دسته‌ها
پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

مراقب رژیم‌های غذایی سرطان‌ زا باشید

در ایران به دلیل مصرف کنسرو، ته دیگ و ماهی دودی سرطان معده بیشتر شده است؛ با نیم ساعت ورزش منظم روزانه، نبود آلودگی هوا و بیماری حاد نیز می‌توان یک سوم سرطان‎‌ها را کاهش داد.

به گزارش ویرلن ؛  فوق تخصص خون، سرطان و پیوند مغز استخوان درباره دلایل افزایش انواع سرطان و راه‌های پیشگیری از آن در جامعه امروزی گفت: در مورد همه بیماری‌ها یک سری علل شناخته شده و یک سری علل ناشناخته وجود دارد که از دلایل شناخته شده مربوط به همه سرطان‌ها رژیم غذایی چرب و پرکالری است که افزایش انواع سرطان به ویژه افزایش سرطان سینه در خانم‌ها را به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه رژیم غذایی مناسب می‌تواند به کاهش سرطان کمک کند، تصریح کرد: با رعایت رژیم غذایی مناسب در هر سه نفر، یک نفر به سرطان مبتلا نخواهند شد؛ در سیستم گوارش بدن فست فودها تاثیر جدی بر جای می‌گذارند بنابراین فست فود‌ها و غذاهای دودی در افزایش سرطان گوارش به ویژه سرطان معده موثر هستند.

یبوست سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره سرطان روده بزرگ گفت: هر چقدر که فرد کمتر یبوست داشته باشد و مواد زائد زود‌تر از بدن دفع شود کمتر دچار سرطان روده بزرگ می‌شود؛ در کشورهای غربی به این دلیل که فیبر، سبزی و میوه کمتری مصرف می‌شود بیشتر به سرطان روده بزرگ مبتلا می‌شوند اما در ایران ما میوه بیشتری مصرف می‌کنیم و مواد زائد در روده باقی نمی‌مانند و سرطان روده در ایران کمتر است.

وی در ادامه افزود: البته در ایران به دلیل مصرف کنسرو، ته دیگ و ماهی دودیسرطان معده بیشتر شده است؛ با نیم ساعت ورزش منظم روزانه، نبود آلودگی هوا و بیماری حاد نیز می‌توان یک سوم سرطان‎‌ها را کاهش داد.

یک سوم سرطان‌ها به ژنتیک و عوامل محیطی بستگی دارد

یک سوم دیگر سرطان‌ها به ژنتیک و عوامل محیطی بستگی دارد؛ اگر فردی سابقه ژنتیکی سرطان را در فامیل داشته باشد ریسک سرطان سه برابر سایر افراد می‌شود.

وی در ادامه افزود: به شکل کلی یک هشتم زنان که به ۷۰ سال می‌رسند سرطان پستان می‌گیرند اگر در نسبت‌های خونی مانند خواهر یا مادر فرد سرطان وجود داشته باشد ریسک سرطان پستان در وی به یک سوم می‌رسد.

خانم‌های ایرانی از ۳۵ سالگی به بعد دو سال یکبار ماموگرافی شوند

فوق تخصص خون، سرطان و پیوند مغز استخوان در ادامه گفت: سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند که خانم‌ها از ۵۰ سالگی بدون اینکه هیچ علامتی داشته باشند سالانه ماموگرافی شوند اما در کشور ما که جمعیت کشور جوان است خانم‌ها از ۳۵ سالگی ماموگرافی انجام دهند.

افراد بالای ۵۰ سال هر پنج سال یکبار آزمایش مدفوع انجام دهند

وی با اشاره به اینکه شایع‌ترین سرطان در آقایان پروستات است و آقایان بالای ۵۰ سال باید به شکل سالانه معاینه و آزمایش سرطان پروستات انجام دهند، تصریح کرد: برای جلوگیری از سرطان روده در زنان و مردان بدون اینکه حتی علامتی وجود داشته باشد باید به شکل غربالگری آزمایش مدفوع انجام شود و افراد هر پنج سال یک بار بررسی روده یا کولونوسکوپی را انجام دهند.

سرطان فقط برای یک سوم بیماران بازگشت پذیر است

این فوق تخصص خون، سرطان و پیوند مغز استخوان گفت: در درمان یک سوم بیماران مبتلا به سرطان معمولاً بیماری بازگشت ناپذیر است، یک سوم درمان پایلوتی دارند، یعنی جلوی رشد تمور گرفته می‌شود تا به نقطه‌ای دیگر از بدن سرایت نکند و فقط درباره یک سوم ممکن است درمان بی‌اثر باشد.

وی در ادامه افزود: برخلاف تصور مردم  که فکر می‌کنند هر فردی که به سرطان مبتلا شود حتماً می‌میرد اینگونه نیست و برای افرادی که درمان می‌کنند بیشترین خطر در دو سال اول وجود خواهد داشت به همین دلیل در دو سال ابتدایی هر سه ماه یکبار باید آزمایش و معاینه شوند.

سیگاری‌ها بیشتر در معرض سرطان ریه هستند
اگر فرد دچار سرماخوردگی شود باید تا ۲۰ روز درمان شود و اگر تا این مدت بیماری برطرف نشد به ویژه در افراد سیگاری باید حتماً ریه فرد چکاپ شود به این دلیل که احتمال سرطان وجود دارد.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle