دسته‌ها
پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

بیشترین خطاهای پزشکی در بخش جراحی زنان رخ می دهد

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: براساس آمار موجود در دهه اخیر، سالانه از بین حدود پنج هزار پرونده مرتبط با خطاهای پزشکی که به دادسراها ارجاع داده شده بیشترین آمار شکایات مربوط به جراحان زنان است.
دکتر کوروش ساکی در پنجمین کنگره پیشگیری از خطاهای پزشکی که روز چهارشنبه در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان برگزار شد، گفت: هم اکنون شمار جراحان زنان کشور به رقمی حدود ۱۰ هزار نفر می رسد که این عرصه را خطا پذیرتر کرده است.
وی با بیان اینکه یکی از شکایات مرتبط با جراحی زنان مربوط به دیر اقدام کردن برای تولد نوزاد است، گفت: مراقبت از مادران باردار و تشخیص زمان تولد نوزاد به ماماها انتقال داده شده است که در مسیر این انتقال ممکن است اتفاقاتی رخ دهد.
دکتر ساکی افزود: بعد از این بیشترین آمار شکایات مرتبط با خطاهای پزشکی مربوط به جراحان عمومی، دندانپزشکان و ارتوپدها بوده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه خطاهای پزشکی در کل دنیا یکی از مهمترین معضلات مرتبط با سلامت بشر است، گفت: در آمریکا سالانه ۴۸ هزار تا ۹۸ هزار نفر بر اثر خطاهای پزشکی جان خود را از دست می دهند و مبلغی معادل ۵۰ میلیارد دلار سالانه صرف خطاهای پزشکی می شود که بیش از ۵۰ درصد همین خطاها قابل پیشگیری هستند.
دکتر ساکی اظهار داشت: یکی از شایعترین خطاهای پزشکی ، اشتباهات دارویی است که در بیشتر مواقع بر اثر ناخوانا بودن و یا نحوه نوشتن نسخه ،حروفی جابه جا نوشته و یا خوانده می شود و یا اینکه همین مشکل در عرصه بستری بیماران به این صورت است که پرستاران مرتکب اشتباهات دارویی می شوند که این خطاها می تواند عوارضی گاه غیر قابل جبران به دنبال داشته باشد.
وی با اشاره به بد خط بودن نسخه های پزشکان گفت: یکی از پیشنهادها برای پیشگیری از مشکلات متعاقب اشتباهات دارویی ناشی از نسخه پیچی، رفتن به سمت نسخه های الکترونیکی است که انجام آن مستلزم یک هماهنگی بین سازمانی است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار داشت: یکی دیگر از خطاهای پزشکی مرتبط با اشتباهات دارویی این است که بیمار از پزشک تقاضای نوشتن داروهای درخواستی را دارد و در مقابل داروخانه ها نیز مشاوره های لازم و یا دقت کافی در خصوص تداخلات دارویی را ندارند که همین عوامل لزوم رفتن به سمت نسخه پیچی الکترونیکی را بیشتر می کند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه امروزه با کمک وسایل ارتباطی گسترده ،بیماران دسترسی بیشتری به انواع داروها و عوارض آنها دارند، گفت: این نوع آگاهی ، یک آگاهی ناقص است که در مواردی باعث نگرانی بیش از حد در بیمار می شود در حالیکه اطلاعاتی که بیمار از وسایل ارتباطی به دست می آورد نتایج تحقیقاتی است که به عنوان مثال از هر هزار بیمار ، ۱۰۰ بیمار دچار عارضه به خصوصی خواهند شد.
دکتر ساکی یادآور شد: یکی دیگر از مواردی که ممکن است شکایت های پزشکی را بیشتر کند ، افزایش قیمت درمان است که بیمار منابع مالی و هزینه ای را در این مسیر صرف می کند و چنانچه به نتیجه مطلوب نرسد شاکی می شود که همین هم رعایت انصاف و اخلاق را بیشتر می کند.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات عمده در خصوص خطاهای پزشکی، نبودن آمار، ثبت نشدن و عدم گزارش خطاهای پزشکی است گفت: برخورد قهری که متعاقب اینگونه خطاها با شخص و فرد خطاکننده می شود باعث شده است که خطاهای پزشکی ثبت نشوند در حالی که همیشه در یک خطای پزشکی یک شخص خاص مقصر نیست بلکه خطاهای پزشکی بر اثر قصور کل مجموعه و سیستماتیک رخ می دهد.
دکتر ساکی افزود: ارایه و گزارش خطاهای پزشکی باعث می شود زمینه هایی که منجر به خطای پزشکی می شود مورد توجه بیشتری قرار گیرند تا بتوان با برنامه ریزی از وقوع مجدد آنها پیشگیری کرد.
وی با تاکید بر آموزش دانشجویان پزشکی به منظور پیشگیری از خطاهای پزشکی گفت: اضافه کردن واحد های مرتبط با موضوع خطاهای پزشکی راهکاری است که می تواند در این زمینه موثر باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان یادآور شد: برگزاری کنگره هایی همچون کنگره پیشگیری از خطاهای پزشکی نیز اقدامی است که در راستای پیشگیری از خطاهای پزشکی برگزار شده است.

** تعداد خطاهای پزشکی در حال افزایش است
دبیر علمی پنجمین کنگره سراسری پیشگیری از خطاهای پزشکی گفت: با وجود پیشرفت هایی که در عرصه علم پزشکی روی داده است اما همچنان شمار خطاهای پزشکی رو به افزایش است که نشانگر بهبود بخشیدن به رویکرد موجود است.
دکتر بهروز فرزان روز چهاشنبه در پنجمین کنگره سراسری پیشگیری از خطاهای پزشکی نیز گفت: خطاهای پزشکی در ابعاد مختلفی از جمله دارویی، آزمایشگاهی، عمل های جراحی اشتباه و اشکالاتی در تعیین هویت بیماران اتفاق می افتد که هر کدام می تواند خسارت های جبران ناپذیری را در پی داشته باشند.
وی گفت: از جمله خطاهای مرتبط می توان به موردی اشاره کرد که در یکی از بیمارستان های کشور، شخصی که باید مورد عمل جراحی چشم قرار می گرفت ، عمل پروستات برای او انجام می شود.
رئیس دانشکده پیراپزشکی گفت: به طور کلی خطاهای پزشکی خاص ایران نیست و در کل دنیا و حتی کشورهای پیشرفته نیز اتفاق می افتد به طوری که علت مرگ و میر ناشی از خطاهای پزشکی در برخی کشورها در رتبه سوم قرار دارد و در برخی دیگر نیز در رتبه هشتم قرار می گیرد.
دبیر علمی کنگره پیشگیری از خطاهای پزشکی اظهار داشت: وجود خطاهای پزشکی و افزایش آنها بیانگر این مطلب است که باید رویکرد و روش و راهکار بهتری برای پیشگیری از خطاهای پزشکی را در پیش گرفت.
وی گفت: ارتباط دادن خطای پزشکی به یک شخص در مجموعه بهداشت و درمان کار صحیحی نیست و این امر باعث پنهان کردن خطاهای پزشکی خواهد شد.
دکتر فرزان یادآور شد: این در حالیست که بنا بر گزارش ها و مقالات جدید ارایه شده در خصوص خطاهای پزشکی، تنها چهار درصد این خطاها به شخص مربوط می شود و ۹۶ درصد آنها خطاهای پزشکی سیستماتیک هستند.
وی گفت: اعتماد به کارکنان سیستم بهداشت و درمان و خودداری از برخوردهای قهری شدید باعث می شود آنها خطاهای خود را اعلام کنند تا بتوان در جهت پیشگیری از آن اقدام شود.
دبیر علمی پنجمین کنگره پیشگیری از خطاهای پزشکی گفت: این کنگره با هدف پیشگیری از خطاهای مراقبتی و درمانی در بخش های مختلف درمان ، خطاهای سازمانی و مدیریتی ، جوانب قانونی و اخلاقی خطاهای پزشکی، پبشگیری از خطاهای دارویی ، خطاهای ناشی از تجهیزات پزشکی و ایمنی و امنیت بیماران برگزار شده است.
وی گفت: تعداد ۳۱۷ مقاله علمی در این کنگره پذیرش شده است که از این بین ۱۹۷ مقاله به صورت پوستر ارایه می شود.
پنجمین کنگره سراسری پیشگیری از خطاهای پزشکی از دوم تا چهارم دیماه در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان برگزار است.
پنجمین کنگره پیشگیری از خطاهای پزشکی از دوم تا چهارم دیماه در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان برگزار است.

 

منبع : ایرنا

 

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle