دسته‌ها
اقتصاد اقتصادی تجارت

پژو باید ۴۲۷ میلیون یورو به ایران‌خودرو غرامت دهد

به گزارش ویرلن:

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو از غرامت ۴۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار یورویی پژو به ایران خودرو خبر داد.

 به گزارش خبرنگار ایسنا، هاشم یکه‌زارع در نشست خبری که امروز برگزار شد اظهار کرد: در جریان مذاکرات با پژو به آنها اعلام کردیم شما ایران را ترک کرده و باعث ضرر و زیان ایران خودرو شدید بنابراین باید غرامت بدهید.

وی با بیان این‌که میزان غرامت ۴۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو است، خاطر نشان کرد: ۱۱۶ میلیون یورو از این میزان مربوط به مسائل جاری و گذشته و ۳۱۱ میلیون و ۶۰۰ یوروی آن مربوط به همکاری‌های آینده است.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: در مبحث مربوط به مسائل گذشته ۲۵ میلیون یورو قطعه رایگان محصولات فعلی از پژو دریافت شده و می‌شود. ۱۱ میلیون یورو تجهیزات خط تولید پژو ۲۰۷ به صورت رایگان به ایران خودرو داده خواهد شد.

یکه‌زارع افزود: همچنین در قالب این بسته معادل ۱۱ میلیون یورو از طلب‌های ایران خودرو به پژو بخشوده شد ضمن آنکه مبلغ ۶۵ میلیون یورو مربوط به رویالیتی خودروهای تولیدی پژو مربوط به بازده زمانی گذشته تا زمان عقد قرار‌داد، به این شرکت پرداخت نخواهد شد. این مبالغ در سود و زیان امسال و سال آینده ایران خودرو اثرات مستقیم خواهد داشت.

وی با بیان این‌که در زمینه‌ی همکاری‌های آینده نیز ایران خودرو در حوزه خرید قوای محرکه ۲۰ میلیون یورو از پژو تخفیف خواهد گرفت، تصریح کرد: همچنین پژو متعهد شده معادل چهار میلیون یورو برای یک سال کارشناس به ایران بفرستد تا در زمینه‌ی بهبود کیفیت محصولات جاری پژو در ایران فعالیت کند.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: معادل یک میلیون و ۶۰۰ هزار یورو نیز پرسنل ایران خودرو در فرانسه برای تولید محصولات جدید آموزش خواهند دید، ضمن آنکه پژو یک میلیون یورو برای کار در زمینه‌ی سیستم در اختیار ایران خودرو قرار خواهد داد.

یکه‌زارع افزود: در زمینه رویالیتی نیز ۱۵۰ یورو بابت رویالیتی هر محصول باید به پژو پرداخت می‌شد در نهایت هر محصول، ۱۰۰ یورو پرداخت شود که البته بابت غرامت برای دو میلیون پلت فرم خودرو، ۳۰ یورو رویالیتی پرداخت خواهد شد که مابه‌التفاوت آن معادل ۱۴۰ میلیون یورو خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: همچنین در این بسته دیده شده که در محصولات جاری مانند ۲۰۶ و ۴۰۵ نیز بابت هر دستگاه خودروی تولیدی ۱۰ یورو رویالیتی پرداخت شود که ۱۴۰ میلیون یورو نیز مابه‌التفاوت این میزان خواهد بود.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو در زمینه قیمت محصولات جدید پژو در ایران اظهار کرد: با شرایط قیمتی امروز، قیمت خودروی پژو ۳۰۱ دستی معادل ۵۸ میلیون تومان و قیمت مدل اتوماتیک این خودرو ۶۲ میلیون تومان خواهد بود. ضمن آنکه قیمت خودروی ۲۰۸ نیز ۶۸ میلیون تومان است. قیمت مدل دستی خودروی پژو ۲۰۰۸ معادل ۷۲ میلیون تومان و قیمت مدل اتوماتیک خودرو ۷۸ میلیون تومان خواهد بود.

یکه‌زارع با بیان این‌که قرار‌داد حدودا ۲۰۰ صفحه‌ای با پژو امضا‌ء شده است خاطر نشان کرد: این‌که از جاهای مختلف می‌گویند ما باید بر روی این قرار‌داد نظارت داشته باشیم با روی باز از آن استقبال می‌کنیم. ضمن آنکه چه دستگاه‌های نظارتی و چه مجلس اگر راجع به قرار‌داد سوال داشته باشند توضیح خواهیم داد.

وی ادامه داد: در قرار‌داد با پژو بیشترین منافع برای ایران دیده شده است به گونه‌ای که در روز آخر مانند امضای قرار‌داد پژویی‌ها بین خودشان مشکل پیدا کرده بودند. این قرار‌داد خیلی به نفع ایران است و ما نیز بر روی منافع خود پافشاری کردیم.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به سوالی در زمینه‌ی این‌که چرا قرار‌داد با پژو محرمانه اعلام شده است، اظهار کرد: در سطح جهان قرار‌دادهای خودروسازان با یکدیگر منتشر نمی‌شود این‌که گفته می‌شود محرمانه معنایش این است که منتشر شدن متن قرار‌داد‌ها می‌تواند باعث اخلال در رابطه با شرکا و رقبا شود. البته انتشار ۸۰ درصد متن قرار‌داد با پژو مشکلی ندارد اما ۲۰ درصد آن نمی‌تواند منتشر شود.

وی ادامه داد: محصولات قدیمی ایران خودرو ربطی با قرار‌داد جدید با پژو ندارد در حالی که پژو اصرار داشت درباره‌ی این خودروها مذاکره کند که ما نپذیرفتیم. همه محصولات جاری هیچ ربطی به پژو نخواهد داشت و ما می‌توانیم با برند پژو این محصولات را تولید و صادر کنیم ضمن آنکه تولید خودروی پژو ۲۰۷ از خرداد‌ماه سال آینده آغاز می‌شود.

یکه‌زارع در پاسخ به سوالی مبنی بر قدیمی‌ بودن محصولات پژو اظهار کرد: این موضوع صحت ندارد به عنوان مثال خودرویی که اواخر سال آینده تولید می‌شود تازه یک ماه دیگر در غرفه پژو در یکی از نمایشگاه‌های بین‌المللی رونمایی و سپس تولید خواهد شد. بنابراین تمام محصولات جدید پژو در ایران جزو محصولات روز این شرکت خواهند بود.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: خودروهای جدید قیمت‌شان بیش از ۶۰ میلیون تومان خواهد بود، بنابراین این موضوع که در همکاری با شرکای خارجی محصولی با قیمت ۴۰ میلیون تومان تولید کنیم اتفاق نخواهد افتاد. البته تغییرات در محصولات فعلی پژو را در دستور کار داریم به عنوان مثال در آینده پژو پارس جدید با گیربکس اتوماتیک تولید خواهیم کرد که قیمت‌اش حدود ۴۵ میلیون تومان خواهد بود.

وی در رابطه با سرنوشت همکاری ایران خودرو با رنو اظهار کرد: رنو همچنان شریک تجاری ایران خودرو خواهد بود در حال حاضر منتظریم تا سایپا قرار‌دادش را با رنو جلو ببرد تا دوگانگی پیش نیاید و باعث سوء‌استفاده خارجی نشود پس از آن همکاری با رنو را آغاز خواهیم کرد. نیسان نیز در ایران با پارس خودرو همکاری دارد البته ممکن است در آینده یک شرکت ژاپنی به شرکای ایران خودرو اضافه شود.

یکه‌زارع از مذاکره با شرکت فیات خبر داده و اظهار کرد: فیات آماده مذاکره با ایران خودرو است و به زودی مذاکرات با این شرکت برای عقد قرار‌داد همکاری آغاز خواهد شد.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: شرکت فیات شرکت بزرگی است که صاحب مجموعه‌های قوی خودروسازی در آمریکا مانند کرایسلر است و پیش‌بینی می‌کنم برخی خودروسازان فعلی در جهان ظرف چند سال آینده توسط فیات خورده خواهند شد. بنابراین فیات شریک مناسبی برای ایران خودرو خواهد بود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا همکاری با فیات می‌تواند منجر به همکاری کرایسلر شود، اظهار کرد: ما دوست داریم با خودروسازان بزرگ همکاری کنیم، البته این کار براساس سیاست‌های نظام و سیاست‌های وزارت صنعت خواهد بود ضمن آنکه فیات از طریق خود تکنولوژی را وارد ایران خواهد کرد.

یکه‌زارع در پاسخ به سوالی در زمینه‌ی تولید سواری بنز در ایران گفت: تولید سواری بنز در دستور کار است شاید بخشی از ناوگان تاکسیرانی کشور را اگر به تفاهم نهایی برسیم، براساس تفاهم صورت گرفته با وزارت راه و شهرسازی به سواری‌های بنز که در ایران تولید خواهد شد مجهز کنیم.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: مذاکرات نیز با شرکت فولکس واگن داشتیم، اما به دو دلیل این مذاکرات به نتیجه نرسید و ما نیز تمایلی به آن نداشتیم یکی این‌که فولکس از قبل قرار‌دادی را در داخل ایران داشت و ما به آن احترام گذاشتیم و دیگر آنکه موضوع مشکلات جدید فولکس پیش آمد. ضمن آنکه ما برای تولید سواری‌های بنز برنامه داریم و سهم خود را از صنعت خودروی آلمان داریم.

 وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که گفته می‌شود خودروسازان خارجی با تعیین دستوری قیمت‌های خودرو در ایران مخالفند و تکلیف قیمت‌گذاری خودروهای داخلی چه خواهد بود، اظهار کرد: تعیین قیمت خودرو ربطی به قرار‌دادهای خارجی ندارد و ما نمی‌توانیم برای متولیان تعیین تکلیف کنیم. در قرار‌دادهای خارجی از جمله پژو نیز محصولاتی که اواخر سال آینده به تولید خواهند رسید در زمینه‌ی قیمت‌گذاری آنها از قوانین کشور پیروی خواهیم کرد.

یکه‌زارع خاطر نشان کرد: تولید پژو ۲۰۰۸ از اواخر سال آینده در کشور آزاد خواهد شد و داخلی سازی آن نیز صورت خواهد گرفت. البته طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته حداکثر ۱۵ درصد سبد محصولات ایران خودرو مربوط به قرار‌داد پژو خواهد بود.

 مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که ضمانت ساخت داخل شدن محصولات جدید پژو در ایران چه خواهد بود، اظهار کرد: قرار‌داد با پژو به گونه‌ای است که برای دو سال مدیرعامل از ایران و برای دو سال دیگر رییس هیات مدیره از سوی ایران خواهد بود، بنابراین موضوع ساخت داخل خودروها با دقت پیگیری می‌شود. ضمن آنکه پژو در فروش محصولات جدید شریک ایران خودرو خواهد بود، بنابراین می‌داند که با ساخت این محصول، تیراژ و سود آن بالا رفته و پژو نیز منتفی خواهد شد.

 وی در رابطه با میزان رویالیتی تعیین شده در قرار‌داد جدید با پژو اظهار کرد: رویالیتی براساس فرمول تعیین می‌شود در قرار‌داد جدید فرمول تعیین رویالیتی بهتر از قرار‌داد قبلی بوده و به نفع شرکت مشترک ایران خودرو و پژو خواهد بود. در این زمینه تا ۲۵ درصد ساخت داخل قطعات هیچ رویالیتی پرداخت نمی‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که چرا با لغو تحریم قیمت خودروهای داخلی کاهش نیافت، ادامه داد: آنچه در سال‌های گذشته بر صنعت خودرو گذشت تنها ۳۰ درصداش ناشی از تحریم بود بنابراین لغو تحریم‌ها کمتر از پنج درصد بر روی قیمت تمام شده خودروها اثر خواهد داشت. این در حالی است که سال ۹۳ و ۹۴ خودروسازان افزایش قیمتی نداشتند و در زیان بودند. بنابراین لغو تحریم تنها باعث کاهش زیان خودروسازان خواهد شد.

به گفته یکه‌زارع خودروهای جدیدی که با شراکت خودروسازان داخلی در ایران تولید خواهند شد با قیمت قابل توجهی بالاتر از قیمت محصولات فعلی عرضه می‌شوند که البته با توجه به کیفیت آنها مصرف‌کنندگان از این محصولات استقبال خواهند کرد.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به پرسشی مبنی بر تجدید ارزیابی شرکت‌های زیرمجموعه ایران خودرو اظهار کرد: این موضوع جزو سیاست‌های ایران خودرو است و سعی می‌شود تمام اقدامات براساس ارقام واقعی باشد و سهامداران دچار مشکل نشوند.

یکه‌زارع در پاسخ به پرسشی مبنی بر ایجاد خط تولید ایران خودرو در کشور آذربایجان تصریح کرد: این شرکت طبق سیاست‌های خود در کشورهای خارجی سرمایه‌گذاری مستقیم نخواهند کرد. بلکه تنها نسبت به انتقال تکنولوژی اقدام می‌کنند. در حوزه کشور آذربایجان علاقه‌مند به همکاری بودیم با این حال احساس کردیم اختلافاتی در شرکت آذربایجانی طرف همکاری وجود دارد که در صورت حل این اختلافات اقدام خواهیم کرد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر همکاری با شرکت دانگ‌فنگ اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های گذشته حداکثر سهم خودروهای چینی در سبد محصولات ایران خودرو ۱۰ درصد تعیین شده بود که البته هم‌اکنون در وضعیت جدید حداکثر پنج درصد خواهد بود. در مورد شرکت دانگ‌فنگ نیز همکاری‌هایی وجود داشته است.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle