دسته‌ها
توریسم گردشگری گردشگری

مترو از میدان نقش جهان اصفهان نمی‌گذرد

مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و استان اصفهان در خصوص تغییر مسیر خط دوم قطار شهری اصفهان از محدوده میدان تاریخی نقش جهان، به تفاهم رسیدند.
به گزارش ویرلن به نقل از پایگاه اطلاع رسانی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان، در نشستی که عصر دوشنبه با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، استاندار و مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان برگزار شد، برای تعیین مسیر خط ۲ قطار شهری اصفهان و عبور نکردن آن از میدان تاریخی نقش جهان تفاهم شد.
در این نشست که در دفتر مسعود سلطانی فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، استاندار و شهردار اصفهان، مدیرکل میراث فرهنگی استان، رییس شورای اسلامی شهر اصفهان، مدیرعامل متروی اصفهان و مدیرکل دفتر پایگاه های جهانی حضور داشتند، این تفاهم نامه مکتوب شد.
با توجه به بررسی های صورت گرفته توسط گروه های مشاوره قطار شهری اصفهان و با توجه به اهمیت حفظ اماکن تاریخی و فرهنگی اصفهان و همچنین تاکید رییس جمهوری، پس از بررسی های دقیق کارشناسی و در نظر گرفتن ملاحظات حفظ میراث فرهنگی و ضوابط حفاظتی یونسکو در این جلسه مقرر شد برای مسیر خط ۲ قطار شهری اصفهان، مسیر جدیدی که مورد مطالعه قرار گرفته مبنای عمل قرار گیرد.
بر اساس این تفاهم، مسیر جدید هیچ تهدیدی متوجه هیچ یک از اماکن و بافت های تاریخی و فرهنگی اصفهان نمی کند و این پروژه مهم عمرانی و رفاهی، از بلاتکلیفی چندین ساله رهایی پیدا خواهد کرد.
به گفته سلطانی فر، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، عملیات اجرایی مسیر جدید از اردیبهشت سال ۹۵ آغاز خواهد شد.
خط دو قطار شهری اصفهان به مسافت ۲۳٫۵ کیلومتر و با ۲۲ ایستگاه قرار است شهرک امام حسین(ع) در شمال شرق را پس از گذر از مرکز این کلانشهر به میدان شهدای خمینی شهر متصل کند.
انتشار خبرهایی مبنی بر عبور خط ۲ قطار شهری اصفهان از زیر میدان تاریخی نقش جهان، واکنش های گسترده طرفداران میراث فرهنگی کشور را برانگیخت که به دنبال آن با مخالفت صریح سازمان میراث فرهنگی، اجرای این پروژه تا تعیین تکلیف نهایی متوقف شده بود.
کمیته میراث جهانی یونسکو نیز در سی ونهمین اجلاس خود در تیرماه امسال در نامه ای هشدار داده بود که در صورت احداث مترو در مسیر محوطه تاریخی نقش جهان و دیگر آثار تاریخی اصفهان، میدان نقش جهان با خطر خروج از ثبت میراث جهانی رو به رو خواهد شد.
میدان عظیم و تاریخی امام (نقش جهان) مربوط به دوره صفوی، در قلب بافت تاریخی شهر اصفهان قرار گرفته است، این بنای بی بدیل که به عنوان دولتخانه صفوی از آن نام برده می شد اکنون یکی جاذبه های مهم گردشگری ایران و جهان است .

بناهای تاریخی موجود در چهار طرف این میدان شامل عمارت عالی قاپو، مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله و سردر قیصریه است.
علاوه بر این بناها ۲۰۰ حجره دو طبقه پیرامون این میدان واقع شده که اغلب جایگاه عرضهٔ صنایع دستی اصفهان است.
میدان نقش جهان در هشتم بهمن سال ۱۳۱۳ به شماره ۱۰۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در اردیبهشت سال ۱۳۵۸ نیز به شماره ۱۱۵ جزو نخستین آثار ایرانی بود که در یونسکو به ثبت جهانی رسید.
بر اساس قانون هرگونه ملاحظات و نظرات درباره مسیر قطار شهری اصفهان باید به سازمان میراث فرهنگی ارجاع شود زیرا این سازمان به عنوان متولی و مرجع صلاحیت دار در این موضوع از طرف یونسکو معرفی شده است.
طراحی اولیه خطوط اولویت دار قطار شهری اصفهان از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۷ انجام شد و بودجه اجرای آن در سال ۱۳۷۹ همراه با طرح قطار شهری پنج شهر کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
فاز اول خط یک قطار شهری اصفهان به طول ۱۱،۲ کیلومتر با تعداد ۱۰ ایستگاه پس از ۱۴ سال در مهر امسال به بهره برداری رسید.
سال های قبل نیز اجرای طرح خط ۱ قطار شهری اصفهان از زیر چهارباغ تاریخی مناقشه برانگیز شده بود که در نهایت این خط از زیر این منطقه تاریخی عبور کرد.

منبع:ایرنا

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle