دسته‌ها
گوناگون

کشت ماری‌جوانا در گلدان‌ خانگی !

کشت خانگی ماری‌جوانا و استفاده از موادمخدر صنعتی در حالی هر روز رو به گسترش است که ناآگاهی جامعه عنصر کنترل خانواده‌ها بر فرزندانشان را کمتر می‌کند و خطر اعتیاد را افزایش می‌دهد.

ورود مواد مخدر صنعتی و قرص‌های روان‌گردان این روزها به داستانی تکراری برای خانواده‌ها تبدیل‌شده است، قصه‌ای که به دلیل عدم توجه به این معضل، پایان غمناکی را در برخی از خانواده‌ها رقم‌زده است.

پیس‌ازاین، مواد مخدر سنتی به گونه ای بودند که در صورت استعمال خانواده‌ها به‌راحتی مطلع می‌شدند و نحوه مصرف و تهیه آن‌ها بسیار هزینه‌بر بود اما هم‌اکنون بدون کمترین نمود بیرونی، فرد معتاد می‌شود و خانواده‌ها زمانی در جریان قرار می‌گیرند که بسیار دیر شده است.

استان کرمان نیز هرچند به دلیل نزدیکی به مرزهای شرقی همیشه در معرض قاچاق مواد مخدر بوده اما قاچاقچیان در این استان سعی در تغییر ذائقه معتادان دارند و سعی می‌کنند جوانان را به سمت اعتیاد به مواد مخدر صنعتی سوق دهند.

این روزها مواد مخدری همچون کراک، شیشه و ماری‌جوانا جای تریاک را گرفته‌اند و هرروز نیز بر تعداد معتادان به مواد مخدر جدید افزوده می‌شود و متأسفانه عوارضی بسیار بدتر از مواد مخدر سنتی را هم برای معتاد به همراه دارند.

سادگی در استعمال و آسان شدن تهیه این‌گونه مواد مخدر و ارزانی دلیل اصلی شیوع این‌گونه مواد مخدر است اما این روزها خبرهای بسیار نگران‌کننده‌ای از افزایش تولید خانگی برخی از اقلام مواد مخدر به گوش می‌رسد. افزایش گرایش به سمت استفاده از ماری‌جوانا این روزها دغدغه‌ای انکارناپذیر شده است که به نظر می رسد مسئولان هم هنوز به دید واقعی، در این خصوص دست نیافته اند و حقایق دیده نمی‌شود.

رد پای این نوع ماده مخدر در گلدان‌هایی است که در گوشه هر خانه‌ای می‌تواند قرار گیرد و مصرف‌کننده می‌تواند آن را در گوشه اتاقش هم نگهداری کند.

چند وقت قبل بود که مأموران نیروی انتظامی موفق به کشف یک مزرعه ماری‌جوانا در شهر ماهان در نزدیکی کرمان شدند.

در این کشف فردی اقدام به کشت ۵۴ بوته ماری‌جوانا در خانه خودکرده بود که شامل ۶۰ کیلو از این نوع مواد مخدر می‌شد.

تولید و مصرف مواد مخدر در خانه‌ها

اما حالا کارشناسان نگران این مسئله هستند که هر معتاد برای تأمین مصرف روزانه خود اقدام به کشت این ماده مخدر در خانه کنند و ناآگاهی خانواده از نوع این گیاه موجب می‌شود عملاً مخفی‌کاری فرد معتاد با موفقیت بیشتری انجام شود.

هرچند این نوع ماده مخدر هنوز به‌صورت گسترده شایع نشده است اما رد پای این ماده مخدر با نامهای مختلف در جامعه دیده می‌شود.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان کرمان  اظهار داشت: یکی از مأموریت‌های جدی نیروی انتظامی در استان کرمان مبارزه با قاچاق مواد مخدر است درحالی‌که کرمان در رتبه دوازده مصرف مواد مخدر در بین استان‌های کشور قرار دارد اما درزمینهٔ کشف جزو نخستین استان‌هاست و در این راه صدها شهید داده‌ایم و مبارزه با قاچاقچیان ادامه دارد.

سرهنگ علیرضا پریور گفت: همین مبارزه‌های جدی موجب شده است قاچاقچیان به‌ فکر انتقال مواد مخدری باشند که دارای حجم کمتری باشند و به‌سادگی بتوانند آن‌ها را جابجا کنند.

مواد مخدر صنعتی بسیار ارزان و قابل‌دسترس هستند و به همین دلیل امکان شیوع آن‌ها بین جوانان نیز بیشتر است

وی تصریح کرد: مواد مخدر صنعتی بسیار ارزان و قابل‌دسترس هستند و به همین دلیل امکان شیوع آن‌ها بین جوانان نیز بیشتر است ضمن اینکه قاچاقچیان سعی می‌کنند با بی‌خطر جلوه دادن این مواد، جوانان را با اسم‌های شیک و جذاب به سمت این‌گونه مواد سوق دهند.

سرهنگ پریور خواستار توجه بیشتر خانواده‌ها شد و گفت: خانواده باید اطلاعات خود را درزمینهٔ مصرف مواد مخدر به‌روز کنند و اجازه ندهند از این خلأ آگاهی سوءاستفاده شود.

مصرف مواد مخدر در شب امتحان

عباس صادق زاده ادامه داد: یکی از موادی که به‌شدت مورد اقبال قرارگرفته شیشه است که بسیار مخرب محسوب می‌شود و فرد معتاد را بعد از مدتی کوتاه به‌شدت وابسته می‌کند و سیستم عصبی را از بین می‌برد.

وی تصریح کرد: باورهای غلطی در خصوص این ماده منتشر می‌شود و به‌ویژه در زمان امتحانات دانشجویی متأسفانه بیشترین اقبال به این ماده در بین دانش آموزان و دانش جویان ایجاد می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان ادامه داد: این ماده به گونه است که پس از عادی شدن مصرف در بدن معتاد دیگر قابل ترک نیست به همین دلیل پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر صنعتی بسیار مهم است.

متأسفانه برخی از افراد برای افزایش تمرکز، رفع مشکلات پوستی و زیبایی و حتی افزایش نشاط از شیشه استفاده می‌کنند و روند اعتیاد به این ماده صعودی است

صادق زاده افزود: متأسفانه برخی از افراد برای افزایش تمرکز، رفع مشکلات پوستی و زیبایی و حتی افزایش نشاط از این ماده استفاده می‌کنند و روند اعتیاد به این ماده صعودی است.

وی همچنین به کاهش سن اعتیاد در استان کرمان اشاره کرد و گفت: متأسفانه سن اعتیاد به‌صورت متوسط به ۲۱ سال رسیده است و شاهد حضور زنان نیز در این زمینه هستیم در مقابل این وضعیت باید جامعه را حساس کنیم و اجازه ندهیم اطلاعات اشتباه و باورهای غلط مردم را به سمت موادی سوق دهد که شاید در مرحله اول خودشان از اعتیادآور بودن آن‌ها خبر نداشته باشند.

محمد احمدی زاده، کارشناس امور اجتماعی نیز در گفتگو با مهر اظهار داشت: در مراجعه‌های مشاوره‌ای که صورت می‌گیرد اکثراً خانواده‌ها پس از اعتیاد و غرق شدن فرزندشان در جریان اعتیاد قرار می‌گیرد و فرد معتاد نیز بعدازاینکه در بین دوستانش و به‌صورت تفریحی به این مواد سوق پیدا کرد وابسته می‌شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه مواد مخدر به گونه شده‌اند که مرد و زن، جوان و پیر نمی‌شناسند و فرد می‌تواند در زمان کوتاه و بدون اینکه دود و یا اثری از خود به‌جای بگذارد مواد را در خانه و در حضور والدین مصرف کند.

شیشه در تنباکوی میوه ای

احمدی زاده ادامه داد: قاچاقچیان درحرکتی هدفمند به سمت قاچاق این‌گونه مواد سوق پیداکرده‌اند و حتی سعی می‌کنند با ریختن مواد مخدر در تنباکوهای میوه جوانان را معتاد کنند.

وی گفت: در سال گذشته چندین مورد از آلوده بودن تنباکو به مواد مخدر صنعتی در کرمان گزارش داده‌شده است و این نشان از برنامه‌ای هدفمند در این خصوص دارد.

این کارشناسی اجتماعی ادامه داد: طبق آمار در سال جاری ۵۸ تن مواد مخدر در کرمان کشف‌شده است که مواد مخدر خالص و صنعتی بیشترین حجم را داشته‌اند که شامل شیشه و هروئین می‌شود.

ماده مخدر ماری‌جوانا در جامعه در حال گسترش است و بانام‌های علف، گرس، وید یا جوینت شناخته می‌شود

وی ادامه داد: به‌صورت ویژه مصرف شیشه در جامعه رو به افزایش است و قاچاق این ماده نیز افزایش‌یافته است.

وی گفت: باید در این خصوص فرهنگ‌سازی کنیم هم‌اکنون ماده مخدر ماری‌جوانا نیز در جامعه در حال گسترش است و بانام‌های علف، گرس، وید یا جوینت شناخته می‌شود.

این کارشناس اجتماعی افزود: نام گیاه این ماده مخدر «کانابیس» است، هرچند روزگاری مختص کشورهای استوایی بود اما حالا در اکثر کشورهای دنیا به‌وسیله معتادان و قاچاقچیان، کشت گلخانه‌ای می‌شود و به‌عنوان یک محرک جدی شناخته می‌شود جالب اینکه این ماده ازنظر جسمی اعتیاد ندارد و اعتیاد به آن بیشتر روحی و روانی است و بعد از مدتی مصرف‌کننده را به بیماری روانی تبدیل می‌کند.

وی افزود: فرد بعد از مصرف به‌شدت دچار توهم می‌شود و امکان بروز هر عملی از وی ساخته است زیرا به‌شدت دچار فضایی توهمی می‌شود.

وی گفت: قاچاقچیان برای اینکه فرد مصرف‌کننده گمان نکنند معتاد است اسم ماری‌جوانا به آن نمی‌دهند و بیشتر به نام علف مشهور است و به‌سادگی در سیگار قابل‌استفاده است و یکی از خطرناک‌ترین مواد مخدر محسوب می‌شود.

به نظر می‌رسد درحالی به‌صورت خزنده استفاده از مواد مخدر جدید و با شیوه‌های نو استعمال در جامعه در حال افزایش است که کمترین اقدام برای آگاهی جامعه در خصوص این مواد جدید، صورت می‌گیرد و همین ناآگاهی به‌خصوص در بین خانواده‌ها موجب می‌شود هرروز مواد مخدر صنعتی در جامعه گسترش بیشتری یابند.

 

منبع : جنوب نیوز

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle