دسته‌ها
اخبار تکنولوژی برترینها موبایل و تبلت

گوشی با دو دوربین ؛ آینده عکاسی موبایل

عکاسی با گوشی موبایل تبدیل به یک ابزار کاملا حرفه ای برای عکاسی شده است .

این روزها کارهای عجیبی از دوربین گوشی‌های هوشمند برمی‌آید ولی از سوی دیگر آن‌ها به مرزهای سخت محدودیت‌هایی فیزیک نزدیک شده‌اند. به نظر می‌رسد در قالب گجتی که تنها ۷ میلی‌متر ضخامت دارد نمی‌توان بیش از این پیش رفت و کمپانی‌ها به دنبال چاره‌ای جدید برای حفظ روند بهبود دوربین گوشی‌های خود هستند. امسال LG و هوآوی با پرچم‌داران اندرویدی جدید خود G5 و P9 در این زمینه پیشتاز شدند و دو اسلوب کاملا متفاوت را برای دوربین دوتایی معرفی کردند. درهرحال این اتفاقات نشان‌دهنده‌ی مسیر کلی آینده‌ی صنعت عکاسی موبایل است. شایعات نشان می‌دهد که آیفون هم در آینده‌ی نزدیک از این مسیر جدید پیروی خواهد کرد. چیزی نخواهد گذشت که نگاه ما به گوشی‌هایی با دوربین دوتایی شبیه به تصورمان از گوشی‌هایی با پردازنده‌ی دو هسته‌ای شود: یک پیشروی منطقی که هیچ نکته‌ی فوق‌العاده‌ای در خود ندارد.

اکوسیستم ماژولار LG G5 به‌یادماندنی خواهد بود ولی برجسته‌ترین نکته‌ی این گوشی جدید حضور یک دوربین پشت ثانویه است. یک دوربین ۸ مگاپیکسل واید در کنار دوربین اصلی ۱۶ مگاپیکسلی نشسته تا عکاسی از جمع‌های بزرگتر، مناظر طبیعی و ساختمان‌های بلند را ساده‌تر کند.

ال‌جی به دوربین گوشی موبایل انعطاف بیشتری بخشیده است.

لنزهای معمول دوربین گوشی‌های موبایل فاصله‌ی کانونی و زوم ثابتی دارند. در نتیجه ازآنجاکه راه ساده‌ای برای افزودن زوم متغیر به دوربین گوشی‌های موبایل وجود ندارد حضور این سخت‌افزار مکمل برای این کار ضرورت پیدا می‌کند. عمق موردنیاز یک لنز زوم بیشتر ضخامت گوشی‌های موبایل مدرن امروزی است و زوم دیجیتال هم موجب از دست رفتن کیفیت تصویر خواهد شد. ال‌جی در G5 از یک لنز ثابت ثانویه استفاده کرده چراکه با توجه به فضای افقی موجود در داخل گوشی امکان این کار را داشته است. برجستگی دوربین گوشی هم به‌احتمال‌زیاد از فضای موردنیاز برای قطعات پیچیده‌تر لنز دوربین اصلی و لرزش‌گیر اپتیکال ناشی می‌شود.

Lg-Huawei-Dual-Camera

گوشی هوآوی P9 هم از دو دوربین در پشت خود بهره می‌گیرد ولی هیچ‌گونه برجستگی در بخش دوربین‌ها ندارد. درواقع میان این دو گوشی بیشتر هوآوی P9 عکاسان موبایل را هیجان‌زده می‌کند؛ چراکه بهبود کیفیت تصویر را در دستور کار خود قرار داده است. ترکیب یک سنسور سیاه‌وسفید و یک سنسور رنگی نسبت به یک دوربین عادی سه برابر نور بیشتر جذب می‌کند که نتیجه‌ی آن شفافیت و شارپنس بسیار بهتر است. میزان قابل‌توجه بودن این بهبود به شرایط بستگی دارد. بااین‌حال روشن است که P9 بهترین دوربینی است که تاکنون هوآوی تولید کرده و سنسور ثانویه در این زمینه نقشی انکار نشدنی دارد.

هوآوی دوربین گوشی موبایل را بهتر از قبل کرده است.

موضوع به‌واقع چشمگیر در مورد هوآوی P9 این است که این گوشی یکی از باریک‌ترین پرچم‌داران موجود محسوب می‌شود که هنوز یک باتری بزرگ ۳۰۰۰ میلی‌آمپری و این دوربین‌های دوتایی را هم در خود جای داده. حتی اگر این گوشی برای استفاده از سنسور دوم مجبور به پرداخت هزینه‌ای فیزیکی بوده، این هزینه چندان آشکار نیست.

ویژگی مشترک گوشی‌های جدید ال‌جی و هوآوی این است که هر دوی آن‌ها موفق شده‌اند دوربین دوم را بدون فدا کردن چیز زیادی در زمینه‌ی طراحی اضافه کنند. همیشه اضافه شدن عملکردهای جدید بدون تخریب فرم یک گجت نشانه‌ی خوبی است و به گواهی این دو گوشی هوشمند آینده‌ی دوربین‌های دوتایی روشن خواهد بود. این مثالی است از تفاوت ناشی از دوربین اضافه‌ی G5 در زمینه‌ی رسیدن به میدان دید وسیع‌تر:

LG-main-camera-sample
عکس گرفته شده با دوربین اصلی LG G5

 

LG-wide-angel-camera-sample
عکس گرفته شده با دوربین واید LG G5 (حالت HDR)

 

عکس‌های وایدی که دوربین دوم LG G5 می‌گیرد به‌طورمعمول نیازمند استفاده از یک وسیله‌ی جانبی خارجی است. بنابراین اضافه شدن این قابلیت به خود گوشی در G5 راحتی بیشتری فراهم می‌کند. البته شاید این نکته برای گوشی موبایلی که تلاش دارد با تمرکز روی ماژول‌های افزودنی خارجی نام خود را بالا ببرد به‌نوعی متناقض به نظر برسد. ولی درهرحال انعطاف‌پذیری دوربین LG G5 چیزی است که سایرین از آن بی‌بهره هستند.

برای مشاهده‌ی کیفیت و ارزش دوربین دوتایی هوآوی P9 باید تصویر را زوم کرده و کاملا از نزدیک ببینید. در عکس زیر که در صحنه‌ای کم‌نور و به‌شدت زردرنگ گرفته شده دوربین P9 کنترلی شگفت‌انگیز را روی نویز تصویر به نمایش می‌گذارد. به‌ویژه توجه شما را به دکمه‌های کنترل صدای آیفون جلب می‌کنم که در سمت چپ تصویر قرار دارند. دقت کنید که چگونه دکمه‌های ولوم از پس‌زمینه‌ی تصویر یعنی توری اسپیکر جدا شده‌اند. همچنین به کیفیت شفاف لیبل آیکون‌ها روی صفحه‌نمایش دقت داشته باشید. این عملکردی است که دوربین هر گوشی موبایلی (یا حتی هر دوربین دیگری) می‌تواند به آن افتخار کند.

Huawei-p9-sample-detail
برشی از عکس گرفته شده با دوربین دوتایی هوآوی P9 (برای دیدن تصویر کامل روی عکس کلیک کنید)

 

بدون نرم‌افزار خوب هیچ کاری از سخت‌افزار بر نخواهد آمد. نکته‌ی مثبت دیگر در مورد G5 و P9 این است که سنسور اضافی آن‌ها به‌خوبی با کل سیستم متحد شده است. ال‌جی عملکردهایی بسیار جالب برای نرم‌افزار دوربین خود تدارک دیده که عکس دو دوربین را برای رسیدن به افکت‌های کادربندی زیبا یا ساختن کلاژهای آسان باهم ترکیب می‌کند. سادگی رابط کاربری LG اجازه می‌دهد حتی افراد بسیار تازه‌کار هم بتوانند به‌سرعت با سخت‌افزار آن شروع به تولید و تجربه کنند.

چیزی که دوربین‌های دوتایی امروزی ال‌جی و هوآوی را از گجت‌های تصویربرداری سه‌بعدی گذشته متمایز می‌کند این است که خروجی آن‌ها درست مثل دوربین‌های عادی یک تصویر تخت با سازگاری جهانی است. بدین ترتیب قادر خواهید بود تصاویر حاصل از دوربین‌های دوتایی G5 و P9 را بدون نگرانی از دستگاهی که قرار است آن‌ها را نمایش دهد با همگان به اشتراک بگذارید. همچنین با وجود این‌که سرعت عکس‌برداری با دو دوربین نسبت به استفاده از یک دوربین کمتر است، تفاوت آن‌قدر نیست که کسی را اذیت کند.

دوربین دوتایی پیش‌نمایشی از آینده‌ی عکاسی موبایل است؛ حتی اگر در آیفون بعدی استفاده نشود.

از شایعاتی که پیرامون دوربین آیفون ۷ پلاس منتشر شده به نظر می‌رسد این گوشی هم از یک سیستم دوربین دوتایی استفاده خواهد کرد که شباهت زیادی به دوربین هوآوی دارد. اگر این سناریو درست از آب دربیاید تاثیر قابل‌توجه اپل به شتاب گرفتن این گرایش منجر خواهد شد و دیگران را هم به آزمودن آن ترغیب خواهد کرد. ولی حتی بدون امضای آیفون هم اضافه کردن یک دوربین ثانویه ارزش خود را به کاربران (و مقرون‌به‌صرفه بودن خود را به تولیدکنندگان) ثابت می‌کند.

در آینده‌ای دورتر حتی ممکن است گوشی‌ها تعداد بیشتری لنز و سنسور را به خود ببینند. دوربین Light 16 همین ایده را مطرح کرده است. ولی برای آینده‌ی نزدیک‌تر احتمال این‌که دوربین‌های دوتایی وظیفه‌ی پیش بردن عکاسی موبایل را بر عهده بگیرند بسیار زیاد است. زمانی که تکنولوژی به مرزهای محدودیت سرعت پردازنده‌های تک‌هسته‌ای رسید ابتدا آن‌ها بهینه‌تر شدند و سرانجام تعداد هسته‌ها افزایش یافت. به نظر می‌رسد در مورد دوربین گوشی‌های هوشمند هم همین تاکتیک در حال رواج یافتن باشد.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle