دسته‌ها
پزشکی و سلامت پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

چگونه چای سبز به پیشگیری ازسرطان کمک می کند؟

چای

به گزارش ویرلن از وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا : از زمان های قدیم تا به امروز چای هم به عنوان نوشیدنی و هم به عنوان دارو مصرف می شود . چای رایج ترین نوشیدنی در جهان پس از آب می باشد که ۷۸ % چای مصرفی در جهان چای سیاه ؛ و  تنها ۲۰ % چای مصرفی به چای سبز اختصاص دارد. چای حاوی آلکالوئید ها (کافئین ، تئوفیلین و تئوبرومین ) ، پروتئین ، کربوهیدرات ، فلوراید و عناصر معدنی بسیار جزئی می باشد .

 

ترکیبات فعال چای

هر دونوع چای سیاه و سبز حاوی ترکیبات فعالی هستند که از جمله این ترکیبات می توان به پلی فنول ها و فلاوونوئیدها اشاره کرد که آنتی اکسیدان های قوی محسوب می شوند . یکی از این ترکیبات فلاوونوئیدی کاتچین نام دارد که امروزه مطالعات زیادی در ارتباط با نقش ضد سرطانی آن انجام شده است .

 

کاتچین چای

چای یکی از منابع غنی کاتچین می باشد  و چای سبز حدود ۳ برابر بیشتر از چای سیاه کاتچین دارد که این به علت تفاوت در فرآوری این دو چای است . چای سبز و چای سیاه هردو از گیاه چای فرآوری می شوند اما چای سبز در شرایطی که تخمیر برگ ها پایین باشد تولید می شود بنابراین ، آنزیم پلی فنل اکسیداز موجود در برگ ها غیر فعال می شود و مانع اکسیداسیون کاتچین چای می شود.

 

عملکرد کاتچین چای

ترکیبات پلی فنولی موجود در چای سبز (کاتچین )به علت خاصیت آنتی اکسیدانی با از بین بردن رادیکال های آزاد سلول ها را از آسیب به DNA محافظت می کنند . پلی فنول های چای سبز همچنین تکثیر سلول های توموری را مهار کرده و می‌توانند آسیب های ناشی از اشعه فرابنفش (UV) را کاهش دهند . چای سبز سبب فعال شدن آنزیم های سم زدایی در بدن می شود که به جلوگیری از تشکیل تومور کمک می کند .

دکتروایننگلی و همکارانش ، درموسسه تحقیقات زیست پزشکی لس آنجلس در مطالعه بر روی سلول های سرطانی پانکراس دریافتند که چای سبز و عصاره آن می تواند آنزیم لاکتات دهیدروژناز (LDH) را مهار کند این آنزیم در متابولیسم سلول های سرطانی نقش به‌سزایی دارد و مهار آن سبب مهار تولید انرژی درسلول های سرطانی و مرگ آن ها می شود .

 

چه مقدار چای سبز مصرف کنیم؟؟

چای جزو ترکیبات غذایی است که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا ( FDA ) ایمن شناخته شده است . توصیه می شود  روزانه بین ۳ تا ۵ فنجان چای سبز مصرف شود . مصرف بیش از ۵ فنجان می تواند سبب عارضه های قلبی،بی قراری ، بیخوابی و سر گیجه شود .

اثرات نا مطلوبی که در مطالعات پس از مصرف چای مشاهده شده است شامل : تهوع ، سوزش سردل ، درد شکم ، گیجی ، سردرد و درد عضلانی می باشد .

مصرف چای در دوران بارداری

سازمان غذا داروی آمریکا  توصیه می کند زنان باردار از مصرف مواد کافئین دار اجتناب کنند .

 

تداخل دارویی

مصرف زیاد چای سبز که معمولا زمانی اتفاق می افتد که به شکل مکمل باشد با داروهای ضد انعقادی مانند آسپیرین تداخل دارد . چای سبز حاوی ویتامین K می باشد که می تواند از اثرات ضد انعقادی وارفارین جلوگیری کند .

 

زمان مناسب نوشیدن چای

چای سبز جذب آهن را کاهش می دهد پس بهتر است در فاصله ۲ ساعت با غذا مصرف شود بدین ترتیب هم از فواید چای بهره می برید و هم آهن موجود درغذا بهتر جذب خواهد شد .

منبع:وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle