دسته‌ها
پزشکی و سلامت پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

روش جدید آزمایش عملکرد داروها روی کلیه

 کشت سلول های کلیه روی یک تراشه
محققان دانشگاه میشیگان موفق به توسعه روشی شده اند که در آن سلول های کلیه روی یک تراشه کشت داده می شود تا عملکرد داروهای مختلف روی کلیه شود.

به گزارش ویرلن از ساینس، کلیه اندامی لوبیا شکل و تقریبا به اندازه مشت بسته انسان است و درست زیر قفسه سینه قرار دارد. عملکرد کلیه به زبان ساده، دفع زباله های بدن است. کلیه روزانه حدود ۲۰۰ لیتر خون تصفیه می کند و از آن حدود ۲ لیتر آب اضافی و مواد زاید غربال می کند و از طریق مجاری ادارای دفع می کند.
تنظیم فشار خون، تعادل الکترولیتی و تولید سلول های قرمز خون به عهده کلیه هاست. چنانچه کلیه ها یک روز وظایف خود را به درستی انجام ندهند، عملکرد اکثر ارگان های بدن، به ویژه قلب مختل می شود.
یکی از مهمترین دلایل نارسایی کلیه، استفاده از دوز بالای برخی داروها است. محققان معمولا برای آزمایش تاثیر داروهای مختلف روی عملکرد کلیه، از مدل های حیوانی استفاده می کنند. این روش کارایی چندانی ندارد؛ چراکه تصفیه دارو در کلیه حیوانات آزمایشگاهی با کلیه انسان متفاوت است.
محققان دانشگاه میشیگان برای حل این مشکل، روشی را توسعه داده اند که اصطلاحا “کلیه روی یک تراشه” نامیده می شود. در این روش سلول های کلیه روی یک پایه شیشه ای شبیه به یک تراشه کشت داده می شود و بین دو لایه نفوذ پذیر از جنس پلی استر قرار می گیرند. داروهای مختلف به صورت حلال، وارد لایه بالایی شده و توسط کانال های میکرو سیال، از غشای بالایی به غشای پایینی هدایت می شوند. پس از این فرآیند، سلول های کلیه زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرند تا تاثیر دارو روی آنان بررسی شود.
محققان معتقدند که این روش برای بررسی اثر داروهای جدید روی کلیه بسیار مطمئن است.
نتایج این تحقیقات در نشریه Biofabrication منتشر شده است.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle