دسته‌ها
جهان سیاسی عمومی

ترکیه: هشدارهای تلفنی اردوغان به روحانی ضبط شده است

وزارت خارجه ترکیه می‌گوید مکالمه تلفنی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران ضبط شده است

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، وزارت خارجه ترکیه می‌گوید مکالمه تلفنی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران ضبط شده است! تانژو بیلگیچ (Tanju Bilgiç) سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در واکنش به پاسخ مقامات و وزارت خارجه کشورمان نسبت به اظهارات اردوغان گفت: “از این اظهارات شگفت‌زده شده‌ایم.” وی گفت: “گفت‌وگوی تلفنی آقای اردوغان و آقای روحانی ضبط شده است!”

این واکنش وزارت خارجه ترکیه در شرایطی است که طی روزهای اخیر نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی در ایران بشدت نسبت به انفعال وزارت خارجه ایران در قبال اظهارات توهین‌آمیز و گستاخانه رجب طیب اردوغان علیه حسن روحانی اعتراض کرده بودند.

اردوغان ۱۱ آذر و درست در بحبوحه ماجرای تنش میان آنها و روس‌ها در اظهارنظری شگفت‌انگیز مدعی شد او به حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران هشدار داد که در موضوع اختلاف آنها با روسیه بویژه در موضوع خرید نفت داعش، موضع اشتباه نگیرد و اردوغان گفت پس از این هشدار او به روحانی، مواضع دولت ایران و رسانه‌های ایرانی در قبال این ماجرا تصحیح شد! اردوغان در ادامه گزافه‌گویی‌هایش همچنین مدعی شد به روحانی گفته است در صورت عدم تصحیح رفتار تهران، دولت ایران باید منتظر هزینه‌های این رفتار باشد! این اظهارات شگفت‌انگیز و گستاخانه باعث شد رسانه‌ها از وزارت امور خارجه و همچنین دولت، صحت و سقم این ادعای اردوغان را بپرسند.

به گزارش خبرگزاری فارس، همان زمان یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه، به این خبرگزاری گفت اظهارات اردوغان کذب است! اما این تکذیبیه غیررسمی مانع آن نشد مطالبه عمومی برای پاسخگویی به گزافه‌گویی اردوغان خاموش شود. ۲ روز پس از این گستاخی اردوغان، جابر انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه نخستین واکنش رسمی ایران به اظهارات اردوغان را اعلام کرد. سخنگوی دستگاه ظریف ضمن دعوت از کشورهای همسایه به رعایت نزاکت و احترام متقابل در روابط و پرهیز از ماجراجویی و مسؤولیت‌پذیری در اتخاذ مواضع سیاسی، اعلام کرد: ادامه پیگیری سیاست‌ها و اتخاذ مواضعی که خواسته یا ناخواسته منجر به حمایت از تروریسم در سوریه و عراق شده است تنها به تشدید بحران جاری در منطقه و افزایش مشکلات کشورهایی منجر می‌شود که به اجرای چنین سیاست‌هایی ادامه می‌دهند. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از تغییر این سیاست‌ها و همراهی همه کشور‌های منطقه در روند مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری، استقبال و برای تحقق این هدف آماده همکاری و هماهنگی با همسایگان خود است.

این واکنش دستگاه دیپلماسی ایران اما با اعتراض‌های داخلی همراه بود، چراکه رسانه‌ها و فعالان سیاسی این واکنش را در مقایسه با ادعای اردوغان بسیار ضعیف و کم اثر دانستند. جابر انصاری در این واکنش، اصل ادعای اردوغان را تکذیب نکرد و همین موضوع باعث شد اعتراض‌های داخلی نسبت به این رفتار دستگاه دیپلماسی ایران بیشتر شود بویژه اینکه عدم تکذیب ادعای سنگین اردوغان، نوعی توهین و تحقیر عمومی به حساب می‌آید! در چنین شرایطی که در ایران افکار عمومی خواستار واکنش صریح و به عبارتی تکذیب شفاف ادعای اردوغان هستند، باز این دستگاه اردوغان بود که بر ادعای او مبنی بر هشدار به رئیس‌جمهور ایران تاکید کرد و گفت این ماجرا نباید از مردم ایران پنهان بماند!

به گزارش فارس، تانژو بیلگیچ سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در واکنش به پاسخ مقامات وزارت امور خارجه کشورمان نسبت به اظهارات اردوغان گفت: از این اظهارات شگفت‌زده شده‌ایم. وی با بیان اینکه آقای اردوغان و آقای روحانی رؤسای جمهور ایران و ترکیه با یکدیگر به صورت تلفنی صحبت کرده‌اند که این مکالمه ضبط شده و موجود است، گفت: از سخنان اخیر مقامات ایرانی و نیز وزارت امور خارجه ایران تعجب می‌کنیم. سخنگوی وزارت خارجه ترکیه همچنین افزود: ما به اندازه و متناسب حرف می‌زنیم و پنهان کردن این حرف‌ها از مردم ایران و نیز تحریف سخنان اردوغان اخلاقی نیست. این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در واقع بار دیگر موضع ترکیه برای نشان دادن دست برتر خود علیه ایران است! و نوعی تعمد را در طرح این ماجرا توسط اردوغان نشان می‌دهد! بنابراین سکوت حسن روحانی، رئیس‌جمهور و نیز جواد ظریف، وزیر امور خارجه در ارتباط با این رفتار توهین‌آمیز بسیار پرهزینه خواهد بود.

البته افکار عمومی در ایران تقریبا نسبت به این قبیل رفتار‌های جواد ظریف عادت کرده است! چراکه جواد ظریف در کنار ناتوانی برای ایجاد مناسبات معقول دیپلماتیک با همسایگان، نشان داده است توانایی پاسخگویی نسبت به دست درازی‌های آنان به حیثیت و عزت مردم ایران را نیز ندارد!  با این حال مطالبه عمومی برای دادن پاسخ به رئیس‌جمهور گستاخ و هتاک ترکیه، بیشتر متوجه حسن روحانی است که به گفته خود متخصص امنیت ملی است و قاعدتا باید بداند این قبیل شرایط تا چه اندازه می‌تواند هزینه‌ساز باشد. حسن روحانی در ماجرای هدف قرار دادن بمب‌افکن روسیه توسط ترکیه، موضع درست و بموقع گرفت و صراحتا گفت این اقدام ترکیه باعث تقویت تروریست‌ها می‌شود. به همین دلیل اصحاب رسانه انتظار ندارند در شرایطی که رئیس‌جمهور ترکیه در باتلاق نزاع با روسیه برای ایران شاخ و شانه می‌کشد، حسن روحانی نسبت به این ماجرا که نوعی تلاش برای تحقیر مردم ایران است، بی‌تفاوت باشد!

منبع:‌ وطن امروز

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle