دسته‌ها
اقتصادی

بانک‌مرکزی : شرایط جدید دریافت وام ۱۰میلیونی کالا

خبرگزاری میزان – ناصر حکیمی مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در خصوص آخرین جزئیات وام ۱۰ میلیونی کالا سخن گفت.
ناصر حکیمی طی گفت وگویی اظهار کرد: نکته اصلی این است که این طرح قرار بود در طول ۶ ماه اجرا شود که از ۱۵ آبان بحث سه محور رونق اقتصادی مطرح شد و اکنون حدود یک ماه از این طرح گذشته است و تمهیداتی برای صدور کارت اعتباری اندیشیده شده است.

وی ادامه داد: قرار بود در یک کارت تسهیلات ارائه شود اما پیشنهاد شد که به جای تسهیلات یکباره مانند وام خودرو از ساز و کار تسهیلات خرد استفاده شود.

مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با بیان اینکه در طول یک ماه از طرح خاص به عام تبدیل شد، اضافه کرد: با این اعتبار قرار است در طول این ۶ ماه منابع با دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت به سمت حل مشکلات هدایت شود.

حکیمی گفت: بانک مرکزی سال گذشته در نقدینگی واحدهای تولیدی کمک کرد و تولیدی که با این اعتبارات صورت گرفت مقداری از این تولیدات به دلیل نبودن تقاضا در انبارها دچار سکون شده است.

وی افزود: در حال حاضر تلاش ها بر این است که تقاضا تحریک شود و بین ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان وزارت صنعت برای رونق اعلام کرده که به همین میزان نیز بانک مرکزی در نظر گرفته است.

مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی گفت: هر چقدر بانک مرکزی بخواهد کمک کند حدود ۵٫۶ درصد به نقدینگی اضافه می شود که تورم را به دنبال دارد بنابراین باید حساب شده عمل کنیم.

وی تاکید کرد: نرخ تسهیلات افزایش پیدا نمی کند. نرخ سود وام ۱۰ میلیونی کالا ۱۲ درصد و به صورت یکساله در ۱۲ ماهه تقسیط شده است.

حکیمی تصریح کرد: این طرح بین دستگاهی است و با کمک دستگاه ها و نهادهای مختلف باید اجرایی شود و اگر این طرح بدون تدبیر و برنامه ریزی اجرا شود مردم باید ضرر آن را پس دهند.

وی افزود: یک اولویتی برای این کارت در نظر گرفته شده است ولی مطابق برنامه ریزی های صورت گرفته وزارت کار گروه مرجع را در نظر گرفته است که بحث فرهنگیان، مستمری بگیران تامین اجتماعی مطرح بوده است.

شرایط دریافت وام چیست؟
مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی گفت:  کارت اعتباری مکانیزمی است که به صورت وسیع وام را در اختیار مصرف کننده و مردم قرار می گیرد حالت قبلی این بود که وام به تولیدکننده داده می شد اما این بار وام به مردم داده می شود که مردم حق انتخاب را داشته باشند و وام ها سالم تر می شود.

حکیمی تصریح کرد: مردم می توانند با این وام می توانند خرج خود را مدیریت کنند. تسهیلات ویژه برای مردم، سیستم بانکی و تولیدکننده فراهم می کند.

وی افزود: کارت ها را می توان در ۱۲ ماه خرج کرد و اقساط در ۱۲ ماهه دوم آغاز می شود بنابراین نکته ای این است که علاوه بر اعتبار یک ساله کارت ها یک سال هم دوره اقساط است.

وی گفت: کارت اعتباری این مکانیزم را دارد که با هر قسطی که پرداخت می شود مبلغ اعتبار کارت بیشتر می شود بنابراین مردم قدرت خرید بیشتری خواهند داشت.

مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی تصریح کرد: با این کارتی که مردم در دست دارند می توانند مایحتاج مورد نیاز خود را از کالاهای ایرانی خریداری کنند.

وی با بیان اینکه گوشت مرغ، گوشت را هم می توان با این کارت خریداری کرد، اضافه کرد: خرید مایحتاج روزانه، پرداخت هزینه درمان نیز با این کارت اعتباری امکان پذیر است.

آپشن خاص به کارت خوان ها اضافه شده است
حکیمی گفت: در طول دو ماه گذشته تمام پوزها به روز شده اند، برای خرید کالای ایرانی برنامه خاص تهیه شده است و بر روی منوی پوز آپشن خرید کالای ایرانی نیز اضافه شده است.

وی افزود: اگر کد محصول وارد شود و جزو کدهای شامل طرح باشد پول از کارت کم می شود و از سوی دیگر به میزانی که کالای ایرانی فروخته می شود تزریق منابع از سوی بانک مرکزی صورت می گیرد.

وام کالا چه زمانی پرداخت می شود؟
مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی تصریح کرد: زیرساخت فنی و اجرایی کاملا آماده است و به محض تایید وزارت خانه ها کار آغاز می شود.

وی افزود: این اعتبار تخصیص داده شده باید تا ۵ ماه بعد مصرف شود و پیش بینی می کنیم که در تایم ۶ ماه آینده طرح به طور کامل اجرایی شود.

۵۰ روز سکوت
حمیدرضا غزنوی نماینده تولیدکننده لوازم خانگی نیز در ادامه گفت: بانک مرکزی برای کارت اعتباری وام ۱۰ میلیونی حدود ۵۰ روز در سکوت کامل به سر می برد و عدم اطلاع رسانی سبب شده تا مردم بیشترین ضرر را کنند.

قفل شدن بازار
وی تصریح کرد: در این ۵۰ روز بازار قفل شد و مردم منتظر اطلاع رسانی مسئولان دولت بودند اما هیچ خبری نبود بنابراین در این ماجرا فقط تولیدکننده ایرانی در عدم تصمیم گیری متضرر شدند در صورتی که تولیدکننده خارجی فروش خود را داشت.

نماینده تولیدکننده لوازم خانگی افزود: متاسفانه افرادی خدومی در بانک مرکزی هستند اما معلوم نیست چه پشت پرده ای بود که ۵۰ روز سکوت صورت گرفت و اقدامی در خصوص پرداخت وام کالا صورت نگرفت.

اقساط وام به جای دو سال باید یکساله پرداخت شود
وی با بیان اینکه این طرح از ریل خود خارج شده است، اضافه کرد: طبق آخرین توافق صورت گرفته قرار بود پرداخت اقساط ۲۴ ماهه باشد اما یکباره اعلام کردند اقساط باید ۱۲ ماه پرداخت شود. متاسفانه در گذشته مبنا بر این بود که قسط وام در طول دو سال پرداخت شود که این مدت زمان به یک سال کاهش پیدا کرد.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle