دسته‌ها
توریسم گردشگری

چرا سنندج یک مقصد نوروزی است؟

به گزارش ویرلن: به نقل از کافه گردش وقتی شهرهای شمالی با جنگل‌های زیبایش در میان انبوه خودروها و گردشگران گم شده، مشهد مملو از عاشقان علی‌ابن‌موسی‌رضا(ع) است و اصفهان و کاشان حتی تا حاشیه‌ای‌ترین خیابان‌ها غرق در ترافیک‌های طولانی هستند؛ کردستان، آرام و سبز، با دشت‌های پهناور و هوای سرمست‌کننده‌اش در دامنه‌ی زاگرس گردشگران را از تمام نقاط کشور به سوی خود دعوت می‌کند تا هوای پاک و مطبوع، مردمان شاد و مهمان‌نواز با لباس‌های زیبای کردی و موسیقی و رقص محلی میزبان آن‌ها باشند.

CafeGardesh-Sanandaj (1)_1

شهر سنندج که از شمال و غرب و جنوب توسط کوه‌های شیخ معروف، آبیدر و سراج‌الدین احاطه شده، دومین شهر بزرگ کردنشین ایران است. سنندج هوایی مطبوع، به خصوص در فصل بهار دارد که آن را مدیون دشت‌های سرسبز و وسیع، جنگل‌های بلوط، رود قشلاق و قلل مرتفع زاگرس است. پارک تفریحی آبیدر که از پایین کوه آبیدر شروع می‌شود و کم کم از آن بالا می‌رود، علاوه بر اینکه یکی از تفرجگاه‌های معروف این شهر است، سیمای زیبا و دل‌انگیزی به شهر بخشید.
شهر سنندج همچنین بافت شهری و سنتی وسیعی را از دوران صفویه و قاجار در خود جای داده است که شمال بناهای بسیاری چونف بازار، حمام، مساجد و منازل مسکونی‌ست.
استان کردستان و شهر سنندج، از آنجایی که دربرگیرنده‌ی جاذبه‌های فرهنگی بسیاری نیز هست، توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. جاذبه‌های متعددی چون زبان و گویش‌های محلی، لباس‌های محلی، موسیقی، رقص و صنایع دستی مردم این دیار که موجب شده‌اند کردستان لقب سرزمین فرهنگ و هنر را کسب کند.

آب‌وهوا؟

سنندج یک شهر کوهپایه‌ای است که در فصل بهار با میانگین دمایی ۱۵٫۵ درجه‌ی سانتیگراد هوای خنک و مطبوعی دارد. البته شب‌ها هوا کمی سرد می‌شود. از سنندج هرچه به سمت غرب حرکت کنید، هوا خنک تر می‌شود، اگر دوست داشتید به جاهای گرمتر هم بروید، سمت شرق مقصد شما خواهد بود.

CafeGardesh_Sanandaj__10_

جاهای دیدنی آن کدام است؟

طبیعی

کوه‌های آبیدر، سلطان سراج‌الدین، آوالان، جنگل‌های اطراف سنندج که با وسعت ۷۸ هزار هکتار شامل درخت‌های بلوط، گلابی، زبان گنجشک، گردو، پسته‌ی وحشی، زالزالک و … است. رود قشلاق، دشت‌های وسیع و سبز و قلل مرتفعی که مورد علاقه‌ی بسیاری از کوهنوردان کشور است.

CafeGardesh_Sanandaj__11_

CafeGardesh_Sanandaj__18_

CafeGardesh_Sanandaj__19_

تاریخی

عمارت خسروآباد، عمارت مشیردیوان، عمارت امجدالاشراف، عمارت وکیل‌الملک، عمارت احمدزاده، عمارت سرهنگ آزموده اردلان، عمارت ملا لطف‌الله شیخ‌الاسلام، عمارت ملک التجار، مجموعه عمارت شیخ محمد باقر غیاثی، عمارت سالار سعید (موزه‌ی سنندج)، عمارت آصف وزیری (خانه‌ی کرد)، خانه‌ی پیر مرادی، خانه‌ی معمارباشی، خانه‌ی گله‌داری، حمام شیشه، حمام خان، حمام صلاحی، حمام عبدالخالق، حمام عمارت آصف، بازار تاریخی سنندج، بازار سرتپوله، پل تاریخی قشلاق، عمارت شهرداری، مسجد و زیارتگاه هاجره خاتون، مسجد خورشیدلقا خانم، مسجد دارالاحسان، مسجد دارالامان، مسجد رشید قلعه‎‌بیگی، مسجد وکیل، مسجد وزیر، کنیسه‌ی یهودیان سنندج، کلیسای سنندج.

CafeGardesh_Sanandaj__14_

CafeGardesh_Sanandaj__2_

CafeGardesh_Sanandaj__3_

معماری و روستایی

روستاهای دولاب، باباریز، چرمله، بیساران، آویهنگ، گراوه، گرماش، درونه و … که همه از طبیعتی بکر و منحصربه‌فر بردخوردارند.

CafeGardesh_Sanandaj__15_

CafeGardesh_Sanandaj__16_

CafeGardesh_Sanandaj__4_

 تفریحگاه‌های شهر

پارک تفریحی آبیدر، باغ امیریه، باغ امانیه، پارک ملت، سینمای روباز، سد وحدت و … .

CafeGardesh_Sanandaj__13_

CafeGardesh_Sanandaj__20_

CafeGardesh_Sanandaj__17_

چقدر طول می‌کشد؟ کجا بمانیم؟

برای دیدن تمام یا بخش قابل قبولی از جاذبه‌های سنندج، باید برای یک سفر چند روزه برنامه‌ریزی کرد. برای چنین سفری هم احتیاج به مکانی برای اقامت خواهیم داشت. از جمله مکان‌های اقامتی سنندج می‌شود به این موارد اشاره کرد:
قیمت بالا: هتل چهار ستاره‌ی شادی (بلوار پاسداران)
قیمت مناسب: هتل جهانگردی (سه راه شالمان)، هتل فرهنگیان (سه راه شالمان)
قیمت ارزان: هتل آبیدر، هتل جبار، هتل هدایت (فردوسی).

– هرسال شهرداری سنندج مکان‌های مختلفی را در سطح شهر برای اسکان مسافرین در نظر می‌گیرد که با امکانات رفاهی مناسبی تجهیز شده‌اند و از امنیت بالایی برخوردارند، شما می‌توانید در صورت علاقه و داشتن امکانات، در پارک ملت یا پارک آبیدر چادر بزنید.

– همچنین اگر برای بازدید به هرکدام از روستاهای اطراف سنندج رفتید و خواستید شب را در آنجا اقامت کنید، همیشه خانه‌های روستایی برای اجاره کردن آماده هستند. حتی در روستاهای کوچک‌تر، مردم مهمان‌نواز، خانه‌های شخصی‌شان را در اختیار شما می‌گذارد.

CafeGardesh_Sanandaj__7_

غذا چی؟

قیمت غذا در شهر سنندج در مقایسه با بیشتر شهرهای کشور، ارزان‌تر است. هر نوع رستورانی هم که بخواهید در سنندج پیدا می‌کنید، غذای ایرانی، فرنگی، محلی با عطر و طعم‌های مختلف. اگر خواستید برای غذا خوردن به رستوران بروید، رستوران‌های خان سالار، رستوران جهان‌نما، رستوران شیدا و رستوران هتل شادی انتخاب‌های خوبی هستند. رستوران مروارید هم بهترین ته‌چین‌هایی که تا به حال خورده‌اید را برای شما آماده می‌کند. اگر خواستید فست‌فود بخورید، به رستوران ایتالیایی دایان، جهان‌نما و یا هفت‌دریا بروید. در پارک تفریحی آبیدر و اطراف بازار هم بازار کبابی‌ها داغ است. سنندج جگرکی‌های خوبی هم دارد. اگر خواستید کافه هم بروید، کافه کتاب ترنج، کافه کنجی و کافه ویونا را به شما پیشنهاد می‌کنم. در خیابان انقلاب سنندج هم آبمیوه‌های خاص و خوشمزه‌ای پیدا می‌کنید. به عنوان یک پیشنهاد ویژه هم به شما می‌گویم، هر وقت شنیدید کسی با صدای بلند فریاد می‌زند کولیرو، به سراغش بروید و از او نان محلی و بسیار خوشمزه‌ی کولیرو را بخرید. در ایام نوروز بازار نان‌های محلی داغ است. حتماً نان‌های شلیکنه و کلانه را هم امتحان کنید.

غذاهای محلی

کباب‌های این شهر بسیار معروف است، اما سنندج غذاهای محلی بسیاری هم دارد؛ مثل آش کشک، آش عدس بلغور، آش دانه کولانه، آش هالاو و شلکینه که در فصل بهار پخته می‌شود. این غذاها متأسفانه به سادگی در رستوران‌ها پیدا نمی‌شود؛ اما دلمه‌ی مخصوص کردی‌ها را می‌توانید در رستوران جهان‌نما نوش جان کنید. در فصل بهار و مخصوصن ایام نوروز، سنندج جشن‌های محلی بسیاری برگزار می‌کند. در این جشن‌ها با موسیقی و رقص محلی و البته غذاهای محلی از بازدیدکنندگان پذیرایی می‌شود، پس هرجایی که جشن یا مراسم محلی برپا بود حتماً در آن شرکت کنید.

CafeGardesh_Sanandaj__5_

کجاست؟

نشانی

استان کردستان، شهر سنندج

با خودروی شخصی

اگر قصد دارید با ماشین شخصی از تهران راهی کردستان شوید، مسیر آزادراه قزوین به سمت زنجان و همدان را در پیش بگیرید. در دوراهی که شمارا به دو شهر کرمانشاه و همدان می‌رساند، مسیر کرمانشاه را انتخاب کنید. پس از عبور از کامیاران به سنندج می‌رسید. مسیر تهران-سنندج ۵۱۲ کیلومتر است و پنج تا شش ساعت طول می‌کشد.
برای سفر از سایر شهرها نیز از سمت شرق از مسیر زنجان-بیجار، از سمت همدان از مسیر همدان-قروه، از سمت شمال (آذربایجان غربی) از مسیر تکاب-بیجار، بوکان-سقز و سردشت-بانه و از سمت جنوب از مسیر کرمانشاه-باختران به کردستان خواهید رسید.

با حمل‌ونقل عمومی:

فرودگاه بین‌المللی سنندج هرروزه پروازهایی به تهران و بالعکس دارد. همچنین اتوبوس‌های متعددی هرروز از پایانه‌ی غرب تهران به سمت سنندج حرکت می‌کنند. همچنین از اکثر شهرهای بزرگ غرب کشور هم هرروز اتوبوس‌های مقصد سنندج حرکت می‌کنند.
هزینه‌ها: بلیت تهران سنندج برای اتوبوس از ۳۲۰۰۰ تومان تا ۴۴۰۰۰ تومان با توجه به نوع اتوبوس متفاوت است. قیمت بلیت هواپیما نیز از ۱۳۰۰۰۰ تا ۱۷۰۰۰۰ تومان متغیر است (سال ۹۴).

CafeGardesh_Sanandaj__8_

بعد کجا می‌شود رفت؟

دیگر شهرهای این استان هم به‌خصوص در فصل بهار، بسیار زیبا و دیدنی هستند. بانه، مریوان، سقز و کامیاران از دیگر شهرهای دیدنی استان کردستان هستند. همچنین از آنجایی که کردستان یک استان مرزی است، به راحتی می‌توانید از طریق این استان به اربیل عراق سفر کنید.

سوغات چی بخریم؟

قالی و گلیم و فرش سنندج از معروف‌ترین سوغاتی‌های این استان هستند که شهرت جهانی نیز دارند. کلاش که نوعی گیوه‌ی بافته شده از پنبه است و کفی پارچه‌ای محکمی دارد و بسیار سبک و نرم است هم از جمله سوغاتی‌های معروف سنندج است. تخت نرد، شطرنج و پارچه‌های رنگارنگ و زیبایی هم در این شهر به فروش می‌رسد. چندین سال است که فروشگاه صنایع‌دستی استان هم در پارک ۲۸ دی سنندج و در ایام نوروز دایر است. این بازارچه‌ی کوچک، محل خوبی برای خرید سوغاتی است.
شیرینی کنجدی در دو نوع شکری و گزانگبین معروف‌ترین سوغات خوراکی سنندج است و به این‌ها باید نان برنجی، بادام‌سوخته و باسلق را هم اضافه کرد. در خیابان فردوسی می‌توانید شیرینی فروشی‌های متعددی پیدا کنید که شیرینی‌های محلی کردی بفروشند.
به عنوان آخرین نکته، به شما می‌گویم که یکی از بهترین سوغاتی‌های سنندج موسیقی آن است، هر طور شده شرکت در جشن‌های نوروزی که در آن‌ها موسیقی محلی به صورت زنده اجرا می‌شود را از دست ندهید، چرا که این خاطره‌ای خواهد شد که هرگز فراموش نمی‌کنید.

CafeGardesh_Sanandaj__12_

CafeGardesh_Sanandaj__9_

CafeGardesh_Sanandaj__6_

نگارش: کافه گردش 

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle