دسته‌ها
پزشکی و سلامت پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

۱۷ عادت و تنقلاتی که دندان شمارا خراب می‌کنند

۱-جویدن یخ

به گزارش ویرلن از وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا :ازآنجایی‌که یخ بدون شکر است، شما فکر می‌کنید بدون ضرر است. اما جویدن یخ، به دندان شما آسیب می‌رساند و باعث ترک و یا شکستگی آن‌ها می‌شود. این کار بافت نرم داخل دندان را تحریک کرده و باعث درد دندان می‌شود. خوردن غذای گرم یا سرد می‌تواند این آسیب را بیشتر تحریک کرده و باعث درد دائمی دندان شود. به جویدن یخ، آدامس بدون قند بجوید.

 

۲-ورزش کردن بدون محافظ دهان

بازی‌هایی مانند فوتبال، هاکی و یا ورزش‌های تماسی دیگر را بدون محافظ دهان و دندان انجام ندهید. محافظ دندان قطعه‌ای پلاستیکی است که روی دندان قرار می‌گیرد و از ردیف بالای دندان محافظت می‌کند. اگر ضربه در این ورزش‌ها خشن و یا قوی باشد می‌تواند به دندان شما آسیب برساند و یا دندان شمارا بشکند. از یک فروشگاه، محافظ دندان و یا دهان بخرید و در هنگام بازی از آن استفاده کنید.

 

۳-شیشه خوردن نوزاد در هنگام خواب

دادن یک شیشه آب، شیر و یا آبمیوه به نوزاد در هنگام خواب می‌تواند باعث شود دندان‌های جدید نوزاد مسیر پوسیدگی را طی کند. ممکن است نوزاد شما با شیشه به خواب رود، اما این کار باعث می‌شود که دندان‌های نوزاد شما در طی شب در حمام قند باشد و پوسیده شود. بهتر است قبل از به خواب رفتن نوزاد و قبل از این‌که نوزاد به تختخوابش برود شیشه را بخورد نه هنگام خواب.

 

۴-سوراخ زبان

سوراخ زبان ممکن است که مرسوم و مد باشد.اما نگین‌های فلزی که در این سوراخ‌ها قرار می‌دهند،وقتی زیر دندان می‌آید،باعث شکستگی دندان می‌شود.سوراخ لب و وصل نگین‌های فلزی بر روی آن نیز اثر مشابهی بر دندان دارد.همچنین زمانی که فلز در مقابل لثه قرار می‌گیرد به لثه آسیب می‌رساند و ممکن است منجر به از دست دادن دندان شود. همچنین دهان پناهگاهی برای باکتری است و باکتری‌های زیادی در دهان مستقر هستند، بنابراین سوراخ باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت و زخم در دهان می‌شود.قبل از انجام چنین کارهایی اول با دندان‌پزشک خود مشورت کنید.

 

۵-دندان قروچه

دندان‌قروچه، می‌تواند در طی زمان به دندان‌ها آسیب بزند. دندان‌قروچه اغلب با استرس ایجاد می‌شود و کنترل آن بسیار سخت است. اجتناب از غذاهای سخت در طول روز می‌تواند درد و آسیب ناشی از این عادت را کاهش دهد. استفاده از محافظ دهان و دندان در شب می‌تواند آسیب‌های ناشی از دندان‌قروچه را کاهش دهد.

 

۶-قطره سرفه

درست است که قطره سرفه در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد اما به آن معنی نیست که آن‌ها سالم هستند. بیشتر آن‌ها همراه با شکر هستند. پس بعد از استفاده از این قطره تسکین‌دهنده گلو به خوبی مسواک بزنید.

قند قطره سرفه یا شکلات مانند یک پلاک چسبنده به دندان می‌چسبد. سپس باکتری‌های موجود در پلاک، قند را به اسید تبدیل کرده و مینای دندان را می‌خورند و حفره‌هایی در دندان ایجاد می‌کنند.

 

۷-جویدن آب‌نبات‌

تمام آب‌نبات‌ها باعث پوسیدگی دندان می‌شوند اما برخی که سخت‌تر هستند پوسیدگی بیشتری القا می‌کنند. آب به دندان می‌چسبد و قند آن تبدیل به اسید شده و مینای دندان را می‌خورد. اگر بدون آب‌نبات نمی‌توانید زندگی کنید لااقل آن را بین دو وعده غذایی بخورید زیرا زمانی که غذا می‌خورید دهانتان بزاق بیشتری تولید می‌کند که به کنده شدن آب‌نبات و رفع آثار اسیدی آن کمک می‌کند.

 

۸-نوشابه و نوشیدنی‌های شیرین

لیموناد حاوی یازده قاشق غذاخوری شکر است و سودا نیز علاوه بر آن حاوی اسید فسفریک و اسیدسیتریک است که همه این‌ها باعث خورده شدن مینای دندان می‌شود. نوشابه نیز همین تأثیر را دارد علاوه بر این‌که شکر بیشتر به همراه شیرین‌کننده‌های مصنوعی دارد که درنتیجه آسیب بیشتری وارد می‌کند.

بعد از ورزش نیز سعی کنید نوشیدنی‌های ورزشی ننوشید بلکه آب بنوشید که قند ندارد.

 

۹-باز کردن درب بطری و پلاستیک با دندان

باز کردن درب بطری یا بسته‌بندی‌های پلاستیکی با دندان ممکن است راحت باشد، اما این عادت باعث انقباض غیرارادی ماهیچه دندان‌ها می‌شود. استفاده از دندان‌ها به‌عنوان ابزار می‌تواند باعث شکنندگی و ترک در دندان شود. از ابزارهای درب بازکن و یا قیچی برای باز کردن درب بطری استفاده کنید. دندان شما فقط باید برای جویدن استفاده شوند.

 

۱۰-آب‌میوه

آب‌میوه اگرچه حاوی ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های فراوان هستند، اما متأسفانه اکثر آن‌ها شکر دارند حتی برخی از آن‌ها به‌اندازه نوشابه، شکر دارند. بنابراین آب‌میوه‌هایی را بنوشید که برچسب بدون شکر دارند تا دندانتان در معرض پوسیدگی قرار نگیرد. اگر آب‌میوه‌های با شکر افزوده می‌نوشید حتماً آن‌ها را با آب رقیق کنید.

 

۱۱-چیپس

باکتری‌های پلاک دندانی مواد نشاسته‌ای را نیز به اسید تبدیل می‌کنند و این اسید بعد از گذشت ۲۰ دقیقه می‌تواند به دندان حمله کند. برای جلوگیری از آسیب به دندان، بعد از خوردن چیپس و هر ماده نشاسته دار دیگری مسواک زده و دندان‌هایتان را شستشو دهید، همچنین حتماً از نخ دندان نیز استفاده کنید.

 

۱۲-تنقلات

خوردن تنقلات،بزاق کمتری نسبت به خوردن وعده‌ غذایی تولید می‌کند و درنتیجه زمانی که تنقلات می‌خورید مدت‌زمان بیشتری در دهانتان باقی می‌ماند که باعث می‌شود دندان شما پوسیده شود. از خوردن تنقلات زیاد اجتناب کنید و اگر نیاز به خوردن تنقلات دارید،از انواع کم‌چرب مانند هویج استفاده کنید.

 

۱۳-جویدن مداد

آیا شما هم در هنگام کار و مطالعه مداد می‌جوید؟این کار نیز مانند جویدن یخ به دندان آسیب می‌رساند و باعث ترک و شکستگی در دندان می‌شود.به‌جای مداد جویدن،آدامس بدون قند بجوید که جویدن آدامس کمک می‌کند تا بزاق بیشتری ترشح شود ، بزاق دندان را قوی‌تر کرده و مینای دندان را از اسید محافظت می‌کند.

 

۱۴- قهوه

نوشیدن قهوه و یا هر نوشیدنی تیره،دندان‌ها را زرد می‌کند و درنتیجه شما باید از روش‌هایی برای سفید کردن دندانتان استفاده کنید.از نوشیدن قهوه و چای زیاد اجتناب کنید تا دندان سفیدتر و براق‌تری داشته باشید.

 

۱۵-سیگار کشیدن

سیگار و سایر محصولات توتون و تنباکو، می‌توانند لکه‌ و زردی روی دندان ایجاد کنند و همچنین باعث بیماری لثه نیز می‌شوند. توتون و تنباکو رابطه مستقیم با سرطان دهان، لب و زبان دارند. اگر شما به‌ دنبال یک دلیل هستید تا سیگار را ترک کنید، به داشتن لبخندی زیبا فکر کنید.

 

۱۶- مشروبات الکلی

مشروبات الکلی مانند شراب قرمز می‌توانند لکه‌ و زردی روی دندان ایجاد و مینای دندان را ضعیف کنند.از نوشیدن این مشروبات اجتناب کنید.

 

۱۷-پرخوری

پرخوری و خوردن بیش‌ازحد شیرینی منجر به پوسیدگی دندان می‌شود و به بهداشت دهان و دندان نیز آسیب می‌زند.اسیدهای قوی در استفراغ وجود دارد که باعث تضعیف و ساییده شدن دندان می‌شود، این اسیدها همچنین باعث بوی بد دهان نیز می‌شوند، درنتیجه هرگز پرخوری نکنید.پرخوری می‌تواند به انواع مشکلات سلامتی جدی منجر شود.

 

منبع : وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا 

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle