دسته‌ها
اقتصادی

بازپرداخت اقساط خودرو فقط در ۴ سال !

روز گذشته در حالی متقاضیان خرید خودرو اقساطی به نمایندگی‌های مجاز خودروسازان مراجعه کردند که مدت زمان هفت‌ساله بازپرداخت تسهیلات ۲۵ میلیونی به ۴ سال تغییر یافته بود.

پیش از این بانک مرکزی اعلام کرد تنها برای چهار سال اسناد تجاری را تنزیل خواهد کرد و سه سال دیگر آن بر عهده خودروسازان خواهد بود. این موضوع در شرایطی است که شنیده می‌شود خودروسازان تعهد سه ساله را نپذیرفتند؛ بنابراین پرونده بازپرداخت اقساط با ۴ سال تعهد بانک مرکزی بسته شده است.

در همین حال روز گذشته مجتبی خسروتاج، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری طرح خرید کالای ایرانی در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات اعلام کرد که تعیین مدت زمان بازپرداخت تسهیلات به‌صورت توافقی میان خودروساز و مشتری صورت می‌گیرد. با این وجود نمایندگی‌های فروش خودرو تنها براساس بازپرداخت ۴ ساله به مشتریان تسهیلات پرداخت می‌کنند و همین موضوع موجب افزایش ابهاماتی در این خصوص شده است.

خسروتاج با بیان اینکه بانک مرکزی اسناد بیش از ۴ سال را از طریق عقد خرید دین، تنزیل نمی‌کند تاکید کرد: اگر خودروساز اعتبار مشتری را کافی بداند، می‌تواند بازپرداخت وام ۲۵ میلیونی را تا ۷سال افزایش دهد، اما در صورت اینکه مشتری اعتبار کافی نداشته باشد در مدت زمان ۴ سال باید مبلغ وام را بازپرداخت کند. یکی دیگر از موضوعاتی که در چند روز اخیر ابهاماتی را درخصوص تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی برای مشتریان ایجاد کرد، بحث محاسبه نرخ سود این تسهیلات در بازپرداخت مدت‌دار اقساط بوده است. علی‌اصغر میرمحمدصادقی، مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در این نشست برای رفع ابهام در این خصوص گفت: نرخ سود ۱۶ درصدی تسهیلات خودرو برای پرداخت اقساط ماهانه در نظر گرفته شده است؛ بنابراین در صورتی که مشتریان قصد داشته باشند اقساط خود را به‌صورت چک‌های مدت‌دار پرداخت کنند، نرخ سود براساس مدت زمان افزایش می‌یابد. در حالی مدیرکل اعتبارت بانک مرکزی از افزایش نرخ سود تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی برای اقساط مدت‌دار خبر می‌دهد که فروش اقساطی شرکت‌های خودروساز تاکنون براساس سود ۲۴ درصد صورت گرفته است؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد مشتریانی که قصد دارند به‌صورت مدت‌دار اقساط را بازپرداخت کنند باید تسهیلات مورد نظر را با سود محاسباتی ۱۹ تا ۲۱ درصد به خودروسازان بازگردانند.
منبع: دنیای اقتصاد

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle