دسته‌ها
اخبار داغ پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

تیروئید در بارداری

تیروئید در بارداری

به گزارش ویرلن، دوران بارداری دورانی می باشد که بدن با تغییرات مختلفی در اندام ها و هورمون ها مواجه می شود. یکی از تغییراتی که در دوران بارداری ممکن است با آن مواجه شویم تغییر در تنظیمات  غده تیروئید می باشد. اغلب افرادی که در مناطق کم بود ید زندگی می کنند در معرض ابتلا به هیپوتیروکیسنمی قرار دارند. کمبود ید در دوران بارداری عامل  تغییر عملکرد تیروئید و به دنبال آن کم کاری یا پر کاری تیروئید را به همراه دارد . پرکاری یا کم کاری تیروئید می تواند عوارض مختلفی برای جنین داشته باشد. این عوارض به قدری جدی هست که این تغییرات نیاز به پیگیری مداوم در دوران بارداری و حتی پس از زایمان  داشته باشد.

غده تیروئید در بارداری

دوران بارداری با افزایش سرعت متابولیسم پایه ، جریان خون ، ضربان قلب ، بالا رفتن حرارت بدن و … می باشد اما برخی از این تغییرات می تواند نشانه ای از نشانه های پرکاری تیروئید باشد مانند احساس خستگی ، عدم تحمل گرما ، تعرق زیاد ، عصبی شدن و…

در سه ماهه ی اول بارداری بیشترین تاثیر هورمون های تیروئیدی مادر بر جنین است . این تاثیرات از جفت عبور کرده و به جنین می رسد. بعد از سه ماهه اول بارداری غده تیروئید جنین خود شروع به فعالیت می کند در این دوره نیاز جنین به ید برای فعالیت های تیروئیدی آغاز می گردد . تغذیه مادر و مصرف مقدار کافی از ید نیاز جنین به ید را تامین می کند. در مادران مبتلا به کم کاری تیروئید که به میزان لازم ید دریافت نمی کنند جنین آنان در معرض کم کاری تیروئید مادر زادی و یا اختلال در رشد مغز و البته دستگاه عصبی روبه رو می باشد.

 

تغذیه و بارداری

میزان نیاز بدن یک خانم باردار به ید به طور معمول  ۲۰۰ میلی گرم در روز می باشد. بهترین حالت تامین این نیاز با مصرف انواع مختلفی از آبزیان مانند ماهی ها ، میگو و همچنین به میزان لازم نمک ید دار باشد .

نکته : نیاز بدن به ید در دوران بارداری نباید باعث مصرف بیش از حد نمک گردد باید در نظر داشت مصرف بیش از نیاز نمک برای بدن بسیار مضر بوده و خود عامل بسیاری از بیماری ها می باشد .

تیروئید-در-بارداری
عوارض پر کاری تیروئید در بارداری

-زایمان زود هنگام
–  سقط جنین
–  تولد نوزاد با وزن کم
–  نارسائی قلبی در مادر
–  مسمومیت بارداری
– تیروئید مادر زادی در جنین
–  بیماری قلبی در جنین

عوارض کم کاری تیروئید در دوران بارداری

-زایمان زود هنگام
– سقط جنین
– تولد فرزند نارس
–  مرگ داخل رحمی
–   افزایش احتمال سزارین
–  اختلالات عصبی در جنین
–  خونریزی بعد از زایمان

نکته : باید توجه داشت تمام عوارض نام برده با درمان به موقع قابل پیشگیری می باشد .

منبع: سایت آزمایشگاه آریا

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle