دسته‌ها
اخبار تکنولوژی اخبار خودرو حمل و نقل علمی و فناوری

شیشه هوشمند با یک دکمه سایه‌ای را روی شیشه ایجاد می کند

«کانتی ننتال»؛ سازنده قطعات خودرو، اولین شیشه نیمه هوشمند را برای ایجاد سایه در برابر نور ساخت.

شیشه هوشمند این خاصیت را دارد که با فشار یک دکمه، سایه‌ای ملایم را روی شیشه ایجاد کند و بدین ترتیب مانع ورود نور شدید به داخل اتومبیل شود.

شیشه هوشمند، حفظ حریم خصوصی، راحتی داخل اتومبیل و بسیاری ویژگی‌های مثبت دیگر را برای راننده و سرنشینان هنگام نشستن، فراهم می‌کند.

البته در سال ۲۰۰۷ کمپانی Hino Motors شیشه تقریباً مشابهی را فقط برای سقف (سان روف) عرضه کرده بود اما این شیشه هوشمند برای شیشه‌های بغل و… بکار گرفته‌شده است.

فناوری جدید با تزریق فیلم‌های مخصوص مجهز به ذرات در لایه‌های تعریف‌شده شیشه توسعه‌یافته است و با زدن دکمه، ذرات به‌طور سیستماتیک چینش موازی می‌شوند و پنجره یا شیشه موردنظر تاریک یا روشن می‌شود.

آندریاس ولف مدیر ارشد در کمپانی کانتی ننتال/ Continental می‌گوید این روش منحصربه‌فرد برای اعمال حریم خصوصی افراد در اتومبیل است که می‌تواند مانع از تابش نور زیادی به داخل نیز شود و در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی شود بدین‌صورت که استفاده از کولر در هوای گرم کمتر می‌شود . نیاز به سیستم تهویه مطبوع کمتر شده و مصرف انرژی بهینه می‌شود.

به گفته این مقام، در هر کیلومتر می‌توان جلوی تولید ۴ گرم گاز CO2 را گرفت و در ماشین‌های الکترونیکی مصرف برق نیز ۵٫۵ درصد کاهش پیدا می‌کند.

مسئولان پروژه از هوشمندتر شدن شیشه گفته‌اند که بر اساس میزان نور بیرونی ، شیشه خود را کم سایه و پر سایه می‌کند. هرچند فعلاً فیلم نصب‌شده روی شیشه تم آبی دارد اما به‌زودی رنگ‌های دلخواه برای آن تعریف می‌شود که از طریق سیستم لمسی مدیریت خواهد شد.

قرار است در نمایشگاه الکترونیک لاس وگاس/CES 2016 در ژانویه ۲۰۱۶ نمونه ای از این شیشه به نمایش گذاشته شود.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle