دسته‌ها
توریسم گردشگری گردشگری

راهنمای سفر به کمپ کویری متین آباد + عکس

خسته اید و هوای سفر دارید. می خواهید شهرهایی چون اصفهان را ببینید، اما شلوغی اش هیچ فرقی با تهران و تبریز ندارد. دنبال یک جای دنج می گردید. با ویرلن در کمپ کویری متین آباد نطنز همراه شوید .

به گزارش ویرلن ؛ کمپ متین آباد در ۲۵ کیلومتری جنوب نطنز و ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی کاشان در موقعیت جغرافیایی ۰۹ ۴۵ ۳۳ N و ۳۲ ۵۹ ۵۱ E قرار دارد.کمپ متین آباد که به همت مهندس اشرف واقفی در ابتدای رملهای بزرگ کویر منطقه پشت ریگ واقع در جنوب دریاچه نمک مسیله (۸۰ کیلومتر) و بیابان بندریگ ونزدیکترین مسیر به قلعه کرشاهی ومسقط الرأس آستان آقاعلی عباس  احداث شده است شامل اماکن  چادر های دایمی در شنها،کمپ شتر سواری با ۴۰ نفر شتر ، رستوران وسوئیت ومزرعه ارگانیک کاملأ طبیعی، یکی از اماکن  زیبای مناطق گردشگری کشور محسوب میگردد . اقامت در کمپ به دو صورت اقامت در سویت های سنتی و چادر امکانپذیر است.  سوئیت ها هرکدام به متراژ ۲۵ متر مربع است که فضای داخلی آن جهت اسکان ۲ نفر در نظر گرفته شده است. اقامت در چادر به دو سبک سنتی ( رختخواب پیچ ) و امروزی ( تخت ۱ نفره) به تعداد ۲ عدد در هر چادر امکان پذیر است. کف چادرها با استفاده از زیلوهای محلی مفروش شده است. در طراحی شکل کلی چادرها سعی شده است تا حتی الامکان شبیه چادرهای عشایر کویری ایران باشد. جنس بدنه چادرها پلی استر پنبه است تا در برابر رطوبت مقاوم باشد که توسط واحد طراحی و اجرای سازمان هلال احمر تولید شده اند. طراحی آنها بگونه ای است که دارای یک پنجره سراسری که ارتفاع درسطح میدان دید مسافران قرار دارد و مسافران می توانند بدون هیچگونه تغییر موقعیت به محیط بیرون اشراف داشته باشند و از طبیعت لذت ببرند. در هر چادر امکان استفاده از برق و روشنایی در شب ٬ با استفاده از انرژی برق محیا شده است. کمپ متین‌آباد به عنوان اولین کمپ طبیعی در ایران براساس گردشگری پایدار و بر مبانی اولیه اکوتوریسم پایدار ایجاد شده است.

کمپ کویری متین آباد-۹

هدف از احداث این کمپ فراگیری از طبیعت، تماشای حیات وحش منحصر بفرد منطقه شامل پرندگانی از قبیل زاغ بور، هوبره ، تیهو و چکاوک ، آشنایی با پوشش گیاهی کویری و گیاهان زراعی و کشاورزی محلی ، عکاسی از مناظر بدیع ، رصد ستارگان در شب و ماجراجویانه تر از اینها ، شترسواری٬ پیاده روی و دوچرخه سواری در کویر، استفاده از ویژگیهای آب و هوایی بهمراه آرامش موجود در منطقه و مدیتیشن بر روی شنهای کویری بنوعی گردشگری سلامت را برای ما تعریف می کند. تنوع فرهنگی در سنت ها و آداب و رسوم ٬ گردشگری رویدادهای منطقه را به رخ می کشد تا آنجا که به مناسبت های مختلف٬ بهانه ای برای جمع شدن کنار هم داشته باشیم. برداشت محصولات مختلف ( گندم٬ انار و …) و جشنهای باستانی مانند مهرگان ٬ سده ٬ چهارشنبه سوری و یلدا این بهانه ها را پر رنگ تر می کند.تاسوعا و عاشورا در ابیانه به فاصله ۴۰ کیلومتری ٬ اربعین و چهل و هشتم در جوار مرقد امامزاده آقا علی عباس (ع) به فاصله ۵ کیلومتری و قالیشویان در اردهال به فاصله ۱۰۰ کیلومتری و وجود ۳۲ امامزاده و بقاع مذهبی شهرستان نیز برای اهل زیارت و معنویت جایگاه با اهمیتی را دارند. مکان جغرافیایی متین آباد و قرار گرفتن آن در نزدیکی دو شهر بزرگ کاشان و اصفهان از یکطرف و نزدیکی به طبیعت کویر و کوهستان از طرف دیگر٬ تنوع و گوناگونی سفرهای گردشگری کوتاه مدت را امکان پذیر کرده است.

کمپ کویری متین آباد-۳

امکانات تفریحی کمپ
در این اکو کمپ برای رفاه حال مسافران و گردشگران شتر سواری و دوچرخه سواری از ساعت ۹- ۶ و ۲۰- ۱۶ با توجه به فصل در نظر گرفته شده است . همچنین لازم است گروههای گردشگری از روز قبل نسبت به درخواست تعداد متقاضیان شترسواری ، دوچرخه سواری و رصد ستارگان با مسئول کمپ و یا بهنگام خرید تور با دفتر مرکزی هماهنگی نمایند . امکانات رصد ستارگان بر روی تراس کاروانسرای اکو کمپ و از ساعت ۲۲ به بعد برقرار است.

کمپ کویری متین آباد-۵

مزرعه ارگانیک

در حاشیه اکو کمپ متین آباد یک مزرعه ارگانیک دایر گردیده تا طبیعت دوستان را با این روش کشت آشنا نمایند.کشاورزی ارگانیک (آلی) همان کشاورزی سنتی است که ساده ترین راه استفاده از روشهای سنتی و احیاء آن٬ عدم استفاده از کودها و سموم شیمیایی در تولید محصولات اعم از گیاهی و دامی می باشد. کشاورزی ارگانیک با اکولوژی هماهنگ است و باعث تثبیت بافت خاک، حفظ چرخه آب، چرخه کربن، چرخه مواد غذایی و آلودگی کمتر زمین، آب و هوا می گردد. موارد ذیل از نتایج استفاده از کشاورزی آلی است: طعم غذاهای ارگانیک بهتر است، محصولات ارگانیک خطر بیماری ها را کمتر می کند،  سبب حفظ منابع آبی می گردد،  باعث ایجاد خاک سالم می شود و به حفظ سلامت جوامع بشری کمک کرده سبب ایجاد کشاورزی پایدار و نهایتا توسعه پایدار می گردد.

کمپ کویری متین آباد

حیات وحش
موقعیت اکو کمپ متین آباد واقع در جنوب شرقی بیابان بندریگ که از مناطق بکر کویری ایران محسوب میگردد باعث شده که طبیعت‌گردان در این منطقه بتوانند گونه هایی از پوشش جانوری مناطق کویری و بیابانی ایران را مشاهده کنند. از جمله جانوران موجود در منطقه میتوان به زاغ بور، هوبره، تیهو، چکاوک، روباه شنی، گربه شنی، گرگ، بزمجه بیابانی، جرد، خرگوش و … اشاره کرد.

کمپ کویری متین آباد-۷

سایر نقاط گردشگری
از جمله نقاط گردشگری این منطقه میتوان به کوه های یخاب اشاره کرد. صعود به قله یخاب با ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا و مشاهده مناظر کویر بند ریگ، دشت کرشاهی و دریاچه نمک مسیله بی شک یکی از مهمترین جاذبه های منطقه محسوب میگردد. همچنین تپه های ماسه ای کویر بندریگ در نزدیکی این اکو کمپ قرار دارند که برای طبیعتگردان منطقه جذابی محسوب میشود. دریاچه نمک مسیله در ۸۰ کیلومتری شمال کمپ از دیگر نقاط گردشگری است که دسترسی به آن نیاز به خودروهای دو دیفرانسیل دارد. از آثار باستانی منطقه میتوان به قلعه کرشاهی و قلعه سردار  اشاره کرد که در دامنه های کوه یخاب و در ۳۰ کیلومتری شمال محل کمپ واقع شده اند. همچنین مسیرهای آفرود کرشاهی به سفید آب در پارک ملی کویر و مسیر پشت ریگ به مرنجاب میتوان اشاره کرد که برای علاقمندان به رانندگی آفرود و خارج از جاده از جذابیتهای زیادی برخوردار است.

کمپ کویری متین آباد-۸

مسیر دسترسی
برای دسترسی به اکو کمپ متین آباد نیازی به خودروهای دو دیفرانسیل نیست و با خودرو سواری نیز قابل دسترسی است. برای دسترسی به اکو کمپ اتوبان قم-کاشان، ۴۰ کیلومتر بعد از عوارضی کاشان وارد خروجی ابیانه  شوید و در خلاف جهت ابیانه (به سمت جنوب) تغییر مسیر دهید. پس از طی ۱۶ کیلومتر و پشت سر گذاشتن آقا علی عباس و شهر بادرود و روستاهای خالدآباد و ده آباد به روستای متین آباد میرسید.

 

کمپ کویری متین آباد-۲

کمپ کویری متین آباد-۶

 

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle