دسته‌ها
VIRLAN پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

سیگار الکترونیکی ؛ موثر یا مضر ؟

نتیجه یک مطالعه نشان می دهد که سیگارهای الکترونیکی ریه ها را مسموم می کنند، اثربخشی سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهند و موجب تحریک فعالیت باکتری ها می شوند که در نتیجه، به طور بالقوه ابرمیکروب ها را کشنده تر می کنند.

به گزارش ویرلن از پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز تودی، سیگار الکترونیکی وسیله ای است که هدف از آن شبیه سازی استعمال دخانیات است و این کار به واسطه تولید بخارات خاصی صورت می گیرد که بو، طعم، مزه و احساس کشیدن سیگار واقعی را به مصرف کننده می دهد اما عنوان می شود که زیان های سیگار واقعی را ندارد و یا این زیان ها را به حداقل می رساند.
در حالی که برخی افراد برای ترک مصرف سیگارهای معمولی، به نوع الکترونیکی آن رو می آورند، یک گزارش منتشر شده در پایگاه الکترونیکی مدیکال نیوز تودی نشان داده است که بسیاری از مصرف کنندگان نوجوان سیگارهای الکترونیکی تنها بعد از یک سال به کشیدن سیگارهای معمولی روی می آورند.
در همین حال، نتایج یک مطالعه جدید که در مجله Molecular Medicine منتشر شد، نشان می دهد افرادی که سیگارهای الکترونیکی مصرف می کنند راه تنفسی و سیستم ایمنی خود را در معرض خطر قرار می دهند و همچنین شرایط کلونی شدن باکتری از جمله برخی گونه های مرگبار را تقویت می کنند.
محققان دانشگاه کالیفرنیا-سن دیگو، مطالعاتی را به منظور بررسی اثرات مایعات الکترونیکی هفت کارخانه مختلف سازنده سیگارهای الکترونیکی، روی موش ها انجام دادند.
محققان موش ها را روزی یک ساعت در معرض بخار سیگار الکترونیکی قرار دادند و این کار را پنج روز در هفته برای بیش از چهار هفته تکرار کردند.
نتایج این مطالعه نشان داد که شاخص های التهابی در راه تنفسی و خون موش ها بعد از استنشاق بخارهای ناشی از سیگارهای الکترونیکی ۱۰ درصد بیشتر از موش هایی بود که در معرض این بخارات قرار نداشتند.
همچنین بر اساس نتایج این مطالعه، باکتری ها در موش های دچار ذات الریه که در معرض بخار سیگار الکترونیکی قرار گرفته بودند، خطرناک تر بودند.
محققان مشاهده کردند، زمانی که موش ها با استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین طبیعی (MRSA)، یک آنتی بیوتیک مقاوم در برابر «ابرمیکروب یا سوپرباگ»(superbug) آلوده شدند، زنده ماندند؛ اما ۲۵ درصد از موش های آلوده به MRSA پس از قرار گرفتن در معرض بخار سیگار الکترونیکی مردند. به عبارت دیگر، استافیلوکوکوس اورئوس زمانی که در معرض بخار سیگار الکترونیکی قرار می گیرد، خطرناک تر می شود.
محققان مشاهده کردند که قرار گرفتن پاتوژن های باکتری در معرض بخار سیگار الکترونیکی باعث قویتر شدن آنها می شود.
نتیجه بررسی انجام شده روی سیگارهای الکترونیکی مختلف، فارغ از برند آنها مشابه بود.
بنا بر این، مطالعه جدید نشان می دهد که بخار سیگار الکترونیکی بی خطر نیست بلکه در دوزهای بالا می تواند به طور مستقیم موجب از بین رفتن سلول های ریه شود. همچنین استنشاق بخار سیگار الکترونیکی به صورت روزانه به تغییراتی در محیط التهابی داخل راه های تنفسی منجر می شود.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle