دسته‌ها
پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

عجیب‌ترین راهکار مبارزه با زیکا

 مبارزه با زیکا با استفاده از لاستیک کهنه
محققان کانادایی با استفاده از لاستیک های کهنه دام موثری برای پشه ها ساختند که نقش مهمی در مبارزه با ویروس زیکا و دیگر بیماری های منتقل شده از پشه دارد.

به گزارش ویرلن از ساینس، پشه ها به ویژه پشه های ماده علاقه زیادی به لاستیک های کهنه دارند و معمولا در آبی که درون این لاستیک ها جمع می شود، تخم گذاری می کنند. به همین علت دولت کانادا برای مقابله با بیماری هایی که از طریق پشه ها منتقل می شود، از جمله ویروس زیکا، از این واقعیت علیه پشه ها استفاده می کند.
این دام که با عنوان ovillanta شناخته می شود، از دو قطعه لاستیک به طول ۵۰ سانتیمتر شاخته شده است که روی یکدیگر قرار گرفته و محل تاریک و مناسبی را برای تخم گذاری پشه ها فراهم می کنند.
درون قطعه لاستیک زیرین، نوعی محلول غیرسمی متشکل از شیر به همراه مقداری آب ریخته می شود تا پشه ها را جذب کند. روی این محلول، قطعه ای کاغذ به صورت شناور قرار می گیرد. پشه ماده درون دام رفته و روی کاغذ تخم گذاری می کند و با ترشح نوعی ماده شیمیایی موسوم به فرومون درون آب، به سایر پشه ها اعلام می کند که مکان مناسبی را برای تخم گذاری شناسایی کرده اند.
نکته کار در اینجاست که درون دام لاستیکی در طول هفته دو مرتبه بازبینی می شود و در صورت تخم گذاری پشه ها، کاغذ درون دام سوزانده یا با استفاده از اتانول، ضد عفونی می شود.
همچنین آب موجود در آن نیز از طریق یک دریچه خارج شده و لارو حشرات موجود در آن نابود می شوند. سپس آب فیلتر شده که حاوی فرومون است و به مرور زمان با تراکم میزان این ماده برای پشه ها جذابیت بیشتری می یابد، دوباره درون دام ریخته می شود تا پشه های بیشتری را به درون دام بکشاند.
در آزمایشات میدانی که ظرف ۱۰ ماه در گواتمالا انجام شد، کارآیی این دام های لاستیکی ۷ برابر سایر روش های جمع آوری تخم پشه ها، بوده است و هزینه استفاده از آن ها به یک سوم هزینه سایر روش های جمع آوری تخم پشه می رسد و ۲۰ درصد ارزان تر از سم پاشی است. به علاوه سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد. این روی برای مبارزه با ویروس زیکا بسیار موثر است.
زیکا از طریق یک پشه به نام Aedes که عامل انتقال تب دانگ و تب زرد نیز به شمار می آید، منتقل می شود. تب خفیف، خارش پوست و ورم ملتحمه، اولین علایم بیماری هستند که معمولا دو تا هفت روز طول می کشند.
درحال حاضر هیچ درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد و بهترین شکل پیشگیری، محافظت در برابر نیش حشره است.
تب، سردرد، قرمزی چشم ها، خارش و درد مفاصل و عضلات، مهمترین نشانه های ویروس زیکا به شمار می آیند و معمولا این نشانه ها از هر چهار بیمار، در یک تن ظاهر می شود. بسیاری از افرادی که به این ویروس آلوده هستند، به دلیل عدم مشاهده علایم اولیه، از بروز عفونت آگاهی ندارند.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle