دسته‌ها
اخبار داغ پزشکی و سلامت

رژیم بارداری در سه ماهه دوم

تغذیه در سه ماهه دوم بارداری

به گزارش ویرلن، مادران باردار باید به این نکته توجه داشته باشند که رعایت اصول تغذیه ای باید در تمام دوران بارداری حفظ و به صورت کامل رعایت شود.می توانید با مراجعه به یک متخصص تغذیه می توانید در این خصوص تصمیم بگیرید.
شروع سه ماهه دوم

با آغاز ۳ ماه دوم بارداری، تقریبا حالت تهوع های ناشی از آن کمتر شده و یا از بین می رود مادرانی که پیش از این قادر به مصرف مواد غذایی نبوده اند انرژی و اشتها خود را باز می یابند. سه ماهه دوم در واقع اوج اشتهای هر خانم باردار در طول دوران بارداری است. توصیه پزشکان این است که یک زن باردار باید روزانه ۳۰۰ کالری بیشتر از زمان شروع بارداری کالری مصرف کند. البته این کالری دریافتی نیز باید شامل تمامی گروه های غذایی باشد. مصرف متناسب همه گروه های غذایی برای رشد و حفظ سلامت جنین الزامی است.

اضافه وزن مناسب در دوران بارداری

هرچند که اضافه وزن در سه ماه اول زیاد محسوس نیست اما این روند از هفته سیزدهم به صورت مشهودی قابل رویت خواهد بود. مهم ترین اصل در این مرحله از بارداری این خواهد بود که خانم های باردار باید سعی کنند تا فقط اضافه وزن مناسب را داشته باشند و از بدست آوردن وزن اضافه خودداری کنند .در این دوره به صورت هفتگی مقداری به وزن شما افزوده خواهد شد، البته وزنی که در این دوره افزایش می یابد ۵۰ درصد مربوط به مادر است و مابقی آن وزنی است که جنین و جفت دریافت کرده است. در حالت معمول اگر وزن قبل از بارداری ‌تان طبیعی باشد و اضافه وزن و چاقی نداشته ‌باشید، میزان وزن دریافتی نرمال برای هر هفته تا ۴۰۰ گرم بایستی باشد.

کنترل میزان اشتهای مادران و نیز کنترل مواد غذایی مصرفی در طول روز باعث می شود تا علاوه بر داشتن فرزند سالم ،از سلامت جسمی بعد از زایمان نیز برخوردارشوید.بنابراین دریافت یک رژیم غذایی سالم و مقوی که سلامت مادر و جنین را تامین نماید توصیه می شود.رژیم غذایی باید به گونه ای تعریف شود که مادر بعد از زایمان دچار اضافه وزن نشود. البته باید به این مساله توجه داشت که افزایش وزن در زنانی که پیش از بارداری دچار چاقی بوده اند باید کنترل شده باشد، پزشک تغذیه با توجه به نیاز بدن که توسط BMI یا شاخص توده ی بدنی مشخص می شود رژیم غذایی متعادلی به شما معرفی می کند تا بتوانید علاوه بر تامین نیازهای جنین در حفظ سلامت خود نیز عمل کنید.

رژیم بارداری در سه ماهه دوم

نیازهای غذایی در سه ماهه دوم بارداری

زنان باردار در سه ماهه دوم بارداری نیاز دارند تا از تمامی گروه های غذایی به اندازه کافی دریافت کنند که شامل گروه غلات، گوشت و حبوبات، لبنیات ، میوه و سبزیها باشد.

مکمل های سه ماهه دوم بارداری

علیرغم دریافت کافی غذا ،مادران باردار در سه ماه دوم بایستی از مکمل های غذایی طبق دستور پزشک استفاده کنند که معمولا شامل یک قرص مولتی ویتامین مینرال و قرص آهن است. مصرف ویتامین ها و املاح مورد نیاز از اهمیت ویژه ای برای رشد جنین برخوردار است .

یکی از کمبودها شایع در کشور بخصوص شهرهای بزرگ کمبود ویتامین D است که درهشتاد درصد خانمها کمبود ویتامین D گزارش شده است. بد نیست بدانید که مصرف ویتامین D برای جذب کلسیم ضروری است به همین دلیل به مادران توصیه می شود تا اجازه دهند پانزده دقیقه دست یا پا در معرض نورمستقیم آفتاب قرار بگیرد و همچنین از منابع خوراکی ویتامین D مثل ماهی ،لبنیات و تخم مرغ استفاده کنند. البته توصیه ما به شما این است حتما در دوران بارداری سطح ویتامین D بدنتان را با انجام آزمایش خون اندازه گیری کنید.

همچنین لازم است تا یک خانم باردار املاح مورد نیاز بدن مانند کلسیم را با توجه به نیاز بدن دریافت نماید. باید به این موضوع توجه داشته باشید که یک جنین در حال رشد به کلسیم نیاز دارد تا بتواند قلب، استخوان، مفصل و شبکه عصبی سالم و سلامتی داشته باشد جنین باید در این دوران از ذخایر استخوانی غنی باشد ، به همین جهت مصرف مقادیر قابل توجهی از لبنیات به عنوان منبع اصلی کلسیم در طول روز توصیه می شود.

معمولا مصرف چهار واحد لبنیات کم چرب (هر واحد شامل یک لیوان شیر یا ماست یا دو لیوان دوغ یا یک قوطی کبریت پنیر ) نیاز شما به کلسیم را در دوران بارداری تامین خواهد کرد.

از مواد غذایی زیر در دوران بارداری اجتناب کنید

توصیه می شود که مادران باردار در طول دوره بارداری از مصرف زیاد کافئین ها مثل نوشابه های گاز دار، قهوه زیاد و نوشیدنیهای انرژی زا خودداری کنند و همچنین خوردن الکل به هیچ عنوان توصیه نمی گردد، این دسته از مواد غذایی ممکن است باعث آسیب رساندن به جنین و سلامت مادر می شود.

بعلت وجود جیوه در بعضی ماهیها مصرف ماهیهایی مثل اره ماهی یا کوسه ماهی توصیه نمی شود و ماهیهای دیگر هم محدود به هفته ای یک یا دو بار گردد. خانمهای باردار از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه، کنسروها، سوسیس، کالباس، تخم مرغ خام، شیرین کنندهای مصنوعی و سالادهای رستوران خودداری نمایند.

توجه داشته باشید که آنچه دریافت می کنید درست همان غذایی است که جنین تغذیه می کند، دقت در انتخاب مواد غذایی و پیروی از یک رژیم سالم به شما کمک می کند تا در جهت سلامت جنین قدم بردارید.

منبع: سایت دکتر صمدپور

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle