دسته‌ها
VIRLAN جهان سیاسی

تحلیل گزارش نهایی آژانس

حمید بعیدی نژاد با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش گزارش نهایی آژانس را بررسی کرد.
حمید بعیدی نژاد عضو تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات هسته ای، با انتشار پستی در اینستاگرام به بررسی گزارش نهایی آزانس بین المللی انرژی اتمی پرداخت.

بعیدی نژاد
ساعتی پیش آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش ارزیابی نهایی خود در خصوص آنچه اصطلاحا پی ام دی خوانده میشود را منتشر کرد. در جمع بندی خود، آژانس صراحتا و بطور مطلق در انتهای گزارش چنین میگوید: آژانس هیچ نشانه ای از انحراف مواد هسته ای در ارتباط با پی ام دی در برنامه هسته ای ایران نیافته است. این بند کلی تکلیف همه را بخوبی روشن کرده است و با قوی ترین بیان ممکن و بدون هیچگونه شرط و شروطی صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران را تایید کرده است. در بخشهای دیگر گزارش نیز آژانس این موارد را اعلام نموده است:
– آژانس هیچ شواهدی مبنی بر وجود برنامه توسعه تجهیزات انفجاری سلاح هسته ای و یا برنامه توسعه و تولید سلاحهای هسته ای در ایران پیدا نکرده است.
– آژانس هیچ شواهدی مبنی بر انحراف برنامه هسته ای ایران به مقاصد غیر صلح آمیز پیدا نکرده است.
– آژانس هیچ شواهدی مبنی بر وجود برنامه چرخه ی سوخت هسته ای اعلام نشده در ایران پیدا نکرده است.
– تجزیه و تحلیل نمونه های اخذ شده از تاسیسات مورد ادعای کار نظامی هسته ای در ایران هیچ نشانی از کار بر روی اورانیوم دست ساخت انسان را نشان نمیدهد. – ادعای انجام انفجار هسته ای در ایران بهیچوجه برای آژانس اثبات نشده است.
در کنار این بندهای کاملا روشن آژانس در بندی دیگر از گزارش خود اعلام نموده است که بویژه در سالهای قبل از دو هزار و سه میلادی، ایران برخی فعالیتهای مشخصی را انجام داده است که این فعالیتها کاربردهای تسلیحاتی نظامی متعارف و حتی در مواردی کاربردهای صنعتی دارند ولی بخشی از آن فعالیتها میتواند به کاربردهای خاص مربوط به توسعه ی تجهیزات انفجاری سلاحهای هسته ای نیز مرتبط باشند. آژانس در عین حال تاکید کرده است که این مطالعات نیز هیچگاه از مطالعاتی علمی و صرفا امکان سنجی و برای کسب برخی قابلیتها و توانمندیها فراتر نرفته اند. همانطور که خود آژانس نیز تاکید میکند بسیاری از عرصه های مطالعاتی، حوزه مشترک میان علوم مختلف فیزیک و صنعت هستند و دارای کاربردهای دوگانه و حتی چند گانه میباشند که انجام آنها برای کشوری بزرگی مانند ایران محل ایراد و اشکال نمیباشد.
این گزارش فقط یک انتخاب جلوی پای شورای حکام میگذارد و آنهم مختومه کردن پرونده ی پی ام دی است. بحث پی ام دی دیگر به تاریخ پیوسته است و ما این مرحله ی بسیار سخت در کار با آژانس را پشت سر گذاشته ایم. این گزارش نتیجه ی یکی از پیچیده ترین مذاکرات دیپلماتیک بین المللی بود. امشب جای شما خالی یک نفس راحت می کشیم و به همه ی عزیزان و بزرگان تلاشگر که ما را اینجا رساندند خسته نباشید عرض میکنم. اجرهم عندالله

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle