دسته‌ها
پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

مشکلات خوابیدن روی شکم برای سلامتی

به عنوان یک مربی پیلاتس همیشه یادم می آید به شاگردانم درباره مشکلات دردناکی که خوابیدن روی شکم به بار می آورد هشدار می دادم. اما چند ماه پس از به دنیا آمدن دومین دخترم همه این توصیه ها به نحوی فراموش شد چون خودم میل داشتم روی شکم بخوابم. بعد از بارداری به خاطر حساسیتی که روی شکمم داشتم روی شکم خوابیدن را شروع کردم اما متاسفانه این عادت رویم ماند و حالا پس از ۱۰ سال فقط با روی شکم خوابیدن می توانم استراحت کنم.

به گزارش ویرلن ؛  اخیرا دوباره به توصیه هایی که قبلا به شاگردانم داشتم فکر کردم و از خود پرسیدم آیا واقعا خوابیدن روی شکم بد است؟ متاسفانه در میان عادات هنگام خوابم این بدترین حالت برای خوابیدن بود. خوابیدن روی شکم فقط باعث می شد خرناس در خواب کاهش پیدا کند، که خب مشکل من این نبود. خوابیدن روی شکم، بدن را مستعد به برخی دردها و گرفتگی ها هنگام صبح می کند.

 

گردن درد

وقتی روی شکم می خوابید باید سرتان را به یکی از دو سمت متمایل کنید تا بتوانید نفس بکشید و همین متمایل شدن سر به یک طرف برای مدت زمان طولانی باعث صدمه خوردن مهره های آسیب پذیر می شود چون رباط ها و عضلات محافظ ستون فقرات گردنی بیش از حد کشیده شده اند. پس خوابیدن روی شکم انتخاب خوبی برای گردن نیست. می توانید مشکل اینگونه خوابیدن را با استفاده نکردن از بالش کاهش دهید.

کشیدگی عضله کمر
ستون فقرات سالم قوس هایی طبیعی دارد و وقتی از نیمرخ به آن نگاه می کنیم حالتی S شکل دارد. خوابیدن روی شکم این قوس های طبیعی را در کمر تحت فشار قرار می دهد. فشار و کشش بیش از حد روی رباط هایی که ستون فقرات را ثابت نگه می دارند می آید. یک شب روی شکم خوابیدن می تواند باعث کمر درد شود و وقتی این حالت برای طولانی مدت ادامه پیدا کند عضلات دو سمت ستون فقرات می گیرد. گرفتگی عضلات پشت کمر درگیر کردن عضلات شکم را نیز دشوار می کند. این عدم تعادل عضلانی می تواند قدرت هسته بدن را کاهش دهد. می توانید یک بالش زیر لگن خاصره قرار دهید، تا فشار روی پایین کمر کاهش بیابد. اما تجربه به من نشان داده از آنجا که در طول شب حرکت می کنیم این بالش به جای کمک به خوابمان نقش مزاحم را بازی می کند.

کشش بدن برای بهبود
از آنجا که اگر روی پهلو هم بخوابم باز هم در طول خواب طبق عادت روی شکم برمی گردم، سعی کردم برای جلوگیری از دردها هر روز صبح روی تخت چند حرکت کششی انجام بدهم. ابتدا به حالت چهار دست و پا روی زمین قرار می گیرید، کمر صاف و عضلات شکم درگیر باشد، همین طور که نفس را به طرف داخل می کشید، اجازه دهید شکم صاف شود، به کمر قوس دهید، سر و پایین کمر را بالا بیاورید. در حال بیرون دادن نفس، ستون فقرات خود را به طرف بالا گرد کنید، عضلات شکم را به طرف ستون فقرات بکشید، چانه را به طرف قفسه سینه و همزمان دنبالچه را به طرف پایین بکشید. به مدت یک دقیقه به همین حالت نفس بکشید و اجازه دهید در دو حالت کمرکشیده شود.

یک کشش دیگر هم هست که می توانید انجام دهید. در حالی که زانوها را به عرض ران ها باز کرده اید روی زمین زانو بزنید، انگشت بزرگ پا درست پشت بدن قرار بگیرد. یک نفس عمیق را به داخل بکشید و در حالی که بیرونش می دهید، میان تنه را پایین و روی ران ها ببرید. با کشیدن قفسه سینه دور از دنبالچه، و سر دور از شانه ها، سعی کنید گردن و ستون فقرات را بکشید. دستها را در کنار پاها استراحت دهید، کف دستها نیز رو به بالا باشد و یا می توانید دست ها را به طرف جلو بکشید وروی زمین قرار دهید. به مدت پنج بار نفس کشیدن یا بیشتر در این حالت باقی بمانید، وقتی خواستید بلند شوید برای بالا آوردن میان تنه نفس خود را به طرف داخل بکشید.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle