دسته‌ها
توریسم عمومی گردشگری

از ترکیه چه چیزهایی در کجا بخریم؟

به گزارش ویرلن :به نقل از کافه گردش خرید در ترکیه بسیار لذت‌بخش است. چراکه مراکز خرید پر از بازارهای ترک و بوتیک‌های شیک هستند.
تنها چیزی که می‌تواند باعث سردرگمی شما شود، حضور داد‌زن‌ها (چیرین کانتل) در بازار است. اگر از کنار مغازه، رستوران یا محل کار آن‌ها رد شوید، به سمت شما شروع به داد زدن می‌کنند. آن‌ها در وهله‌ی اول حس کنجکاوی شما را تحریک می‌کنند و همچنین باعث ناراحتی شما می‌شوند! و حتی اجازه‌ی فکر کردن را به شما نمی‌دهند.
در زیر چگونگی و مکان‌های خرید در ترکیه، آمده است.

مرمر سفید

 

1.CafeGardesh_Alabaster_bowls
براق بودن، رنگ و رگه‌های موجود در آن، به زیبایی آن می‌افزاید. به همین دلیل از این سنگ در ساخت زیرسیگاری، کاسه و بشقاب، شطرنج، فنجان، جای تخم‌مرغ، گلدان و بسیاری از وسایل دیگر استفاده می‌کنند. قیمت این ظروف سنگی بین ۳ تا ۲۰ لیر است.

عتیقه‌جات

 

2.CafeGardesh_Antique
وسایل قدیمی و عتیقه، در سراسر این کشور باستانی پیدا می‌شود؛ اما بهترین مغازه‌های عتیقه‌فروشی در استانبول یافت می‌شوند. از بخش «بازار قدیمی» در گرند بازار دیدن کنید، چراکه بهترین مکان برای پیدا کردن جواهرات و گنجینه‌های عجیب و قدیمی با قدمت حدود ۱۰۰۰ سال است.

همچنین مغازه‌های محله‌ی «چوکورجوما» محل مناسبی برای پیدا کردن تابلوی نقاشی، نقاشی‌های قدیمی، نقشه، تزیینات خانه، سلاح‌های قدیمی و … هستند.

لباس

 

0.CafeGardesh_Clothes

ترکیه مقادیر زیادی پشم و پنبه تولید می‌کند و بدین‌وسیله پوشاک انبوهی باکیفیت‌های مختلف را تولید می‌کند. همچنین شما اجناس تقلبی بسیاری در غالب برندهای معروف می‌بینید.

 کتاب، نقشه و نقاشی

 

3.CafeGardesh_old_books
 ترکیه بهترین مکان برای خرید کتاب‌ها، نقشه‌ها و نقاشی‌های قدیمی است. کتاب‌های عتیقه‌ی بسیاری را می‌توانید در بازار قدیمی کتاب (سَهَفلار چارشیسی) پیدا کنید.
بسیاری از کالاهای ارزشمند به مزایده گذاشته می‌شوند که اغلب در بخش مشرق شناسی هتل پِرا پَلِس برگزار می‌شود.


فلزات مس و برنج

 

4.CafeGardesh_Brass___Copper
 این فلزات، جذاب، تزیینی، مفید و به نسبت ارزان هستند. اما هیچ‌گاه از ظروف مسی در آشپزی استفاده نکنید. مگر اینکه سطح تماسی آن‌ها با غذا، با فلز نقره‌ای‌رنگِ قلع پوشیده شده باشد.
بشقاب، کاسه، سینی، پارچ، قابلمه، ظروف مخصوص غذا و وسایل آشپزی به‌صورت رایج در زمان عثمانی، از جنس مس یا برنج بودند، بنابراین شما بسیاری از آن‌ها را در حراج‌های بازارهای ترکیه و مغازه‌های عتیقه‌فروشی خواهید یافت.

فرش

 


 فرش و گلیم، قبل از اینکه مردم ترک در آناتولیا مقیم شوند و به‌جای چادر و خیمه در خانه زندگی کنند، جزو وسایل ترک‌های کوچ‌نشین بود.
مغازه‌های فرش‌فروشی در سرتاسر ترکیه یافت می‌شوند؛ اما ممکن است فرش‌های ماشینی یا دست‌بافت آن‌ها، بافت هند یا چین باشد.


سفال

 

6..CafeGardesh_Ceramics
از قرن شانزدهم، ترکیه به خاطر سفال و کاشی‌های بی‌نظیرش مشهور است. در آن زمان از کوره‌های محله‌ی «ایزنیک»، زیباترین کارها را به نمایش گذاشتند.
سفال‌های باستانی ایزنیک، اکنون جزو آثار باستانی محسوب می‌شوند و هرچند صادر نمی‌شوند اما استاد سفال سازی،«کوتاهیا» هنوز بشقاب، کاسه، فنجان و کاشی‌های منحصربه‌فردی را به شیوه‌ی سنتی می‌سازد. بر اساس نوع و کیفیت، آن‌ها در سراسر ترکیه از چند دلار تا چند صد دلار، به فروش می‌رسند.

مهره‌های رفع چشم‌زخم «نظر بونجوکس»

 

7.CafeGardesh_Evil_Eye_Beads__Nazar_Bonjuks_
قدمت مهره‌های دست‌ساز رفع چشم‌زخم ترکیه، به حداقل ۵۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد.
این مهره‌ها منشأ دینی خاصی ندارند و تنها تعداد کمی هنوز به خرافات چشم و نظر بد اعتقاد دارند. بااین‌حال این مهره‌ها سنت جالبی محسوب می‌شوند و زیبایی خاصی دارند.

جواهرات

8.CafeGardesh_Jewlery
ترکیه مکان مناسبی برای پیدا کردن گردنبند، سنجاق‌سینه، سگک و کمربندهای قدیمی و بسیاری از کالاهای دیگر ظریف و جدیدتر دیگر است. علاوه بر گرند بازار استانبول و بازار مصری (مخصوص ادویه‌جات)، مغازه‌های محله‌های دیگر ترکیه نیز محصولات جالبی دارند.
در زمان خرید طلا یا نقره، توجه داشته باشید که نشان سازنده در بخش‌های غیر محسوس کالا حک‌شده باشد تا از اصل بودن کالای خود مطمئن شوید. گاهی مفرغ و ترکیب نیکل و نقره در بین دلالان نه‌چندان معروف به‌جای نقره‌ی تمام‌عیار فروخته می‌شود.

گلیم

گلیم، حصیر بافته‌شده است و برخلاف فرش، «خواب» ندارد. طرح‌های درشت و رنگ‌های خاکی که در گلیم‌ها ارزشمندند، از مشخصه‌های گلیم ترکی می‌باشند. در چند دهه پیش، گلیم پس از فرش در رتبه‌ی دوم قرار داشت و بسیار ارزان‌تر بود؛ اما امروزه رنگ‌ها و بافت گلیم ارزش دارند و به‌طور مناسبی قیمت‌گذاری می‌شوند. از مغازه‌ها دیدن کنید و قیمت‌ها را مقایسه نمایید.


پوشاک چرم

 

10.CafeGardesh-Leather_1

استانبول مرکز تجارت است اما در دیگر شهرها نیز مغازه‌های فروش جیر، کت چرم، نیم‌تنه، دامن، لباس‌های زنانه، جلیقه، کلاه، دستکش، کیف پول و بسیاری اجناس دیگر یافت می‌شود. بهتر است نکات زیر را هم رعایت کنید: ۱٫ به مغازههای مختلف سر بزنید. ۲٫ مطمئن باشید لباس کاملاً اندازهی شماست. ۳٫ قبل از خرید، آن جنس را حداقل در ۳ مغازه‌ی مختلف بررسی کنید. ۴٫ میتوانید با پرداخت مبلغی بیشتر، لباسی سفارش دهید که متناسب با سایز و سلیقهی شما دوخته‌شده است.


بلیت موزه

شما می‌توانید با خرید بلیت موزه‌های استانبول یا کل ترکیه در وقت و زمان خود صرفه‌جویی کنید و از موزه‌های موردعلاقه‌ی خود بازدید کنید. توجه کنید که «موزه کارت» فقط برای شهروندان ترک است.

ابریشم:

 

11.CafeGardesh_Silk
شهر بورسا قرن‌ها مرکز تجارت ابریشم ترکیه بوده است. کرم‌های ابریشم بر روی برگ‌های توت در مناطق نزدیک پرورش داده می‌شوند و به «کوزا هان»(کاروانسرای پیله‌ی ابریشم) واقع در بورسا آورده می‌شوند و هرکدام به حراج گذاشته می‌شوند.
ابریشم مرغوب، به‌صورت روسری، شال و لباس زنانه بافته می‌شوند و در بازار سرپوشیده‌ی بورسا و در مغازه‌ها و بازارهای سراسر ترکیه فروخته می‌شوند.
هَربیه (در زمان رم باستان دفنه نامیده می‌شد)، نزدیک آنتاکیا، مرز شرقی ساحل مدیترانه‌ای ترکیه است و به خاطر جایگاهش در جاده‌ی باستانی ابریشم، آنجا نیز مرکز ابریشم‌بافی به‌حساب می‌آید؛ درختان توت نیز در آنجا می‌رویند.


چوب و منبت‌کاری

 

12.CafeGardesh_wood

اجناسی مانند جعبه‌ها و تخته‌های شطرنج و تخته‌نرد و … سوغاتی‌های جذاب و نسبتاً ارزانی به‌حساب می‌آیند. بسیار دقت کنید تا مطمئن شوید چوب منبت‌کاری شده خریداری می‌کنید. در کمال تعجب، گاهی اوقات برچسب‌های دقیقی بر روی اجناس زده می‌شود تا ظاهر منبت‌کاری شده‌ای به کالا بدهد، بدون اینکه برش برشکاری و چوب‌کاری بر روی آن انجام‌شده باشد.

منبع: کافه گردش

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle