرد و معروف دیگری نیز می توان نام برد، مانند: دریاچه ی خوکو، که ۱۸۴۳ متر بالاتر از سطح دریا و در منطقه ی اصلی قرار دارد؛ کاردیواچ  که ۱۸۴۳ متر بالاتر از سطح دریا و در بالای رودخانه ی مزیمتا است؛ اینپسی در بالای رودخانه ی تساخوا و دریاچه ی گالوبویه  و آتستوکسکیه در قفقازستان جنوبی .
۵ ماه از سال یا بیشتر، کوه های این منطقه پوشیده از برف هستند. اینجا تابستان نسبتاً گرمی دارد و میانگین دما در جولای، از ۱۶ تا ۲۲ درجه ی سانتی گراد متغیر می باشد. بارش سالیانه نیز بین ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی متر است، که بیشترین بارندگی را معمولاً در اوایل تابستان شاهد هستیم. ترکیب منحصر به فرد مناظر با آب و هوای عالی، این ذخیره گاه را به یک مکان ایده آل برای جذب گردشگر و گذراندن تعطیلات در طول سال تبدیل کرده است.

بیشه های چوب شمشکی و سرخدار
موقعیت: منطقه ی خوستینسکی، خیابان سامشیتووایا، دامنه ی  کوه آخون، در فاصله ی  ۲٫۵ کیلومتری از دریای سیاه
توضیح: بیشه ی چوب شمشکی و سرخدار، بخشی از ذخیره گاه زیست کره ی قفقاز محسوب می شود. این بیشه با مساحتی در حدود ۳۰۲ هکتار، از سال ۱۹۳۱ به عنوان منطقه ی حافظت شده در نظر گرفته شده است. امروزه این منطقه تنها در قسمت های ساحلی در دسترس عموم می باشد. این بیشه در دوران قبل از عصر یخبندان محل رشد۷۰۰ گونه ی گیاهی منحصر به فرد بوده است، که تقریباً ۵۰% از آن ها تا به این زمان باقی مانده اند و محافظت می شوند. قدمت برخی از آن ها به بیش از دو میلیون سال هم می رسد. ۲۰% گونه ها نیز بومی هستند، که در هیچ کجای دیگر دنیا یافت نمی شوند.
چگونه به آنجا برویم: تا آنجا که اتوبوس خط خوستا-موست به خط تاکسی ۱۲۲ می رسد رفته، آنگاه به سمت چپ پیچیده و در امتداد خیابان سامشیتوایا ۸۰۰ متر راه آسفالته و ۳۰۰ متر بر روی ساحل شنی رودخانه ی خوستا بروید.

دره ی دروازه شیطان
موقعیت: منطقه ی خوستینسکی، رودخانه ی خوستا
توضیح: در این منطقه، جنگلی کهن به نام کولچین وجود دارد، که مملو از گیاهانی به جامانده از ما قبل عصر یخبندان و بیشه های چوب شمشکی می باشد. این جنگل زیبا در دره ای با صخره های عمودی به ارتفاع بیش از ۵۰ متر پنهان شده است. داخل دره، استخری طبیعی به قطر ۱۲ تا ۱۳ متر و عمق ۴٫۵ متر وجود دارد. این دره به دو بخش تقسیم شده است؛ قسمتی که تحت حفاظت بوده و بخش دیگر که در دسترس عموم قرار دارد. این محدوده برای پیک نیک بسیار مناسب است. می توانید در رودخانه شنا کنید؛ در گودال های مخصوص، آتش روشن کنید و لحظات شاد و مفرحی را در کنار دوستان یا خانواده تان سپری کنید. بازدید از این جنگل از ماه می تا اکتبر برای عموم آزاد است.
چگونه به آنجا برسیم: از ایستگاه اتوبوس سوچی خط ۱۲۲ یا ۱۲۴ را به سمت خوستا سوار شوید، سپس با اتوبوس خط ۱۲۸ به سمت دهکده ی کراسنایا وولیا بروید.

منطقه ی حافظت شده ی حیات وحش
موقعیت: آدلر، ۲ کیلومتری کراسنایا پولیانا، ایستگاه لائورا رانگر
توضیح: حیوانات وحشی قفقاز در این مکان نگهداری می شوند. تمامی آن ها توسط نگهبانان محیط زیست منطقه نجات پیدا کرده اند تا در اینجا بهبود یابند. قفقاز غربی همیشه از نظر گونه های جانوری از دیگر مناطق متمایز بوده است. در کل بیش از ۲۶ گونه ی جانوری در اینجا وجود دارد. از جمله ی آن ها می توان به گاو میش اروپایی، گوزن قرمز، شغال، گراز وحشی، بز کوهی، سیاهگوش، راکون و همینطور پرندگان کمیابی همچون قوی سپید، عقاب دم سفید، عقاب های خاکستری و … اشاره نمود.
چگونه به آنجا برسیم: از ایستگاه راه آهن سوچی یا آدلر با ون یا اتوبوس خط ۱۰۵ به سمت دروازه های باغ وحش بروید، سپس پیاده در مسیر شنی به طول ۲ کیلومتر علامت ها را دنبال کنید.

آبشارهای آچیپسینکیه
مکان: منطقه ی آدلر، دامنه ی غربی کوه آچیشخو، سرچشمه ی رود آچیپس.
توضیح: برای تماشای مناظر زیبایی از آبشارهای آچیپسینکیه باید از یک مسیر جنگلی تا تپه ی سنگی آچیشخو پیاده بروید. قسمتی از مسیر از میان مراتع وسیع کوهستانی عبور می کند. این گشت، مسافت پیاده روی زیادی دارد که معمولاً به دو مرحله تقسیم می شود. اولین مرحله از مرز پارک ملی سوچی شروع شده و در امتداد دامنه ی غربی کوه آچیشخو تا ابتدای رود آچیپس ادامه می یابد. اینجاست که آبشارهای معروف آچیپسینکیه را می توانید ببینید. مرحله ی دوم، بازگشت به نقطه اول در همان مسیر است. این مسیر از ۱۵ ماه می تا ۱۵ ام اکتبر، درست زمانی که منطقه کاملا پوشیده از برف شده و فصل جفت گیری گوزن های سرخ می باشد، برای عموم باز است.

آبشارهای رود پسلوخ
مکان: ۷ کیلومتری کراسنایا پولیانا، ذخیره گاه زیست کره ی قفقاز، ارتفاع ۹۰۰ متری از سطح دریا
توضیح: زیبایی اعجاب آور این منطقه وصف نشدنی است. سفری نیم ساعته و تماشایی در کناره های رود پسلوخ شما را به بیشه ای از درختان فندق و گلابی خواهد برد که چشم اندازی باشکوه از دامنه ی کوه را پیش روی چشمانتان می گشاید. سپس با کمی پیاده روی به آبشارهای رود پسلوخ و چشمه های طبیعی نارزان می رسید.
چگونه به آنجا برویم: ۷ کیلومتر در امتداد جاده ی آسفالته کراسنایا پولیانا بروید، مسیر خود را از کنار رود مزیمتا ادامه دهید، سپس در کنار چشمه ی نارزان توقف کنید.

کمپ سرد
مکان: منطقه ی حفاظت شده ی قفقاز، سرازیری رودخانه های خالودنایا و یوروشتن.
توضیح: کمپ خولادنی در مکانی واقع است که در سال ۱۹۴۲ نیروهای شوروی، پیاده نظام گروه های فاشیستی “کراک جاگر” را در آن متوقف کردند. ستون هرمی سنگی به عنوان یادبود این پیروزی در نزدیکی کمپ ساخته شده است. در کل ارتفاع این منطقه به ۱۷۷۰ متر می رسد، که دارای محوطه ی چوبی وسیعی به منظور چادر زدن و یک ایوان بزرگ مسقف برای صرف وعده های غذایی می باشد. در ژوئن ۲۰۱۲ نیز پل معلقی در مجاورت کمپ بر روی رودخانه ی خالودنایا ساخته شد. در دره ی زیبای این رودخانه، تقریباً در ۳ کیلومتری کمپ، جاذبه های منحصر به فردی وجود دارد. از جمله ی این جاذبه ها می توان به غارهای نیژنیایا و مرامورنایا، که از توده های سنگ مرمر شکل گرفته اند، اشاره کرد.

دریاچه ی کاردیواچ
مکان: دامنه ی جنوبی قفقاز، ارتفاع ۱۸۳۸ متری از سطح دریا، ۴۴ کیلومتری کراسنایا پولیانا در منطقه ی حفاظت شده ی قفقاز.
توضیح: دریاچه ی کاردیواچ مانند بسیاری از دریاچه های دیگر در منطقه ی حافظت شده ی قفقاز قرار دارد. این دریاچه ۵۰۰ متر طول، ۳۰۰ متر عرض و ۲۳ متر عمق دارد، که بیضوی شکل بوده و آب آن نیز همیشه سرد است؛ به طوری که دمای آن حتی در روزهای گرم، هرگز از ۱۲ درجه ی سانتی گراد بالاتر نمی رود. سرچشمه ی رود مزیمتا، بلندترین رود قفقاز غربی، که ۸۹٫۶ متر درازا دارد، از این دریاچه آغاز می شود.

دریاچه ی کلومبوچکا
مکان: منطقه ی آشخا بین قله های آیشخا و تورنائو در ارتفاع ۲۵۵۸٫۸ متری از سطح دریا.
توضیح: کلومبوچکا، یک دریاچه ی عمیق و کوچک کوهستانی می باشد، که نام خود را از جزیره ای در منطقه ی جنوب غربی گرفته است. کوه تساخووا در ۵ کیلومتری این دریاچه قرار دارد، که بلندترین قله ی آن در ناحیه ی کراسنادار در ارتفاع  ۳۳۴۵٫۹ متری از سطح دریا می باشد. بر روی این دریاچه تصویر قله ی تورنائو، که مرتفع ترین نقطه ی آن ارتفاعی به اندازه ی ۲۹۲۲ متر دارد، به زیبایی نقش می بندد.

پارک ملی سوچی
هر بازدیدکننده ای با نزدیک شدن به مرز شمالی سوچی در طول اتوبان، خود را در پارک ملی سوچی می یابد. در امتداد خط ساحلی دریای سیاه در فواصل منظمی از مسیر ۱۴۵ کیلومتری، علائم راهنمایی وجود دارند که به شما عبور از مرز یکی از مناطق پانزده گانه ی جنگلی یا مکانی از یک مرکز تفریحی را اطلاع می دهند.
پارک ملی سوچی، یکی از اولین پارک های روسیه است که در سال ۱۹۸۳ افتتاح گردید. مهم ترین دلایل تأسیس این پارک عبارتند از: حفظ ویژگی های طبیعی، اکوسیستم های بکر و استخر ژن آن ها؛ حفظ منحصر به فردی زیستگاه طبیعی کولچین ، بزرگ ترین مرکز حفاظت از گونه های گیاهی قدیمی؛ و افزایش نقش مؤثر جنگل ها در توسعه ی گردشگری سوچی.
پارک ملی سوچی مساحتی بالغ بر ۱۹۰۰۰۰ هکتار را شامل می شود. تنوع زیستی، تعداد گونه های بومی و قدیمی، گستردگی مناظر پارادوکس طبیعی، گونه های جانوری منحصر به فرد و گیاهانی که در هیچ جای دیگر جهان وجود ندارند، این پارک را از اهمیتی جهانی برخوردار کرده است. در این پارک امکانات تفریحی، تورهای سیاحتی و مکان های بسیاری برای پیک نیک با هدف بازپروری محیط زیست و توسعه ی اکوتوریسم در نظر گرفته شده است. گردشگران ماجراجو می توانند آبشارهای آرخووسکیه، آگورا و زمیکا، دره های عمیق و باریک پراخلادنی پساخو و بسیاری جاذبه های دیگر را در پارک ملی سوچی ببینند. کوه های آلک، آخون، آختسو، آخشتیر و دزیخرا  نیز در محدوده ی این پارک هستند. در مجموع دویست غار در دل این کوه ها وجود دارد، که ۵۰ غار از آن ها به عنوان بزرگ ترین غارهای کارست شناخته شده اند. بازدید از غارهای وارانتسووسکی، آختیرشسکایا، تیگروایا و غار جادوگر برای عموم آزاد است.
پارک ملی سوچی نه تنها از میراث طبیعی، بلکه از سایت های فرهنگی و تاریخی متعددی نیز محافظت می نماید. در فضای این پارک می توانید ویرانه های معبدی اسرارآمیز را در دهکده ی لو  و دلمن ها، ستون های سنگی که ساختار مبهم آن ها هنوز هم در میان دانشمندان و مورخان مورد بحث است، را در منطقه ی لازاروسکویه مشاهده نمائید. همچنین با گشت و گذار در موزه ی اقوام اینجا، نه تنها با محل زندگی و آداب و رسوم ساکنین این ناحیه آشنا می شوید، بلکه می توانید طعم غذاهای محلی قفقاز را هم امتحان کنید. از بالای برج نگهبانی تاریخی در کوه آخون، بلندترین کوه در اطراف شهر سوچی، چشم انداز شگفت انگیزی از دریای سیاه، کوه های قفقاز، شهر سوچی و البته پارک ملی سوچی را می توان تماشا کرد.
مکان های در نظر گرفته شده برای پیک نیک، زمین های بازی، گریل، هیزم و هر چیزی که برای رهایی از نگرانی ها و دغدغه های زندگی روزمره نیاز است در این پارک مهیا شده است تا شما میهمانان و گردشگران گرامی از بودن با ما لذت ببرید. در جای جای این پارک اسرار حل نشده و افسانه های اعجاب آوری در انتظار شما هستند. برای مثال، این که منشاء سنگ ماه چیست؟؛ سنگ قربانی  برای چه منظوری استفاده می شده است؟؛ افسانه هایی که در مورد رودخانه ها، آبشارها و قله ها گفته می شوند، از کجا آمده اند؟ و بسیاری دیگر. اما مهم ترین نکته درک روح سرشار از زندگی طبیعت این پارک می باشد.

آبشارهای نادژیگو
موقعیت: منطقه ی لازاروسکویه، دره ی رودخانه ی آشه بر روی رودخانه ی کومیشتپه، ۱۴۰ متر بالاتر از نقطه ی تلاقی با رودخانه ی کومیشتپه
توضیح: ارتفاع این آبشار حدود ۳۲ متر است که در قسمت بالای آن بیش از ۱۳ آبشار کوچک دیگر به ارتفاع ۵ تا ۸ متر وجود دارد. اما دسترسی به این مکان بسیار دشوار است. همچنین آبشارهایی با چشم اندازهایی بسیار زیبا در مسیر رودخانه ی کومیشتپه وجود دارد، که از طریق پل های چوبی کوچکی می توان به آن ها دسترسی پیدا کرد. ۲۸۰ متر بالاتر از محل تلاقی با رودخانه ی کومیشتپه، دو آبشار ۳٫۵ و ۶ متری وجود دارد. کمی جلوتر در ۶۳۰ متری از محل اتصال دو رودخانه نیز مرتفع ترین و زیباترین آبشار این منطقه با ارتفاع ۳۲ متر قرار گرفته است.
چگونه به آنجا برویم: از روستای ماکوپس با اتوبوس به روستای نادژیگو رفته، سپس به جنوب و بعد شمال (در حدود ۲ کیلومتر) به سمت رودخانه ی کومیشتپه بروید، سمت راست، رودخانه ی نادژیگو قرار دارد.

آبشارهای شاپسوگ و پسیداخ
موقعیت : منطقه ی لازاروسکی، دره ی رودخانه ی آشه، جنگل لیگوتخسکویه در پارک ملی سوچی.
توضیح: آبشار دو قسمتی پسیداخ با ارتفاع کلی ۲۰ متر، و  آبشار سه قسمتی شاپسوگ با ارتفاع کلی تقریباً ۵۰ متر در شاخه ی سمت چپ رودخانه ی بیکیشی  قرار دارند. در پیچ رودخانه انشعابی از رودخانه ی آشه را می توان دید. کلمه ی “پسیداخ” به زبان محلی مردم سواحل دریای سیاه (شاپسوگ ها)، به معنای آب زیبا می باشد.
چگونه به آنجا برویم: به همراه تورهای گردشگری، می توانید از روستای کالژ حرکت کنید و در امتداد ساحل رودخانه ی آشه در منطقه ی لازاروسکویه به سوی این آبشارها بروید.

صخره ی پیرمردان و غار جادوگر
موقعیت: غار وِدم یک متر قطر و ۷۰ متر طول دارد. نهری در عمق آن جریان دارد، که دسترسی به آن با قایق و راهنما امکان پذیر می باشد. توضیح: بومیان منطقه در مورد نام این غار داستان های گوناگونی نقل می کنند. اسکالا استاریکف نام صخره ی بلندی می باشد، که رودخانه ی آشه از کنار آن می گذرد. طبق افسانه ها، در قبیله ی آدیغه رسم بر این بود که مردم ضعیف و پیر را از بالای صخره به پایین پرت می کردند. این رسم عجیب و وحشتناک ادامه داشت تا اینکه پیرمرد دانایی توانست قبیله را از هجوم دشمنان در امان نگه دارد.
چگونه به آنجا برویم: سوار اتوبوس خط ۱۴۸ شوید و به روستای کالژ بروید، حدود ۹۰ متر بر روی پل رودخانه ی آشه پیاده روی کنید، سپس با طی مسیری به طول ۲۰۰ متر از میان جنگل کلوچین به این غار خواهید رسید.

غار تیگرووایا
موقعیت : ۱۸ کیلومتر از روستای لازاروسکویه، در نزدیکی ناحیه ی تخاگاپش.
توضیح: این غار از لایه های آهکی به شکل راه راه و متمایز شکل گرفته است. گویا به همین دلیل است که آن را تیگرووایا (ببری) می نامند. طول کلی آن ۱۴۵ متر می باشد، اما تنها ۱۰۰ متر از آن قابل بازدید است. غار تیگرووایا به شکل حفره ای افقی است، که در آن آب جریان دارد. در فصل تابستان و در زمان خشکسالی آب دیگر به بیرون از غار جریان ندارد، با این وجود عمق آن به ۵۰ سانتی متر         می رسد. متأسفانه هیچ استالاگمیت و استالاکتیتی در غار وجود ندارد. اما وجود مناظری از تپه های سرسبز، سرخس هایی که هم قد انسان هستند و تخته سنگ های عظیم در رودخانه ی فیروزه ای رنگ، گردشگران را به این منطقه فرا می خواند.
چگونه به آنجا برویم: سوار اتوبوس خط ۱۴۶ از روستای لازاروسکویه به سمت تخاگاپش بروید، سپس با طی مسیر زیبایی از پل آهنی عبور کنید و از سمت چپ به سوی غار بروید.

آبشار پلی فول یا ایگریستی
موقعیت: جنگل مارینسکویه در پارک ملی سوچی، منطقه ی تخاگاپش، دو کیلومتر در امتداد جاده ی خاکی شمال به غرب
توضیح: آبشار ایگریستی ۱۸ متر ارتفاع دارد. مسافت پیاده روی به سمت آبشار ۵۰۰ متر می باشد، که به دو مسیر تقسیم می گردد. اولین مسیر ۳۵۰ متر است، که شامل پایین آمدن از دره به سوی رودخانه ی خکوآی می شود. در مسیر ۱۵۰ متری دوم، طول این رودخانه را به سوی آبشار پیاده روی کنید.
چگونه به آنجا برویم: با اتوبوس خط ۱۴۶ از روستای لازاروسکویه به تخاگاپش رفته، سپس از روی پل معلق روستای خودونیکی عبور کرده و از میان جنگل در مسیر پیاده روی یک کیلومتر به بالا بروید، علائمی در مسیر وجود دارد که شما را به سوی این آبشار هدایت می کند.

آبشار آکوآریوس
موقعیت: حومه ی روستای تاتیانووکا، منطقه ی لازاروسکویه، ورودی جاده ی مارینسکویه
توضیح: مسیر منتهی به این آبشار به تازگی و در سال ۲۰۱۱ ساخته شده است. از پایین دره، با طی مسافت ۴۰۰-۳۰۰ متر به آبشارهای کوچکی می رسید، که با گذر از آن ها، در انتهای مسیر آبشار آکوآریوس را خواهید یافت.
چگونه به آنجا برویم: با وسیله ی حمل و نقل عمومی از روستای لازاروسکویه به روستای تاتیانووکا بروید، و یا با اتومبیل شخصی از جاده ی مارینسکویه حرکت کنید.

دره ی والکنسکویه و دلمن
موقعیت: روستای والکنسکویه، ۶ کیلومتری روستای لازاروسکویه، سمت راست جاده
توضیح: دره ی والکنسکویه موزه ای طبیعی است، که در یکی از اولین پارک های ملی روسیه یعنی پارک ملی سوچی قرار دارد. در این دره، تنها “دلمن” یکپارچه ی قفقاز که تا به امروز هدف از ساخت آن مشخص نشده است، واقع است. دلمن والکنسکی، سازه ای از جنس سنگ های رسوبی می باشد، که ۷ متر ارتفاع و ۱۶ متر طول دارد و در ارتفاع ۴ متری، سطح آن تراشیده شده است. در قسمت بالایی آن سردر و اتاقکی با سقف گنبدی شکل وجود دارد. بر روی سقف نیز تو رفتگی دایره مانندی را می توان دید. دلمن، یک اثری تاریخی و عجیب است، که گفته می شود قدمتی برابر با قدمت اهرام مصر دارد.
چگونه به آنجا برویم: از ایستگاه اتوبوس در طول جاده ی منطقه ی حافظت شده به سراشیبی بروید، سپس به سمت راست بپیچید.

۳۳ آبشار
موقعیت: بخش ۳۹ جنگل گالووینسکویه در پارک ملی سوچی، تنگه ی دژگوش، چهار کیلومتر به سمت شمال روستای آدیغین، بالشوی کیچمای .
توضیح: این میراث طبیعی زیباترین تنگه ی کوهستانی منطقه است، که دارای آبشارهای متعددی تا ارتفاع ۱۲ متر می باشد. اینجا جنگلی از درختان بلوط، توسکا، افرا، چوب شمشکی های بومی، سرخس، باتچرز بروم  و خزه ها را می توانید ببینید.
چگونه به آنجا برویم: با اتوبوس از روستای گالووینکا به سمت کیمچای رفته، جاده ای را که در امتداد رودخانه ی شاخه است، دنبال کنید.

داگومیسکیه کوریتا
موقعیت: بخش ۳۵ و ۴۸ جنگل داگومیسکویه، پارک ملی سوچی
توضیح: داگومیسکیه کوریتا، استخرهای طبیعی در مسیر رودخانه ی زاپادنی داگومیس هستند. تخته سنگ های پهن و پله مانند در مسیر این رودخانه ی کوهستانی سبب به وجود آمدن استخرها و آبشارهای کوچکی شده است، که چشم اندازهای بی نهایت زیبایی را شکل داده اند. آب این رودخانه به قدری زلال است که در زیر نور خورشید، کف آن را به وضوح می توان دید.
چگونه به آنجا برویم: از ایستگاه اتوبوس، خط ۱۵۳ یا ۱۵۵ را سوار شده و به سمت روستای داگومیس بروید، سپس از میدان اصلی داگومیس، اتوبوس های خط ۱۴۶ را تا ایستگاه کوریتا داگومیسکیه، قبل از روستای سولوخول، سوار شوید.

آبشار آرخووسکی
موقعیت: پارک ملی
توضیح: سوچی، ۱۴ کیلومتری ساحل، محل تلاقی رودخانه های بزومنکا (Bezumenka) و سوچی (Sochi)، نزدیکی روستای آرخووکا (Orekhovka).
آبشار آرخووسکی یکی از بلند ترین و پرشتاب ترین آبشارها در منطقه ی دریای سیاه است. این آبشار در پارک ملی واقع شده و میراثی طبیعی است، که تحت حفاظت می باشد.
چگونه به آنجا برویم: اتوبوس خط ۱۰۲ را از ایستگاه سوچی سوار شوید، سپس در سمت راست رودخانه ی بزومنکا به بالا حرکت کرده، به آن طرف رودخانه رفته و از سراشیبی سمت راست پایین بروید. سرازیری به پله های آهنی و دستگیره مجهز گردیده است.

آبشار آژک
موقعیت: منطقه ی خوستینسکی، پارک ملی سوچی، ۶٫۵ کیلومتری از روستای اورخووکس، رودخانه ی آژک
توضیح: این آبشار از فرسایش تدریجی صخره های ۵۰-۴۰ هزار ساله به وجود آمده است. ارتفاع آن ۹٫۵ و عرضش ۱٫۵ متر می باشد. دریاچه ای که در پایین آبشار تشکیل شده است، قطری به اندازه ی ۷ متر دارد. دیواره ی این آبشار که ارتقاعی بیش از ۲۰ متر دارد، به شکل نعل اسب و پوشیده از پیچک و درختان چوب شمشکی می باشد.
چگونه به آنجا برویم: از ورودی پارک ملی در طول رودخانه ی سوچی تا محل زنبورداری متروکه بالا رفته، کمی بیش از یک کیلومتر جلوتر بروید.

آبشار زمیکووسکی
موقعیت: منطقه ی خوستینسکی، بر روی رود زمیکا(مار)، سمت راست رودخانه ی ماتسستا
توضیح: آبشار زمیکووسکی از ۵ آبشار کوچک به ارتفاع ۶ تا ۱۲ متر تشکیل شده است. این آبشارها که به خاطر وجود چشمه ها هرگز خشک نمی شوند، در کل دارای طولی به اندازه ی ۶۰۰ متر هستند.
چطور به آنجا برویم: اتوبوس خط ۱۲۰ را به مقصد دهکده ی ایسمایلووکا سوار شده و در ایستگاه زمیکووسکیه واداپادی پیاده شوید. از جاده ی آسفالته عبور کرده و وارد مسیر بتنی شوید. سپس رو به پایین بروید و تابلویی که در جاده ی اصلی نصب شده است را دنبال کنید.

صخره های عقاب
مکان: منطقه ی جنگلی ماتسستینسکویه، پارک ملی سوچی، خوستینسکی
توضیح: صخره های عقاب، ارتفاعی به اندازه ی ۳۷۹ متر از سطح دریا دارند و کاملاً عمودی هستند. این صخره ها از سنگ های آهکی تشکیل یافته اند. به همین دلیل به آن ها بلیه می گویند، که به معنی سفید می باشد. داستانی درمورد صخره های عقاب وجود دارد، که افسانه ی یونان باستان را در مورد پرومتئوس تداعی می کند. بر طبق آن پرومتئوس را به این صخره ها به زنجیر کشیدند. در سال ۱۹۹۸به عنوان یادبود، مجسمه ای از پرومتئوس در اینجا و نزدیک به پرتگاه بنا شد.
چگونه به آنجا برویم: با یک گروه گردشگری

دره ی آگورسکویه
مکان: ناحیه ی ۳ جنگل ماتسستینکویه، پارک ملی سوچی، ۳ کیلومتری مرکز بهبود سلامت سپوتنیک
توضیح: در دره ی رودخانه ی آگورا، قدیمی ترین مسیر گردشگری منطقه وجود دارد، که ساخت آن به سال ۱۹۱۱ باز می گردد. این مسیر از میان صخره ها عبور می کند و در انتها به اولین آبشار ۳۰ متری می رسد، که از دو آبشار ۱۲ و ۱۸ متری تشکیل شده است. کمی بالاتر یک آبشار دو تایی دیگری با ارتفاعی کمتر وجود دارد. سومین آبشار نیز ۲۳ متر ارتفاع دارد. با طی مسیری دو کیلومتری می توان به این آبشارها دسترسی یافت.
چگونه به آنجا برویم: از ایستگاه راه آهن سوچی به ایستگاه اتوبوس سپوتنیک بروید، سپس در امتداد جاده پیاده روی کرده و در محل انشعاب به سمت چپ بپیچید.

برج دیده بانی در بالشوی آخون
مکان: منطقه ی خوستینسکی، بین رود های آگورا و خوستا
توضیح: برج دیده بانی در بالشوی آخون در سال ۱۹۳۵ ساخته شد. معماری این برج به سبک قرون وسطی است، که در آن زمان به تعداد زیادی از آن در قفقاز وجود داشتند. ارتفاع قله ی بالشوی آخون ۶۶۳ متر بالاتر از سطح دریا و ارتفاع خود برج ۳۰٫۵ متر می باشد. اگر به بالای برج بروید، چشم انداز بی نظیری از منطقه ی قفقاز و دریای سیاه پیش روی چشمانتان گشوده می شود. از جاذبه های این منطقه می توان به جاده ی زیبایی که تا بالای قله کشیده شده، مسیرهای پیاده روی از ماتسستا و خوستا و جنگلی بی نظیر اشاره کرد. همچنین بیش از ۱۰ غار در اطراف این برج وجود دارد.
چگونه به آنجا برویم: از ایستگاه راه آهن سوچی با اتوبوس خط ۱۱۲٫

صخره های سفید
مکان: منطقه ی خوستینسکی، پایین دهکده ی کراسنایا وولیا
توضیح: دره ها ی عمیق و باریک بلیه سکالی با آبشاری ۴ متری شروع شده، که در ادامه به شکل رودخانه  ای از میان صخره های آهکی جریان می یابد. ارتفاع صخره های سفید تا ۷۰۰ متر و طول دره ی این صخره ها ۶۰۰-۵۰۰ متر است. در ادامه ی رودخانه ی جاری در این دره ها، دریاچه ی کوچکی با قطر ۸ متر و عمق حداکثر ۴ متر تشکیل شده است.
چگونه به آنجا برویم: از ایستگاه راه آهن سوچی خط ۱۲۲ را به مقصد خوستا سوار شده، سپس اتوبوس خط ۱۲۷ ساعت ۹:۱۰ صبح را سوار شوید، در کراسنایا وولیا ۵۰۰ متر جاده ی آسفالته را در جهت دهکده ی خوستا پایین بروید، سپس به سمت راست بپیچید تا جایی که تابلوی بلیه سکالی را ببینید.

دره ی ناوالیسچنسکویه
مکان: ۴٫۵ کیلومتری از دهکده ی خوستا
توضیح: دره ی ناوالیسچنسکویه، شکافی در پوسته ی زمین است، که در آن رود خوستا به طول ۱۵۰۰ متر جریان دارد. دریاچه ی کوچکی به قطر ۱۳ متر و عمق تقریباً ۴٫۵ متر در این دره وجود دارد، که می توانید در آن شنا کنید. با طی مسافت ۷۰۰ متری در طول آن به آبشار ۴ متری خواهید رسید.
چگونه به آنجا برویم: از ایستگاه راه آهن سوچی با خط ۱۲۲ تا خوستا بروید، سپس اتوبوس خط ۱۲۷ خوستا-کالینویه اوزرا را سوار شوید، تا جایی که در دهکده ی خلبارب علامت ناوالیسچنسکویه اوسچله را دیدید، بروید. ادامه ی مسیر را باید پیاده روی کنید.

غارهای وارانتسووسکیه
مکان: مرز منطقه ی وارانتسووسکی ، بالاتر از رود کودپستی، منطقه ی آدلر
توضیح: غار وارانتسووسکایا از سنگ های آهکی انباشته شده از ۱۲۰ میلیون سال پیش شکل گرفته است. این غار به طول ۱۱۷۰۰ متر، طویل ترین تالار کارست در منطقه ی کراسنادار می باشد. غار وارانتسووسکی از ۳ قسمت تشکیل شده است: ورانتسوسکایا، لابیرینتووایا  و کابانایا. در هر شرایط آب و هوایی، دمای هوا در غار بین ۱۰ تا ۱۲ درجه ی سانتی گراد می باشد.
چگونه به آنجا برویم: از ایستگاه راه آهن سوچی خط ۱۲۲ یا هر خط دیگری را به مقصد خوستا سوار شده و تا ایستگاه خوستا-موست بروید، سپس اتوبوس ۱۲۷ را سوار شده و در ایستگاه کالینوایه اوزرا پیاده شوید. در آن سوی پل در روستای وارنتسوکا، مسیر پیاده روی تا غار از محل پارک اتومبیل شروع می شود.

تفریحگاه بارخاتنایا پولیانا
مکان: پشت دهکده ی کودپستا، سمت چپ ساحل رودخانه ی لاپتیوا
توضیح: منطقه ی تفریحی  بارخاتنایا پولیانا در حومه ی سوچی و پشت دهکده ی کودپستا، در محلی که رودخانه ی لپتیوا به رودخانه ی کودپستا می رسد، قرار گرفته است. به دلیل وجود درختان فلودندرون آمورنس، این منطقه به بارخاتنایا (مخملی) معروف شده است.
چگونه به آنجا برویم: با یک گروه گردشگری.

غار آخشتیرسکایا
مکان: سمت راست دره ی آخشتیرسکایا، بالای رود مزیمتادر منطقه ی آدلر.
توضیح: غار آخشتیرسکایا در سال ۱۹۳۷ توسط گروهی از باستان شناسان لنین گرادی به رهبری سرگی زامیاتین کشف شد. این غار یک حفره ی کارست کوچک در صخره های سنگی ساحل رودخانه ی مزیمتا می باشد. طول غار به اندازه ی ۱۶۰ متر است. ۲۰ متر اول آن، یک ورودی باریک دارد که به ۲ حفره با حداکثر ۱۰ متر ارتفاع و ۸ متر عرض منتهی می شود.
چگونه به آنجا برویم: از ایستگاه راه آهن سوچی به سمت کراسنایا پولیانا بروید تا به مزرعه ی پرورش ماهی قزل آلا برسید و از آنجا پیاده از روی پل به آن طرف رودخانه ی مزیمتا بروید.

آبشار گلوبوکی یار
مکان: نزدیک به رودخانه ای با همین نام، در انشعاب سمت چپ رودخانه ی مزیمتا
توضیح: آبشار گلوبوکی یار که در روسیه به دهان اژدها معروف است، در حدود ۴۰ متر ارتفاع دارد. دیواره های دره ای که این آبشار در آن واقع است، از نوع خاصی سنگ تشکیل شده که آب را به سرعت به جریان می اندازد. مجموع طول مسیرهای غار ۱۰۷۰ متر می باشد، که در داخل و در نزدیکی ورودی آن، به آبشاری با ارتفاع ۱۸ متر می رسید.
چگونه به آنجا برویم: در طول جاده ی کراسنایاپولیانسکویه تا دهکده ی مانیستیر بروید. پس از دیدن تابلوی اوسچیله آختسو در سمت راست رودخانه ی مزیمتا، از میان بیشه ی درختان فندق، ۱۵۰ متر پایین بروید.

دره ی پژاسخو
موقعیت: ناحیه ی آدلر، نزدیک دهکده ی گالیتسینو
توضیح: دره ی مرطوبی به عرض ۱٫۵ تا ۱۰ متر و طول ۲ کیلومتر می باشد، که دارای کانال های کارست، گودال های عمیق، آبشارهای کوچک و پر فشار، غارهای بی نظیر و سنگ های آهکی غول پیکر است. در دره ی خشک که بزرگ تر بوده و بالا تر از بستر رودخانه قرار گرفته است، می توان ترک خوردگی های بی شماری حاصل از زلزله مشاهده کرد.
چگونه به آنجا برویم: سوار اتوبوس خط ۱۳۱ از ایستگاه راه آهن آدلر شده، ۲ ایستگاه بعد در کامنکا پیاده شوید و رو به پایین به سمت رودخانه بروید. از ایستگاه اتوبوس تا تنگه حدود نیم ساعت پیاده روی است.

منطقه ی تفریحی مدوژی اوگل
موقعیت: منطقه ی جنگلی کپشینسکویه ، پارک ملی سوچی، ساحل رودخانه ی چویژپز، ناحیه ی “کنج خرس ها”
توضیح: این محوطه ی پیک نیک شامل ۷ آلاچیق با میز و صندلی می شود. در کنار هر آلاچیق محلی نیز برای روشن کردن آتش و باربیکیو در نظر گرفته شده است. آلاچیق ها در عمق جنگل قرار دارند، به همین دلیل همیشه سایه دار هستند. در اینجا، از شاخه های درختان افرای سر به فلک کشیده، که تنه شان با گلسنگ پوشیده شده، خزه ها آویزانند. کل این محوطه مساحتی نزدیک به یک سوم هکتار را در بر     می گیرد.

دریاچه های خمیلیوسکیه
موقعیت: منطقه ی کراسنایا پولیانا، پارک ملی سوچی
توضیح: این دریاچه ها در فاصله ی ۶ کیلومتری شرق کوه آچیشخ بر روی زمینی مسطح در نزدیکی رشته کوه آچیشخو و در ارتفاع ۱۷۵۰ متری از سطح دریا قرار دارند. در این منطقه ۴ دریاچه ی بزرگ به نام های زاپادنویه ، یوژنیه، واستوچنویه، بالشویه، تعدادی مرداب و گودال های آب وجود دارند. از محل قرارگیری این دریاچه ها چشم اندازهای حیرت آوری رو به قله های آیبگا، چوگوش، فیشت و آچیشخو      می توان دید.
چگونه به آنجا برویم: سوار اتوبوس خط ۱۰۵ به سمت پیک آتل بروید، سپس ۱۰ کیلو متر در طول جاده ی شنی پیاده روی کنید.

شهربازی سوچی

سوچی۴

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle