دسته‌ها
پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

تا پوکی استخوان نگرفته‌اید این ماده غذایی را مصرف کنید

در حالی که مصرف شیر و لبنیات در ایران روز به روز روند کاهشی را طی می کند شواهد نشان می دهد که سالمندی در ایران به دلیل شیوع بیماری خاموش پوکی استخوان ۲۰ سال زودتر از میانگین جهانی اتفاق می افتد.

به گزارش ویرلن ؛ شیر به عنوان یک ماده مغذی کامل عنصری کلیدی در بهبود تغذیه و امنیت غذایی است که می تواند باعث کاهش فقر و سوء تغذیه در بین جوامع شود به طوری که در برخی کشورها پیشرفتگی جوامع را از میزان مصرف شیر می سنجند.
تردیدی نیست انسان برای انجام کار نیاز به انرژی و تغذیه مناسب دارد و بخش مهمی از موادغذایی که روزانه مورد مصرف قرار می گیرد از منبعی همچون شیر و مواد لبنی تامین شود.
شیر ماده غذایی کاملی است که همه مواد مغذی را در خود جای داده و در هرم غذایی از جایگاه ارزشمندی برخوردار است.
دارا بودن پروتئین، چربی و املاح معدنی اهمیت مواد لبنی را در تغذیه انسان بیشتر نشان می دهد.
همچنین یکی از عناصر مهم در مواد لبنی به ویژه شیر، کلسیم است که این ماده مهم برای ساخته شدن استخوانها و دندانها مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین برای حفظ توده استخوانی لازم است.
کشک با ۳ سال مدت نگهداری بهترین منبع تامین کننده کلسیم به شمار می رود.
همچنین محصولات لبنی منابع سرشار کلسیم در رژیم غذایی هستند به طوری که رژیم غذایی سه لیوان شیر یا مقدار برابر فرآورده های لبنی را در هر روز تأمین می کند، می تواند توده استخوانی را بهبود بخشد.
در بسیاری از کشورهای توسعه یافته با توجه به اینکه دولتها به هزینه هایی که از سوء تغذیه ایجاد می شود پی برده اند به شیر یارانه تخصیص می دهند زیرا سلامت جامعه برای آنها اهمیت دارد و هزینه های آخر برای مداوای بیماران خود را در ابتدا از طریق شیرهای یارانه ای تامین می کنند تا در آینده با مشکل مواجه نشوند.
متاسفانه در ایران با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و قطع یارانه مواد غذایی از جمله شیر با افزایش قیمت زیادی مواجه شد به طوری که این افزایش موجب شد بخش وسیعی از جمعیت توان مالی کافی برای تامین آن را نداشته باشند و شیر را از سبد غذایی خود حذف کنند.
جامعه ایران که در سال های آتی با مسائل سالخوردگی مواجه خواهد شد بنابراین تغذیه سالم اهمیت خود را بیش از پیش نشان می دهد زیرا همانگونه که کودک به شیر برای رشد نیازمند است دیگر گروههای سنی و به ویژه سالخوردگان برای استحکام استخوان بندی به آن نیاز دارند و در صورتی که از این مهم غفلت شود همه جامعه باید هزینه این سهل انگاری را بدهند.

در همین راستا خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران با توجه به اهمیت موضوع تغذیه با شیر، میزگردی را با حضور کارشناسان حوزه مواد لبنی برگزار کرد و این مهم را به بحث و تبادل نظر میان کارشناسان این حوزه قرارد داد.

** صنعت شیر برنامه و متولی مشخصی ندارد
حسین چمنی نماینده انجمن صنفی لبنیات کشور در این میزگرد یکی از معضلات صنعت دامداری و لبنی را نداشتن برنامه ریزی و متولی مشخص دانست و گفت: متاسفانه هم اکنون برنامه و متولی برای مصرف شیر در کشور نداریم و شیر باید صاحب برنامه و متولی مشخص شود.
وی اضافه کرد: تا زمانی که این وضعیت ساماندهی نشود کماکان با معضلات عدیده ای در این بخش مواجه خواهیم شد.
وی افزود: بدن انسان تنها خانه ای است که از ابتدای تولد تا آخرین لحظه حیات نمی توانیم ترکش کنیم بنابراین باید برای سلامت آن سرمایه گذاری کنیم این درحالی که در سیاست های کلان هرساله برای مقاوم سازی ساختمان ها بودجه ای درنظر می گیرند بنابراین انتظار می رود انسان ها برای بدنشان ارزش قائل باشند و برای حفظ سلامتی آن سرمایه گذاری کنند.

** سونامی پوکی استخوان در راه است
وی سونامی بیماری پوکی استخوان در کشور را قابل توجه عنوان کرد و اظهارداشت: براساس آمارها در هر ساعت حداقل ۶ نفر به دلیل بیماری پوکی استخوان برای تمام عمر زمین گیر می شوند و یا می میرند. طبق آمار مرکز تحقیقات استئوپروز کشور سالانه ۵۱ هزار مورد شکستگی استخوان لگن خاصره در کشور داریم که منجر به شکستگی استخوان، زمین گیری و مرگ و میر می شود.
وی روند سریع سالمندی کشور را تلنگری برای مسئولان دانسته و براین باور است که جمعیت کشور ما به سمت پیری پیش می رود نه سالمندی زیرا سالمندی افزایش سن تقویمی را شامل می شود اما آنچه برای ما رخ می دهد سالمندی به اضافه زمین گیری است که پیری به شمار می رود.
به گفته وی، جمعیت سالمند کشور ما ۲۰ سال زودتر از کشورهای توسعه یافته زمین گیر می شوند به طوری که هم اکنون دارای ۷ میلیون سالمند هستیم که ظرف مدت ۳۵ سال آینده این جمعیت ۲۶ میلیون نفر می شود. یک جامعه ۲۶ میلیون نفری سالمندی که اگر قرار باشد ۵ سال زودتر زمین گیر شوند فاجعه ای بزرگ برای کشور خواهد بود.
وی اضافه کرد: این فاجعه انسانی معادل زلزله ارسباران می تواند مرگ و میر به دنبال داشته باشد در حالی که اگر زلزله رخ بدهد تمامی دولت، مجلس، مردم و رسانه ها بسیج می شوند تا اقدامات موثری را انجام بدهند اما متاسفانه روزانه در بدن ما یک حادثه دائمی اتفاق می افتد که همه در مقابل آن سکوت کرده اند.

** نظام سلامت محور را جایگزین نظام بیمار محور کنیم
چمنی معتقد است نظام برنامه ریزی ما بیمار محور است سالانه بودجه های کلانی به بخش درمان بیماری ها اختصاص می یابد اما برای پیشگیری هزینه ای نمی شود که باید نظام برنامه ریزی را از بیمار محوری به سلامت محوری تغییر دهیم.

** کتب آموزشی ما در فرهنگسازی مصرف شیر ضعیف عمل می کنند
وی با بیان این که کتب آموزشی مقاطع مختلف تحصیلی ما درباره پرداختن به موضوع مصرف شیر و لبنیات ضعیف عمل می کنند، گفت: حتی در برخی موارد در این کتاب های آموزشی بد آموزی هایی به دانش آموزان ارایه می شود که انتظار می رود دولت، مجلس شورای اسلامی و نظام آموزشی ما برای رفع این مسئله تدابیر جدی بیندیشند.
نماینده انجمن صنفی لبنیات کشور تصریح کرد: مسئله مصرف شیر در کشور بحث ۲ میلیون دامدار و یک هزار و ۲۰۰ هزار کارخانه لبنی نیست بلکه موضوع ملی است که باید مسائل اجتماعی و فرهنگی آن را از مسائل اقتصادی فراتر دید.

** قطع یارانه باعث کاهش مصرف شیر شد
وی با اشاره به این که باید سبک زندگی مردم ایران درباره مصرف شیر و لبنیات تغییر یابد، افزود: طبق آمار بانک مرکزی به ویژه از سال ۹۰ تاکنون مصرف شیر در کشور ما کاهش یافته است که این موضوع نیز به قطع یارانه شیر بر می گردد.
وی دلایل کاهش مصرف شیر در ایران را عملکرد بد برخی شرکت های لبنی و دامداران، برخورد غیرکارشناسانه با موضوع شیر، شیرگریزی مردم، نهادینه نشدن فرهنگ مصرف و شایعات عنوان کرد و گفت: در همه بخش ها تقلب وجود دارد بنابراین صنعت شیر نیز مستثنی از این موضوع نیست. ما فقط یک هزار و ۲۰۰ برند لبنی داریم که برخی منطقه ای هستند با توجه به اینکه این صنعت دیگر سودآور نیست ممکن است افراد متخلفی وجود داشته باشند اما به دلیل حساسیت در شیر و فراورده های آن معتقدیم باید کنترل و نظارت دستگاه های نظارتی تشدید شود.

** شایعات بی اساس درباره لبنیات و اختلال در صادرات
وی درباره برخوردهای غیرکارشناسانه افزود: متاسفانه افراد غیرکارشناس گاها درباره صنعت شیر اظهار نظر می کنند و یا برای برخورد با برخی متقلبان که معرفی نکردیم حق صنعت را پایمال می کنند ما براین باوریم که تنها راهکار پاک کردن تشویش اذعان عمومی معرفی و برخورد با متخلفان در صنعت شیر است.
وی در خصوص شایعاتی در ارتباط با افزودنی ها به شیر اظهار داشت: اعلام چنین شایعات بی اساسی باعث نگرانی مردم شده درحالی که به هیچ وجه در شیر مواد نگهدارنده استفاده نمی شود همچنین تاکنون حتی یک مورد مشکوک درباره شیر حاوی وایتکس نداشته ایم که به مراجع نظارتی و قضایی ارایه شده باشد اما این شایعات باعث شده که با کاهش مصرف شیر و لبنیات مواجه شویم.
وی گفت: چنین اقداماتی باعث شد که صادرات شیر و لبنیات به افغانستان با مشکلاتی مواجه شود.
به گفته وی، این در حالیست که مردم روزانه از مواد نگهدارنده قابل توجهی در نوشابه، سوسیس و کالباس که دارای مجوز از وزارت بهداشت است، استفاده می کنند.

** مردم اهمیت مصرف شیر را نمی دانند
چمنی درباره شیرگریزی مردم ایران نیز اضافه کرد: اهمیت شیر برهمه مردم ما پوشیده است زیرا به محض قطع یارانه، مصرف آن نیز کاهش یافت در حالی که امروز ایران کمتر از یک سوم دنیا شیر مصرف می کند.
به گفته وی، هم اکنون مصرف سرانه شیر و لبنیات در نروژ، هلند، سوئد، دانمارک و نیوزیلند بیش از ۵۰۰ کیلوگرم است اما سرانه مصرف ما در خوش بینانه ترین وضعیت حدود ۶۰ کیلوگرم است.
وی یکی دیگر از مشکلات را در فرهنگ ما بکارگیری عبارات شیر، ماست و کشک را در الفاظ توهین امیز و جوک های رایج کشور عنوان کرد.

** کشورهای پیشرفته دنیا به شیر و لبنیات یارانه می دهند
نماینده انجمن صنفی لبنیات کشور از مهمترین مشکلات کاهش توان خرید مردم در خرید شیر و فراورده های لبنی دانست و گفت: ما در بحث قیمتی و اقتصادی شیر و لبنیات باید بپذیریم که بد عمل کرده ایم . ۳۰ سال در اتحادیه اروپا به شیر یارانه می دادند و چندی پیش قطع شد و دوباره پرداخت یارانه برقرار شد این درحالیست که در کشورهای اروپایی که درآمد سرانه شان از ۴۶ هزار دلار تا ۶۰ هزار دلار است به دامدار، صنایع لبنی و مردم یارانه می پردازند.
وی تصریح کرد: اما متاسفانه شیرخام همتراز بنزین و گازوئیل شمرده شد و یارانه اش قطع شد.

** صنایع لبنی کم فروشی نمی کنند
چمنی ادامه داد: برخی صنایع لبنی را متهم به کم فروشی می کنند این درحالیست که دولت قبلی برای ثابت نگه داشتن قیمت شیر و لبنیات در ابلاغیه ای توسط سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کننندگان خواستار کاهش وزن محصولات شد که همین امر صنایع را متهم به کم فروشی کرد.
به گفته وی، این بدان معناست که اگر قرار بود وزن شیر ۱۰۰۰ گرم با ۲٫۵ درصد چربی باشد طبق این ابلاغیه وزن واقعی محصول ۹۰۰ گرم با چربی ۱٫۵ درصد شد که البته این کاهش وزنی و چربی روی پاکت محصولات درج شده بود.

** سرانه مصرف شیر از برنامه توسعه ای کشور عقب تر است
وی اضافه کرد: در حالی که طبق برنامه توسعه ای کشور بایستی در سرانه مصرف شیر به ۱۵۴ و ۱۶۷ کیلوگرم می رسیدیم که متاسفانه نه تنها به برنامه توسعه ای نرسیدیم بلکه عقبگرد نیز داشته ایم.
چمنی ادامه داد: شیرخام در کشور ما به دلیل بالا بودن قیمت نهاده های تولید و قطع یارانه گران تولید می شود بنابراین شیرخام تولیدی ایران از اروپا گران تر است و وقتی صنایع لبنی شیر را گران می خرند بنابراین ناچارند که شیر و فراورده های آن را با قیمت بالاتری بدست مردم برسانند.

** حاشیه سود صنایع لبنی ۱٫۵ درصد
وی درباره حاشیه سود صنایع لبنی نیز گفت: در شش ماهه امسال حاشیه سود تنها شش کارخانجات لبنی در بورس ۱٫۷ درصد و طبق امار کارشناسان دادگستری این حاشیه سود از ۵۶ درصد به ۱٫۵ درصد رسیده است بنابراین کسی حاضر به سرمایه گذاری در این بخش نیست.

** تعطیلی ۳۰۰ واحد دامی از نتایج نبود حمایت های دولتی
وی با تاکید بر این که باور داریم دامدارن ما بیش از یکسال است که در ضرر و زیان هستند، گفت: نبود حمایت های لازم باعث شده که تاکنون ۳۰۰ واحد دامداری به تعطیلی کشیده شوند.
وی با بیان این که مردم توان خرید شیر و فراوده های آن را با قیمتی بالاتر از آنچه که هست، ندارند، افزود: معتقدم هر زمان که قیمت لبنیات به طور مجدد افزایش یابد طبق آمار با افت مصرف شیر و لبنیات مواجه می شویم که این امر نیازمند بازنگری از سوی مسولان امر است.

** با اجرای هدفمندی یارانه ها مصرف مواد غذایی از ۳۱۵به ۲۸۳ کیلو رسید
مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران کشور هم در میزگرد ایرنا گفت: با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها طی یکسال(۸۹تا ۹۰)مصرف مواد غذایی از ۳۱۵به ۲۸۳ کیلو کاهش یافت.
علیرضا عزیز الهی افزود: کاهش سهم شیر در سهم کاهش مصرف مواد غذایی از سایر دیگر اقلام، طی سال های ۸۹تا ۹۰ بیشتر بوده است.
وی اظهار داشت: بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها مصرف شیر ۴۲درصد، ماست۱۰درصد و پنیر۵۰ درصد کاهش یافت.
عزیز الهی توضیح داد: در حوزه مواد غذایی جای ریسک نداریم. قرار بود یارانه سوخت حذف شود اما یارانه مواد غذایی هم حذف شد و متاسفانه هیچ تلاشی هم از سوی دولت برای افزایش مصرف شیر رخ نداد.
وی با اشاره به ارزش غذایی شیر گفت: یک سوم پروتئین حیوانی مورد نیاز باید از شیر تامین شود زیرا شیر پروتئینی ارزان،با کیفیت و سهل الهضم است.
عزیزالهای با تصریح بر این که ارزش غذایی یک کیلو شیر معادل ۲کیلو گوشت گوساله و گوسفند ،۳٫۵کیلو گوشت بز ،پنج کیلو قزل آلا و ۲٫۵کیلو تخم مرغ است، تاکید کرد: شیر از سایر محصولات حیوانی پر ارزشتر است و دارای کیفیت غنی و قیمتی ارزان نسبت به دیگر پروتئین ها است.

**سرانه مصرف شیر در ایران
وی مصرف سرانه شیر را در ایران نزدیک ۹۰کیلو عنوان کرد و گفت: این میزان در کشورهای توسعه یافته ۱۶۰کیلو و در کشورهای پیشرفته نظیر نروژ و فنلاند بیش از ۵۰۰ کیلو است . میانگین سرانه مصرف جهانی شیر ۱۱۰کیلو است که نشان می دهد حتی سرانه مصرف مردم ما از سرانه جهانی هم پایین تر است.

** از ۳۰درصد ظرفیت دامداری ها استفاده می کنیم
وی اظهار داشت: هم اکنون از ۳۰درصد صنایع لبنی در کشور استفاده می شود به عبارتی توان تولید ۱۶میلیون تن را داریم در حالیکه فقط ۵٫۵میلیون تن تولید داریم.
عزیز الهی یادآور شد: بالقوه توان افزایش تولید در صنعت دامپروری را داریم اما مشکل در حوزه مصرف است و رونق صنعت لبنی در کشور می تواند اشتغال بالایی را ایجاد کند.
مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران کشور گفت: در صورتی که ۲۵ریال از هر لیتر شیر به صندوقی تخصیص یابد که بتوان از محل آن صندوق ،در جهت فرهنگ سازی تلاش کرد ،مصرف شیر در کشور افزایش می یابد.

**در بسیاری از کشورها به شیر یارانه می دهند
وی با اشاره به اهمیت شیر در سبد غذایی مردم دنیا گفت:در بسیاری از کشورها به شیر یارانه می دهند تا مردم بیشتر مصرف کنند.دولت یکسال است که خرید تضمینی شیر را اجرایی می کند.
مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران کشور گفت: در صورتی که گاودارها بخواهند تولید خود را کاهش دهند کشور با مشکلات عدیده ای مواجه می شود و در صورتی که قرار باشد گاوی چهار گوساله بدنیا بیاورد اگر دامداران آن را به ۲ دوره برسانند مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.
وی ادامه داد: تا پایان سال ۹۲ میانگین تولید گله های شیری ۲۸کیلو بوده اما هم اکنون دامداران نقطه حذف را روی ۲۰ کیلو آورده اند و در صورتی که گاو حذف شود دیگر جایگزینی ندارد و اگر بخواهیم دوباره به همان میزان برگردیم نیاز به دهها سال سرمایه گذاری داریم.

**۷۰۰میلیون دلار صادرات لبنی
وی با اشاره به اینکه سال های پیش از انقلاب سالانه یک میلیارد دلار واردات مواد لبنی داشتیم ،گفت: هم اکنون علیرغم اینکه جمعیت کشور دو برابر شده است اما سالانه ۷۰۰ میلیون دلار هم صادرات مواد لبنی داریم.
عزیز الهی توضیح داد: در صورتی که روند پیش از نقلاب ادامه می یافت، هم اکنون سالانه ۲میلیارد دلار واردات مواد لبنی داشتیم.

** شیر مدارس
وی در خصوص شیر مدارس اظهار داشت: متاسفانه شاهد هستیم که فقط ۴۰ درصد شیر در مدارس مصرف می شود و گاهی از سوی دانش آموزان دور ریخته می شود که برای حل این مشکل باید طعم شیر را تغییر دهیم.
وی اظهار داشت: دولت ۳۰۰میلیارد تومان برای شیر مدارس یارانه می دهد بنابراین باید از این اقدام بدرستی حمایت کنیم و شیر را به گونه ای برای مدارس تهیه کنیم که همه آنها مصرف شود.

** ۹۰در صد مردم دچار کمبود کلسیم هستند
مدیر تضمین کیفیت شرکت پگاه هم در میزگرد ایرنا با اشاره به اینکه آمار وزارت بهداشت نشان می دهد، ۹۰درصد مردم کشور دچار کمبود کلسیم هستند ، گفت: با توجه به چنین معضلی باید فرهنگ سازی در خصوص مصرف شیر صورت گیرد زیرا شیر منبع مهمی برای جذب کلسیم است.
شهریار دبیریان افزود: کاهش مصرف شیر در میان مردم به ویژه زنان بسیار نگران کننده است زیرا پوکی استخوان هزینه های بالایی برای بخش درمان ایجاد می کند و بهتر است پیش از شکستگی استخوان به فکر پیشگیری باشیم که همان مصرف درست کلسیم بجای درمان پس از وقوع حادثه است.

**مصرف نوشابه در ایران بالاتر از استاندارد جهانی است
دبیریان توضیح داد: متاسفانه مصرف نوشابه در ایران علیرغم ضررهایی که این ماده غذایی دارد بالاتر از استاندارد جهانی است.
وی اظهار داشت: یک لیتر نوشابه ۲۳۰۰تومان است در حالیکه قیمت یک لیتر شیر ۱۷۰۰ تومان است.با وجود این فاصله باز هم مردم نوشابه را به شیر ترجیح می دهند.

**یارانه باید به شیر تعلق بگیرد
وی اظهار داشت: برای مصرف شیر باید یارانه را به شیر تخصیص دهیم به طوری که قیمت آن در حدی باشد که همه مردم بتوانند این ماده غذایی ارزشمند را مصرف کنند.
دبیریان با تاکید بر اینکه شیر غذای کامل است،گفت: در صورت تخصیص یارانه و ارزان شدن شیر، مردم تمایل بیشتری به مصرف شیر پیدا می کنند.
این کارشناس با اشاره به شیر مصرفی در مدارس ابتدایی گفت: علیرغم تنوع بالای شیر در ایران اما آموزش و پرورش فقط شیر ساده می خواهد که در برخی از مدارس مشاهده شده که تعدادی از دانش آموزان شیر خود را مصرف نمی کنند.

**تبلیغات نادرست،مصرف شیر را کاهش می دهد
عضو رسمی در کمیته های ایمنی مواد غذایی و سلامت دام گفت: یک سری ناخواسته بحث هایی را مطرح می کنند که متاسفانه در کاهش مصرف شیر تاثیر دارد. به طور مثال در کتاب علوم سوم دبستان تصاویری است در خصوص استفاده از مواد نگهدارنده که پاکت شیری در میان کالاهایی که این نوع مواد را دارند، نشان داده شده است.
وی ادامه داد: چنین تصویری در ذهن کودکان نقش می بندد و تمایل آنها را به مصرف شیر کاهش می دهد و این رویه حتی در بزرگسالی ادامه می یابد.
دبیریان تاکید کرد: روش فرا دما باعث می شود که شیرهای مدت دار عاری از هر گونه میکروبی شوند و علت ماندگاری شش ماهه آنها همین موضوع است.این شیرها پس از باز شدن باید در یخچال نگه داری و مصرف شوند.
وی یادآور شد: هم اکنون در لبنیات پرچرب هم از روغن پالم استفاده نمی کنند و چربی محصولات لبنی از چربی حیوانی و کاملاٌ طبیعی است.

**مصرف شیر در ایران یک سوم جهانی است
وی اظهار داشت: هم اکنون سرانه مصرف شیر در ایران یک سوم میانگین مصرف جهانی است.به عبارتی این میزان یک سوم کف میانگین مصرف شیر در جهان است.

**برخوردهای غیر کارشناسی در خصوص شیر
دبیریان تبلیغات نادرست را از علل مهم کاهش مصرف شیر دانست و اظهار داشت: صحبت های غیر مسئولانه در خصوص شیر باعث می شود که میزان مصرف کاهش یابد. یک روز اعلام می کنند که در شیر مواد سفید کننده(وایتکس) ریخته و روز دیگر مدعی می شوند که در شیر مقدار زیادی چربی پالم استفاده می شود.
وی در ادامه اضافه کرد: همه اینها دست بدست هم می دهند و جامعه را سوی مصرف نکردن شیر هدایت می کنند و این در حالی است که قدرت خرید مردم به دلیل کاهش درآمد، تقلیل یافته است که این موضوع هم در کاهش مصرف شیر بی تاثیر نیست.
به گفته این کارشناس، نباید هرکس در حوزه ای که مسئولیتی بر عهده دارد غیر مسئولانه اظهار نظر کند.
وی معتقد است: دیگر باید از فرهنگ سازی در میان مردم عبور کنیم و به فرهنگ سازی در خصوص متخصصانی که در حوزه شیر اشراف ندارند اما اظهار نظر می کنند بپردازیم. لازم است کسانی که می خواهند در خصوص شیر صحبت کنند یکبار هم که شده به کارخانه های تولید شیر مراجعه و از نزدیک با عمل آوری این محصول ارزشمند آشنا شوند تا مردم را با خبرهای نادرست به سوی عدم مصرف شیر سوق ندهند.

**تخلف یک یا دو کارخانه را نباید به حساب همه کارخانه ها گذاشت
وی معتقد است: در صورتی که یک یا دو کارخانه تخلف کردند باید با همان کارخانه ها برخورد کرد نه اینکه تخلف را به همه شرکت های لبنیات تعمیم داد.
دبیریان گفت: حتی برخورد با تخلفات نباید به گونه ای باشد که مردم را در مصرف شیر دچار اضطراب کند.

**مردم بیشتر به دنبال طعم غذا هستند
وی با اشاره به اینکه مردم وقتی مهر استاندارد را بر روی محصولی مشاهده کنند ، خیالشان آسوده می شود، بیان داشت: بیشتر مردم به دنبال طعم غذا هستند و کیفیت از دیدگاه مشتری عطر،رنگ و مزه غذا است.

**استفاده از شیر فله ای ممنوع
وی توضیح داد: طی چند سال اخیر فروشگاه هایی که لبنیات غیر پاستوریزه عرضه می کنند افزایش یافته است که این خود عاملی برای افزایش بیماری تب مالت است.
دبیریان با اشاره به دیگر راه های انتقال بیماری تب مالت گفت: این بیماری می تواند از طریق جراحات پوستی که با شیر آلوده در تماس باشد هم رخ دهد.
وی ادامه داد: تنها با جوشاندن شیر میکروب ها از بین می روند در حالیکه دیگر مواد مغذی شیر با جوشاندن از بین خواهد رفت و در صورت پاستوریزه کردن شیر بسیاری از مواد مغذی شیر حفظ می شوند.

**میزان مصرف شیر در ایران کم است
مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو نیز در این میزگرد گفت: شیر و فراورده های لبنی یکی از مهم ترین مواد غذایی است که باید سر سفره مردم قرار گیرد.
دکتر حسین رستگار افزود: شیر یکی از مفیدترین مواد غذایی بوده که در تامین انرژی و سلامت بدن ، اهمیت ویژه ای دارد.
وی خاطرنشان کرد: شیر ، ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن را تامین می کند و اگر مصرف آن ترویج شود، خدمت بزرگی به جامعه شده است.
مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو تصریح کرد: متاسفانه میزان مصرف شیر و فراورده های لبنی در ایران در مقایسه با کشورهای توسعه یافت کم است.
رستگار افزود: این درحالی است که میزان مصرف لبنیات در هر جامعه ای ، نشان دهنده میزان توسعه یافتگی کشورها است؛ کشورهای پیشرفته ، شیر زیادی مصرف می کنند.
به گفته وی، متوسط مصرف شیر در کشورهای پیشرفته اروپایی ۲۲۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم به ازای هر فرد در سال است.

**شیر باید یارانه داشته باشد
مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو گفت: در برخی کشورها، دولت ها حتی به شیر ، یارانه اختصاص می دهند.
رستگار افزود: کشوری مانند انگلیس سالانه بودجه ای تصویب می کند که شیر به صورت رایگان در اختیار مدارس قرار گیرد و در این رابطه دارای برنامه های زیربنایی است.

**گرانی شیر از دلایل اصلی مصرف کم آن در جامعه
مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو گفت: سرانه مصرف شیر در ایران پایین است که یکی از دلایل آن قیمت شیر است.
رستگار افزود: در استرالیا به خاطر قیمت ارزان شیر و در دسترس بودن آن ، مردم به جای آب، شیر مصرف می کنند.

**نبود برنامه ریزی منسجم برای ترویج مصرف شیر
مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو خاطر نشان کرد: افزایش سرانه مصرف شیر در ایران نیاز به برنامه ریزی مناسبی دارد اما برنامه ای منسجم در این بخش وجود ندارد.
رستگار افزود: اگر برنامه ریزی منسجمی در رابطه با مصرف شیر در کشور وجود داشته باشد اتفاقی که الان در رابطه با توزیع شیر در مدارس می افتد، نخواهد افتاد؛ توزیع شیر در مدارس به گونه ای شده که گاهی به دلیل کمبود بودجه قطع می شود.
وی یادآور شد: انسان سالم ، محور فعالیت های اجتماعی و اقتصادی هر جامعه ای به شمار می رود، اگر انسان سالم نباشد نمی تواند کار کند.

**توزیع شیر در مدارس باید دائمی باشد
مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو تاکید کرد: با توجه به اینکه شیر یکی از ارکان حفظ سلامت بدن به شمار می رود ، باید برنامه ریزی مدونی در این زمینه صورت گیرد و به گونه ای باشد که شیر همیشه به صورت رایگان در مدارس توزیع شود.
رستگار تصریح کرد: اگر توزیع شیر در مدارس بودجه نداشت باید حتی بودجه موارد دیگر را قطع کرد و خرج توزیع شیر در مدارس کنیم.
وی اضافه کرد: فرهنگسازی مصرف شیر بین مردم نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است . اما اکنون چقدر برای شیر در صدا و سیما تبلیغ می شود درحالیکه شیر جزو برنامه های مهم سلامت است.

**بجای جستجوی مشکلات دنبال ترویج مصرف شیر باشید
مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو گفت: رسانه ها به جای آنکه در جستجوی آن باشند که تبلیغ کنند در شیر یا سایر فراورده های لبنی ، مشکلی وجود دارد ، بهتر است مصرف آن را ترویج کنند و آموزش دهند.
رستگار افزود: می توان پیشنهاد داد که آموزش تغذیه و مصرف فراورده های لبنی در کتاب های درسی به ویژه در مقطع ابتدایی ، اجباری شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر آموزش به نحوه صحیحی به کودکان ارائه شود، می توان فرهنگ مصرف شیر را در جامعه ترویج داد.

**شیرهای ارزان آبکی
مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو گفت: گاهی نمونه های شیری از مدارس به سازمان غذا و دارو اطلاع رسانی شده که شیر مانند آب بوده است؛ شیر ارزان می دهند اما باید دید کیفیت آن به چه شکل است.
رستگار افزود: اگر واقعا خواستار توزیع شیر در مدارس هستیم باید سه جنبه بهداشت، سلامت و کیفیت آن نیز مد نظر قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: شیر باید املاح و ویتامین های مورد نظر را داشته و طبق استانداردهای تعریف شده باشد.

** شیرهای تولیدی پالم ندارند
مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو گفت: گاهی صحبت از وجود پالم (روغن گیاهی) در شیر می شود؛ پالم سم نیست، پالم بد نیست بلکه سخن بر سر این است که برخی متخلفان شیر را می جوشانند ، چربی حیوانی را برمی دارند و آن را جایگزین چربی گیاهی می کنند.
رستگار افزود: در هیچ فراورده لبنی ، هیچگونه روغن پالم و گیاهی نباید مصرف شود و چربی حیوانی حتما باید داخل آن باشد.
وی ادامه داد: البته تولیدکنندگان فراورده های لبنی می توانند میزان درصد چربی فراورده خود را تغییر دهند تا بطور مثال مبتلایان بیماری های قلبی بتوانند از آن استفاده کنند اما جایگزین کردن چربی حیوانی با چربی گیاهی از نظر سلامت و کیفیت، مورد تائید وزارت بهداشت نیست.
وی تاکید کرد: اکنون میزان روغن پالم در فراورده های لبنی نزدیک صفر است و روغن گیاهی در هیچ شیری استفاده نمی شود.

** استانداردهای تولید شیر ایران سختگیرانه تر از ضوابط بین المللی است
مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو گفت: فرآورده های لبنی باید کیفیت لازم را داشته و با ضوابط بهداشتی موجود، تطابق داشته باشند.
رستگار افزود: در برخی فراورده های لبنی ، شرایط فنی ما ، سخت گیرانه تر از استانداردهای بین المللی است تا همه سیستم تولید فراورده های لبنی مجبور به دستیابی به اهداف عالی سلامت شوند.

** تقلبات شیر
مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو گفت: تقلبات در تولید فراورده های لبنی ، سلامت فرآورده های لبنی را به خطر می اندازد.
رستگار افزود: از جمله این تقلبات می توان به اضافه کردن آب و روغن گیاهی و گاهی مواد غیرمجاز یا آنتی بیوتیک ها اشاره کرد.
وی تاکید کرد: امنیت شیر باید تامین شود زیرا اگر تقلبی در آن صورت گیرد به سلامت مردم، آسیب می زند.
وی یادآور شد: اهداف افزایش میزان مصرف فرآورده های لبنی در جامعه با آموزش و حفظ کیفیت و سلامت این فرآورده ها را پیگیری می کنیم.

**چه نمره ای به کیفیت فرآورده های لبنی می دهید؟
مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو گفت: صنعت تولید فرآورده های لبنی در کشور یکی از صنایع موفق در صادرات است .
رستگار افزود: ما دنبال کسب استانداردهای حداکثری در تولید فرآورده های لبنی هستیم و گاهی این استانداردها متفاوت است.
وی خاطرنشان کرد: صنعت تولید فرآورده های لبنی در کشور، موفق بوده و مورد تائید است.
مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو در عین حال تصریح کرد: البته برخی مباحث جانبی نیز در این حوزه وجود دارد و خود تولیدکنندگان نیز پذیرفته اند که اگر در خصوص این مباحث ، مراقبت نکنند هم داخل و هم در صادرات دچار مشکل خواهند شد.

**نظارت کیفیت غذا، متولی واحد می خواهد
مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو گفت: یکی از بزرگ ترین معضل صنایع غذایی در بحث سلامت این است که متولی واحدی ندارد و زنجیره غذایی از مزرعه تا سفره به هم پیوسته نیست.
رستگار افزود: یکی از وظایف مجلس این است که باید این قضیه را مشخص کند تا این تناقضات ایجاد نشود.

** شیرهای فله ای، تب مالت می آورند
مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو با اشاره به افزایش تب مالت در کشور گفت: طبق بررسی های به عمل آمده ، مصرف فراورده های لبنی غیرصنعتی عامل افزایش تب مالت در کشور است.
رستگار افزود: فروش فله ای فرآورده های لبنی باید ساماندهی شود؛ فروش فله ای این فرآورده ها را تائید نمی کنیم زیرا برای سلامتی مضر است.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle