دسته‌ها
توریسم گردشگری گردشگری

تالاب و جنگل حرا ؛ بهشتی در چابهار + عکس

جنگل های حرا با قرار گرفتن در خلیج «گواتر» و در ۱۵۰ کیلومتری شرق چابهار، با کرانه های دریای عمان همجوار می شوند. این مکان زیبا همراه با خور باهو بعنوان بیستمین تالاب بین المللی کشور در فهرست کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

به گزارش ویرلن ؛ جنگل های حرا با قرار گرفتن در خلیج «گواتر» و در ۱۵۰ کیلومتری شرق چابهار، با کرانه های دریای عمان همجوار می شوند. این مکان زیبا همراه با خور باهو بعنوان بیستمین تالاب بین المللی کشور در فهرست کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است. این جنگل ها که هدیه مشترک خشکی و دریا هستند دارای پوشش گیاهی خالص و یکدست هستند و هیچ گونه تنوع گیاهی در آنها دیده نمی شود ولی در مقابل دارای تنوع جانوری بسیار بالایی هستند و این تنوع قبل از هر چیز بخاطرموقعیت گذرگاهی یا اکوتونی آنهاست .

hara-jungle-chabahar

مساعد بودن شرایط اکولوژیکى، این جنگلها را به زیستگاه بسیار مناسب پرندگان مهاجر در فصول سرد تبدیل کرده است. در سایر فصول نیز که پرندگان بومى محل مناسبى براى زیست نمى یابند، به این جنگلها پناه می آورند. غیر از پرندگان آبزى و آبچر و مهاجر، خزندگان و ماهىها و حتى برخى از ماهیگیر، کفچه نوک، کاکایى و انواع دیگرى از پرندگان در اکوسیستمهاى حراى ایران زندگى مى کنند. بندپایان و دوکفه ای ها نیز در میان این جنگلها مشاهده شده اند.

حواصیل بزرگ هندى، حواصیل سبز و خاکسترى، فلامینگو، پلیکان، انواع سلیم، عقاب ماهیگیر، کفچه نوک، کاکایى و انواع دیگرى از پرندگان در اکوسیستمهاى حراى ایران زندگى می کنند.

درختچه های حرا دارای برگ‌های همیشه سبز چرمی هستند که سطح فوقانی برگ سبز رنگ و سطح تحتانی برگ خاکستری روشن و کرکدار است و این نوع درخت ها و پوشش گیاهی موجود در جنگل مانگرو چابهار به گونه ی هستند که در برابر شوری آب دریا عمان از خود مقاومت نشان داده و نمک موجود در آب را پس می زنند.

این جنگلها بسیار حاصلخیز بوده و از نظر تنوع زیستی یکی از کانونهای مهم بشمار میروند که با حفاظت از آبسنگهای مرجانی وتامین زیستگاه آبزیان پرندگان و دیگر جانوران عامل تعیین کننده ای در پایداری سواحل در مقابل فرسایش امواج سهمگین دریا می باشند.

مانگروها در جهان وسعت کمی دارند و در کشورهای محدودی که در پیرامون آبهای استوایی و نیمه استوایی استقرار دارند یافت می شوند. از این مقدار ۴۳% مانگروهای جهان در اندونزی، برزیل، استرالیا و نیجریه دیده می شوند برزیل در آمریکای جنوبی با ۲/۵ میلیون هکتار وسیعترین جنگل های مانگرو را دارد و در آسیا وسیعترین مانگروها در اندونزی وجود دارد.

طبق آمار فائو سطح کل جنگلهای مانگرو در جهان ۱۶ میلیون و ۵۳۰ هزار هکتار برآورد شده است و تنها ۵۵ کشور در دنیا و در آسیا نیز فقط ۱۴کشور واجد سطوح وسیعی از این جنگلها هستند. از نظر وسعت جنگلهای مانگروی ایران در دنیا رتبه ۴۳ و در آسیا جایگاه دهم را داشته و در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس بیشترین سطح جنگلهای طبیعی مانگرو در ایران وجود دارد.

حرا در ۸ منطقه حفاظت شده بین المللی ایران میروید که در این میان جنگلهای همیشه سبز دریایی حرا در خلیج گواتر، با وسعت ۳۵۰ هزار هکتاراز زیباترین گردشگاههای شهرستان چابهار به شمار می آید.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle