دسته‌ها
علم و دانش فناوری های بهبود زندگی

شیرین‌سازی آب دریا با ابداع روشی ساده و سریع

گروهی از محققان در مصر روشی ساده، ارزان و مؤثر برای تبدیل آب دریا به آب نوشیدنی ارایه کرده‌اند.

به گزارش ویرلن ؛ آنچه که محققان دانشگاه الکساندریا در مصر ارایه کرده‌اند نسبت به روش‌های سنتی تبدیل آب دریا به آب شیرین از مزایای قابل توجهی برخوردار است به طوری که می‌توان از آن به عنوان روشی قابل اطمینان برای تأمین آب در بسیاری از مناطق جهان استفاده کرد.

در حال حاضر شیرین‌سازی آب دریا تنها روش مؤثر برای تأمین آب سالم و قابل نوشیدن برای جمعیت در حال افزایش جهان به شمار می‌آید به طوری که کارخانجات بزرگ و پرهزینه شیرین‌سازی آب دریا در مصر و سایر بخش‌های خاورمیانه به عنصر اساسی و غیرقابل تعطیل شدن تبدیل شده‌اند.

در بسیاری از این کارخانجات فرآیندهای چند مرحله‌ای مبتنی بر اسموز معکوس صورت می‌گیرد که این خود به تأسیسات گسترده و پرهزینه و همچنین استفاده زیاد از برق نیاز دارد. در نهایت نیز نمک قابل توجه و سایر آلودگی‌های برجای مانده از فرآیند شیرین‌سازی، به دریا بازگردانده می‌شود که بدین ترتیب حیات جانداران دریایی در معرض خطر قرار می‌گیرد.

اکنون محققان در مصر از روشی رونمایی کرده‌اند که در آن از موادی استفاده می‌شود که تولید آنها ساده و ارزان بوده و جالب این که در روشی که از این مواد استفاده می‌شود نیاز به برق هم نخواهد بود.

در این فناوری از روش جداسازی مایعات و جامدات موسوم به pervaporation استفاده می‌شود که در واقع یک روش ساده و دو مرحله ای است. مرحله نخست شامل فیلترسازی مایع از طریق غشای سرامیکی یا پلیمری است و در مرحله بعدی نیز مایع (آب) متراکم شده جمع‌آوری و تبخیر می‌شود.

به عقیده کارشناسان این روش نه تنها سریع‌تر و ارزان‌تر است بلکه به عنوان یک فناوری دوستد‌ار محیط زیست به شمار می‌آید.

محققان آینده این روش نوین را روشن می‌دانند و معتقدند که با استفاده از آن بخش‌های وسیعی از خاورمیانه و شمال آفریقا به آب سالم و قابل نوشیدن از دریا دست خواهند یافت.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle