دسته‌ها
برترینها هنر

۱۰ فیلم برتر باکس‌آفیس

اکران «اسپکتر» (Spectre)، جدیدترین قسمت از مجموعه فیلم‌های «جیمز باند»، حسابی جدول را دست‌خوش تغییر کرده و عناوینی مثل «مریخی» را که مدت‌ها بود به سکوهای نخست تکیه زده بودند، به جایگاه‌های پایین‌تر فرستاده است. جدول این هفته هم مثل هفته‌ی پیش از آن چندتایی تازه ‌وارد دارد؛ اما هیچ‌کدام‌شان نتوانستند کاری که اسپکتر با جدول انجام داده بود را تکرار کنند. از مجموع ۱۰۰ فیلم برتر جدول باکس‌آفیس هفته‌ی گذشته، ۱۱ فیلم برای اولین بار است که روی پرده‌ی نقره‌ای نمایش داده می‌شوند. تعداد کم فیلم‌های جدید، برای بار دیگر متذکر می‌شود که پاییز فصل رکود سینماهاست و نباید انتظار ورود فیلم‌های آن‌چنانی را در این فصل داشته باشید. البته با نزدیک شدن به سردترین فصل سال، بازار سینماها داغ‌تر خواهد شد و در شب‌های تعطیلات سال نو، شاهد رونق دوباره‌ی این صنعت خواهیم بود. ناگفته نماند اکران جدیدترین قسمت از مجموعه فیلم‌های «جنگ‌های ستاره‌ای» می‌تواند حسابی گیشه را تکان بدهد. انتظار می‌رود اکران این فیلم که حدود یک ماه دیگر روی پرده می‌رود، کلی رکورد و آمار را جابه‌جا کند.

(10)

۱۰- The Last Witch Hunter

هفته‌های اکران: ۴/ فروش هفته‌ی گذشته: ۱٫۴ میلیون دلار/ مجموع فروش ۴ هفته‌ی گذشته: ۲۶ میلیون دلار

در هفته‌ی گذشته یکی از فیلم‌های نه‌چندان دل‌چسب هفته‌های پیش‌تر، آمده و در رتبه‌ی ده‌ام، جای یک فیلم نچسب‌تر از خودش را گرفته! فیلم سینمایی The Last Witch Hunter را پیش‌تر برای‌تان معرفی کرده‌ایم. همان فیلمی که با بازی «وین دیزل» آمده بود تا از بازار شب‌های هالووین نهایت استفاده را ببرد. روند و جریان فیلم تا دل‌تان بخواهد تلفیقی از ژانرهای اکشن و فانتزی است. تکلیف سینما دوستان و منتقدان هم خیلی زود با این فیلم مشخص شد و نمره‌های ضعیفی بود که در سایت‌ها و نشریات مختلف برای‌اش درنظر گرفته می‌شد. جدیدترین فیلم «برک ایزنر» از مجموع یازده هزار رای کاربران سایت IMDB نمره‌ی میانگین ۶٫۱ از ۱۰ را دریافت کرده است. اما منتقدان حسابی از خجالت فیلم درآمده‌اند و به روایت سایت Rotten Tomatoes  میانگین نمره‌ی ۱۵ از ۱۰۰ را برای‌اش درنظر گرفته‌اند که در نوع خودش یک فاجعه به‌حساب می‌آید. ساده‌تر بخواهیم بگوییم این فیلم از نظر منتقدان و کارشناسان سینما ارزش دیدن ندارد. به‌هرحال اگر از طرفداران پروپاقرص وین دیزل هستید توصیه می‌کنیم به تماشای‌اش بنشینید.

با این‌که فیلم سینمایی The Last Witch Hunter بد و تقریبا غیرقابل تحمل است، اما تا دل‌تان بخواهد در گیشه عمل‌کرد مطلوب و مناسبی داشته؛ خصوصا در خارج از خاک ایالات متحده‌ی آمریکا. جدیدترین فیلم سینمایی ایزنر در چهار هفته‌ای که از اکران‌اش می‌گذرد موفق شده ۲۶ میلیون دلار در داخل آمریکا و ۷۲٫۷ میلیون دلار در خارج از این کشور بفروشد. به این ترتیب فروش کلی این فیلم سینمایی به مبلغی در حدود ۱۰۰ میلیون دلار رسیده است. با توجه به بودجه‌ی ۹۰ میلیون دلاری که برای ساخت این فیلم درنظر گرفته شده، همین که فیلم موفق شده است هزینه‌های ساخت‌اش را تامین کند در نوع خودش موفقیت بزرگی به‌حساب می‌آید. صرفا برای مقایسه، فیلم سینمایی Pan را به‌خاطر بیاورید که هنوز حتی به هزینه‌های تولیدش نزدیک نشده، از جدول پرفروش‌ترین‌های باکس‌آفیس سقوط کرد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

(9)

۹- Hotel Transylvania 2

هفته‌های اکران: ۸/ فروش هفته‌ی گذشته: ۲٫۳ میلیون دلار/ مجموع فروش ۸ هفته‌ی گذشته: ۱۶۵ میلیون دلار

وقتی یک انیمیشن درست و درمان جدید اکران شده باشد و این موضوع با اکران جیمز باند جدید و حضور سه فیلم جدید دیگر در جدول ۱۰ برتر باکس‌آفیس همراه شود، طبیعی است انیمیشن Hotel Transylvania 2 که هشت هفته از اکران‌اش گذشته، به رتبه‌های پایین‌تر جدول سقوط کند. البته این موضوع هیچ چیزی از ارزش‌های فیلم کم نمی‌کند. قسمت دوم از مجموعه انیمیشن‌های Hotel Transylvania حضور موفقی در سالن‌های سینما داشت و می‌توان ادعا کرد آن‌چه سازنده‌ها و تهیه‌کننده‌های‌اش در سر داشتند را اجرا کرده است. عمل‌کرد Hotel Transylvania 2 فرمول طلایی سال‌های اخیر سینما را متذکر می‌شود که انیمیشن‌های خوش‌ساخت می‌توانند سود کلانی را عاید عوامل تولید و تهیه‌اش کنند. برای نمونه همین Hotel Transylvania 2 در هشت هفته‌ای که از اکران‌اش می‌گذرد، ۱۶۵ میلیون دلار در خاک آمریکا و ۲۵۴ میلیون دلار در سینماهای سایر کشورهای جهان فروخته است. مجموع فروش فیلم هم به ۴۱۹ میلیون دلار رسیده است. همه‌ی این‌ها در حالی اتفاق افتاده که برای ساخت این انیمیشن ۸۰ میلیون دلار، حتی کم‌تر از The Last Witch Hunter با بودجه‌ی ۹۰ میلیون دلاری‌اش، هزینه شده است.

قسمت دوم از انیمیشن جذاب Hotel Transylvania چندتایی هم رکورد به نام خودش ثبت کرده که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به بهترین آغاز اکران در ماه سمپتامبر اشاره کرد. موفقیت شروع اکران قسمت دوم Hotel Transylvania در طول تاریخ جداول باکس‌آفیس تکرار نشده است. فیلم نظر مساعد سینمادوستان و منتقدان سینما را هم در پی داشته. کاربران سایت IMDB میانگین نمره‌ی ۷ از ۱۰ را برای‌اش درنظر گرفته‌اند و منتقدان هم از ۱۰۰ به‌طور میانگین نمره‌ی ۵۱ را به آن داده‌اند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

(8)

۸- Prem Ratan Dhan Payo

هفته‌های اکران: ۱/ فروش هفته‌ی گذشته: ۲٫۴

می‌رسیم به اولین تازه وارد جدول ۱۰ برتر باکس‌آفیس در هفته‌ی گذشته؛ همان فیلمی که محصولات مشابه‌اش خیلی راه به جدول برترین‌های باکس‌آفیس پیدا نمی‌کنند. رتبه‌ی هشت‌ام جدول باکس‌آفیس این هفته را فیلم سینمایی Prem Ratan Dhan Payo، محصول بالیوود به‌خودش اختصاص داده است. قبل از هرچیز شاید بدتان نیاید بدانید ترجمه‌ی فارسی اسم عجیب و غریب هندی این فیلم چه می‌شود: «گنجینه‌ای به نام عشق»! اسم فیلم مثل اکثر فیلم‌هایی که از سرزمین هندوستان آمده‌اند، از درون مایه و محتوای‌اش خبر می‌دهد. البته یکی از همکاران توجیه جالبی برای استقبال آمریکایی‌ها از این فیلم داشت و آن هم تکراری شدن اکثر فیلم‌هایی غرب بود که در ژانر درام ساخته می‌شوند. خلاصه هر جماعتی باید زمانی را هم به تنوع سپری کند. از جمله بازیگرهای معروفی که در این فیلم هندی جدید به ایفای نقش پرداخته‌اند می‌توان به «سلمان خان» معروف اشاره کرد. «سونام کاپور» هم نیمه‌ی گمشده‌ی سلمان خان در این فیلم است که به‌همراه هم ماجراهای قصه را پیش می‌برند. در مورد ماجراهای فیلم و قصه‌اش هم چیزی نمی‌گوییم؛ چون به‌احتمال قوی خودتان پیش از این نیم دو جین فیلم هندی بالیوودی دیده‌اید و تقریبا می‌توانید حدس بزنید، قرار است در جریان‌اش چه اتفاق‌هایی بیافتد.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است فیلم سینمایی Prem Ratan Dhan Payo در ایالات متحده‌ی آمریکا اکران محدود داشته باشد و احتمالا همین موضوع دلیل اصلی استقبال سینمادوستان غربی از آن بوده. البته استودیوهای «فاکس استارز» هم در اکران فیلم در سینماهای آمریکا دست داشته‌ که خودش به‌تنهایی می‌تواند دلیل موجهی برای استقبال از فیلم باشد. فیلم در خارج از خاک آمریکا تا این لحظه ۳۰ میلیون دلار فروخته است که در مقایسه با ۲٫۹ میلیون دلاری که در آمریکا فروخته، رقم قابل ملاحظه‌ای به‌نظر می‌رسد. هرچه هست، بعید به‌نظر می‌رسد طی هفته‌های آینده شاهد جدیدترین هنرنمایی سلمان‌ خان در جدول برترین و پرفروش‌ترین فیلم‌های آمریکا باشیم.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

(7)

۷٫ Bridge of Spies

هفته‌های اکران: ۵/ فروش هفته‌ی گذشته: ۴٫۲ میلیون دلار/ مجموع فروش ۵ هفته‌ی گذشته: ۶۱ میلیون دلار

شاید شما هم مثل ما انتظار نداشتید به این زودی‌ها جدیدترین فیلم سینمایی «استیون اسپیلبرگ» را در میان فیلم‌های پایین رده‌ی جدول ۱۰ برتر باکس‌آفیس یبینید. اما در پی اتفاقات هفته‌ی گذشته و اکران اسپکتر، شروع سقوط فیلم سینمایی Bridge of Spies کلید خورد. این جریان با اکران دو فیلم جدید دیگر در این هفته ادامه پیدا کرد تا جدیدترین هم‌کاری مشترک «استیون اسپیلبرگ» و «تام هنکس» به مقامی بهتر از هفتم در جدول برترین‌های باکس‌آفیس دست پیدا نکند. البته رتبه‌ی هفتم هفته‌ی گذشته‌ی باکس‌آفیس از منظری دیگر هم قابل بررسی است. در هفته‌ی پیش از آن رتبه‌ی هفتم جدول برترین‌های باکس‌آفیس در اختیار فیلم سینمایی Burnt بود که در هفته‌ی گذشته مستقیما به خارج از جدول سقوط کرده و به مقامی بهتر از چهاردهمی دست پیدا نکرده است. حتما خبر دارید که عوامل فیلم سینمایی Burnt از «بردلی کوپر» معروف دعوت به همکاری کرده بودند تا از فروش فیلم‌شان مطمئن شوند؛ این اتفاق حتی در بدترین حالت ممکن هم نیافته و فیلم با فروش ناامیدکننده‌اش خیلی زود جدول برترین‌های باکس‌آفیس را ترک کرد.

اما درباره‌ی فیلم سینمایی Bridge of Spies، جدید ساخته‌ی فیلم‌ساز مولف و کهنه‌کار هالیوودی در پنج هفته‌ای که از اکران‌اش می‌گذرد، موفق شده است ۶۱ میلیون دلار فقط در خاک ایالات متحده‌ی آمریکا بفروشد. این در حالی است که فیلم با اکران محدودش در سایر کشورهای جهان ۱۹ میلیون دلار فروخته است، تا مجموع فروش‌اش به مرز ۸۱ میلیون دلار برسد. همه‌ی این آمار و ارقام در حالی به ثبت رسیده که برای ساخت این فیلم تنها ۴۰ میلیون دلار هزینه شده و Bridge of Spies تنها در عرض ۵ هفته دو برابر بودجه‌اش فروخته است. فیلم نظر سینما دوستان را به‌خودش جلب کرده و موفق شده از سایت IMDB میانگین نمره‌ی ۸٫۱ از ۱۰ را از مجموع ۱۷ هزار رای به دست بیاورد که در نوع خودش خیلی مناسب است. هم‌چنین فیلم حسابی نظر منتقدان را به خودش جلب کرده تا به روایت سایت Rotten Tomatoes میانگین نمره‌ی ۹۱ از ۱۰۰ برای‌اش ثبت بشود.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

(6)

۶٫ Goosebumps

هفته‌های اکران: ۵/ فروش هفته‌ی گذشته: ۴٫۶ میلیون دلار/ مجموع فروش ۵ هفته‌ی گذشته: ۷۳٫۴ میلیون دلار

فیلم سینمایی Goosebumps، جدیدترین ساخته‌ی «راب لترمان» در پنج هفته‌ی گذشته ثابت کرد موفقیت‌های‌اش اتفاقی نبوده و واقعا خوش‌ساخت از آب درآمده است. البته موضوعی که طی هفته‌های گذشته به‌عنوان یکی از دلایل محبوبیت فیلم به‌ آن اشاره نشد، مجموعه کتاب‌ها و رمان‌های Goosebumps بود که در میان کودکان آمریکایی کلی طرفدار دارند. این موضوع را به مناسبتی بودن اکران جدیدترین فیلم «جک بلک» معروف که به‌عنوان نقش اصلی در آن به ایفای نقش پرداخته است، اضافه کنید تا متوجه بشوید موفقیت‌های این فیلم طی پنج هفته ی گذشته، آن‌قدرها هم بی‌راه نبوده است.

با این‌که فیلم سینمایی Goosebumps طی هفته‌ی گذشته ۲۴۶ سالن سینما را از دست داد و فروش‌اش هم در مقایسه با هفته‌ی پیش از آن ۳۲ درصد کاهش پیدا کرد، اما موفق شد خودش را به‌عنوان یکی از مدعیان جدول برترین‌های باکس‌آفیس حفظ کند. جدیدترین فیلم راب لترمان در داخل خاک آمریکا حسابی ترکانده و در مجموع پنج هفته‌ای که از اکران‌اش می‌گذرد، ۷۳ میلیون دلار فروخته است. به این مبلغ ۳۰ میلیون دلاری که در خارج از آمریکا فروخته را اضافه کنید تا به رقم چشم‌گیر ۱۰۳٫۷ میلیون دلار برسید. همه‌ی این‌ها در حالی اتفاق میافتد که برای ساخت این فیلم تنها ۴۰ میلیون دلار هزینه شده که احتمالا بخش عمده‌ای از آن صرف دست‌مزد بلک و جلوه‌های بصری شده است.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

(5)

۵٫ The 33

هفته‌های اکران: ۱/ فروش هفته‌ی گذشته: ۵٫۷

اما می‌رسیم به دومین تازه‌وارد جدول هفتگی باکس‌آفیس. رتبه‌ی چهارم پرفروش‌ترین فیلم‌های این هفته را The 33، جدیدترین فیلم بلند «پاتریشیا ریگن» به‌خودش اختصاص داده است. شاید خیلی از شما با نام ریگن، فیلم‌سازی مکزیکی آشنایی نداشته باشید؛ اما برای آن دسته از سینمادوستانی که فیلم‌های آمریکای جنوبی را دنبال می‌کنند، این نام حسابی شناخته شده است. از جمله فیلم‌های مشهور ریگن می‌توان به Under the Same Moon اشاره کرد که در سال ۲۰۰۷ میلادی اکران شده بود. ریگن با فیلم قبلی‌اش هم نشان داده بود که گیشه‌های آمریکا را به‌خوبی می‌شناسد. فیلم سینمایی Under the Same Moon با این‌که تنها ۱٫۷ میلیون دلار برای‌اش هزینه شده بود، در نهایت موفق شد بیش از ۲۳ میلیون دلار بفروشد.

اما بد نیست کمی هم به جدیدترین ساخته‌ی ریگن بپردازیم. حادثه‌ی انفجار معادن در سن‌خوزه‌ی شیلی را به‌خاطر دارید؟ در این حادثه که در ماه آگوست سال ۲۰۱۰ میلادی اتفاق افتاد، سقف معدن سخ‌خوزه واقع در کشور شیلی فرو ریخت و ۳۳ معدنچی در زیر زمین به دام افتادند. معدنچیان حادثه دیده ۶۹ روز را در عمق ۷۰۰ متری سپری کردند تا سرانجام کارشناسان حفاری موفق شدند با کپسولی ویژه، معدنچیان را به سطح زمین بیاورند. عملیات نجات این معدنچیان به‌وسیله‌ی کپسول بیش از ۳۵ ساعت به‌طول انجامید.

حالا پاتریشیا ریگن خوش‌فکر همین موضوع را دست‌مایه‌ی فیلم‌اش قرار داده تا از زاویه‌ای جدید به حبس معدنچیان کشور شیلی بپردازد. برای ساخت فیلم از هنرپیشه‌های نام آشنایی مثل «آنتونیو باندراس» و «ژولیت بینوش» هم استفاده شده تا فروش فیلم در خارج از خاک شیلی تضمین شود. فیلم با استقبال خوب سینمادوستان مواجه شده و موفق شده است از کاربران سایت IMDB نمره‌ی میانگین ۷٫۱ از ۱۰ را کسب کنند. البته به روایت سایت Rotten Tomatoes، منتقدان برای این فیلم نمره‌ی میانگین ۴۲ از ۱۰۰ را درنظر گرفته‌اند که خیلی هم چنگی به دل نمی‌زند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

(4)

۴٫ The Martian

هفته‌های اکران: ۷/ فروش هفته‌ی گذشته: ۶٫۷ میلیون دلار/ مجموع فروش ۷ هفته‌ی گذشته: ۲۰۷ میلیون دلار

می‌رسیم به رتبه‌ی چهارم و گل سرسبد جدول برترین‌های باکس‌آفیس در پنج شش هفته‌ی گذشته. «مریخی»، جدیدترین ساخته‌ی «ریدلی اسکات» نیازی به معرفی نداردغ فیلمی که یک تنه حرارت و هیجان را به اکران‌های فصل پاییز آورده است. در باب ارزش‌های سینمایی فیلم همین‌قدر بس که با وجود گذشت ۷ هفته از شروع اکران مریخی، هنوز هم ۲۷۸۸ سالن سینما، آن را در برنامه‌ی نمایش‌شان دارند. حتی در هفته‌ی گذشته هم این فیلم ریزش سالن چشم‌گیری را تجربه نکرده و تنها ۶۷ سالن از تعداد سالن‌های‌اش در مقایسه با هفته‌ی پیش از آن کم‌‌تر شده است. البته همین تعداد سالن کم‌تر هم کاهش فروش ۲۶ درصدی را برای مریخی به‌همراه داشته؛ اما این کاهش آن‌قدری چشم‌گیر نبوده که مریخی را از بین ۵ فیلم برتر جدول خارج کند.

استقبال جهانی هم از جدیدترین فیلم ریدلی اسکات روز به روز بیش‌تر می‌شود؛ به‌نحوی که ۵۶ درصد از کل فروش مریخی از سالن‌های سینمای خارج از خاک ایالات متحده‌ی آمریکا تامین شده است. این فیلم در هفت هفته‌ی گذشته در ایالات متحده‌ی آمریکا ۲۰۷ میلیون دلار فروخته که با درنظر گرفتن فروش ۲۷۰ میلیون دلاری‌اش در خارج از این کشور، مجموع فروش‌اش به رقم ۴۷۸ میلیون دلار می‌رسد. احتمالا برای‌تان جالب است اگر بدانید مریخی در میان تمام فیلم‌های تاریخ باکس‌آفیس که در ژانر علمی تخیلی از روی کتاب اقتباس شده‌اند، رتبه‌ی هشتم را به‌خودش اختصاص داده. مریخی یکی از موفق‌ترین فروش‌های تاریخ باکس‌آفیس در فصل پاییز را هم به‌نام خودش ثبت کرد و تنها «جاذبه» توانسته از آن عمل‌کرد بهتری داشته باشد. در مقام مقایسه حتی فیلم «بین ستاره‌ای»، اثر «کریستوفر نولان» هم نتوانسته، روکورد مریخی را بشکند. فیلم سینمایی مریخی از میان ۱۶۶ هزار رای کاربران سایت IMDB نمره‌ی قابل قبول ۸٫۲ از ۱۰ را کسب کرده. منتقدان هم فیلم را حسابی تحویل‌ گرفته‌اند و به روایت سایت Rotten Tomatoes میانگین نمره‌ی ۹۳ از ۱۰۰ را برای‌اش درنظر گرفته‌اند.

 

(3)

۳٫ Love the Coopers

هفته‌های اکران: ۱/ فروش هفته‌ی گذشته: ۸٫۹ میلیون دلار

اما می‌رسیم به سومین و آخرین تازه‌وارد جدول این هفته‌ی برترین‌های باکس‌آفیس. فیلم سینمایی Love the Coopers جدیدترین ساخته‌ی «جسی نلسون»، رتبه‌ی سوم جدول برترین‌های باکس‌آفیس این هفته را به‌خودش اختصاص داده است. اگر با سینمای نسلون آشنایی داشته باشید (البته آشنا نبودن با این کارگردان آمریکایی ابدا ایراد به‌حساب نمی‌آید!)، احتمالا خبر دارید که به ژانر کمدی آن‌ هم از نوع خانوادگی‌اش علاقه‌ی خاصی دارد. نلسون در دوره‌ی فعالیت‌اش به‌عنوان کارگردان، تهیه‌کننده و نویسنده در چندین و چند پروژه‌ی مربوط به سینمای کودک فعالیت داشته است. نلسون فرمول باب میل‌اش را در جدیدترین فیلم‌اش هم پیاده کرده تا با یک فیلم خانوادگی با ته‌مایه‌های کمدی دیگر از او طرف شویم.

فیلم به ماجراهای خانواده‌ی کوپر می‌پردازد. شب تعطیلات سال نو فرا رسیده و طبق سنت خانودگی همه‌ی اعضای خانواده باید گرد هم بیایند و تحویل سال جدید را جشن بگیرند. در این مهمانی خانوادگی چهار نسل مختلف از خانواده‌ی کوپر، حضور دارند؛ فرمولی که در اکثر فیلم‌های خانوادگی با محوریت جشن شب سال نو از آن استفاده شده و می‌شود. طبق معمول یک سری مهمان ناخوانده از راه می‌رسند تا تمام حساب و کتاب‌های کوپرها را به‌هم بریزند. آن‌طور که از ماجراهای فیلم برمی‌آید با همان محتواهای کلیشه‌ای همیشگی طرف هستیم. پس اگر صرفا دنبال یک فیلم خانوادگی هستید که بیش‌تر از یک بار هم نمی‌شود آن را نگاه کرد، Love the Coopers، پیشنهاد خوبی است. البته به‌خاطر داشته باشید، آن‌طور که از آمار و ارقام برمی‌آید، آن‌هایی که فیلم را دیده‌اند خیلی هم از آن خوش‌شان نیامده است. این فیلم از کاربران سایت IMDB به‌طور میانگین نمره‌ی ۵٫۶ از ۱۰ را دریافت کرده است. منتقدان هم که آب پاکی را روی دست‌اش ریخته‌اند و به روایت سایت Rotten Tomatoes میانگین امتیاز ۲۱ از ۱۰۰ را برای‌اش درنظر گرفته‌اند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

(2)

۲٫ The Peanuts Movie

هفته‌های اکران: ۲/ فروش هفته‌ی گذشته: ۲۴ میلیون دلار/ مجموع فروش ۲ هفته‌ی گذشته: ۸۲ میلیون دلار

انیمیشن The Peanuts Movie هفته‌ی پیش برای نخستین بار وارد جدول برترین‌های باکس‌آفیس شد و هنوز از راه نرسیده رتبه‌ی دوم را به‌خودش اختصاص داد. همان هفته‌ی گذشته هم گفتیم که به احتمال بسیار قوی، اکران The Peanuts Movie تاثیر مستقیمی بر کاهش فروش قسمت دوم از مجموعه انیمیشن‌های Hotel Transylvania داشته و آن را به رتبه‌های پایین‌تر منتقل کرده است. با هشتم شدن Hotel Transylvania 2 در جدول باکس‌آفیس این هفته می‌توان با اطمینان گفت که بخشی از موفقیت قسمت دوم این انیمیشن به بی‌رقیب بودن‌اش مربوط بوده و حالا با آمدن یک انیمیشن درست و درمان دیگر، فروش‌اش در مقایسه با هفته‌های گذشته کاهش پیدا کرده است.

انیمیشن The Peanuts Movie که احتمالا پیش از این بارها نام‌اش را شنیده‌اید با محوریت شخصیت «چارلی براون» و «اسنوپی» سگ دوست داشتنی‌اش ساخته شده است. البته حتما بهتر از ما می‌دانید که در چند ده سالی که از خلق این اثر می‌گذرد، محبوبیت اسنوپی حتی از چارلی هم بیش‌تر شده است. این انیمیشن را «استیو مارتینو» کار کرده که پیش از این در ساخت انیمیشن‌های درست و درمان دیگری هم شرکت داشته است. مارتینو پیش از این در ساخت مجموعه انیمیشن‌های «عصر یخبندان» در سطوح مختلف شرکت داشته است. همان‌طور که هفته‌ی پیش هم گفتیم اکران این فیلم آن‌قدر با سروصدا همراه بود که هالیوودی‌ها تصمیم گرفتند به مناسبت نمایش The Peanuts Movie یک ستاره در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود به اسنوپی اختصاص بدهند. پیش از این تعداد کمی از شخصیت‌های کارتونی موفق شده‌اند در پیاده‌روی هالیوود ستاره بگیرند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به «میکی‌ماوس» اشاره کرد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

(1)

۱٫ Spectre

هفته‌های اکران: ۲/ فروش هفته‌ی گذشته: ۳۳٫۶ میلیون دلار/ مجموع فروش ۲ هفته‌ی گذشته: ۱۲۸ میلیون دلار

صدرنشین هفته‌ی گذشته، این هفته هم با قدرت به صدرنشینی‌اش ادامه داد و توانست رتبه‌ی اول‌اش را حفظ کند. «اسپکتر»، جدیدترین قسمت از مجموعه فیلم‌های «جیمز باند» که پیش از این در انگلستان اکران شده بود، دو هفته پیش به سینماهای ایالات متحده راه پیدا کرد تا کلی رکورد را جابه‌جا کند. اسپکتر تنها در عرضه دو هفته موفق شده است بیش از ۱۲۸ میلیون دلار بفروشد که در نوع خودش یک رکورد محسوب می‌شود. البته این میزان فروش در مقایسه با فروش جهانی اسپکتر هنوز چنگی به دل نمی‌زند. اسپکتر از زمان اکران‌اش تابه‌حال موفق شده بیش از ۴۱۳ میلیون دلار در سطح جهان بفروشد تا مجموع فروش‌اش با احتساب فروش آمریکا به بیش از ۵۴۵ میلیون دلار برسد. البته که با توجه به آمار و ارقام، اسپکتر هنوز موفق نشده است به اندازه‌ی حداقل ۴تا از فیلم‌های قبلی مجموعه بفروشد. اما اگر فروش اسپکتر به همین صورت ادامه پیدا کند، احتمال این‌که این فیلم موفق به رکوردشکنی داخل خود مجموعه‌ی جیمز باند هم بشود، وجود دارد.

با این‌که فروش اسپکتر کاملا قابل قبول بوده، اما بازخوردهای مخاطبان نشان می‌دهد که آن‌قدرها هم آش دهان‌سوزی نیست و آن‌هایی که تاکنون فیلم را ندیده‌اند، قرار نیست با یک شاهکار مواجه شوند. کاربران سایت IMDB، یکی از مهم‌ترین مراجع سینمایی جهان از مجموع ۹۳ هزار رای به اسپکتر میانگین نمره‌ی ۷٫۲ از ۱۰ را داده‌اند. اما منتقدان نظر دیگری داشته‌اند و بنا بر آماری که در سایت Rotten Tomatoes منتشر شده، میانگین نمره‌ی ۶۱ از ۱۰۰ برای آن در نظر گرفته‌ شده است. با توجه آماری که اسپکتر تابه‌حال ثبت کرده، احتمال این‌که در چند هفته‌ی آینده بازهم آن را در رتبه‌ی نخست جدول برترین‌های باکس‌آفیس ببینیم، وجود دارد.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle