دسته‌ها
جهان سیاسی

داعش تا ۳۰ کیلومتری مرزهای ما آمد

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سردار سرلشکر “محسن رضایی” دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام امشب ۲۱ آذرماه در برنامه زنده نگاه یک به بررسی آخرین تحولات منطقه و مسائل داخلی پرداخت.

محسن رضایی در ابتدا در پاسخ به سؤال نخست مجری برنامه پیرامون صدور قطعنامه شورای حکام گفت: اسم پرونده موجود را باید اتهامات هسته‌ای نام‌گذاری کرد لذا گزارشات آمانو نشان می‌دهد که قبل از برجام به این پرونده امیدوار شده بود.

وی با اشاره به این که طرف مقابل به دنبال رسیدن به مقاصد خود علیه جمهوری اسلامی ایران بودند، افزود: آن‌ها به دنبال این بودند تا با پرونده‌سازی کارهای زیادی را علیه‌مان انجام دهند لذا ادعاهای آن‌ها سندیت نخواهد داشت.

رضایی با اشاره به این که در گزارش آمانو آمده بود که ایران تا قبل از ۲۰۰۳ تلاش می‌کرد تا سلاح هسته‌ای به وجود آورد اظهار داشت: در آن زمان طرف مقابل ما صدام حسین بود که مجهز به سلاح‌های شیمیایی هسته‌ای و میکروبی بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به وقایع دوران جنگ و اقدامات صدام علیه کشورمان خاطر نشان کرد: در آن زمان این مسائل را بحث کردیم که اگر صدام به دنبال بمب هسته‌ای است پس ما باید چگونه اقدام کنیم لذا با وجود این که حق داشتیم به چنین سلاحی دست یابیم اما هیچ‌گونه اقدامی در این رابطه انجام ندادیم.

وی با تاکید بر این که ایران هیچ‌گاه به دنبال بمب اتم و یا سلاح اتمی نبوده است عنوان کرد: ما حتی به دنبال سلاح محدود هسته‌ای هم پیش نرفتیم.

رضایی با اشاره به این که طرف مقابل به دنبال پرونده‌سازی بودند گفت: آن‌ها فکر می‌کردند با شروع تحریم می‌توانند به مقاصدشان دست یابند لذا در صدد این بودند تا به ایران حمله نظامی کنند.

 نباید گزارش آمانو را قبول کنیم

وی با بیان این که برخی مواقع مسیر دیپلماتیک را دنبال نکردیم و این مسئله به ضررمان تمام شد اضافه کرد: نباید گزارش آمانو را قبول کنیم.

سردار سرلشکر رضایی با تاکید بر این که شورای حکام باید به صراحت اعلام کند که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده است افزود: دوستانمان در وزارت خارجه باید در حکمی که می‌خواهند صادر کنند به خوبی بر محتوایش اشراف داشته باشند و در نهایت شورای حکام را در جریان بگذارند که با هر متنی موافقت نخواهیم کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که تعریف شما از نفوذ چیست بیان کرد: از نفوذ تاریخ تلخی را در ذهن داریم به طوری که دوران سیاهی در طول ۲۰۰ سال گذشته بر ایران گذشته است.

سیاهی‌های ۲۰۰ ساله گذشته ایران نفوذ است

وی با اشاره به این که نفوذ یعنی رضاشاه، قاجاریه، محمدرضاشاه و خیانت‌های ترکمانچای ادامه داد: نفوذ یعنی سیاهی‌های ۲۰۰ سال گذشته تاریخ ایران!

رضایی ورود به تجارت جهانی حق ملت ایران است ادامه داد: نفوذ یعنی مراقبت از درهای بازی که به روی ملت ایران باز شده تا از فرصت بین‌المللی استفاده کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که از طریق  کالا، خدمات و انتقال سرمایه امکان نفوذ بیشتر می‌شود تصریح کرد: با تجارت نفوذ بیشتر می‌شود.

 مسیر سیاست خارجی ایران بعد از ۲۰۰ سال توانسته ریل خود را پیدا کند

وی با تاکید بر این که مسیر سیاست خارجی ایران بعد از ۲۰۰ سال توانسته ریل خود را پیدا کند اظهار داشت:یکی از تجربیات خوب بعد از دوران انقلاب مسئله لانه جاسوسی است که در این ماجرا به آمریکا سیلی زدیم.

محسن رضایی با بیان این که در موضوع برجام سیلی محکمی به طرف مقابل زدیم گفت: توانستیم غنی‌سازی را به ۳۰ درصد برسانیم به طوری که نرمش قهرمانانه در مذاکرات صورت گرفت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سیاست سیلی و خنده عنوان کرد: ترکیبی از سیلی  و خنده مسیرمان را نشان داد لذا به گونه‌ای که در خنده مراقب فریب بودیم و در سیلی زدن همیشه چارچوب اسلامی را رعایت کردیم.

وی گفت: باید با اقتدار، منطق و عقلانیت به جلو پیش برویم و از فرصت‌های تاریخی به خوبی بهره لازم را ببریم.

سردار سرلشکر رضایی با اشاره به این که خنده قاجار و پهلوی نتیجه‌اش عقب افتادن در تاریخ است ادامه داد: سیلی را با سیلی جواب می‌دهیم و اگر کشور از موضع احترام خواست مسئله‌ای را حل کند با گفتگو به بررسی موضوع می‌پردازیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که انتخابات تا چه حد مورد طمع نفوذ قرار می‌گیرد افزود: انتخابات های مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی از اهمیت بسزایی برخوردار هستند.

وارد مهم‌ترین دوره سیاست خارجی ایران می‌شویم

وی با تاکید بر این که وارد مهم‌ترین دوره‌های سیاست خارجی ایران می‌شویم عنوان کرد: مسئله اقتدار و اقتصاد برایمان در سال آینده مهم است.

سردار سرلشکر رضایی با اشاره به این که نظم و ثبات در داخل کشور حائز اهمیت است گفت: در این راستا همراهی جناح‌ها با حاکمیت مهم است پس باید از برخی از مسائل داخلی بگذریم و وحدت و انسجام داشته باشیم.

انتخابات را کسی تلخ نکند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: از همه جناح‌های سیاست خواهش می‌کنم انتخابات را کسی تلخ نکند گفت: مردم باید با نشاط به صحنه بیایند و در چارچوب قانون عمل کنند.

وی با تاکید بر ضرورت برگزاری انتخابات پرشور در کشور گفت: از همه کسانی که در انتخابات وارد می‌شوند می‌خواهیم که با مردم روراست باشند و صداقت را در پیشه کارهایشان قرار بدهند.

رضایی با تاکید بر این که باید با مردم صادقانه صحبت کرد  ادامه داد: کسانی که در عرصه انتخابات وارد می‌شوند باید اشتباهات خود را بازگو کنند و فضا را تبلیغاتی نسازند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که مجمع تشخیص مصلحت نظام تلاش می‌کند که زمینه را برای برگزاری انتخابات بهتر فراهم سازد گفت: انشالله مردم به صورت حداکثری در عرصه انتخابات ظاهر می‌شوند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که ضرورت تصویب سیاست‌های کلی انتخابات چه بوده است ادامه داد: سعی کردیم سیاست‌های کلی انتخابات را با نگاهی به ۳۷ سال گذشته تدوین کنیم و ببینیم که چه چیزی را می‌توانیم برای آینده پایه‌گذاری کنیم.

رضایی گفت: بسیاری از مسائل انتخابات مانند پشتیبانی مالی شفاف نیست به طوری که مردم نمی‌دانند این پول‌ها از کجا آمده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این که پول تبلیغات باید شفاف باشد افزود: کسانی که در صحنه فضای سیاسی تبلیغات می‌کنند باید به حرف‌هایی که می‌زنند پایبند باشند.

وی با اشاره به این که بعید می‌دانم این سیاست‌ها به انتخابات پیش رو برسد ادامه داد: بعد از تصویب رهبر معظم انقلاب انشالله این سند انتخابات آینده را با کیفیت بهتر به جلو پیش خواهد برد.

سردار سرلشکر رضایی با اشاره به این که در سیاست‌های کلی انتخابات نظر کارشناسان را مورد لحاظ قرار دادیم تصریح کرد: لازم بود  سیاست‌های انتخابات را به صورت طولانی تر مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانیم به نتیجه مطلوب دست یابیم.

 سیاست‌های کلی انتخابات به این دوره نخواهد رسید

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سیاست‌های کلان که  بعد از قانون اساسی مطرح می‌شود گفت: این سیاست‌ها قبل از قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است لذا این سیاست‌ها باید از استحکام زیادی برخوردار باشند.

وی با اشاره به این که ما برای سیاست‌ها پژوهش، مطالعات و نظرسنجی‌های زیادی را انجام داده‌ایم عنوان کرد: انشالله انتخابات این دوره از مجلس باشکوه هر چه تمام تر برگزار خواهد شد.

برجام محصول دور کردن جنگ از کشور است

سردار سرلشکر رضایی با اشاره به این که سیاست سیلی و لبخند را بعد از انقلاب پیگیری کردیم اظهار داشت: برجام محصول دور کردن جنگ از کشور است به طوری که اگر جنگ را دور نمی‌کردیم کسی ما را تحویل نمی‌گرفت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که جنگ را از کشور دور کردیم افزود: آمریکا قبل از این به پای میز مذاکره بیاید چند بار قصد حمله نظامی داشت لذا آن‌ها احساس کردند که اگر حمله کنند ایران سیلی محکمی را به آن‌ها می‌زند.

وی با اشاره به این که دور کردن کشور از جنگ باعث شد برجام شکل بگیرد افزود: آن‌ها دیدند که دست ایران پر است و در نهایت بر سر میز مذاکره نشستند.

ضرورت حفظ واقع‌گرایی و آرمان‌گرایی

رضایی با تاکید بر این که نباید واقعیات را وارونه جلوه داد گفت: اگر از آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی دست بکشیم به قبل از انقلاب و دوران سیاه پهلوی برمی‌گردیم لذا باید هم آرمان‌گرایی و هم واقع‌گرایی را حفظ کنیم

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: نباید اجازه داد تا با تهدید و رعب و وحشت سنگرهایمان فتح شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون نقش و اهمیت ایران در مقابله با تروریست گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند دروازه‌ای برای ورود به سیستم امنیتی و دفاعی ما پیدا کنند به طوری که ما به آمریکا اعتماد نداریم و نخواهیم کرد و هرگز چنین اجازه‌ای به آن‌ها نمی‌دهیم که به سیستم دفاعی امنیتی مان ورود پیدا کنند.

رضایی افزود: معتقدیم که کشورهای منطقه باید همکاری دسته‌جمعی امنیتی داشته باشند و لذا کشورهای اسلامی با داعش و تکفیری‌ها بجنگند.

به هیچ‌وجه حاضر نیستیم در مسائل امنیتی و دفاعی به آمریکا اعتماد کنیم

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که آمریکایی‌ها در کشورهای اسلامی جنگ‌هایی را به راه انداخته‌اند گفت: جوانان کشورهای اسلامی باید به فکر باشند. به هیچ‌وجه حاضر نیستیم در مسائل امنیتی و دفاعی به آمریکا اعتماد کنیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که هدف ما از حضور در گفتگوهای پیرامون سوریه چیست گفت: آمریکایی‌ها در بن بست کامل به سر می‌برند به طوری که آن‌ها فکر نمی‌کردند که اگر مبارزه علیه سوریه را به راه بیندازند گرفتار چنین باتلاقی می‌شوند.

رضایی با تاکید بر این که ما اهل مذاکره هستیم و در جریان سوریه حرفی نداریم که همه کشورهای معترض راه مشخصی را در پیش بگیرند گفت: چارچوب ما مشخص است و از چارچوب خود عقب نمی‌کشیم لذا بشار اسد باید بر سر قدرت بماند مردم سوریه باید خودشان سرنوشت خود را تعیین کنند.

 ممکن است زمینه جنگ جهانی سوم نیز فراهم شود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: منطقه در حال انفجار بسیار بزرگی است و لذا ممکن است زمینه جنگ جهانی سوم نیز فراهم شود

وی با اشاره به این که جنگ جهانی دوم با زمینه‌های کمتر از مسائل کنونی منطقه شکل گرفته بود افزود: منطقه در آستانه انفجار بزرگی است.

خاورمیانه آبستن یک انفجار بزرگ است

رضایی با بیان این که منطقه خاورمیانه آبستن یک انفجار بزرگ است که ریشه آن در تجاوزات مرزی است گفت: این خطری است که همه کشورهای منطقه را تهدید می‌کند و اگر همه می‌خواهند یک جنگ بزرگی شکل نگیرد باید نسبت به این خطر فعال شوند و این آتش را به صورت اصولی خاموش کنند که در این رابطه سازمان ملل می‌تواند نقش بسزایی ایفا کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: در رابطه با تحولات منطقه لازم است که یک بسیج جهانی در بین ملت‌ها البته نه بر اساس منافع ملی‌شان شکل بگیرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر آمریکایی‌ها به دنبال نجات گروه‌های تکفیری هستند و آن‌ها نمی‌خواهند که این انفجار را حل کنند و بلکه به دنبال تشدید انفجار در منطقه خاورمیانه هستند و خواسته یا ناخواسته دارند ناامنی منطقه را بیشتر می‌کنند.

شاید در آینده‌ای نزدیک نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل بنویسم

محسن رضایی در ادامه در خصوص نقش سازمان ملل در خاموش  کردن تنش‌های منطقه اظهار داشت: سازمان ملل ظرفیت مهار و کاهش تنش‌ها میان کشورهای منطقه را دارد اما از ظرفیت خود استفاده نمی‌کند و متأسفانه دبیر کل سازمان ملل یکی از ضعیف‌ترین دبیر کل تاریخ سازمان ملل است که در این رابطه بنده شاید در آینده‌ای نزدیک یک نامه به وی خواهم نوشت که در آن خطاهای بزرگ و استراتژیک سازمان ملل را گوشزد خواهم کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه در خصوص رویکرد ایران در تحولات منطقه اظهار داشت: اقداماتی که ما در حال حاضر می‌کنیم این است که در مقابله با تروریسم ملت‌های منطقه را توانمند کنیم و از طرف دیگر نیز خونسردی خود را نسبت به تحولات منطقه حفظ کنیم.

 ۵ الی ۶ ماه پیش داعش تا ۳۰ کیلومتری مرزهای ما آمد

وی یادآور شد: داعشی ها در ۵ الی ۶ ماه گذشته تا ۳۰ کیلومتری مرزهای ما در سمت قصرشیرین آمدند اما ما خونسردی  و کنترل خود را از دست ندادیم و چون خود نیروهای عراقی خطر آن‌ها را دفع کردند ما دیگر به موضوع ورود نکردیم.

بهترین زمان است که با استفاده از ظرفیت دیپلماسی بین ترکیه و روسیه توافق به عمل آوریم

رضایی با بیان این که ما اقدامات شتاب‌زده در تحولات منطقه‌ای را قبول نداریم تاکید کرد: ایران باید نسبت به تحولات منطقه از تمام ظرفیت‌های خود مانند ظرفیت دیپلماسی استفاده کند چرا که الآن بهترین زمان است که ما بین ترکیه و روسیه توافق به عمل آوریم و ایران در حال حاضر می‌تواند با دیپلماسی فعال خود ترکیه و روسیه را به هم نزدیک و چالش میان آن‌ها را کاهش دهد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از اظهارات خود درباره تنش به وجود آمده میان ترکیه و روسیه اظهار داشت: قطعاً یک حرکت غیرمنطقی صورت گرفته چرا که آسمان کشورها بعضاً مورد استفاده یا خطا صورت می‌گیرد که در صورت ایجاد خطا اخطار هوایی انجام می‌شود که در این رابطه در چند سال گذشته بارها شاهد بودیم که هواپیماهای یونان به آسمان ترکیه ورود کرده و ترکیه به آن‌ها اخطار داده است و این اتفاق در رابطه با هواپیماهای ترکیه بر فراز آسمان یونان نیز اتفاق افتاده و هر دو کشور به اخطار هوایی اکتفا کردند و شلیکی صورت نگرفته اما اتفاقی که در رابطه با هواپیمای روسیه افتاده یک معمای جدی است چرا که دولت ترکیه به جای اخطار شلیک کرده است.

چرایی حضور نیروهای ترکیه ای در خاک عراق

وی در ادامه در خصوص ماجرای ترکیه در عراق نیز اظهار داشت: ترکیه در ۳۰ سال گذشته بارها وارد عراق شده اما این ورود صرفاً برای سرکوب مخالفان خود بوده و آن‌ها هیچ‌گاه در خاک عراق مستقر نشدند ولی این بار ترکیه قصد دارد در عراق مستقر شود و در حال حاضر سربازان ترکیه در کنار داعشی ها قرار گرفته‌اند که در این رابطه برخی تحلیل گران معتقدند ترکیه برای حمایت از داعش به عراق رفته است.

رضایی ادامه داد: البته برخی تحلیل گران دیگر نیز می‌گویند این کار توسط آقای بارزانی صورت گرفته تا یک کشور مستقل در شمال عراق ایجاد کند و برخی نیز معتقدند از آن جایی که آمریکا به دنبال تجزیه عراق است به ترکیه گفته است که این کار را انجام دهد ولی به هر حال هر تصمیمی که مبنا قرار گیرد تحلیل منفی است.

 ترکیه به دنبال دستیابی به یک هویت غیرمسالمت‌جویانه است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که ترکیه بعد از ۷۰ الی ۸۰ سال که نتوانسته وارد اتحادیه اروپا شود از غرب روی‌گردان شده و به سمت شرق گردش کرده گفت: چرخش ترکیه تجاوزگرایانه و غیردوستانه است و ترکیه به دنبال دستیابی به یک هویت غیر مسالمت‌جویانه می‌گردد.

وی همچنین در خصوص تحرکات عربستان در یمن و سیاست‌های یک بام و دو هوای این کشور نیز اظهار داشت: در رابطه با عربستان دو تحلیل وجود دارد یک تحلیل این است که برخی‌ها معتقدند عربستان از ناچاری به یمن حمله کرده چرا که معتقدند ایران در عراق، سوریه، فلسطین، بحرین و یمن حضور دارد و عربستان محاصره شده است و تحلیل دوم این است که عربستان از روز اول انقلاب با ما وارد درگیری شده که نمود آن را می‌توانیم با حمایت از صدام در ۸ سال دفاع مقدس مشاهده کنیم.

رضایی اظهار داشت: بنده به هیچ‌وجه تحلیل نوع اول را قبول ندارم ضمن این که اقدام عربستان هیچ منطقی جز ماجراجویی تحت حمایت آمریکا ندارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان در خصوص فضای پسابرجام و این که با برداشته شدن تحریم‌ها ما می‌توانیم اقتصاد پویایی داشته باشیم یا خیر گفت: در این برجام یک فرت اقتصادی برای ما است شکی نیست اما اگر ما جز وقت چیزی نداشته باشیم که صادر کنیم آن زمان باز شدن درها چه خاصیتی خواهد داشت لذا ما باید تجارتمان را از تجارت نفت محور به سمت تجارت کالا محور، خدمات محور و صنایع محور سوق دهیم.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle