دسته‌ها
برترینها پزشکی و سلامت پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

هدست واقعیت مجازی برای درمان بیماران !

واقعیت مجازی قابلیت‌های زیادی برای کاربردهای درمانی دارد و می‌توان از طریق آن افرادی که اختلالات روانی دارند را تحت شرایط پراسترس قرار داد بی‌آنکه از آسیب دیدن بترسند.

به گزارس ویرلن ؛ محققان در دانشگاه آکسفورد نشان داده‌اند واقعیت مجازی تا چه حد می‌تواند در درمان بیماران مبتلا به پارانویای شدید موثر واقع شود.

تیم محققان این دانشگاه ۳۰ نفر را برای درمان انتخاب کردند که به «هذیان گزند و آسیب» مبتلا بودند. در این بیماری فرد معتقد است تحت اذیت و آزار اطرافیان قرار دارد یا قرار است که تحت چنین آزاری قرار بگیرد. برای این بیماران از یک هدست واقعیت مجازی NVis SX111 استفاده شد که ۲۴ هزار دلار قیمت دارد و معمولا برای کاربردهای نظامی استفاده می‌شود. با استفاده از این هدست‌ها افراد در شرایط پراسترسی مثل ایستگاه مترو یا آسانسور قرار گرفتند.

محققان بیماران را به دوگروه تقسیم کردند. به نیمی از بیماران گفته شد از روش معمول خود در این مواقع استفاده کنند یعنی از تماس چشمی با دیگران و هرگونه تعامل اجتماعی بپرهیزند. اما از نیم دیگر بیماران خواسته شد مکانیزم‌های دفاعی خود را کنار بگذارند و به آواتارهای واقعیت مجازی نزدیک شوند. حتی از گروه دوم خواسته شد به آواتارها خیره شده و زل بزنند. پس از پایان جلسات تمرین نیم ساعته، ۵۰ درصد افراد گروه دوم نشانه‌هایی از بهبود نشان دادند به این شکل که در موقعیت‌های استرس‌زای جهان واقعی هم کمتر تحت استرس قرار گرفتند. جالب اینجاست که حتی ۲۰ درصد از افراد گروه اول هم سطوح پایین‌تری از پارانویا را از خود نشان دادند.

دانیل فریمن استاد دانشگاه آکسفورد می‌گوید: اختلال پارانویا اغلب به انزوا، پریشانی و اندوه عمیق منجر می‌شود. اما نتایج فوری، مثبت و فوق العاده‌ای که با استفاده از واقعیت مجازی حاصل شده راه جدیدی را در درمان این بیماری باز کرده است.

حال این تیم تحقیقاتی دانشگاه آکسفورد باید این موضوع را بررسی کند که آیا فواید این درمان در بلندمدت هم پایدار می‌مانند یا خیر.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle