دسته‌ها
پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

علل چروکیدگی پوست و راه‌های ضربه فنی کردن آن

پوست وچروک‌خوردگی

به گزارش ویرلن از وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا :آیا تابه‌حال در آینه به صورتتان نگاه کرده‌اید تا ببینید هرروز چقدر پوستتان پیرتر می‌شود؟؟؟ اگر از پیری و چروکیدگی صورتتان می‌ترسید و نگران آن هستید، ممکن است مقصر اصلی خودتان باشید.

از هر آنچه که می‌خورید تا استرس، بر پوست شما تأثیرگذار است. سعی کنید عواملی که باعث چروک‌خوردگی پوستتان می‌شود را پیداکرده و آن‌ها را ترک کنید.

دانا جیمز (Dana James)، یک متخصص زیبایی در این رابطه می‌گوید: اگر می‌خواهید پوستی زیبا داشته باشید، تمام عوامل بیرونی؛ درونی و ذهنی متأثر بر پوستتان را مدیریت کنید.

عوامل مختلفی پوست شمارا پیر و چروک می‌کنند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

عامل اول پیری پوست:شایع‌ترین عامل استرس و نگرانی است

استرس یک بخش طبیعی از زندگی است، اما استرس شما را از مواد مغذی موردنیاز برای سلامت پوست محروم می‌کند.

هنگامی‌که دچار استرس هستید، بدن مواد مغذی مختلفی، ازجمله: منیزیم و ویتامین C را برای ترشح هورمون‌های استرس مانند کورتیزول، آدرنالین و نور آدرنالین استفاده می‌کند تا شما بتواند با شرایط استرس مقابله کنید. اما منیزیم و ویتامین C برای سنتز کلاژن، حیاتی هستند و از این لحاظ پوست شما دچار فقر کلاژن شده و پیری و چروک پوست زیاد می‌شود.

 

راه‌حل‌های طبیعی

اگر شما تحت استرس هستید، روزانه حتماً ۲۰۰۰-۱۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین C، ۴۰۰ میلی‌گرم منیزیم و ویتامین B کمپلکس، مصرف کنید تا از پیری زودرس پوست خود پیشگیری کنید. (یکی از ۱۰ خوراکی آرام‌بخش در مواقع تنش و اضطراب را امتحان کنید.)

 

عامل دوم پیری پوست:هورمون‌ها وحشی می‌شوند

اگر شما به دوران یائسگی نزدیک می‌شوید و یا اینکه برای بهبود خلق‌وخو، قند و شکر بیشتری مصرف می‌کنید، یک موج بزرگی از هورمون انسولین در بدن شما به راه می‌افتد. حداقل تأثیر این موج انسولین، التهاب در بدن و تولید آنزیم‌های تجزیه کلاژن و الاستین(پروتئین ‌های سازنده پوست که پایه و اساس ساختار پوست هستند) است که منجر به خطوط بیشتری روی پوست شما می‌شود. این الگوی خوردن می‌تواند سطح استروژن و پروژسترون را نیز به هم بزند. (نامتعادل بودن سطح این هورمون‌ها می‌تواند باعث شود شما طی سه هفته، تا ۷ کیلو وزن کم کنید. این روند تا زمانی که رژیم غذایی شما متعادل شود ادامه دارد.)

 

راه‌حل‌های طبیعی

برای بازگرداندن تعادل هورمونی و جلوگیری از پیری پوست، اولین قدم این است که قند و نشاسته اضافی مصرف نکنید. همچنین باید تغذیه مناسبی از مواد غذایی تازه و میوه و سبزیجات داشته باشید. برای اینکه با هوس قند و نشاسته مقابله کنید، در این مواقع به‌جای خوردن،راه‌حل‌هایی غیر از خوردن انتخاب کنید،مثلاً موسیقی گوش دهید یا پیاده‌روی کنید.

 

عامل سوم پیری پوست:بی‌قراری،عدم استراحت و اختلال در خواب

جوان‌سازی سلولی در طول خواب بهترین عملکرد را دارد.هنگامی‌که شما خواب کافی ندارید و یا خواب شما عمیق نیست، در این روند، اختلال ایجاد می‌شود. همچنین تولید گرلین (ghrelin)(هورمون گرسنگی) در شما افزایش می‌یابد. مطالعات نشان داده است که اگر شما کم‌تر از ½۶ ساعت بخوابید، گرلین افزایش خواهد یافت و شما با گرسنگی بیشتری از خواب بیدار خواهید شد. افزایش گرلین نیز باعث هوس کردن مواد غذایی مبتنی بر کربوهیدرات می‌شود که خود آن‌ها نیز باعث نامتعادل کردن تعادل هورمونی و پیری پوست می‌شوند.

 

راه حل طبیعی

برای تنظیم خواب خوب شبانه،قبل از خواب کارهای زیر را انجام دهید:

تعمق به مدت ۱۰ دقیقه برای آرام کردن ذهن و مصرف ۴۰۰ میلی‌گرم منیزیم.

مطالعه سال ۲۰۱۲ در مجله پژوهش علوم پزشکی،نشان داد که زمانی که افراد مسن مبتلابه بی‌خوابی،یک دوز روزانه از منیزیم دریافت می‌کنند ، آن‌ها سریع‌تر به خواب می‌روند و خواب طولانی‌تری دارند.

 

عامل چهارم پیری پوست:نوشیدن زیاد مشروبات الکلی

نوشیدن مشروبات الکلی،ذخایر ویتامینB و منیزیمی را که شما برای پوستی خوب و سالم نیاز دارید،تخلیه می‌کند.مصرف الکل همچنین،با گابا( انتقال‌دهنده عصبی که القای خواب می‌کند) تداخل می‌کند و تداخل در خواب موجب پیری پوست و چروک‌های پوستی می‌شود.

 

راه حل طبیعی

اولین راه‌حل این است که الکل ننوشید و اما اگر اشتباهاً، شما الکل نوشیدید، قبل از رفتن به رختخواب، مقداری ویتامین B و منیزیم مصرف کنید تا الکل را زودتر متابولیزه کند و پوست شما طراوتش حفظ شود.

 

عامل پنجم پیری پوست:کم‌توجهی به مصرف چربی و روغن

هر خانمی نیاز به مصرف چربی بیشتر در رژیم غذایی‌اش ندارد. اما اگر پوست شما خشک و پوسته‌پوسته است و از مصرف چربی، دوری می‌کنید، از این به بعد در رژیم غذایی‌تان چربی بیشتری بگنجانید. غشای سلولی ما ازجمله سلول‌های پوست، همه از چربی اشباع‌شده ساخته‌شده‌اند و امگا ۶ و امگا ۳ برای غشای پوست ضروری است.

 

راه حل طبیعی

سه منبع چربی پردازش یافته، مانند روغن نارگیل، چیا (chia) و دانه شاهدانه را بیشتر مصرف کنید.

روغن نارگیل فرم خوبی از چربی اشباع غیر اکسیده را برای شما تأمین می‌کند. یک قاشق چای‌خوری از آن را به وعده صبحانه خود بیافزایید، تا پوستی سالم‌تر داشته باشید و از شر خشکی پوست خلاص شوید.

منبع: وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا 

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle