دسته‌ها
پزشکی و سلامت پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

اثرات مفید آسپرین بر سلامت قلب

آسپرین

به گزارش ویرلن از وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا : در خون شما سلول های چسبنده‌ای به‌نام پلاکت وجود دارد.وقتی شما خودتان را می‌برید،پلاکت‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند و ایجاد لخته می‌کنند تا روی زخم شما بسته شود.گاهی پلاکت‌ها داخل رگ،به یکدیگر متصل می‌شوند که این پدیده،ترمبوز نامیده می‌شود. ترومبوز می‌تواند یک رگ خونی را مسدود کند و سکته مغزی یا حمله قلبی ایجاد کند، اگر دیواره‌های شریان سر و یا قلب،در مناطقی با ذخایر چربی ، ضخیم شده باشند،این احتمال بیشتر می‌شود.

آسپرین،چسبندگی پلاکت‌ها را کاهش می‌دهد و از چسبندگی پلاکت‌ها در دیواره شریان‌ها و ایچاد ترومبوز، جلوگیری می‌کند و خطر حمله و سکته قلبی را کاهش می‌دهد.وقتی آسپرین به این منظور استفاده می‌شود،اصطلاحا به آن آسپرین با دوز پایین می‌گویند.

 

مطالعات انجام شده روی آسپرین

کارشناسان ارشد ایالات متحده در طب پیشگیری اثبات کردند که مصرف روزانه آسپرین با دوز پایین در افراد ۵۰ساله(دهه ۵۰ سالگی)،باعث پیشگیری از بیماری‌های قلبی می‌شود،همچنین مصرف آسپرین در افراد ۶۰ ساله (دهه ۶۰ سالگی) نیز باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی و سکته قلبی می‌شود اما سودمندی مصرف روزانه آسپرین در این افراد به اندازه افراد در سنین ۵۰ سالگی نمی‌باشد.

دکتر الیوت آنتمن، استاد بالینی دانشکده پزشکی هاروارد می‌گوید:” آسپرین به پیشگیری از بیماری‌های قلبی در افرادی که در معرض خطر بیماری‌های قلبی هستند،کمک می‌کند اما به این معنی نیست که این قرص در افرادی که سابقه بیماری و یا سکته قلبی دارند،از بروز سکته بعدی ، پیشگیری می‌کند.”

همچنین مطالعات انجام شده در این رابطه نشان می‌دهد که آسپرین،علاوه بر کاهش خطر بیماری‌های قلبی، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را نیز کاهش می‌دهد اما استفاده از این دارو برا پیشگیری از سرطان روده بزرگ، پیشنهاد نمی‌شود.

دکتر اوانز می‌گوید: “ما فکر می کنیم مصرف آسپرین برای جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی برای مردم مفید است و یکی از مزایای اضافی آن،حفاظت از سرطان روده بزرگ می‌باشد،اما نمی‌توانید از آسپرین برای سرطان روده بزرگ(کولورکتال) استفاده کنید،مگر اسن‌که در معرض بیماری‌های قلبی-عروقی باشد.

 

مصرف آسپرین برای چه رده سنی مفید است؟

بر اساس خبر جدیدی که منتشر شده است، مصرف روزانه آسپرین با دوز پایین در مردان ۷۹-۴۵ و زنان ۷۹-۵۵ سال به جلوگیری از بیماری های قلبی کمک می‌کند اما شواهد کافی برای این‌که آسپرین برای افراد جوان‌تر از ۵۰ سال و یا بالاتر از ۷۰ سال،مفید باشد،وجود ندارد.

خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در افراد سنین ۶۰-۵۰ سال،حدود ۱۰% افزایش می‌یابد و چون این افراد در این سنین،احتمال خونریزی ( مصرف آسپرین خون را رقیق می‌کند و در نتیجه خون لخته نمی‌شود و این دارو احتمال خونریزی را افزایش می‌دهد ) ندارند،مصرف روزانه آسپرین (۸۱ میلی‌گرم در روز) برای این افراد مفید است.البته اگر خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی در فردی بیش از ۱۰% باشد،باید راجع به مصرف دارو و یا آسپرین دوز پایین با پزشک متخصص مشورت کند.

خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در افراد سنین۷۰-۶۰ سال،بیش از ۱۰% افزایش می‌یابد و این افراد باید خودشان مضرات و مزیات آسپرین را در نظر گرفته و  در رابطه با مصرف آسپرین تصمیم‌گیری کنند،همچنین برای مصرف این دارو با پزشک متخصص مشورت کنند.

 

آیا مصرف آسپرین را بدون مشورت با پزشک آغاز کنید؟

تمام افراد مخصوصا افرادی که در سایر گروه‌های سنی که در بالا ذکر شد، هستند باید برای آغاز مصرف آسپرین با پزشک خود مشورت کنند زیرا آسپرین می‌تواند آسیب‌های جدی مانند خونریزی دستگاه گوارش، ایجاد کند.

 

منبع: وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle