دسته‌ها
پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

عجیب ترین راه درمان سل

درمان سل مقاوم به دارو با زردچوبه
مطالعات جدید محققان نشان می دهد که کورکومین موجود در زردچوبه، سل مقاوم به دارو را درمان می کند.
به گزارش ویرلن از ساینس، سل (TB) یک بیماری عفونی ناشی از باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس است که اغلب به ریه ها حمله می کند و می تواند به مغز، کلیه و ستون فقرات هم آسیب وارد کند. آنتی بیوتیک تنها راه درمان این بیماری کشنده است که متاسفانه به دلیل معضل مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک، برخی از باکتری های سل نسبت به دارو مقاوم هستند که درمان را با چالش های زیادی روبرو می کنند.
زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است که رنگ، عطر و طعم ادویه نیز ناشی از همین ماده است. کورکومین باعث تحریک سیستم ایمنی و مکانیسمی به نام آپوپتوز می شود. این مکانیسم منجر به نابودی باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس با استفاده از ماکروفاژ ها می شود.
کورکومین علاوه بر قابلیت فوق، خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی دارد و در درمان بسیاری از بیماری ها موثر است.
بیماری سل به عنوان قاتل شماره یک در بیماری های عفونی، عامل مرگ و میر بیش از یک و نیم میلیون نفر در سال است و بیشتر قربانیان در کشورهای در حال توسعه قرار دارند.
بیماری سل می تواند سال ها در ریه شخص، بدون هیچ علامت ظاهری نهفته باشد و افراد دیگر را مبتلا کند. در برخی کشورهای دنیا قانونی وجود دارد که بر اساس آن معلمان، پرستاران و پزشکان وارد شده از کشورهای دیگر از نظر بیماری سل مورد بررسی دقیق قرار می گیرند و در صورت آلوده نبودن، اجازه ورود به کشور را دارند.
باتوجه به آمارگیری انجام شده توسط پایگاه Philippines Star، یک سوم جمعیت جهان حامل باکتری نهفته و ضعیف بیماری سل هستند. میزان این باکتری نهفته خطری برای فرد حامل دربرندارد و تنها در ۵ درصد موارد فعال می شود.
نتایج این تحقیقات در نشریه Respirology منتشر شده است.

ترجمه:ایرنا

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle