دسته‌ها
اخبار تکنولوژی اختراع انرژی علمی و فناوری

ساعتی که انرژی مورد نیازش را از حرکات مچ دست تامین میکند

محققان ساعت مچی الکترنیکی ساخته اند که انرژی مورد نیازش را از حرکات مچ دست به دست می آورد. این نوآوری تحولی بزرگ در فناوری ساعتهای مچی به همراه خواهد داشت.

در این ساعت مچی الکترونیکی از تلفیق دو مکانیسم متفاوت تبدیل انرژی یعنی الکترومغناطیس و تریبوالکتریک استفاده شده است. محصول نهایی این تلفیق نانوژنراتور هیبریدی است که در مقایسه با جذب کننده های رایج انرژی که تنها از یک مکانیسم استفاده می کنند، قابلیت جذب انرژی بیشتری دارد.

محققانی از انستیتو «نانو انرژی و نانوسیستم های» پکن در چین و انستیتو فناوری جورجیا در آمریکا این نوآوری را به دنیای فناوری نوین ارایه کرده اند. جزئیات دستاورد اخیر این محققان در ACS Nano منتشر شده است.

به عقیده محققان، از این نوع نانوژنراتورها می توان برای تأمین الکتریسیته مورد نیاز سایر تجهیزات الکترونیکی نیز بهره برد که از آن جمله می توان به دستگاههای کوچک، بیسیم و همراه ویژه خواندن داده های مربوط به پیاده روی، مسافت طی شده و انرژی مصرف شده در حین انجام حرکات ورزشی اشاره کرد.

آنچه که محققان در پروژه اخیر ساخته اند شامل یک جعبه کوچک در ابعاد ۳.۶ در ۳.۶ در ۳ سانتیمتر است که درون آن زنگ مغناطیسی قرار گرفته است. هنگامی که کاربر مچ دست خود را حرکت می دهد زنگ مورد نظر با تکیه بر اثرات الکترومغناطیسی و تریبوالکتریکی، شروع به تولید الکتریسیته تولید می کند.

به واسطه اثر الکترومغناطیسی، زمانی که زنگ با شش سیم پیچ تعبیه شده در دل ساعت برخورد می کند، انرژی مکانیکی زنگ به الکتریسیته تبدیل می شود.

همچنین تولید الکتریسیته به واسطه اثر تریبوالکتریک زمانی روی می دهد که دو ماده با یکدیگر اصطحکاک ایجاد کنند. این حالت دقیقا مشابه زمانی است که بادکنکی را در دست گرفته و به موهای سر مالش می دهید که در این صورت الکتریسیته ساکن تولید می شود.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle