دسته‌ها
پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

تحقیقات جدید درمورد خطرات مصرف قلیان

محققان دانشگاه کرنل نیویورک اعلام کردند که تنها با یک بار مصرف قلیان، ۱۲۵ برابر مواد سمی حاصل از یک عدد سیگار وارد بدن می شود.
به گزارش ویرلن از ساینس، در قلیان از تنباکوهایی بعضا با طعم میوه استفاده می شود که درون یک کاسه قرار می گیرد و با استفاده از زغال داغ می سوزد. دود حاصل از سوختن تنباکو به صورت حباب وارد آب شده و سپس در اثر مکش، از طریق یک لوله، وارد ریه های فرد می شود.
بر اساس گزارش نهاد آمریکایی ‘مرکز جلوگیری و کنترل بیماری ها’، مصرف کنندگان قلیان با توجه به نحوه عملکرد آن، در مقایسه با سیگار میزان بیشتری از مواد سمی را به بدن خود وارد می کنند. علاوه بر این، مصرف کنندگان قلیان مانند مصرف کنندگان سیگار در معرض خطر ابتلا به بیماری هایی همچون سرطان دهان، سرطان ریه، سرطان شکم، ضعف عملکرد ریه و ناباروری قرار دارند.
محققان دانشگاه کرنل در یک آزمایش تعدادی از مصرف کنندگان سبک قلیان را با میانگین سنی ۲۴ سال مورد مطالعه قرار دادند.
مصرف سبک به معنی حداکثر ۳ بار مصرف قلیان در هفته برای مدتی کمتر از ۵ سال تعریف شده است.
در نتیجه این تحقیقات مشخص شد یک بار مصرف قلیان، دو تا چهار برابر سیگار نیکوتین، تا ۱۱ برابر مونوکسید کربن و ۱۰۰ برابر قطران وارد بدن می کند. همچنین در اثر مصرف قلیان تعداد بیشتری از ذرات خارجی در ریه مورد هجوم سلول های اندوتلیال قرار می گیرند که به معنی تخریب مستمر مویرگ های ریه است.
در نتیجه این تحقیقات، مشخص شد مصرف کنندگان سبک قلیان در پارامترهای کلینیکی و بیولوژیکی مربوط به ریه، مبتلا به مجموعه ای از عوارض غیرطبیعی هستند و انجام تحقیقات گسترده درباره عوارض مصرف قلیان، امری ضروری است.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine منتشر شده است.

ترجمه:ایرنا 

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle