دسته‌ها
اخبار تکنولوژی پزشکی و سلامت پزشکی و سلامت

تشخیص سرطان در آزمایشگاه کوچکی در حد یک کیف دستی

پژوهشگران انگلیسی آزمایشگاه کوچکی در حد یک کیف دستی ساختند که می‌تواند با استفاده از خون افراد، سرطان را با دقت بالا تشخیص دهد. این آزمایشگاه می‌تواند در مناطق دورافتاده‌ای که امکانات کافی برای راه‌اندازی یک آزمایشگاه کامل را ندارند، استفاده شود.

محققان دانشگاه لوبورو (Loughborough) امیدوارند با استفاده از آزمایشگاه کیفی سیار که قادر است حتی در دماهای بالا نیز به خوبی عمل کند، نرخ تشخیص سریع سرطان در کشورهای در حال توسعه را افزایش دهند.

تعداد افرادی که در کشورهای در حال توسعه به علت سرطان جان خود را از دست می‌دهند رو به افزایش است. قسمتی از این معضل به خاطر پیری جمعیت است که به طور پیوسته اتفاق می‌افتد، ولی دسترسی محدود به ابزارهای تشخیصی درست نیز در این مسئله دخیل است. سرطان یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در سرتاسر جهان است که سالانه باعث مرگ بیش از ۸ میلیون نفر می‌شود و ۷۰ درصد مرگ‌های ناشی از سرطان جهان نیز در آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی و مرکزی اتفاق می‌افتد. انتظار می‌رود تعداد موارد جدید نیز در دو دهه آینده ۷۰ درصد افزایش یابد.

دکتر نانو ریس که مدرس مهندسی شیمی است به کمک همکار تحقیقاتی خود، ایزابل باربوسا، راه‌حلی برای آزمایش‌های تشخیصی در مناطق دوردست کشورهای در حال توسعه که از فناوری کافی برای پشتیبانی از یک آزمایشگاه کامل محروم هستند، توسعه داده‌اند.

آزمایشگاه کیفی شامل ۴ قسمت می‌باشد: یک ابزار چند سرنگی دستی که قابلیت انجام ۸۰ آزمایش هم‌زمان از تمامی نمونه‌های خونی در هر زمان را دارا است. صفحات پرشده توسط مواد آزمایش، یک اسکنر فیلم سیار برای مجسم‌سازی نوارهای آزمایش و یک رایانه سیار برای تحلیل داده. کل سیستم می‌تواند در یک کیف کوچک حمل شود و تنها به یک متصدی نیاز دارد که با آموزش‌های حداقلی می‌تواند آزمایش را بدون نیاز به ابزار یا تجهیزات اضافی در ۱۵ دقیقه انجام دهد. یکی از ویژگی‌های برجسته این آزمایشگاه کیفی این است که از همه خون، بدون نیاز به آماده‌سازی نمونه استفاده می‌کند.

دکتر ریس در رابطه با این روش جدید این‌گونه توضیح می‌دهد:« این آزمایشگاه کیفی هم ارزان است و هم استفاده از آن بسیار ساده است. این بدان معنی است که ابزار تشخیصی با دقت بالا برای افراد در فواصل دور قابل دسترسی خواهد بود و باعث مشاهده و نظارت بر انواع مختلف سرطان می‌شود.»

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle