دسته‌ها
توریسم گردشگری گردشگری

اگر در سفر پاسپورتمان گم شد چه کار کنیم ؟

به گزارش ویرلن: به نقل از کافه گردش؛ من در مورد بقیه‌ی مسافران مطمئن نیستم، اما خودم به عنوان یک مسافر ترسی بابت پاسپورتم، قبل و هنگام سفر دارم. آیا شما هم این هراس پاسپورتی را دارید؟ اعصاب خودتان را با روش‌هایی که همه‌ی مسافران هوشمن استفاده می‌کنند آرام کنید. با داشتن اطلاعات، مطمئنا تعویض گذرنامه‌ی گم‌شده در مسافرت اصلا جالب نیست، اما اگر آماده باشید، چندان هم پیچیده نیست. در این‌جا مراحلی که باید در صورت گم شدن گذرنامه‌تان قبل و حین سفرتان طی کنید آورده شده است.

CafeGardesh_passport__4_

قبل از رفتن

CafeGardesh_passport__5_

چند چیز کمک‌کننده:

  • خودتان را بیمه‌ی سفر کنید. این بیمه هر نوع مخارجی را که بابت گم شدن یا دزدیده شدن پاسپورتتان متحمل می‌شوید، جبران خواهد کرد. همیشه نشانی، شماره تلفن و ای‌میل نزدیک‌ترین سفارت یا کنسول‌گری را یادداشت کنید و ورود خود را با آن‌ها هماهنگ کنید. کارت شناسایی دیگری، مثلا گواهی‌نامه‌ی رانندگی، همراه با چند عکس با سایز عکس گذرنامه با خود ببرید.
  • همه‌ی اطلاعات شخصی‌تان را تحت پوشش داشته باشید. مطمئن باشید که دسترسی به کپی اسناد مهم زیر که ممکن است برای گرفتن پاسپورت در خارج مورد نیازتان شود دارید: گذرنامه (عکس، امضا و صفحات ویزا)، گواهی‌نامه‌ی رانندگی (پشت و رو)، شناسنامه، کارت تامین اجتماعی و گذرنامه‌ی منقضی‌شده‌تان.
  • این کارها به هیچ‌ وجه پوچ نیست، بلکه بسیار عاقلانه است.
  • مسافرانی که مایل به انجام کارهای سخت نیستند، می‌توانند صرفا کپی مدارک مهم را تهیه کرده و در جایی امن نگاه دارند یا به فرد در دسترس مورد اطیمنانی بسپارند.
  • مسافرانی، که به اینترنت دسترسی دارند، می‌توانند اسناد دارای اهمیت را، که در بالا ذکر شدند، اسکن کرده، آن‌ها را به PDF تبدیل کرده و به کمک نرم‌افزارهای رایگانی مانند ۷-zip به فرمت امنی که با گذرواژه محافظت شود درآورند (پیشنهاد ما AES-256 است). سپس فایل را در Google docs یا سایت‌های آپلود دیگر یا حتی حساب رایانامه‌ی خود آپلود کنند. راه دیگر این است که فایل‌ها را به روش بالا به صورت کدشده درآورده و سپس در فلش خود ذخیره کنید

CafeGardesh_passport__2_

محافظت از اسناد در مسیر

CafeGardesh_passport__6_

  • اگر پول نقد همراه خود داشته باشید نیاز به پاسپورت‌ خود هنگام خرید ندارید.
  • تنها زمانی که واقعا نیاز دارید گذرنامه‌ی خود را همراه خود ببرید و آن را داخل جیبی که کاملا بسته می‌شود نگاه دارید. شما حتی می‌توانید از کیف‌های پاسپورت استفاده کنید که بسیار امن هستند. بسیاری از موسسات خارجی اگر شما کارت اعتباری با پین کد داشته باشید بدون کارت شناسایی نیز به شما اجازه‌ی خرید می‌دهند. البته راه بهتر همراه داشتن پول نقد است که دیگر به هیچ وجه به پاسپورت نیاز پیدا نخواهید کرد.

CafeGardesh_passport__8_

اگر گذرنامه‌ی شما دزدیده شد

CafeGardesh_passport__3_

این دزدی را اگر در سفرتان اخلالی پیش نمی‌آورد به پلیس گزارش کنید، سپس دزدیده شدن آن را به سفارت یا کنسول‌گری مربوطه گزارش دهید. قراری برای درخواست پاسپورت جایگزین بکنید. در این‌جا همه‌ی آن کپی‌ها به کار می‌آیند: شما نیاز به کپی‌ای از برنامه‌های مسافرتی‌تان، یک عکس گذرنامه، یک کپی از پاسپورت گم‌شده‌تان و یک گواهی‌نامه‌ی رانندگی یا پاسپورت منقضی‌شده برای اثبات هویت‌تان دارید. اگر از گواهی‌نامه‌ی رانندگی‌تان برای احراز هویت‌تان استفاده می‌کنید، بایستی شناسنامه ی خود را نیز جهت نشان‌دادن تابعیت‌تان همراه داشته باشید. گم‌شدن یا دزدیده‌شدن گذرنامه وضعیت‌های اضطراری تهدید‌کننده‌ی زندگی نیستند، از این روی می‌توانید چند روزی این فرآیند را در صورت لزوم عقب بیندازید.

 

بدترین حالت ممکن

CafeGardesh_passport__9_

اگر به هر دلیلی، دسترسی به هیچ پولی نداشته باشید (مثلا کارت‌های اعتباری‌تان با پاسپو‌رت‌تان بوده است)، خوب است که لیستی از اسامی و شماره تلفن‌های افرادی را، که می‌توانند به شما کمک کنند، تهیه کرده و به سفارت ارائه کنید. سفارت به شما کمک می‌کند تا با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. اگر کسی نتواست به شما کمک کند و شما نیز پرواز خود را از دست دادید، می‌توانید با وامی به حساب دولت پاسپورت را تهیه کرده و به کشورتان بازگردید. فقط به یاد داشته باشید که این سفری رایگان به خانه نیست، اگر این وام را پس ندهید باید با پاسپورت جدید و سفرهای بین‌المللی خداحافظی کنید.

CafeGardesh_passport__1_

منبع: کافه‌گردش 

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle