دسته‌ها
VIRLAN جهان سیاسی

لشکرکشی دولت داعشی آنکارا

ماجراجویی اخیر دولت رجب طیب اردوغان در اعزام بیش از یک هزار کماندوی نظامی ترکیه به استان نینوای عراق اوضاع منطقه را بیش از پیش پیچیده‌تر کرد.
این نیروها بدون هماهنگی با دولت مرکزی عراق وارد شمال این کشور شده‌اند وترکیه نیز مدعی شده که اعزام این نیروها در چارچوب همکاری‌های موجود میان دولت ترکیه و اقلیم کردستان عراق صورت گرفته است.

دولت حیدر العبادی، نخست وزیر عراق ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته‌ای را برای خروج نیروهای ترکیه از خاک عراق تعیین کرده که این ضرب‌الاجل نیز به پایان رسیده است. وی اعلام کرد که پس از پایان ضرب الاجل تعیین شده دولت عراق از تمام ظرفیت‌های سیاسی و نظامی خود برای اخراج نیروهای ترکیه از شمال عراق استفاده خواهد کرد. پارلمان عراق نیزقرار است، در نشست فوق‌العاده‌ای به دولت حیدر العبادی اختیار دهد که از همه گزینه ها برای مقابله با تجاوز ارتش ترکیه به خاک عراق استفاده کند. گفته می‌شود، در کنار نیروهای ترکیه بخشی از نیروهای حزب بعث عراق که پیش از این در ترکیه آموزش‌های لازم را دیده‌اند، تحت سرپرستی طارق الهاشمی، معاون فراری رئیس جمهوری عراق وارد شمال این کشور شده اند.

اما پرسشی که اکنون مطرح است، این است که دولت رجب طیب اردوغان با چه هدفی در صدد ایجاد تنش‌های جدید در منطقه برآمده است؟

دولت ترکیه از آغاز بحران سوریه در ۱۵ مارس ۲۰۱۱ در کنارعربستان وقطر وبه نیابت از برخی کشورهای ناتو نقشی تخریبی در این بحران ایفا کرد. در این مدت دولت رجب طیب اردوغان تنها با انگیزه‌های مادی و اقتصادی در تشدید بحران نفسگیر سوریه کوشید و با ایجاد ارتباط با گروهک‌های تروریستی به غارت نفت سوریه پرداخت.

از سوی دیگر در طول پنج سال گذشته دولت رجب طیب اردوغان که حلقه واسطه عربستان و قطر با گروهک‌های تروریستی سوریه بود، توانست از شرایط بحرانی این کشوروحتی از آوارگان سوری برای بهره‌برداری اقتصادی وسیاسی استفاده کند. حضور نیروی هوایی روسیه در سوریه وحادثه اخیر سرنگونی هواپیمای سوخوی ۲۴ روسی توسط ترکیه فضای سیاسی و منطقه‌ای جدیدی را علیه دولت ترکیه ایجاد کرد.

نیروی هوایی روسیه اخیراً با حمله به تانکرهای حامل نفت سوریه به سمت ترکیه، مانع ارسال نفت ارزان به ترکیه شد و به این ترتیب راه ارتباطی سوریه به ترکیه را قطع کرد. از این رو، دولت رجب طیب اردوغان که با شکست سیاسی و نظامی در سوریه مواجه شده، تلاش می‌کند تا از طریق نفوذ در خاک عراق، نفت این کشور را به یغما ببرد.

در حقیقت از آنجایی که داعش در سوریه وعراق با شکست مواجه شده، اکنون دولت رجب طیب اردوغان به طور مستقیم و رسمی نقش داعش را برعهده گرفته است.

ایجاد یک کمربند امنیتی با شرکت نیروهای ترکیه، اقلیم کردستان و عوامل حزب بعث عراق به رهبری طارق الهاشمی برای انتقال آسان نفت عراق، بخشی از اهداف دولت ترکیه در لشکرکشی به عراق است.

متاسفانه رهبران اقلیم کردستان عراق نیز در این شرایط ودر حالی که به عنوان بخشی از ساختار ملی این کشور باید در کنار دولت مرکزی عراق قرار گیرند، زمینه حضور نیروهای ترکیه در خاک عراق را فراهم کردند. قرار گرفتن نیروهای اقلیم کردستان در کنار نیروهای متجاوز ترکیه و عناصر سرکوبگر حزب بعث در استان نینوای عراق می‌تواند، بخشی از یک توطئه داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای تجزیه عراق تلقی شود.

دولت رجب طیب اردوغان تنها برای ایجاد اختلاف بین اهل سنت، شیعیان وکردهای عراق وتضعیف دولت مرکزی عراق دست به این ماجراجویی جدید زده است. هدف دیگر وی از اعزام نیرو به خاک عراق فراهم ساختن زمینه اجرایی کردن طرح «جو بایدن» معاون رئیس جمهوری آمریکا برای تجزیه عراق است. هر چند که دولت ترکیه با اتکا به نیروهای ناتو خود را محق می‌داند تا تمامی قوانین بین‌المللی را نادیده بگیر، اما به طور قطع، دولت و ملت عراق در برابر تجاوز ارتش ترکیه دست بسته باقی نخواهند ماند و در زمان و مکان مناسب پاسخ لازم را خواهند داد.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle