دسته‌ها
پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

عامل اصلی سردرد میگرنی

عضو انجمن علمی سردرد ایران تاکید کرد: داروهای ضد میگرن خصوصا مسکن ها، سردردها را در فرد مقاوم کرده و از نظر گوارشی، کلیوی و کبدی نیز آسیب رسان هستند.
به گزارش خبرگزاری سلامت، دکتر علیرضا غلامشاهی با اشاره به روند درمان میگرن، عنوان داشت: میگرن یکی از شایعترین سردردها است و بر اساس داده های اپیدمیولوژیک اخیر یکی از ناتوان کننده ترین بیماری ها در کل دنیا محسوب می شود. به گفته رئیس انجمن علمی سردرد ایران حدود ۱۷ درصد از زنان به خصوص زنان جوان به سردردهای میگرنی و تنشی مبتلا هستند. نکته قابل توجه اینکه داروهای ضد میگرن خصوصا انواع مسکن، سردردها را در فرد مقاوم و دائمی تر کرده از نظر گوارشی، کلیوی و کبدی نیز آسیب رسان هستند و مصرف بی رویه مسکن ها عامل ۷۰ درصد سردردهای میگرنی مزمن است.

به گزارش ویرلن این پژوهشگر گفت: داروها تاکنون جهت درمان و پیشگیری از میگرن اثرات کافی نداشته و یا بسیاری از آنها با عوارض جانبی سنگینی همراه است. متاسفانه بسیاری از بیماران مبتلا به میگرن های دوره ای و یا مزمن به دلیل ناکافی بودن اثر بخشی داروها و یا عوارض جانبی ناخوشایند از داروهای پیشگیری و یا درمان میگرن استفاده نمی کنند. همچنین در ۱۰ سال اخیر داروی جدید و موثری در این زمینه به بازار معرفی نشده است. از این رو نیاز به یک درمان پیشگیرانه با اثرات مشابه و یا حتی اثراتی بیشتر از داروهای موجود در بازار و از آن مهمتر با اثرات جانبی کمتر، احساس می شود.

وی افزود: با توجه به مطالب عنوان شده همواره پزشکان و مراکز علمی تحقیقاتی دنیا به دنبال درمان هایی با اثربخشی مناسب و بدون عوارض جانبی بوده اند. پژوهش ها حاکی از آن است که تحریک اعصاب محیطی (PNS)، اثرات امیدوار کننده ای در پیشگیری از میگرن های دوره ای و مزمن نشان داده است. در گذشته تحریک اعصاب به منظور کنترل درد از طریق تحریک الکتریکی شاخه های اعصاب محیطی زیر پوست بوسیله ابزارهای کاشتنی اعمال می شد اما اخیرا یکی از مراکز تحقیقاتی دنیا موفق به ابداع دستگاهی موسوم به «سفالی» با توان تحریک عصب سه قلو و ناحیه پس سری از روی پوست شده است، بطوریکه بیمار به راحتی آن را تحمل کرده و هیچ گونه دردی احساس نمی کند. تحریک اعصاب محیطی از طریق پوست امتیاز غیر تهاجمی بودن را دارد و بدین ترتیب حتی برای بیمارانی که از میگرن های دوره ای با شدت کمتر رنج می برند نیز مناسب است.

غلامشاهی ادامه داد: دستگاه (CEFALY) شبیه یک هدبند است. به گفته پزشکان باید روی پیشانی نصب شده و روزانه به مدت ۲۰ دقیقه مورد استفاده قرار گیرد. بدین ترتیب با تحریک اعصاب ناحیه پیشانی و سر باعث افزایش تولید اندورفین شده و در نتیجه  آستانه تحمل درد را در بیمار بالا می برد و بدین ترتیب از میزان تکرار و شدت سردردها می کاهد. همچنین به مرور زمان باعث ایجاد آرامش در بیماران و حتی افراد سالم می شود. از طرفی نسبت به سایر درمان های ضد میگرن هیچ گونه عوارض جانبی ندارد به همین دلیل  برای استفاده خانم های باردار و در دوران شیردهی که بیمار قادر به استفاده از داروهای ضد میگرن نیست این ابزار، ایده آل و عاری از هرگونه عارضه احتمالی است و کودکان و نوجوانان بالای ۸ سال نیز با نظارت والدین می توانند از این وسیله استفاده نمایند. این وسیله علاوه بر میگرن بر روی هر نوع سردرد تکرار شونده نیز اثرات کاهنده دارد.

وی گفت: پژوهش ها حاکی است که در سال ۲۰۱۴ بیش از ۱۰ هزار بیمار در آمریکا از این روش درمانی انفرادی استفاده و اعلام رضایت کرده اند. مطالعات در پنج دانشگاه بلژیک نیز اثرات مفید این تکنیک را تایید کرده است. همچنین آخرین مطالعه در خصوص میزان رضایت بیماران در  آمریکا نشان می دهد که در ۹۴ درصد موارد نتیجه درمان موفقیت آمیز بوده است و تنها کمتر از ۶ درصد از بیماران پس از یک دوره ۶۰ روزه به مسیر درمان ادامه نداده اند.

عضو انجمن علمی سر درد ایران، افزود: در حال حاضر در سراسر جهان بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه سفالی به منظور درمان و پیشگیری از میگرن و سردردهای مزمن توسط بیماران مبتلا به آن مورد استفاده قرار دارد و مقالات متعددی در خصوص تاثیر آن بر روی سردردهای میگرنی در ژورنال های معتبر نورولوژی از جمله آکادمی نورولوژی آمریکا به چاپ رسیده است؛ روزانه به تعداد پزشکانی که سفالی را جهت درمان سردردهای میگرنی و سایر سردردهای ناتوان کننده، تجویز می کنند، افزوده می شود.

وی در پایان گفت: به نظر می رسد این تکنیک درمانی بدون دارو و فاقد اقدامات تهاجمی، افق های جدیدی در زمینه درمان و پیشگیری میگرن وسایر سردردهای مزمن  برای بیماران و پزشکان گشوده است و درمانی به مراتب کم هزینه تر و بدون عارضه در اختیار آنها قرار داده است. روشی که مورد تایید مراکز بزرگ دانشگاهی و درمانی و همچنین مورد تایید FDA آمریکا به عنوان معتبرترین مرکز ذی صلاح است.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle