دسته‌ها
پزشکی و سلامت پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

چه چیزی بخوریم تا پیر نشویم؟؟

تغذیه و روند پیری

به گزارش از ویرلن از وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا :آنچه که می‌خورید روی تمام اعضای بدنتان ، از مغز گرفته تا تمام استخوان‌ها ،تاثیر می‌گذارد،پس با خوردن بعضی مواد غذایی ضد پیری،به خوذتان کمک کنید.

دکتر مانوئل متخصص تغذیه می‌گوید:”آنچه که می‌خورید روی احساس و سلامت جسمی شما تاثیر می‌گذارد.”

دکتر آلیسون متخصص پزشکی و ضد پیری می‌گوید:”اگر شما درست غذا بخورید و تغذیه مناسب داشته باشید،حتی پوستتان جوان می‌ماند.”

 

مواد غذایی ضد پیری

 

مصرف میوه‌ها و سبزیجات

میوه های رنگارنگ و سبزیجات بهترین تغذیه برای شما هستند. آنتی اکسیدان‌های موجود در میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ، مانند سبزی های برگ دار، گوجه فرنگی قرمز عمیق، زغال اخته و هویج، از آسیب رساندن مولکول‌های ناپایدار به سلول های سالم جلوگیری می‌کنند.بنابراین در هر وعده غذایی،حدود نیمی از بشقابتان را با میوه ها و سبزیجات پرکنید. روزانه۹-۵ وعده میوه وسبزی بخورید.

ویتامین C ، روی و بتاکاروتن سه آنتی‌اکسیدان اصلی و مهم هستند،که از بینایی محافظت می‌کنند؛ در واقع این آنتی‌اکسیدان‌ها از دژنراسیون ماکولا(علت اصلی نابینایی بعد از ۶۴ سال)جلوگیری می‌کنند.اگر شما در حال حاضر، دژنراسیون ماکولا دارید،خوردن این مواد مغذی،پیشرفت آن را کند می‌کند.سبزیجات با برگ تیره مانند اسفناج، کلم پیچ، کلم و خردل سبز منابع مهم و اصلی این ویتامین‌ها هستند،اما شما برای حفظ سلامت چشمتان،سبزیجات و میوه‌های با رنگ روشن مانند: ذرت، فلفل، پرتقال و طالبی نیز بخورید.

آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین C می تواند به جوان نگه داشتن پوست، کمک ‌می‌کند.مطالعه‌ای که در چین انجام شد،ارتباط بین خوردن سبزیجات زرد و سبز و کاهش چین و چروک پوست را اثبات کرد.

یک آنتی اکسیدان قوی در انگور و شراب قرمز، به نام رسوراترول،وجود دارد که ممکن است باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی و پیری زودرس شود.

 

مصرف غلات سبوس دار

خوردن غلات سبوس دار غنی از فیبر مانند: جو دوسر، کوینولا، جو، گندم و برنج قهوه ای خطر ابتلا به  دیابت نوع   ۲ را کاهش می دهد. یک رژیم غذایی سالم که شامل غلات سبوس دار باشد، رگ های خونی را در بهترین شرایط نگه می دارد.روزانه مصرف سه وعده غلات سبوس دار برای جلوگیری از پیری و سلامت بدن ضروری است.

 

مصرف ماهی

مزایای ضد پیری ماهی به‌دلیل امگا۳ فراوان آن است.ماهی از قلب محافظت می‌کند و خطر ابتلا به سکته قلبی را کاهش می‌دهد و حتی ممکن است که خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد.مصرف دو وعده ماهی  چرب مانند ماهی آزاد، قزل آلای دریاچه و یا ماهی تن در هفته پیشنهاد می‌شود.اگر می‌خواهید کنسرو تن ماهی بخورید،نوعی از آن را خریداری کنید که میزان امگا۳ آن بیشتر باشد.اگر طعم ماهی را دوست ندارید و نمی‌توانید ماهی بخورید،مکمل روغن ماهی، مصرف کنید.

 

مصرف لبنیات کم چرب

غذاهای لبنی سرشار از کلسیم و ویتامین D هستند که مصرف آن‌ها برای داشتن استخوان های قوی بسیار مهم است و به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند.مصرف روزانه، ۳ فنجان شیر کم چرب، ماست و یا دیگر محصولات لبنی برای هر فردی ضروری است. لبنیات کم چرب را انتخاب کنید،زیرا مصرف لنیات کم چرب به حفظ سطح کلسترول شما کمک می‌کند و خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

اگر شما محصولات لبنی مصرف نمی کنید،غذاهای دیگر مانند شیر سویا، شیر بادام، و یا غلات که غنی شده با کلسیم و ویتامین D هستند را مصرف کنید.

 

مصرف آجیل

چربی موجود در آجیل، سالم‌ترین نوع چربی است،پس اگر به‌خاطر چربی،از خوردن آجیل اجتناب می‌کنید،سخت در اشتباهید.مطالعه‌ای نشان داد که یک وعده آجیل ، خطر ابتلا به فشار خون بالا و کلسترول بالا را در حدود ۲۰٪ کاهش می‌دهد. کافی است روزانه مقدار کمی آجیل(به عنوان مثال ۴ عدد بادام)، بخورید تا از مزایای آن بهره مند شوید.

 

مصرف لوبیا و عدس

این‌ها میزان زیادی فیبر و پروتئین‌های گیاهی دارند که باعث می‌شود خاصیت ضد پیری داشته باشند.این‌ها می‌توانند جایگزین گوشت قرمز شوند که چربی‌های اشباع دارد و مسبب بیماری‌‌های قلبی و دیابت می‌باشد. لوبیا و عدس ارزان بوده و می‌توان آن‌ها را به سوپ،گوشت و … اضافه کرد.

 

مواد غذایی تشدید کننده روند پیری

مهم‌ترین نکته در روند پیری این است که رژیم غذایی مناسب داشته باشید و از خوردن مواد غذایی که به بدن آسیب می‌رساند دوری کنید، مانند:

 

اجتناب از مصرف گوشت،لبنیات و نان‌های پرچرب

چربی های اشباع شده موجود در این غذاها، می تواند مشکلات قلبی و انسداد شریان ایجاد کند.

 

اجتناب از مصرق قند زیاد

مصرف بیش از حد قند،باعث افزایش بیش از حد قند خون می‌شود.با گذر زمان،دریافت کالری اضافی می‌تواند مقاومت به انسولین ایجاد کند که منجر به دیابت نوع ۲ می‌شود،که دیابت باعث آسیب به رگ‌ها و بیماری‌های قلبی می‌شود.

 

اجتناب از مصرف بی‌رویه نمک

خوردن بیش از حد نمک یا سدیم، می تواند فشار خون را بالا ببرد. در طول زمان، فشار خون بالا می‌تواند به بسیاری از اعضای بدن شما، از جمله: کلیه‌ها، چشم و مغز آسیب برساند. مصرف روزانه نمک را به یک قاشق چایی خوری در روز یعنی حدود ۲۴۰۰ میلی‌گرم کاهش دهید. اگر شما مبتلا به فشار خون بالا(بالای ۵۰ سال هستید) ، دیابت یا بیماری مزمن کلیه هستید حتی باید کمتر از این میزان بخورید ،یعنی بیش از ۱۵۰۰ میلی گرم  نمک در روز نخورید.

برچسب میزان سدیم مواد غذایی کنسرو شده، یخ زده و بسته بندی مواد غذایی را بررسی کنید. غذاهای بسته بندی شده به طور معمول میزان نمک زیادی دارند،حتما میزان نمک آن را بررسی کنید.میزان نمک مصرفی روزانه شما نباید بیش از آن حد مناسب(۲۴۰۰ میلی‌گرم در روز) باشد.

 

منبع: وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle