دسته‌ها
پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

روش درمان کبد چرب

رئیس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شیوه ناصحیح زندگی و تبعات آن از قبیل چاقی و اضافه وزن را در ابتلا به کبد چرب در بین سنین مختلف دخیل دانست .
از علل عمده بروز بیماری کبد چرب که در جوامع مختلف از جمله ایران شیوع زیادی یافته است، می توان به شیوه ناصحیح زندگی از قبیل کم تحرکی، رژیم غذایی نامناسب و عوارضی همچون دیابت اشاره کرد.
در مورد کبد چرب نیز مانند سایر بیماری ها، پیشگیری مقدم بر درمان است و در این ارتباط، داشتن شیوه زندگی صحیح، داشتن وزن ایده آل و مناسب، انجام فعالیت های بدنی روزانه، پیروی از رژیم غذایی سالم، پرهیز از مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی و دوری از استرس از جمله راه های درمان این بیماری است.
در کنار رعایت این موارد، گاهی لازم است بیمار به دلیل پیشرفت بیماری از دارو استفاده کند که نوع و میزان آن را پزشکان معالج تعیین می کنند.
عزیزی با بیان این که البته داروها در این زمینه نقش کمک کننده دارند، به این صورت که مقاومت به انسولین را در سلول های بدن بالا می برند، ادامه داد: در بیماری کبد چرب مقاومت به انسولین شکسته می شود و یکی از عوامل موثر در ابتلا به کبد چرب، همین امر است.
 کبد چرب درمان قطعی دارد، افزود: داروها تنها نقش کمک کننده در درمان این بیماری دارند و پیشگیری از بروز و درمان کبد چرب بیشتر از طریق رعایت سبک زندگی صحیح در همه جوانب میسر می شود.

** کبد چرب چیست
کبد دومین عضو بزرگ در بدن انسان و مسئول فیلتر تمامی مواد غذایی و نوشیدنی های مصرف شده است؛ در واقع کبد عناصر مضر مواد غذایی را جذب می کند و بخش سالم مواد غذایی را به سایر سیستم های بدن می فرستد.
کبد به طور طبیعی خود را ترمیم و پاکسازی می کند اما اگر عناصر منفی وارد شده به بدن، زیاد باشند در این روند اختلال ایجاد می شود.
این بیماری علائم مشخصی ندارد و از مواردی مانند خستگی و بی حالی، کاهش وزن و اشتها، تهوع و ضعف عمومی به عنوان علائم آن نام برده می شود.
وجود چربی در کبد هر انسانی طبیعی است اما اگر کبدی دارای ۵ تا ۱۰ درصد چربی باشد، کبد چرب نامیده می شود.
آمارها نشان می دهد در ایران این بیماری در سال های اخیر در سنین مختلف به دلیل شیوه زندگی ماشینی و افزایش شهرنشینی، شیوع قابل توجهی یافته است.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle